Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen
Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
vrijdag 4 november 2022 om 12:20
Hmm? Die 190 euro staat toch los van hoeveel je verbruikt (zolang je maar onder kleinverbruikers valt)Taskmaster schreef: ↑04-11-2022 11:47Werk al de hele week thuis ivm verkoudheid, maar vandaag staat de verwarming overdag voor het eerst aan. Op 18 graden. In de woonkamer was het nog 17 graden, maar boven op m'n werkkamer was het net te koud geworden. Nu is het aangenaam.
Scheelt dat ik vanavond op visite ga, kan de verwarming straks weer uit.
Ik haat het wel echt dat ik er nu zo over na moet denken. Maar ik heb een prognose gemaakt (omdat Eneco het vertikt) en als ik goed op blijf letten met gas zou ik zo'n 400 euro terug moeten krijgen in april. Al krijg ik die niet, omdat ik die in november en december (2x190) al vooruit gestort krijg. Dus hopelijk quitte spelen.
vrijdag 4 november 2022 om 12:35
Je snapt het niet. Die 380 Euro hebben helemaal niks met je verbruik te maken, het is een tegemoetkoming van de overheid.Taskmaster schreef: ↑04-11-2022 11:47
Ik haat het wel echt dat ik er nu zo over na moet denken. Maar ik heb een prognose gemaakt (omdat Eneco het vertikt) en als ik goed op blijf letten met gas zou ik zo'n 400 euro terug moeten krijgen in april. Al krijg ik die niet, omdat ik die in november en december (2x190) al vooruit gestort krijg. Dus hopelijk quitte spelen.
In jouw geval krijg je als je berekening klopt gewoon € 400 terug in april.
vrijdag 4 november 2022 om 12:57
18.5 in de woonkamer, de lucht voelt wel koeler aan, maar met warme kleding heb ik het niet koud (tshirt/trui/joggingbroek/sokken/sloffen).
Wanneer het lagere dan 18 wordt dan is het trouwens klaar, ik ga niet zitten kleunen en hoef dat qua kosten eigenlijk ook niet. Besparen is nu puur een stukje bewustwording om niet op een pavlov manier de verwarming aan te zetten wanneer het dit weer is.
Wanneer het lagere dan 18 wordt dan is het trouwens klaar, ik ga niet zitten kleunen en hoef dat qua kosten eigenlijk ook niet. Besparen is nu puur een stukje bewustwording om niet op een pavlov manier de verwarming aan te zetten wanneer het dit weer is.
"I love not Man the less, but Nature more..."
vrijdag 4 november 2022 om 14:39
Hier 0,08 per keer. Da's toch 2,5 per maand voor ons. Wel een groot verschil dan? Water koken we altijd in de waterkoker, dus daar kan het niet aan liggen. Verder staan er dan drie pannen op het gas, waarvan twee 10 á 15 minuten aanstaan, maar na weer op kookpunt te zijn, wel laag staan.
vrijdag 4 november 2022 om 14:44
De gasprijs is morgen bijna het dubbele van vandaag
(70 versus 40 cent) Gelukkig hoeven we nog steeds geen cv aan te zetten, maar het zal nu wel weer hard gaan stijgen voor ons..... Nog maar even genieten van de 35 euro die we in oktober hebben moeten "afrekenen", dat zal wel weer even duren voordat we zo'n goedkope maand hebben.....
(ik snap wel dat mijn "klagen" bullshit is hoor, de prijzen die anderen moeten betalen zijn bizar veel hoger)
(ik snap wel dat mijn "klagen" bullshit is hoor, de prijzen die anderen moeten betalen zijn bizar veel hoger)
vrijdag 4 november 2022 om 15:25
Jij snapt het niet.
Die 380 euro had ik al in m'n berekeningen verwerkt. En die meegerekend, zou ik in april 400 euro terugkrijgen. Maar in april krijg ik dat dus niet terug, omdat dat bedrag al verrekend is met mijn voorschot van november en december (in mijn eigen berekeningen).
vrijdag 4 november 2022 om 15:50
Wat je terug krijgt van je verbruik staat compleet los van die 380.
Heeft totaal niks met verrekening van je voorschot te maken, het is extra.
Als je een voorschot betaalt van 200, dan betaal je in november en december 10 per maand; maar dat is gewoon nog je normale voorschot van 200 minus het extraatje van de overheid.
Voor jouw energieleverancier heb jij die maanden gewoon 200 Euro voorschot betaald. En daarop wordt ook de eindafrekening gebaseerd.
Heeft totaal niks met verrekening van je voorschot te maken, het is extra.
Als je een voorschot betaalt van 200, dan betaal je in november en december 10 per maand; maar dat is gewoon nog je normale voorschot van 200 minus het extraatje van de overheid.
Voor jouw energieleverancier heb jij die maanden gewoon 200 Euro voorschot betaald. En daarop wordt ook de eindafrekening gebaseerd.
zaterdag 5 november 2022 om 09:32
zaterdag 5 november 2022 om 09:47
zaterdag 5 november 2022 om 09:51
Ik ben af, heb net een uurtje de verwarming aangehad, niet voor mij beneden maar omdat de slaapkamer van oudste echt te koud was, zelfs met wollen sokken aan en fleecehoodie was gewoon fris daar.
En ze moet leren en dat beneden niet lukt met ons daar, logisch.
Maar vind 5 november prima. Zon lijkt door te komen, dus heb de verwarming weer uit en hopelijk blijft 20/21 graden met zonnetje erbij.
En ze moet leren en dat beneden niet lukt met ons daar, logisch.
Maar vind 5 november prima. Zon lijkt door te komen, dus heb de verwarming weer uit en hopelijk blijft 20/21 graden met zonnetje erbij.
zaterdag 5 november 2022 om 10:58
zaterdag 5 november 2022 om 11:31
Dat is wel fris. Heb je wel spouwmuurisolatie? Anders ging ik meteen wel bellen.
Hier is het voor het eerst dit seizoen naar 18,5 graad gezakt. De zon heeft gisteren niet veel warmte opgeleverd. Ik vind het op dit moment eigenlijk minder koud aanvoelen dan gisteren toen het 19 graden was. Afijn de zon begint net weer te schijnen, dat misschien warmt het weer op. Komende week zal de verwarming waarschijnlijk wel aangaan.
zaterdag 5 november 2022 om 11:36
zaterdag 5 november 2022 om 11:36
zaterdag 5 november 2022 om 11:39
Hier hetzelfde, wel weer opgewarmd tot boven de 19.5 inmiddels. Durf al wel te zeggen dat ik dat van vorig jaar ga halen. Dat was 6 november dus als hij vandaag en morgen niet aangaat, dan heb ik t gehaald en daar ben ik eigenwijs genoeg voor. Maandag/dinsdag ben ik 's avonds niet thuis dus dan komt die ook niet aan. Dus we gaan al naar 9 november dan, en het warmt dan juist weer wat op buiten.reneviva schreef: ↑05-11-2022 11:31Dat is wel fris. Heb je wel spouwmuurisolatie? Anders ging ik meteen wel bellen.
Hier is het voor het eerst dit seizoen naar 18,5 graad gezakt. De zon heeft gisteren niet veel warmte opgeleverd. Ik vind het op dit moment eigenlijk minder koud aanvoelen dan gisteren toen het 19 graden was. Afijn de zon begint net weer te schijnen, dat misschien warmt het weer op. Komende week zal de verwarming waarschijnlijk wel aangaan.
zaterdag 5 november 2022 om 11:56
Ja, maar mij gaat het om zo lang mogelijk geen gas verbruiken. Ik dacht dat dit topic dáárover ging namelijk. Meestal werkt een verwarming op gas. En de gasprijzen liggen hoog.