Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ugli schreef:
05-11-2022 20:02
800 watt, niet heel zuinig. Hij zou mij 64 cent per uur kosten.
Hm, ik was afgegaan op de 400 watt die bij de productspecificaties staat. Misschien heeft ie meerdere standen of zo.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
16,5 hier, en zolang er niemand klaagt, blijft dat zo.
11 m3 aan gas in oktober, dat is maar 2 minder dan vorig jaar. Blijkbaar had ik toen ook (bijna) de hele maand nog niet de verwarming aan.
Wel 16 kWh minder elektriciteit verbruikt omdat ik nu 3 dagen op locatie zit voor werk
Ja vorig jaar heb ik in oktober ook de verwarming niet aangehad, was harstikke zacht weer toen ook.

Ik kijk even aan vandaag, gisteren een uurtje alles aan gehad maar toen was er ook nog zon in de middag.

Nu weer zo kil en klam maar denk niet dat er zon komt vandaag. Vrees dat ik eind van de dag de thermostaat even laat aanslaan.

Toch niet nodig geweest!
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 06-11-2022 16:24
4.69% gewijzigd
Gisteren en eergisteren de verwarming een uurtje aangehad dat net even de waterkou eruit was. Gasverbruik van gisteren kan ik nog niet zien, maar eergisteren 2,93 m3. Dat vind ik alles mee vallen voor het verschil tussen onaangenaam en aangenaam.
RikM schreef:
05-11-2022 17:46
Hebben jullie ook zo'n fijn ding?
Ik vind dat zo goor, als je in de winter de verwarming voor het eerst aanzet en je hele huis meurt naar stof.

Afbeelding

Ik heb zojuist voor het eerst in mijn leven zo'n ding gekocht. Ik moet mijn radiatoren ook eerst goed ontstoffen voordat ik de verwarming aanzet.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
De verwarming staat hier voor het eerst aan. Ik krijg zo dadelijk een vriendin op bezoek en dan is amper 18 graden niet zo gastvrij. Vooral niet als het buiten regent en ze mogelijk met natte kleren binnen komt.
En ik zal haar eens vragen of het stoffig ruikt, want zelf ruik ik niks.
Al kan het ook zijn dat de schoonmaakmiddelen de muffe stofgeur overstemmen: vanochtend uitgebreid lopen soppen. Kat had op het kleed geplast. :(
Het was hier gisteren zo koud, dat mijn (elektrische) verwarming is aangeslagen. Het was ook niet meer fijn.
Vandaag kil en regenachtig, we hadden afgesproken dat, als man van boodschappen terug was, de verwarming aan "mocht". Maar we gingen gelijk opruimen boven, bleven zo prima op temperatuur, en daarna ging ik voor zes jong volwassenen pannenkoeken bakken, en daar krijg je het ook wel warm van :-D
Nog steeds in de race dus! Maar ik denk dat man de cv morgen (stiekem) aan gaat zetten.....

Die regen buiten en echt geen zon, maakt het wel heel kil in huis helaas.
Serengeti schreef:
06-11-2022 13:57
Ik heb zojuist voor het eerst in mijn leven zo'n ding gekocht. Ik moet mijn radiatoren ook eerst goed ontstoffen voordat ik de verwarming aanzet.
Waar koop je zo'n ding?
Titatoverbal schreef:
06-11-2022 21:18
Waar koop je zo'n ding?

Ik heb 'm bij de Blokker gekocht.

Ik ben er vanmiddag al mee aan de slag gegaan en heb aardig wat stof verwijderd en daarmee de verwarming weer winterklaar gemaakt :-D , die mag dus weer aan.
En met dit natte shitweer was ik dat ook van plan. Maar... nu heb ik het niet koud, dus mag ie in ieder geval nog weer 1 dagje langer uit blijven.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Serengeti schreef:
06-11-2022 21:34
Ik heb 'm bij de Blokker gekocht.

Ik ben er vanmiddag al mee aan de slag gegaan en heb aardig wat stof verwijderd en daarmee de verwarming weer winterklaar gemaakt :-D , die mag dus weer aan.
En met dit natte shitweer was ik dat ook van plan. Maar... nu heb ik het niet koud, dus mag ie in ieder geval nog weer 1 dagje langer uit blijven.
Ik vond het tussen 11 en 15 uur fris in huis maar met een extra laagje en wollen sokken in mijn pantoffels was het ok. Gaandeweg de middag heb ik laagjes 'uitgepeld' dus morgen gaat de verwarming ook nog niet aan want ik ben vroeg de deur uit en man is in de late ochtend een uurtje 'wakker' thuis en werkt dan tot laat en dan heb ik het bed al menopauzaal verwarmd (Elk nadeel heb ze voordeel) :D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ik had vanmiddag heel even koude voeten nadat ik natgeregend was, dus plaatselijk ff dekentje gebruikt maar verder totaal niet koud gehad vandaag. Volgens de thermostaat nu wel naar 18,5 gegaan in huis maar ik vind dit niet oncomfortabel, heb nog een dun sweatertje aan. Dit hou ik nog wel even vol zo!

Staat me wel bij dat we vorig jaar de 2e week november ook nog iets hogere temperaturen hadden, weet het alleen niet meer zeker.
Hier is hij vanavond voor het eerst even aangezet op 18 graden. Het was de hele dag al 16,5 en zo vochtig. 18 graden voelde heerlijk zo met de cv aan!
Het was hier nog maar 16 graden in huis. Het voelde vochtig en kil.

Ik heb vanavond de cv toch maar even op 18 graden gezet.
Hier nog niet aangegaan, het is nog 19 graden in huis, normaal zou ik hem op 19,5 graden zetten maar om nou voor een halve graad de verwarming aan te zetten vind ik onnodig.
Ik ben af. Het was hier 15 graden en werd niet meer warmer. Heb hem vanmorgen aangezet op 18.
Stressed is just desserts spelled backwards
Vanmorgen twijfelde ik even omdat het fris en kil was in huis en ik er sacherijnig van werd.
Niet gedaan en nu vind ik het ook helemaal niet zo fris meer in huis. Nog altijd geen verwarming aan gehad.

Gisteravond vond ik het ook erg fris worden maar ipv de verwarming aanzetten ben ik maar onder een warme douche gestapt. Werkt ook goed en is minder duur dan een paar uurtjes stoken.
Ik heb een elektrische onderdeken op de bank gelegd en daaroverheen een fleecedeken. Fantastisch bedacht, al zeg ik het zelf :biggrin:
Dan nog een Oodie voor wanneer het echt koud wordt. Ik heb geen cv meer nodig :yes:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind de elektra opeens zo duur geworden dat ik mij afvraag of het niet goedkoper is 1-2 uur per dag de (gas)kachel aan te zetten ipv de airco.
Zit hier al de hele dag te werken met een kruik. Zo even stofzuigen, dan word ik weer warm. En eind vd middag/avond toch echt even de cv aan vrees ik....
Such fun!1
Gelukkig heb ik een soort van woonkeuken die ik kan afsluiten met een deur dus als ik ga koken wordt de ruimte daar opgewarmd en blijf ik lekker wat langer dan normaal na-tafelen :)
Wij zetten nu af en toe de verwarming kort aan, maar warmen dan op tot 18 graden. Lijkt niet warm, maar het voelt al veel warmer als de radiatoren warmte uitstralen. Tot 19 graden of 20,5 zoals ik vroeger deed kan ik me niet meer voorstellen! Heb nu fleece vest aan, omdat ik een schrijvend beroep heb, dus veel stil zit. Onze onafhankelijke kat komt nu altijd bij me op de bank liggen als ik daar werk, extra kruikje. Als ik aan keukentafel gaan zitten staat ze te miauwen ;-)
Felidaes schreef:
07-11-2022 14:59
Ik vind de elektra opeens zo duur geworden dat ik mij afvraag of het niet goedkoper is 1-2 uur per dag de (gas)kachel aan te zetten ipv de airco.
Ik heb afgelopen weekend daar iets over gelezen, dat elektrisch verwarmen inderdaad snel duurder is dan met gas. Ik ga even kijken of ik dat artikel nog kan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven