Einde beginnende vriendschap.. raar
woensdag 21 december 2022 om 11:04
Hi Forummers,
Graag wil ik van jullie een mening. Wat denken jullie dat er aan de hand is?
Situatie in het kort: bij mijn vorige werkgever heb ik een mannelijke collega leren kennen (ik ben zelf vrouw). We konden het goed met elkaar vinden omdat we veel dezelfde interesses hebben. Al na een korte periode ging hij weg bij die werkgever (na drie maanden), maar we hebben contact gehouden. Daarna ben ik ook weggegaan bij die werkgever.
Sinds we allebei ergens anders werken is er met hem veel gebeurd. Hij is heel rot weggegaan bij onze oude werkgever en hij heeft met zijn verloofde een baby gekregen (eerste kindje). Ik ben op kraambezoek geweest en heb ik de tijd dat hij het moeilijk had een kaartje gestuurd om hem op te beuren.
We appten bijna wekelijks (maximaal 2-3 berichten per week met tussenposes in vakantieperiode, etc. allemaal in de trant van het nieuwe werk of het klagen over het oude werk of t.a.v. onze gemeenschappelijke interesses (o.a. boeken en muziek) ). We zijn in +/- ruime jaar dat ik hem ken 2 keer gaan lunchen en ik ben dus 1 keer op kraambezoek geweest. We zagen elkaar op kantoor heel weinig (corona en in een ander team waardoor onze kantoordagen verschilden). We zijn bijvoorbeeld ook niet gezamenlijk naar een kantooruitje geweest, o.i.d.
Ik heb sinds een paar jaar een relatie en hij ook (en dus een baby). Ik ben zelf super super happy in mijn huidige relatie.
Nu komt het. We hadden begin oktober gepland om weer te gaan lunchen (voor de derde keer dus), en hij appte een paar uur vantevoren af dat hij ziek was. Kan natuurlijk, dus ik heb hem beterschap gewenst. Daarna heb ik nog 2 appjes gestuurd in een periode van 4 weken om te vragen of hij al hersteld was (eerste appje) en te vragen of hij druk was i.v.m. eindejaarsdrukte (tweede appje). Dit waren korte appjes. Hoogstens een paar woorden.
Ik heb helemaal geen reactie meer gehad c.q. nooit meer iets van hem gehoord.
Opzich prima, want ik leef mijn leven verder wel. Maar ik vind het toch wel vreemd en ik vraag me echt af wat hierachter zit. Ik snap dat jullie dit ook niet weten, maar wat denken jullie?
We volgen / volgden elkaar niet op social media. Dus ik kan (en wil) ook geen profiel van hem checken of het allemaal nog goed gaat ofzo.
Bedankt voor de reacties!
Graag wil ik van jullie een mening. Wat denken jullie dat er aan de hand is?
Situatie in het kort: bij mijn vorige werkgever heb ik een mannelijke collega leren kennen (ik ben zelf vrouw). We konden het goed met elkaar vinden omdat we veel dezelfde interesses hebben. Al na een korte periode ging hij weg bij die werkgever (na drie maanden), maar we hebben contact gehouden. Daarna ben ik ook weggegaan bij die werkgever.
Sinds we allebei ergens anders werken is er met hem veel gebeurd. Hij is heel rot weggegaan bij onze oude werkgever en hij heeft met zijn verloofde een baby gekregen (eerste kindje). Ik ben op kraambezoek geweest en heb ik de tijd dat hij het moeilijk had een kaartje gestuurd om hem op te beuren.
We appten bijna wekelijks (maximaal 2-3 berichten per week met tussenposes in vakantieperiode, etc. allemaal in de trant van het nieuwe werk of het klagen over het oude werk of t.a.v. onze gemeenschappelijke interesses (o.a. boeken en muziek) ). We zijn in +/- ruime jaar dat ik hem ken 2 keer gaan lunchen en ik ben dus 1 keer op kraambezoek geweest. We zagen elkaar op kantoor heel weinig (corona en in een ander team waardoor onze kantoordagen verschilden). We zijn bijvoorbeeld ook niet gezamenlijk naar een kantooruitje geweest, o.i.d.
Ik heb sinds een paar jaar een relatie en hij ook (en dus een baby). Ik ben zelf super super happy in mijn huidige relatie.
Nu komt het. We hadden begin oktober gepland om weer te gaan lunchen (voor de derde keer dus), en hij appte een paar uur vantevoren af dat hij ziek was. Kan natuurlijk, dus ik heb hem beterschap gewenst. Daarna heb ik nog 2 appjes gestuurd in een periode van 4 weken om te vragen of hij al hersteld was (eerste appje) en te vragen of hij druk was i.v.m. eindejaarsdrukte (tweede appje). Dit waren korte appjes. Hoogstens een paar woorden.
Ik heb helemaal geen reactie meer gehad c.q. nooit meer iets van hem gehoord.
Opzich prima, want ik leef mijn leven verder wel. Maar ik vind het toch wel vreemd en ik vraag me echt af wat hierachter zit. Ik snap dat jullie dit ook niet weten, maar wat denken jullie?
We volgen / volgden elkaar niet op social media. Dus ik kan (en wil) ook geen profiel van hem checken of het allemaal nog goed gaat ofzo.
Bedankt voor de reacties!
woensdag 21 december 2022 om 17:24
Klopt, ik heb echt geen geduld voor dit. Beetje relativeren kan ook helpen. En iemand mag een topic openen.. en een ander mag daar in reageren.Suikerspinmuffin schreef: ↑21-12-2022 17:14Wat een inlevingsvermogen. *not* Jij vindt het drama. Een ander niet. De 1 is weer bang voor spinnen of naalden, de ander niet etc. Als iemand ergens mee zit mag diegene gewoon een topic openen om zijn/haar hart te luchten.
En dat kan zomaar niet de gewenste reactie zijn.
woensdag 21 december 2022 om 17:25
Ik zou dat oprecht niet erg vinden als een (prille) vriendschap dat tegen mij zou zeggen: "Ik stop hiermee want ik vind jou eigenlijk niet zo leuk als ik dacht." Als je gaat daten of in een relatie zit kan je dat soort dingen toch ook gewoon zeggen tegen elkaar dus waarom niet bij een vriendschap? Ik zou zeggen dat ik het jammer vind, het contact leuk vond maar respect heb voor andermans keuze, bedanken voor de eerlijkheid en blij zijn dat we elkaars tijd en energie niet meer verdoen. Ik zou het die persoon niet kwalijk nemen. Ik ben met mijn ex ook goed uit elkaar gegaan met open, eerlijke communicatie en als we elkaar weer zien of spreken is dat altijd ontspannen.Jufjoke schreef: ↑21-12-2022 17:13Precies. Ik denk dat het eigenlijk voornamelijk een sociaal wenselijk antwoord is, als mensen zeggen dat ze liever de waarheid willen weten, no matter what. Ik geloof dat eigenlijk ook niet zo in dit geval. Dood laten bloeden vinden mensen blijkbaar verschrikkelijk erg, maar zo loopt dat nou eenmaal in het leven. Gebeurt aan de lopende band. Jammer maar helaas, en door.
Moet je voorstellen dat die mensen steeds honderd procent eerlijk vertellen waarom ze éigenlijk hun prille vriendschap opzeggen. Ik betwijfel ten zeerste of die mensen zelf in zo'n situatie wel honderd procent eerlijk zijn. Ik kan me dat moeilijk voorstellen.
Ik zeg het eerlijk en zonder schaamte: ik heb liever dat een prille vriendschap doodbloedt, dan dat iemand tegen me zegt; zeg Joke, ik stop hiermee want ik vind jou eigenlijk niet zo leuk als ik dacht.
Ten eerste doet dat pijn, ten tweede kun je er niets mee, dus dat hoor ik liever niet.
woensdag 21 december 2022 om 17:26
dus niet de hele waarheid vertellen? omdat de waarheid best lullig is?Suikerspinmuffin schreef: ↑21-12-2022 16:57Als ze je weer apte en je had geen zin meer in haar misschien iets als: "Hey [naam], sorry ik heb eerlijk gezegd geen behoefte meer aan contact omdat ik merk dat ons contact me veel energie kost. Ik wens je verder het beste. Groetjes" Als ze dan doorvraagt of er iets is gebeurd zou ik zeggen: "Ik vind je vaak best negatief, dat vind ik lastig. Ik heb behoefte aan optimistischere mensen om mij heen."
juist, dat bedoel ik
woensdag 21 december 2022 om 17:33
Dat mag je vinden (dat je het drama vindt). Een ander vindt ghosten irritant. Zo is iedereen weer anders.LuciFee2022 schreef: ↑21-12-2022 17:24Klopt, ik heb echt geen geduld voor dit. Beetje relativeren kan ook helpen. En iemand mag een topic openen.. en een ander mag daar in reageren.
En dat kan zomaar niet de gewenste reactie zijn.
woensdag 21 december 2022 om 17:36
Je kan een boodschap toch eerlijk én tactvol brengen? Dat je haar te negatief vond lijkt me samenvattend genoeg informatie. Je hoeft niet onnodig kwetsende details te geven.Lila-Linda schreef: ↑21-12-2022 17:26dus niet de hele waarheid vertellen? omdat de waarheid best lullig is?
juist, dat bedoel ik
woensdag 21 december 2022 om 17:39
Precies. Ik heb ook niet meer contact met iedereen waarmee ik dat ooit wel had. En daarbij slechts één keer meegemaakt dat een vriendschap echt 'officieel' verbroken is. Van de rest hoor je gewoon steeds minder vaak iets totdat het contact uiteindelijk verdwenen is.
En bij mensen die ik echt leuk vind kan het overigens ook gewoon weer opgepakt worden zonder dat daar enige negatieve gevoelens aan hangen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 21 december 2022 om 17:39
Of misschien heeft hij niet echt een reden en loopt het gewoon zo. Ik vind ghosten ook een behoorlijk groot woord voor iemand met wie je feitelijk niet eens zo veel contact had. Dat hoort bij een date of een diepe vriendschap wat mij betreft.Suikerspinmuffin schreef: ↑21-12-2022 15:29Rustig maar hoor, met je CAPS.
Als hij geen motivatie krijgt van het contact kan hij dat ook aangeven: "Ik heb geen behoefte meer aan contact met je want het geeft me geen energie." Hij zal het zelf waarschijnlijk ook niet leuk vinden als iemand met wie hij graag omging hem ineens ghostte.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 21 december 2022 om 17:47
Ook dat. Ze hebben elkaar een handvol keren gezien. Is hij haar echt dit soort eerlijkheid verschuldigd? Ik vind van niet.
woensdag 21 december 2022 om 17:48
Dus als jij een prille - maar voor jou leuke vriendschap - twee apjes stuurt en je wordt vervolgens maanden genegeerd, vind je het allemaal prima? (Of er nou het woord ghosten of negeren wordt gebruikt, het lijkt me hetzelfde gedrag)
suikerspinmuffin wijzigde dit bericht op 21-12-2022 17:49
0.46% gewijzigd
woensdag 21 december 2022 om 17:48
Je vindt 'ik vind jou te negatief ' tactvol? Dat is een boodschap die je niet tactvol kan brengen. En welke partij koopt daar nou wat voor?Suikerspinmuffin schreef: ↑21-12-2022 17:36Je kan een boodschap toch eerlijk én tactvol brengen? Dat je haar te negatief vond lijkt me samenvattend genoeg informatie. Je hoeft niet onnodig kwetsende details te geven.
woensdag 21 december 2022 om 17:52
Het kan ook gewoon zo even lopen, baby, drukke tijd van jaar. Vergeten te appen. Of gedacht dat te hebben gedaan.
En ja dat geeft duidelijk aan dat ze geen prio is maar hoeft ook helemala geen bewuste ghostactie te zijn.
Gewoon laten gaan en stop met dat overanaliseren. Nergens voor nodig.
woensdag 21 december 2022 om 17:54
Ik vind het tactvol want je houdt het bij jezelf door ik vind jou te negatief te gebruiken. Zo breng je het als jouw mening/jouw beleving in plaats van het als een waarheid te brengen. (Jij bent te negatief)
woensdag 21 december 2022 om 17:55
JufJoke
Ik had het prima gevonden als hij iets naars had gezegd (niet leuk, maar dat is dan wat het is).
Negeren vind ik niet leuk en ik vind dat zelf erger dan wanneer hij iets naars had gezegd.
Ik vind wel dat hij dit soort eerlijkheid verschuldigd is. Het is namelijk zelf iemand (en zo ver ken ik hem wel) die veel van anderen verwacht als het gaat om communicatie. Ik benoem dat expliciet omdat hij bijvoorbeeld een vrij groot drama heeft gemaakt van het feit dat de ex werkgever niet met allerlei excuses naar hem toe is gekomen (en daar hebben we het in de maanden van contact juist heel vaak over gehad). Zo wilde hij de gegeven kraamcadeautjes van collega's retourneren omdat werkgever geen excuses wilde aanbieden. Ik heb toen gezegd dat hij dat niet moet doen, en het lekker moet laten.
Als iemand er zo principieel instaat (in het leven) verwacht ik juist van zo'n iemand dat open wordt gecommuniceerd.
Ik had het prima gevonden als hij iets naars had gezegd (niet leuk, maar dat is dan wat het is).
Negeren vind ik niet leuk en ik vind dat zelf erger dan wanneer hij iets naars had gezegd.
Ik vind wel dat hij dit soort eerlijkheid verschuldigd is. Het is namelijk zelf iemand (en zo ver ken ik hem wel) die veel van anderen verwacht als het gaat om communicatie. Ik benoem dat expliciet omdat hij bijvoorbeeld een vrij groot drama heeft gemaakt van het feit dat de ex werkgever niet met allerlei excuses naar hem toe is gekomen (en daar hebben we het in de maanden van contact juist heel vaak over gehad). Zo wilde hij de gegeven kraamcadeautjes van collega's retourneren omdat werkgever geen excuses wilde aanbieden. Ik heb toen gezegd dat hij dat niet moet doen, en het lekker moet laten.
Als iemand er zo principieel instaat (in het leven) verwacht ik juist van zo'n iemand dat open wordt gecommuniceerd.
woensdag 21 december 2022 om 17:55
Dat was inderdaad heel veel beter!Dikkeluldriebier schreef: ↑21-12-2022 17:53
Waarom niet gewoon " ik vind ghosting is zo frustrerend" ?
woensdag 21 december 2022 om 17:56
Ik ben geen waarzegster, maar ik durf met 99 procent te zeggen dat het een bewuste ghostactie is.LuciFee2022 schreef: ↑21-12-2022 17:52
En ja dat geeft duidelijk aan dat ze geen prio is maar hoeft ook helemala geen bewuste ghostactie te zijn.
woensdag 21 december 2022 om 17:57
Of 'ik ben beledigd'.Dikkeluldriebier schreef: ↑21-12-2022 17:53Waarom heet dit topic " einde beginnende vriendschap.. raar " ?
Waarom niet gewoon " ik vind ghosting is zo frustrerend" ?
woensdag 21 december 2022 om 17:58
Precies, ik ook.
woensdag 21 december 2022 om 17:59
Tja. Te hoge verwachtingen leiden vaak tot teleurstelling.Ninx123 schreef: ↑21-12-2022 17:55JufJoke
woensdag 21 december 2022 om 18:01
Als mensen dit liever horen dan dat een prille vriendschap een stille dood sterft... het spijt me, dat vind ik erg moeilijk te geloven. En dat nog tactvol vinden ook. Het spijt me, maar zo zitten de meeste mensen niet in elkaar.Suikerspinmuffin schreef: ↑21-12-2022 17:54Ik vind het tactvol want je houdt het bij jezelf door ik vind jou te negatief te gebruiken. Zo breng je het als jouw mening/jouw beleving in plaats van het als een waarheid te brengen. (Jij bent te negatief)
woensdag 21 december 2022 om 18:02
Ieder zijn ding. Ik lig er niet wakker van als iemand eerlijk is over zijn beeld over mij.
woensdag 21 december 2022 om 18:03
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in