Straffen puber 14
woensdag 4 januari 2023 om 09:22
Hoi, hoe gaan jullie om met straf geven aan je puber? Mijn dochter van 14( wordt later dit jaar 15) is recent stiekem met een paar vriendinnen met de trein naar een stad gegaan terwijl dit van ons niet mocht. Ze zei dat ze bij een vriendin was, maar we zijn erachter gekomen dat dit niet klopte. Dit is de eerste en hopelijk laatste keer dat ze dit zo heeft gedaan. We laten onze kinderen over het algemeen best vrij en we hadden dit niet verwacht van haar.
We hebben een goed gesprek gehad met haar.
Als straf heeft ze een paar dagen haar telefoon niet mogen gebruiken en ze mag de hele week verder niet naar vriendinnen.
Ik vind het best lastig om een passende straf te verzinnen. Verder hebben we eigenlijk nooit problemen met haar. Ze vertelde eerlijk dat haar vriendinnen wel mochten en dat ze het lastig vond om dan af te haken. Ze vond het daarnaast ook spannend om dit zo een keer te doen..
Afijn, hopelijk direct laatste keer geweest.
We hebben een goed gesprek gehad met haar.
Als straf heeft ze een paar dagen haar telefoon niet mogen gebruiken en ze mag de hele week verder niet naar vriendinnen.
Ik vind het best lastig om een passende straf te verzinnen. Verder hebben we eigenlijk nooit problemen met haar. Ze vertelde eerlijk dat haar vriendinnen wel mochten en dat ze het lastig vond om dan af te haken. Ze vond het daarnaast ook spannend om dit zo een keer te doen..
Afijn, hopelijk direct laatste keer geweest.

woensdag 4 januari 2023 om 11:55
Voor een puber staat het zo ongeveer gelijk aan eenzame opsluiting.LuciFee2023 schreef: ↑04-01-2023 10:34Je kan wel of niet willen straffen, helemaal ieder zijn keus, ik hou er ook niet van... maar doen alsof een week niet afspreken en telefoon hele zware straf is, kom op zeg.![]()
![]()
![]()
woensdag 4 januari 2023 om 11:57
Het hangt van de reden af waarom ze niet naar de stad mocht. Als daar een hele duidelijke reden voor was dan vind ik de straf terecht. Als het meer was dat mag niet want je bent al zoveel weggeweest of we vinden dat eng dan lijkt me een goed gesprek (en verder geen straf) meer op zijn plaats.
Ik probeer niet zoveel regels op te leggen, over de meeste dingen kan gesproken worden. Heel soms mag/kan iets niet en dan word ik ook boos als ze het toch doen.
Hoe boos hangt af van wat ze gedaan, er zit natuurlijk een verschil tussen iets stelen in de winkel (zeer serieus) en op het dakje van de schuur klimmen wat niet mag vanwege lekkages (minder serieus.)
Stiekem met vriendinnen naar de stad valt voor mij meer in de tweede categorie (niet zo serieus.)
Maar alles hangt natuurlijk af van de reden waarom ze daar niet heen mag.
Is ze al vaker geweest en dan ging het mis en heeft ze drugs gebruikt, gedronken of gestolen?
Vinden jullie haar gewoon nog te jong om naar de stad te gaan?
In het eerste geval zou ik ook straf geven, in het tweede geval zou ik dat minder vlug doen maar samen afspraken maken voor de volgende keer.
Ik probeer niet zoveel regels op te leggen, over de meeste dingen kan gesproken worden. Heel soms mag/kan iets niet en dan word ik ook boos als ze het toch doen.
Hoe boos hangt af van wat ze gedaan, er zit natuurlijk een verschil tussen iets stelen in de winkel (zeer serieus) en op het dakje van de schuur klimmen wat niet mag vanwege lekkages (minder serieus.)
Stiekem met vriendinnen naar de stad valt voor mij meer in de tweede categorie (niet zo serieus.)
Maar alles hangt natuurlijk af van de reden waarom ze daar niet heen mag.
Is ze al vaker geweest en dan ging het mis en heeft ze drugs gebruikt, gedronken of gestolen?
Vinden jullie haar gewoon nog te jong om naar de stad te gaan?
In het eerste geval zou ik ook straf geven, in het tweede geval zou ik dat minder vlug doen maar samen afspraken maken voor de volgende keer.
woensdag 4 januari 2023 om 12:04
Ik wil nog wel eens zwaardere straffen geven voor het liegen en geheimhouden, dan voor het overtreden van een regel die eigenlijk niet meer bij de leeftijd past.
Dus in dit geval zou ik kunnen zeggen: Die regel had er eigenlijk niet meer moeten zijn, maar omdat je het stiekem deed ben je je telefoon een week kwijt - en de regel van 'Je mag niet afreizen naar de Enge Stad Des Doods' verdwijnt.
Dan ga ik er vanuit dat het reisverbod niet was ingesteld omdat ze moest leren voor een toetsweek oid.
Dus in dit geval zou ik kunnen zeggen: Die regel had er eigenlijk niet meer moeten zijn, maar omdat je het stiekem deed ben je je telefoon een week kwijt - en de regel van 'Je mag niet afreizen naar de Enge Stad Des Doods' verdwijnt.
Dan ga ik er vanuit dat het reisverbod niet was ingesteld omdat ze moest leren voor een toetsweek oid.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
woensdag 4 januari 2023 om 12:08
Ik vind dat je je kinderen een enorme druk oplegt met je eis dat ze nooit tegen je mogen liegen. Ik ga ervan uit dat je die eis stelt uit een soort controledwang, maar het is heel onrealistisch en contraproductief. Die behoefte aan controle moet je met jezelf uitvechten, niet met je kinderen.
En kijk ook eens heel goed naar je motivatie, waarom mocht ze niet naar de stad met haar vriendinnen? Dat geldt voor heel veel zaken trouwens, als je iets wil verbieden/begrenzen, ga dan eerst eens na waarom je dat wil doen. Grenzen zijn gezond, maar je moet ze ook wel echt uit kunnen leggen en motiveren aan je kinderen.
En ik zou vandaag met je kind in gesprek gaan. Vertel haar dat je er over nagedacht hebt en dat je terugkomt op de straf. Laat haar lekker afspreken. Het is verdorie vakantie ook nog eens!
En kijk ook eens heel goed naar je motivatie, waarom mocht ze niet naar de stad met haar vriendinnen? Dat geldt voor heel veel zaken trouwens, als je iets wil verbieden/begrenzen, ga dan eerst eens na waarom je dat wil doen. Grenzen zijn gezond, maar je moet ze ook wel echt uit kunnen leggen en motiveren aan je kinderen.
En ik zou vandaag met je kind in gesprek gaan. Vertel haar dat je er over nagedacht hebt en dat je terugkomt op de straf. Laat haar lekker afspreken. Het is verdorie vakantie ook nog eens!
woensdag 4 januari 2023 om 12:11
Ha, dat doet me denken aan mijn neefje die altijd z'n boeken vergat toen hij in de Brugklas zat. Toen dit voor de zoveelste keer gebeurde kwam m'n tante die langsbrengen. In de klas, in haar ochtendjas en krulspelden.
woensdag 4 januari 2023 om 12:15
Als iemand die klein gehouden werd, buitenproportioneel gestraft werd (bij mij speelt ook een cultureel aspect) kan ik je vertellen dat het ervoor gezorgd heeft dat ik vanaf mijn 17e geen contact heb met mijn familie. Ik ben nu 46, alle verzoenpogingen krijgen een deur in de gezicht. (In mijn geval was ook jeugdzorg betrokken en die gaven al aan dit werkt niet bij PizzaVreter, is niets mee gebeurd.)
Dat ja alsnog een passende straf voor je kind van 14 na alle andere "maatregelen" wil treffen vind ik best wel kwalijk. Zeker omdat je zelf aangegeven hebt dat je nooit problemen met haar hebt.
Dat ja alsnog een passende straf voor je kind van 14 na alle andere "maatregelen" wil treffen vind ik best wel kwalijk. Zeker omdat je zelf aangegeven hebt dat je nooit problemen met haar hebt.
woensdag 4 januari 2023 om 12:21
Geweldig

woensdag 4 januari 2023 om 12:23
straf ? 14 bijna 15.. Goed gesprek voeren over eerlijkheid, veiligheid en openheid en dat is het wel.
Wat los je op met straffen dan ? Je hebt haar telefoon afgepakt en ze mag niet met haar vriendinnen afspreken.. is al behoorlijke straf hoor voor een puber
Waarom mocht ze neit naar de stad met de trein ? Wat is daar nou zo gevaarlijk aan ? Ze had het moeten melden zodat je wist waar ze had en dat is het dan toch ook wel ? Je spreekt tijd af waarop ze thuis moet zijn of wanneer jij haar oppikt bij het station
Bijna 15 moet toch wel zelfstandig naar een stad kunnen met vriendinnen.
Wat los je op met straffen dan ? Je hebt haar telefoon afgepakt en ze mag niet met haar vriendinnen afspreken.. is al behoorlijke straf hoor voor een puber
Waarom mocht ze neit naar de stad met de trein ? Wat is daar nou zo gevaarlijk aan ? Ze had het moeten melden zodat je wist waar ze had en dat is het dan toch ook wel ? Je spreekt tijd af waarop ze thuis moet zijn of wanneer jij haar oppikt bij het station
Bijna 15 moet toch wel zelfstandig naar een stad kunnen met vriendinnen.
woensdag 4 januari 2023 om 12:25
dat is toch echt straffen, en niet zelf consequenties leren

woensdag 4 januari 2023 om 12:25
KooktMetKnoflook schreef: ↑04-01-2023 12:04Ik wil nog wel eens zwaardere straffen geven voor het liegen en geheimhouden, dan voor het overtreden van een regel die eigenlijk niet meer bij de leeftijd past.
En je denk dan niet dat je kind daarvan nog beter leert liegen?
woensdag 4 januari 2023 om 12:26
Je koter laten dokken ook. Hoe verzin je het.

woensdag 4 januari 2023 om 12:28
Dat dacht ik ook toen ik het las. Je kind voor gek zetten, hoor diep kun je zinken.
Je kind achteraf thuis de benzine laten betalen of de klus laten afmaken die je als moeder niet meer kon doen omdat het je veel tijd kostte om naar school te rijden is dan logischer.
woensdag 4 januari 2023 om 12:29
zelfs dat nietAndersom schreef: ↑04-01-2023 12:28Dat dacht ik ook toen ik het las. Je kind voor gek zetten, hoor diep kun je zinken.
Je kind achteraf thuis de benzine laten betalen of de klus laten afmaken die je als moeder niet meer kon doen omdat het je veel tijd kostte om naar school te rijden is dan logischer.
consequentie van boeken vergeten is: gezeik op school en/of slechte cijfers
je moeder in badjas op school, is gewoon je kind treiteren
woensdag 4 januari 2023 om 12:30
Het gebeurde wel minder (hij heeft er nu als volwassen kerel nog steeds notoir last van). Hij en m'n broertje waren de warhoofden in de familie. Mijn broertje kreeg het laatst nog voor elkaar voor de zoveelste keer 2 linkerhandschoenen voor motorrijden aan te schaffen. En kwam daar pas achter toen hij een ritje wilde maken.
woensdag 4 januari 2023 om 12:31
Pubers liegen.. simpel.. ze willen dingen voor henzelf houden.. En ja pubers doen soms hele stomme domme dingen (daar zijn ze puber voor). Ik ben altijd erg blij dat we hier thuis open zijn over alles en dat ik ooit eens heb gezegd " ik haal je op, overal en altijd , als je in de problemen zit, bel je me en dan haal ik je op, no questions asked"
En dat heeft geresulteerd poos terug dat ik jongste aan andere kant van het land heb opgehaald , uit een vervelende situatie , terwijl ik dacht dat hij gewoon op school was..
Kind was zo dankbaar dat ik hem ophaalde... ik heb niets gezegd alleen maar "fijn dat je me durfde te bellen" .. het hele verhaal kwam pas later eruit... Zó kan het ook.. Hij heeft ervan geleerd, goed gesprek gehad samen en dat was dus een one time mistake..
Pubers..
En dat heeft geresulteerd poos terug dat ik jongste aan andere kant van het land heb opgehaald , uit een vervelende situatie , terwijl ik dacht dat hij gewoon op school was..
Kind was zo dankbaar dat ik hem ophaalde... ik heb niets gezegd alleen maar "fijn dat je me durfde te bellen" .. het hele verhaal kwam pas later eruit... Zó kan het ook.. Hij heeft ervan geleerd, goed gesprek gehad samen en dat was dus een one time mistake..
Pubers..

woensdag 4 januari 2023 om 12:37
Lila-Linda schreef: ↑04-01-2023 12:29zelfs dat niet
consequentie van boeken vergeten is: gezeik op school en/of slechte cijfers
je moeder in badjas op school, is gewoon je kind treiteren
Die keus had ik ook gemaakt.
Je goede schoenen vergeten op een sportveld, daarvan is het logische gevolg dat je ze kwijt bent tenzij je ze gaat halen. Nieuwe schoenen kosten meer dan de benzine........

woensdag 4 januari 2023 om 12:45
En ook nog eens vreselijk genant en niet grappig
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 4 januari 2023 om 12:48
Andersom schreef: ↑04-01-2023 12:28Dat dacht ik ook toen ik het las. Je kind voor gek zetten, hoor diep kun je zinken.
De klus die moeder niet af kon maken was dan het uithalen van de krulspelden, wassen, aankleden, opmaken etc. Maar dan ga ik er wel vanuit dat kind zelf heeft gebeld/geappt met de vraag of moeder zijn boeken kwam brengen, dan is het een consequentie. Als moeder de boeken zag en zelf besloot ze op deze manier te gaan brengen is het een straf.
woensdag 4 januari 2023 om 12:54
Top zeg! En echt knap dat je niet meer gezegd heb.poldervrouw schreef: ↑04-01-2023 12:31Pubers liegen.. simpel.. ze willen dingen voor henzelf houden.. En ja pubers doen soms hele stomme domme dingen (daar zijn ze puber voor). Ik ben altijd erg blij dat we hier thuis open zijn over alles en dat ik ooit eens heb gezegd " ik haal je op, overal en altijd , als je in de problemen zit, bel je me en dan haal ik je op, no questions asked"
Pubers..
woensdag 4 januari 2023 om 12:54
woensdag 4 januari 2023 om 12:58
Hier ook geen straf alleen: de boodschap is steeds: ik wil dat je veilig bent, ik wil je ruimte geven waar dat kan, iedereen maakt fouten, ook ouders etc.
Ik ben niet zo groots dat het no questions asked is want ik word niet graag s nachts wakker gebeld bijvoorbeeld. Dan ben ik echt chagrijnig maar de volgende dag praten we dat dan weer uit.
Ik ben niet zo groots dat het no questions asked is want ik word niet graag s nachts wakker gebeld bijvoorbeeld. Dan ben ik echt chagrijnig maar de volgende dag praten we dat dan weer uit.

woensdag 4 januari 2023 om 13:00
En wat maakt het nou uit dat ze iedere dag afspreekt met vriendinnen. Wees blij dat ze zoveel leuke vriendinnen heeft om leuke dingen te doen in de vakantie. Ze is oud genoeg om zelf op de fiets te gaan dus je hebt er zelf geen last van. Zou natuurlijk fijn zijn of ze meld dat ze wel thuis eet en de dagen dat je iets met het hele gezin gepland hebt staan niet afspreekt met vriendinnen.
Was vroeger altijd een beetje jaloers op mijn broer en klasgenootjes wat dat betreft want ik had niet veel vriendinnen en die ik had gingen vaak op vakantie in de vakanties. Mijn broer was vaak ook iedere dag weg of zijn vrienden zaten hier te chillen. Mijn ouders vonden het prima, zat hij eens niet heel de tijd te gamen.
Was vroeger altijd een beetje jaloers op mijn broer en klasgenootjes wat dat betreft want ik had niet veel vriendinnen en die ik had gingen vaak op vakantie in de vakanties. Mijn broer was vaak ook iedere dag weg of zijn vrienden zaten hier te chillen. Mijn ouders vonden het prima, zat hij eens niet heel de tijd te gamen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 04-01-2023 13:04
11.74% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in