Werk & Studie alle pijlers

Gesprekken in groepsverband

19-01-2023 12:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn privé leven heb ik fijne gesprekken met vrienden en familie. Maar op werk vind ik dit lastig. Voornamelijk in grote groepen, zoals met uitjes of tijdens de lunch. Ik heb het gevoel dat anderen zich makkelijk in gesprekken mengen, en dat er om mij heen dan gesprekken op gang komen.
Ik vroeg me af of anderen dit herkennen en misschien een manier hebben gevonden om hiermee om te gaan. Ben benieuwd!
dat hebben heel veel mensen hoor
Kijk voortaan even rond, zoek net zo'n verdwaalde geest als jij zelf, en spreek haar (hem) aan. De ander zal opgelucht zijn
Ik vind het heerlijk om een beetje op de achtergrond te blijven en te observeren / luisteren. Ik ben niet verlegen en kan me prima in gesprekken mengen, maar ik heb er meestal niet zoveel behoefte aan.
Kan ook gewoon je persoonlijkheid zijn hè, we zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde.
Ik ga meestal een gesprek aan met iemand die ik ken en dan loopt het vanzelf wel. Er komen mensen bij en er gaan mensen verder...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben ook meer iemand voor 1 op 1 gesprekken of kleine groepjes tot max 4 personen. Niets mis mee. In grote groepen ben ik meestal op de achtergrond maar 1 op 1 leren mensen mij juist kennen als spontaan.
Ja, zeer herkenbaar. Mijn probleem is dat ik al hele scenario's in mijn hoofd bedenk waarin ik als een kluns of vreemdeling tussem al die mensen zit.

Of dat ik geen zin heb om gezellig te doen.

Ben er al eens op aangesproken. 'Hey, waarom kom je niet mee is hartstikke gezellig'. Uh nee ik vind het alle behalve gezellig.
Heel normaal hoor, de helft van de mensen heeft hier last van al zal een deel zich gedwongen voelen om toch 'gezellig' mee te kletsen met de groep. Ik doe dat niet en zoek de kleine groepjes op binnen het gezelschap voor een één op één of maximaal één op twee gesprek.

Probeer het niet als een probleem te zien. Tenzij er echt geen woord uit je mond komt zal niemand jou als een probleemgeval zien. Waarschijnlijk in tegendeel!

https://www.ted.com/talks/susan_cain_th ... introverts
Ik vind het lekker om ontspannen voor me uit te staren als ik eet. Fijn als dat gewoon kan.

Wat maakt dat je het een probleem vindt? Zou je liever wel gesprekken hebben?
Ik ben best sociaal (vind ik zelf), maar hou ook niet zo van dit soort gesprekken in groepen (vooral met collega's of mensen die je niet zo snel ziet). Het gaat dan vaak over oppervlakkige dingen, waar ik dan gewoon niet zo veel uit haal. De vraag is of je zulke gesprekken leuk vindt en zo niet, waarom je het een probleem vindt om niet mee te praten.
Ik heb dat juist andersom, dus dan weten we bij deze dat het heel normaal is om al die verschillen te hebben. Werkgerelateerd kom ik makkelijker 'tot bloei' als ik aansluiting heb met een groepje, want dan voelt het alsof het gesprek niet alleen van mijn input afhankelijk is. Ik hoef dan alleen maar iets te roepen op het moment dat ik denk dat ik iets zinnigs zeg. In 1 op 1 gesprekken voel ik me juist minder zeker, want dan heb ik niemand om me achter te verschuilen.

Ik probeer me te beseffen dat we allemaal waarschijnlijk onze ongemakkelijke en onzekere situaties hebben en dat we allemaal ook gewoon maar wat doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven