Lesje subtiliteit gevraagd
maandag 13 februari 2023 om 20:22
Ik heb eigenlijk totaal geen behoefte aan daten. Maar ik heb iemand ontmoet die graag met me wil afspreken. Een leuke man. Ik kon eigenlijk geen bezwaren bedenken. Behalve dat ik daten niet leuk vind. En dat het heel veilig voelt om met helemaal niemand af te spreken en al mijn tijd ontzettend gelukkig, stabiel & stress-vrij samen met mijn dochtertje te spenderen. Zonder daar (onzekere) factoren zoals een relatie aan toe te voegen.
Ik ben desondanks toch maar uit mijn comfortzone gestapt en ik dacht: ik geef het gewoon een kans. Wat leuks doen met iemand die leuk is & elkaar wat beter leren kennen kan nooit kwaad. Dus we hebben vorige week onze eerste date gehad. Dat was gezellig.
De dagen na die eerste date (eind vorige week) begon ik ziek te worden. Het begon met me moe & niet lekker voelen. Dat heb ik ook tegen hem gezegd. Dat was in de avond zo rond 19:00 nadat ik mijn dochtertje op bed had gelegd. Niet veel later vroeg hij of ik die avond weer wat wilde gaan drinken. Leuk voorstel, maar ik voelde me echt ziek worden. Dus dat zag ik niet zitten. Ik heb dat aangegeven (leuk idee maar ik voel me niet goed genoeg, volgende keer).
Ik heb er ook meteen bij verteld dat ik die betreffende avond sowieso niet kon, omdat mijn nichtje -die ‘s avonds bijna altijd bij mij thuis kan komen oppassen als ik m’n dochtertje op bed gelegd heb, lucky me- één vaste avond per week werkt, op koopavond. Iedere andere avond kan zij in principe komen oppassen. Wel is het handig als ik dat van te voren met haar & haar moeder overleg ipv haar op stel en sprong ‘op te roepen’.
Vervolgens zegt hij: ik kom wel bij je langs. Het is me niet gelukt om een subtiele manier te vinden om aan te geven dat dat wat mij betreft voorlopig echt uitgesloten is. Dus ik heb niks meer gezegd en ben gaan slapen. Ik was er eerlijk gezegd gelijk een beetje klaar mee. Ten eerste irriteerde het me een beetje dat ik al 2x had aangegeven dat ik me niet lekker genoeg voelde. Leuk als iemand enthousiast is om af te spreken hoor. Maar ik was dat dus even niet.
Ten tweede heb ik een bepaald beeld/tempo/invulling voor ogen van hoe de beginnende date fase eruit ziet. Waar ik mij prettig bij voel. En dat is dat de “elkaar leren kennen fase” buiten de deur plaats vindt. Echt daten. Samen leuke dingen doen. Dat is altijd zo geweest. Maar nu ik moeder ben, zal ik al helemáál niet een man bij mij thuis laten komen in die prille beginnende fase. Zeker niet als kind er ook is. Want je kent elkaar in het begin nog maar nauwelijks.
Lang verhaal, korte vraag: hoe breng ik bovenstaande op een subtiele manier over? Zelf heb ik het gevoel dat je maar net een match moet zijn op dit gebied. Als je niet hetzelfde tempo voor ogen hebt, houdt het naar mijn idee op. Want waarom zou ik van iemand verwachten dat hij zich schikt naar mijn tempo/wensen/invulling, als dat duidelijk niet de zijne zijn?
Wat vinden jullie? En hoe geven jullie dit soort dingen subtiel aan? Ik ben nogal recht door zee en veel mensen ervaren dit als bot. Ik probeer mezelf te verbeteren, maar zeker als mensen mij overvallen, lukt het me nog niet om subtiel te zijn in mijn communicatie.
Ik ben desondanks toch maar uit mijn comfortzone gestapt en ik dacht: ik geef het gewoon een kans. Wat leuks doen met iemand die leuk is & elkaar wat beter leren kennen kan nooit kwaad. Dus we hebben vorige week onze eerste date gehad. Dat was gezellig.
De dagen na die eerste date (eind vorige week) begon ik ziek te worden. Het begon met me moe & niet lekker voelen. Dat heb ik ook tegen hem gezegd. Dat was in de avond zo rond 19:00 nadat ik mijn dochtertje op bed had gelegd. Niet veel later vroeg hij of ik die avond weer wat wilde gaan drinken. Leuk voorstel, maar ik voelde me echt ziek worden. Dus dat zag ik niet zitten. Ik heb dat aangegeven (leuk idee maar ik voel me niet goed genoeg, volgende keer).
Ik heb er ook meteen bij verteld dat ik die betreffende avond sowieso niet kon, omdat mijn nichtje -die ‘s avonds bijna altijd bij mij thuis kan komen oppassen als ik m’n dochtertje op bed gelegd heb, lucky me- één vaste avond per week werkt, op koopavond. Iedere andere avond kan zij in principe komen oppassen. Wel is het handig als ik dat van te voren met haar & haar moeder overleg ipv haar op stel en sprong ‘op te roepen’.
Vervolgens zegt hij: ik kom wel bij je langs. Het is me niet gelukt om een subtiele manier te vinden om aan te geven dat dat wat mij betreft voorlopig echt uitgesloten is. Dus ik heb niks meer gezegd en ben gaan slapen. Ik was er eerlijk gezegd gelijk een beetje klaar mee. Ten eerste irriteerde het me een beetje dat ik al 2x had aangegeven dat ik me niet lekker genoeg voelde. Leuk als iemand enthousiast is om af te spreken hoor. Maar ik was dat dus even niet.
Ten tweede heb ik een bepaald beeld/tempo/invulling voor ogen van hoe de beginnende date fase eruit ziet. Waar ik mij prettig bij voel. En dat is dat de “elkaar leren kennen fase” buiten de deur plaats vindt. Echt daten. Samen leuke dingen doen. Dat is altijd zo geweest. Maar nu ik moeder ben, zal ik al helemáál niet een man bij mij thuis laten komen in die prille beginnende fase. Zeker niet als kind er ook is. Want je kent elkaar in het begin nog maar nauwelijks.
Lang verhaal, korte vraag: hoe breng ik bovenstaande op een subtiele manier over? Zelf heb ik het gevoel dat je maar net een match moet zijn op dit gebied. Als je niet hetzelfde tempo voor ogen hebt, houdt het naar mijn idee op. Want waarom zou ik van iemand verwachten dat hij zich schikt naar mijn tempo/wensen/invulling, als dat duidelijk niet de zijne zijn?
Wat vinden jullie? En hoe geven jullie dit soort dingen subtiel aan? Ik ben nogal recht door zee en veel mensen ervaren dit als bot. Ik probeer mezelf te verbeteren, maar zeker als mensen mij overvallen, lukt het me nog niet om subtiel te zijn in mijn communicatie.
dinsdag 14 februari 2023 om 06:41
Je voelt je goed, samen met je dochter, waarom zou je je gezin verstoren met een man? Zolang je gelukkig bent, houd het lekker zo.
Mooi dat je het zo aanpakt, dit zou je alleen maar enorm veel energie gaan kosten.
Ik heb zoiets ook eens meegemaakt. Gedurende de eerste date dacht ik aanvankelijk dat ik een erg leuke match had, maar hij was eigenlijk meteen al verschrikkelijk opdringerig. Voordat de tweede date had plaats kunnen vinden (ik had echt geen tijd, de kinderen woonden nog thuis) merkte hij op: "Volgens mij heb jij een dubbelleven."
Een paar dagen later lag ik ziek in bed met een flinke griep en toen stond hij opeens voor de deur, met bloemen en sinaasappels.
Ik heb hem even binnengelaten, maar het voelde zo niet goed...
Hij wilde natuurlijk gewoon controleren of ik hem niet bedroog of voorloog.
Mooi dat je het zo aanpakt, dit zou je alleen maar enorm veel energie gaan kosten.
Ik heb zoiets ook eens meegemaakt. Gedurende de eerste date dacht ik aanvankelijk dat ik een erg leuke match had, maar hij was eigenlijk meteen al verschrikkelijk opdringerig. Voordat de tweede date had plaats kunnen vinden (ik had echt geen tijd, de kinderen woonden nog thuis) merkte hij op: "Volgens mij heb jij een dubbelleven."
Een paar dagen later lag ik ziek in bed met een flinke griep en toen stond hij opeens voor de deur, met bloemen en sinaasappels.
Ik heb hem even binnengelaten, maar het voelde zo niet goed...
Hij wilde natuurlijk gewoon controleren of ik hem niet bedroog of voorloog.
dinsdag 14 februari 2023 om 08:30
Dit. Waarom subtiel?
Het volgende topic is dan: mijn vriend begrijpt mijn subtiele hints niet.
Wees gewoon duidelijk, als ie dat niet kan waarderen weet je ook meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 14 februari 2023 om 08:40
Dit vroeg ik mezelf dus ook weer af. Waarom eigenlijk. Ik besteed mijn aandacht, energie en tijd veel liever uitsluitend aan mijn dochtertje.
dinsdag 14 februari 2023 om 08:47
Bedankt voor deze toevoeging. Helemaal mee eens.Andersom schreef: ↑14-02-2023 06:36Naast alles wat al gezegd is
Het probleem met subtiel aangeven is dat de ander geneigd is de 'problemen' voor je op te lossen. Voor elke reden die jij geeft kan de ander meer dan één oplossing bedenken. Die ander wil zich de redder in (jouw) nood maken. Elke nieuwe reden voor 'nee', is een extra kans op 'ja'.
Geef de ander geen reden of geef er slecht één die je blijft herhalen. Elke volgende reden die je noemt houd de discussie levend. Elke keer dat je dezelfde reden herhaalt sta je sterker.
Werkt niet alleen bij dates maar in elke situatie waarin een ander over jouw grenzen wil gaan. Ook op je werk.
Mijn “leerdoel” op werk is juist minder direct zijn in mijn communicatie. Omdat ik zo stellig kan zijn, dat mensen weinig ruimte voelen om hun mening te delen. Wanneer mensen over mijn grenzen heen gaan, zal ik zeker direct blijven. Maar ik wil over all gewoon graag diplomatieker en subtieler leren communiceren.
Velen stellen terecht de vraag “waarom zou je dit (in deze situatie) subtiel willen brengen”? Omdat ik vaak oprecht niet weet hoe ik mijn boodschap vriendelijker en subtieler kan “inpakken”. Maar dat is in dit geval dus helemaal niet nodig. Mooi. Dan wordt het juist niet ingewikkeld voor mij.
Bedankt weer allemaal voor het reageren. Ik heb het overigens niet over het geven van hints. Wat veel mensen lijken te denken.
dinsdag 14 februari 2023 om 08:51
'niet welkom' klinkt dan weer zo negatief.
Ik zou wel duidelijk zijn maar zoiets zeggen; Ik wil voorlopig liever buiten de deur afspreken en (nog) niet bij mij thuis.
Dat is duidelijk en beleefd genoeg.
Edit: er komt geen tweede date lees ik nu. Goede beslissing denk ik.
I wanna live my life with the volume full!
dinsdag 14 februari 2023 om 08:57
Klopt, met redenen verzandt je altijd in gedoe. Niet alleen omdat iemand een oplossing gaat bedenken, maar ook omdat mensen een oordeel hebben over je reden. Daarom zeg ik dingen altijd gewoon af zonder reden, simpelweg; dank voor de uitnodiging voor je feest, ik ben er helaas niet bij, maar veel plezier!Andersom schreef: ↑14-02-2023 06:36Naast alles wat al gezegd is
Het probleem met subtiel aangeven is dat de ander geneigd is de 'problemen' voor je op te lossen. Voor elke reden die jij geeft kan de ander meer dan één oplossing bedenken. Die ander wil zich de redder in (jouw) nood maken. Elke nieuwe reden voor 'nee', is een extra kans op 'ja'.
Geef de ander geen reden of geef er slecht één die je blijft herhalen. Elke volgende reden die je noemt houd de discussie levend. Elke keer dat je dezelfde reden herhaalt sta je sterker.
Werkt niet alleen bij dates maar in elke situatie waarin een ander over jouw grenzen wil gaan. Ook op je werk.
dinsdag 14 februari 2023 om 09:19
Lorem_Ipsum schreef: ↑14-02-2023 08:57Klopt, met redenen verzandt je altijd in gedoe. Niet alleen omdat iemand een oplossing gaat bedenken, maar ook omdat mensen een oordeel hebben over je reden. Daarom zeg ik dingen altijd gewoon af zonder reden, simpelweg; dank voor de uitnodiging voor je feest, ik ben er helaas niet bij, maar veel plezier!
Dat inderdaad ook. Sinds ik heb geleerd geen redenen te geven voor sommige dingen die ik niet wil doen werd het makkelijker om dingen te weigeren. Anderen vinden dat vaak wel heel lastig en proberen alsnog te vissen naar de reden.
dinsdag 14 februari 2023 om 09:24
Ik deed het al nooit, omdat ik me zelf altijd vreselijk erger aan mensen die met allerlei dingen die in hun leven spelen aan komen zetten, waar ik niets mee van doen heb. —Oké, dus je kunt niet. Duidelijk.
dinsdag 14 februari 2023 om 09:48
Lorem_Ipsum schreef: ↑14-02-2023 09:24Ik deed het al nooit, omdat ik me zelf altijd vreselijk erger aan mensen die met allerlei dingen die in hun leven spelen aan komen zetten, waar ik niets mee van doen heb. —Oké, dus je kunt niet. Duidelijk.
Ik deed het lang geleden altijd wel omdat ik dat zo had meegekregen van thuis. Zonder goede reden kon je bij ons niet zomaar iets afzeggen. Dat leerde ik als kind dus al een dan denk je dat dat zo hoort, tot je ontdekt dat anderen daar heel anders in staan.
En nog, mijn moeder verwacht altijd een reden om daar inderdaad weer een mening over te hebben. Dan ga je dus soms de reden mooi verpakken om geen gezeik te hebben. Etc etc.
dinsdag 14 februari 2023 om 09:54
Ja, mijn moeder had dat ook een beetje, maar ze weet tegenwoordig wel beter dan mij te vragen wat ik dan ga doen. Dat kap ik meteen af.Andersom schreef: ↑14-02-2023 09:48Ik deed het lang geleden altijd wel omdat ik dat zo had meegekregen van thuis. Zonder goede reden kon je bij ons niet zomaar iets afzeggen. Dat leerde ik als kind dus al een dan denk je dat dat zo hoort, tot je ontdekt dat anderen daar heel anders in staan.
En nog, mijn moeder verwacht altijd een reden om daar inderdaad weer een mening over te hebben. Dan ga je dus soms de reden mooi verpakken om geen gezeik te hebben. Etc etc.
Maar zij met haar vrienden of familie doen het inderdaad heel erg, vaak bereikt zelfs míj de reden waarom iemand ergens niet was, terwijl ik er zelf überhaupt niet bij zou zijn.
dinsdag 14 februari 2023 om 10:09
Volgens mij heb jij nog helemaal geen zin om te daten, joh.Lotus90 schreef: ↑14-02-2023 08:47Bedankt voor deze toevoeging. Helemaal mee eens.
Mijn “leerdoel” op werk is juist minder direct zijn in mijn communicatie. Omdat ik zo stellig kan zijn, dat mensen weinig ruimte voelen om hun mening te delen. Wanneer mensen over mijn grenzen heen gaan, zal ik zeker direct blijven. Maar ik wil over all gewoon graag diplomatieker en subtieler leren communiceren.
Velen stellen terecht de vraag “waarom zou je dit (in deze situatie) subtiel willen brengen”? Omdat ik vaak oprecht niet weet hoe ik mijn boodschap vriendelijker en subtieler kan “inpakken”. Maar dat is in dit geval dus helemaal niet nodig. Mooi. Dan wordt het juist niet ingewikkeld voor mij.
Bedankt weer allemaal voor het reageren. Ik heb het overigens niet over het geven van hints. Wat veel mensen lijken te denken.![]()
Jouw leven lijkt mij compleet en prima op orde zoals het nu is, met de focus op je dochter.
Denk maar lekker een tijdje aan jezelf en je kleine meid. Jullie op de eerste plaats.
dinsdag 14 februari 2023 om 12:57
Bij dit soort opdringerige types is juist een directe communicatie het beste. Als je een beetje vaag blijft dan blijven ze oplossingen zoeken. Heel eerlijk was al ik al geïrriteerd dat hij nadat je ziek bent, zelf voorstelt om langs te komen.
Over een reden opgeven waarom je niet komt of gaat, dat heb ik ook sinds een paar jaar pas door. Ik deed dit altijd, ik kom niet, want.... of omdat. Tot mijn vriend zijn, niemand interesseert het wat je gaat doen, ze willen weten of je er bent. Dus nu stuur ik ook, nee ik kan die datum niet. Maakt het leven een stuk makkelijker.
Over een reden opgeven waarom je niet komt of gaat, dat heb ik ook sinds een paar jaar pas door. Ik deed dit altijd, ik kom niet, want.... of omdat. Tot mijn vriend zijn, niemand interesseert het wat je gaat doen, ze willen weten of je er bent. Dus nu stuur ik ook, nee ik kan die datum niet. Maakt het leven een stuk makkelijker.
dinsdag 14 februari 2023 om 13:09
Off topic maar hier wilde ik tóch even op reageren. Mooi leerdoel heb je en ik herken het wel wat. Jaren geleden wilde ik milder worden, minder direct zijn, vriendelijker in het leven staan naar mezelf en anderen.Lotus90 schreef: ↑14-02-2023 08:47
Als mensen weinig ruimte voelen hun mening met jou te delen dan is het sleutelwoord "luisteren". Af en toe even je snater houden en mensen uit laten praten zonder dat je alvast je mening in je hoofd formuleert en daarmee in je hoofd blijft zitten totdat je die onmiddellijk kunt ventileren als je gesprekspartner even ademhaalt. Écht luisteren. Het levert moois op.
Dit wilde ik je gewoon even meegeven.
Je kunt prima duidelijk en begrenst zijn en toch een hele fijne gesprekspartner zijn. Ik vind je directheid juist iets om blij mee te zijn. En als je dan ook nog het luisteren onder de knie krijgt ben je er! (maar dit vul ik voor je in want misschien doe je dat al!)
dinsdag 14 februari 2023 om 14:44
Heel erg bedankt voor dit advies. Ik ga luisteren -zonder alvast een reactie te formuleren in mijn hoofd- zeker meer en bewuster toepassen. Ik ben al bezig met de “uitgestelde reactie”. Als ik merk dat iets mij niet aanstaat, er niet direct iets over zeggen. Maar er eerst even over nadenken, wachten tot de irritatie voorbij is en er later op terug komen. Want als ik in een opwelling/spontaan & vanuit emotie reageer, voelen mensen zich vaak aangevallen. Ik heb een collega die echt álles kan zeggen zonder dat ik of anderen om haar heen daar enige aanstoot aan nemen. Omdat ze het zo lekker luchtig brengt. Daar ben ik soms jaloers op!Rooss4.0 schreef: ↑14-02-2023 13:09Off topic maar hier wilde ik tóch even op reageren. Mooi leerdoel heb je en ik herken het wel wat. Jaren geleden wilde ik milder worden, minder direct zijn, vriendelijker in het leven staan naar mezelf en anderen.
Als mensen weinig ruimte voelen hun mening met jou te delen dan is het sleutelwoord "luisteren". Af en toe even je snater houden en mensen uit laten praten zonder dat je alvast je mening in je hoofd formuleert en daarmee in je hoofd blijft zitten totdat je die onmiddellijk kunt ventileren als je gesprekspartner even ademhaalt. Écht luisteren. Het levert moois op.
Dit wilde ik je gewoon even meegeven.
Je kunt prima duidelijk en begrenst zijn en toch een hele fijne gesprekspartner zijn. Ik vind je directheid juist iets om blij mee te zijn. En als je dan ook nog het luisteren onder de knie krijgt ben je er! (maar dit vul ik voor je in want misschien doe je dat al!)
dinsdag 14 februari 2023 om 15:05
Dit heeft toch niets met direct zijn te maken? Iemand uitgebreid laten vertellen en daar een direct antwoord op geven (dus zonder gewauwel en omheen gedraai) kan prima.Lotus90 schreef: ↑14-02-2023 14:44Heel erg bedankt voor dit advies. Ik ga luisteren -zonder alvast een reactie te formuleren in mijn hoofd- zeker meer en bewuster toepassen. Ik ben al bezig met de “uitgestelde reactie”. Als ik merk dat iets mij niet aanstaat, er niet direct iets over zeggen. Maar er eerst even over nadenken, wachten tot de irritatie voorbij is en er later op terug komen. Want als ik in een opwelling/spontaan & vanuit emotie reageer, voelen mensen zich vaak aangevallen. Ik heb een collega die echt álles kan zeggen zonder dat ik of anderen om haar heen daar enige aanstoot aan nemen. Omdat ze het zo lekker luchtig brengt. Daar ben ik soms jaloers op!![]()
woensdag 15 februari 2023 om 08:01
Ik vind je juist niet duidelijk genoeg (en je lijkt nu ook teveel negatief in te vullen)
Hij dacht dat een bezoekje leuk kon zijn misschien juist omdat je half ziek bent. Een beetje extra aandacht en zorg vinden veel mensen namelijk leuk als ze ziek zijn. Dat maakt hem geen lul.
Het is jouw taak om dan meteen te communiceren wat jouw behoeftes zijn. Ik ben iemand die alleen wil zijn als ik ziek ben en btw ook persoon die komende weken niet thuis wil daten en mijn dochter wil betrekken.
Pas dan is het duidelijk wat jij wil en leer je elkaar kennen.
Hij dacht dat een bezoekje leuk kon zijn misschien juist omdat je half ziek bent. Een beetje extra aandacht en zorg vinden veel mensen namelijk leuk als ze ziek zijn. Dat maakt hem geen lul.
Het is jouw taak om dan meteen te communiceren wat jouw behoeftes zijn. Ik ben iemand die alleen wil zijn als ik ziek ben en btw ook persoon die komende weken niet thuis wil daten en mijn dochter wil betrekken.
woensdag 15 februari 2023 om 08:10
Deze gast is een grote rode vlag, hij is zo opdringerig en dan komt bij mij dezelfde gedachte op als bij FV, deze gast komt alleen maar in de hoop dat hij van bil kan.
Echt afkappen, niet goed voor jou maar ook niet voor je kind. Zoals je zegt ben je prima tevreden zo met je leven laat dat niet verstoren door een of andere geile vent die jouw grenzen niet respecteert.
woensdag 15 februari 2023 om 08:11
Ja hij komt op ziekenbezoek, geloof je het zelf?Anderlicht schreef: ↑15-02-2023 08:01Ik vind je juist niet duidelijk genoeg (en je lijkt nu ook teveel negatief in te vullen)
Een normale vent zou zeggen beterschap en laat maar even horen wanneer we weer kunnen afspreken.
woensdag 15 februari 2023 om 08:18
Die man is echtverbintenis altruïstische verpleegkundige hoor. Die hoopt gewoon gezellig met haar te kunnen neuken (om het maar duidelijk te communiceren). Als je iemand enige tijd tijd kent bied je misschien aan om te komen verzorgen (en dan ook echt), maar niet na één date.Anderlicht schreef: ↑15-02-2023 08:01Ik vind je juist niet duidelijk genoeg (en je lijkt nu ook teveel negatief in te vullen)
En als dit wel altruïstisch was bedoeld snapt hij totaal de sociale conventies niet, ook intens vermoeiend.
woensdag 15 februari 2023 om 08:36
Wat een aannames op basis van een één verzoekje om een bezoekje.Moiren schreef: ↑15-02-2023 08:18Die man is echtverbintenis altruïstische verpleegkundige hoor. Die hoopt gewoon gezellig met haar te kunnen neuken (om het maar duidelijk te communiceren). Als je iemand enige tijd tijd kent bied je misschien aan om te komen verzorgen (en dan ook echt), maar niet na één date.
En als dit wel altruïstisch was bedoeld snapt hij totaal de sociale conventies niet, ook intens vermoeiend.
woensdag 15 februari 2023 om 08:42
Ja want een “normale” vent weet zonder uitleg precies wat de ander nodig heeft?Sjaantje37 schreef: ↑15-02-2023 08:11Ja hij komt op ziekenbezoek, geloof je het zelf?
Een normale vent zou zeggen beterschap en laat maar even horen wanneer we weer kunnen afspreken.
Een ziekenbezoekje kun je ook lief en betrokken interpreteren. Het is maar net hoe je het invult. Jij kent de man toch ook niet?
Alleen door duidelijk te leren communiceren leer je de ander kennen.
woensdag 15 februari 2023 om 08:45
Maar het verschil zit hem hier dan wel in het vragen, hij deelt het mee aan TO dat hij langskomt en dat is opdringerig.Anderlicht schreef: ↑15-02-2023 08:42Ja want een “normale” vent weet zonder uitleg precies wat de ander nodig heeft?
Een ziekenbezoekje kun je ook lief en betrokken interpreteren. Het is maar net hoe je het invult. Jij kent de man toch ook niet?
Alleen door duidelijk te leren communiceren leer je de ander kennen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in