Re-integeren maar wil eigenlijk een andere baan
maandag 6 maart 2023 om 14:43
Ben sinds september overspannen thuis en ik moet binnenkort weer starten met 2x2 uur werken. Aanleiding voor ziek zijn was een stevige overspannenheid na een pittige studie en heel wat jaren weggestopte emoties. Ook zit ik al een tijd niet lekker meer op mijn werk door een aantal zaken die ik ivm herkenbaarheid liever weglaat. Ik ben vlak voor corona bezig geweest met een traject (inclusief studie) voor een andere baan maar dat is door corona flink in de soep gelopen. Ook heb ik vorig jaar dus een studie gedaan waar ik een diploma voor heb gehaald maar waarvan ik niet goed weet wat ik er precies mee wil.
Op het hoogtepunt van mijn overspannenheid heb ik een nogal vreemd gesprek met mijn toenmalige manager gehad. Hij begon heel luchtig over re-integreren op 'wellicht een andere plek binnen of buiten het bedrijf'. Ik was toen zo 'wappie' dat ik het niet helemaal opmerkte maar thuis dacht ik: wat zei hij nou precies? En in mijn 'plan van aanpak' heeft hij ook zoiets geschreven. Ik heb dat toen nog besproken met mijn arbo-arts die het ook vreemd vond, maar intussen werkt mijn manager ergens anders en heb ik nu een nieuwe. Anyway, het lijkt me dat mijn manager hier niet voor niets over begon dus heb het idee dat mijn werkgever best eens van me af zou willen. En zelf wil ik eigenlijk ook graag iets anders, al weet ik dus nog steeds niet precies wat.
Nu heb ik deze week een gesprek met mijn nieuwe manager over re-integreren. Met de bedrijfsarts heb ik besproken dat ik 2x2 uur ga beginnen maar aan alles merk ik dat ik het eigenlijk helemaal niet zie zitten om weer terug te gaan naar mijn oude baan. Ik ben echter nog te wiebelig om nu eens lekker te gaan solliciteren of heftige keuzes te maken. Ik zou er echter wel voor open staan om een exit traject in te gaan, inclusief loopbaanbegeleiding en een mooie afkoopsom (werk er al heel wat jaar). Hoe zal ik dit aanpakken? Kaarten (lang) voor de borst houden, het snel open gooien of...? Ik ben nogal openhartig altijd en ben bang dat ik te snel eerlijk ben, waardoor ik wellicht een paar mooie opties (wb afkopen) mis zou kunnen lopen. Wie heeft hier ervaring mee of kennis over?
Svp niet quoten ivm herkenbaarheid. Bedankt!!
Op het hoogtepunt van mijn overspannenheid heb ik een nogal vreemd gesprek met mijn toenmalige manager gehad. Hij begon heel luchtig over re-integreren op 'wellicht een andere plek binnen of buiten het bedrijf'. Ik was toen zo 'wappie' dat ik het niet helemaal opmerkte maar thuis dacht ik: wat zei hij nou precies? En in mijn 'plan van aanpak' heeft hij ook zoiets geschreven. Ik heb dat toen nog besproken met mijn arbo-arts die het ook vreemd vond, maar intussen werkt mijn manager ergens anders en heb ik nu een nieuwe. Anyway, het lijkt me dat mijn manager hier niet voor niets over begon dus heb het idee dat mijn werkgever best eens van me af zou willen. En zelf wil ik eigenlijk ook graag iets anders, al weet ik dus nog steeds niet precies wat.
Nu heb ik deze week een gesprek met mijn nieuwe manager over re-integreren. Met de bedrijfsarts heb ik besproken dat ik 2x2 uur ga beginnen maar aan alles merk ik dat ik het eigenlijk helemaal niet zie zitten om weer terug te gaan naar mijn oude baan. Ik ben echter nog te wiebelig om nu eens lekker te gaan solliciteren of heftige keuzes te maken. Ik zou er echter wel voor open staan om een exit traject in te gaan, inclusief loopbaanbegeleiding en een mooie afkoopsom (werk er al heel wat jaar). Hoe zal ik dit aanpakken? Kaarten (lang) voor de borst houden, het snel open gooien of...? Ik ben nogal openhartig altijd en ben bang dat ik te snel eerlijk ben, waardoor ik wellicht een paar mooie opties (wb afkopen) mis zou kunnen lopen. Wie heeft hier ervaring mee of kennis over?
Svp niet quoten ivm herkenbaarheid. Bedankt!!
maandag 6 maart 2023 om 18:58
Slapend dienstverband bestaat helaas nog steeds, dan krijg je niks.Vroegevogel schreef: ↑06-03-2023 18:50Als je niet op eigen initiatief vertrekt heb je gewoon recht op een transitievergoeding.
Dat is zo sinds 2020.
Ook bij ziek uit dienst gaan na 2 jaar kan je werkgever dwars liggen. Ja je hebt eigenlijk officieel recht op transitievergoeding dan. Maar als je het niet krijgt kun je dat niet afdwingen bij een rechter ofzo (ik weet niet meer waarom dat zo is, maar mijn rbv kent een hoop van deze gevallen helaas).
Dus idd, ik zou er niet 100% vanuit gaan dat je je transitievergoeding ook echt krijgt, bij ziekte.
maandag 6 maart 2023 om 20:08
Dank. Studie heb ik zelf betaald dus is gelukkig niet aan de orde!SweetFirefly schreef: ↑06-03-2023 15:32TO, zoek ook even uit of je, als je weggaat bij het huidige bedrijf, de kosten van je studie moet terugbetalen, mochten die voor je zijn betaald.
maandag 6 maart 2023 om 20:11
Dank voor alle reacties! Hoe dan ook is het dus niet vanzelfsprekend dat ik in dit stadium geld zou krijgen. Dat wilde ik even checken. Ik houd nog even mijn kaarten voor mijn borst en ga donderdag kijken welke klus ik kan oppakken om rustig te re-integreren. Ik ben wel een gezelschapsdier, dus van een puur administratieve klus word ik heel ongelukkig... Maar daar komen we hopelijk wel uit. Het liefst zou ik loopbaanbegeleiding krijgen en dan natuurlijk toch nog wat geld, haha! Maar daar ga ik zeker niet over beginnen. Ik ben ook benieuwd naar het verhaal achter dat 'open vizier'. Denk dat ze zelf gaan beginnen over wat ik nou wil in het kader van dat traject waar ik mee bezig was en de studie die ik heb gedaan. Maar ik heb liever dat ze willen dat ik weg ga dan dat ik nu zelf weg ga, in deze staat. Eerst maar eens helemaal de oude worden.
maandag 6 maart 2023 om 20:12
Ah wat lief, dank je wel, doet me goed!!Explorista schreef: ↑06-03-2023 15:42Als ik zie hoe je schrijft, denk ik dat je al een eind op weg bent met je herstel.
Je schrijft helder.
Je neemt geen overhaaste beslissingen.
Je onderzoekt mogelijkheden.
Je zet zaken op een rijtje.
Je durft hulp te vragen.
Heel goed dat je gesprekken hebt met een psycholoog.
maandag 6 maart 2023 om 20:16
Zonder te diep op de inhoud in te gaan zijn er wel dingen gebeurd die erop duiden dat ze wellicht iets anders willen met mijn functie. Ik ben benieuwd of ik van mijn nieuwe manager of HR nog ga horen wat de reden is van het stuk over het 'open vizier op een andere functie of binnen een andere plek'. Daar ga ik wel naar vragen deze week. Ik denk dat ze dan refereren naar mijn studie en eerdere beweging richting een andere baan. En dat wellicht in combi met het uitvallen ivm teveel stress. Maar goed, de stress van mijn functie heb ik eigenlijk altijd goed aan gekund, de combi met de studie ernaast en een aantal privé dingen zijn me teveel geworden. Maar goed, ik ga met een 'open vizier' het gesprek in, eerst maar eens afwachten waar zij mee komen...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in