Is dit een bekende scam?
vrijdag 28 april 2023 om 12:00
Hoi,
Ik word al best wel lang met enige tijd gebeld door Engelssprekende gasten die me bij mijn voornaam aanspreken en heel joviaal vragen hoe het met me gaat. En vervolgens zeggen ze dat ze bellen over een inactieve rekening die ik ergens zou hebben waar nog een saldo op staat en vragen dan wat ik daarmee wil doen. Ik verbreek rond dat moment meestal de verbinding dus geen idee wat ze verder zouden willen. Ik heb gegoogeld of dit een bekende scam is maar kom niks tegen, en vraag me af of er hier mensen zijn die dit kennen? Is dit een bekende scam of heb ik echt ergens een rekening die ik totaal vergeten zou zijn?
Ik word al best wel lang met enige tijd gebeld door Engelssprekende gasten die me bij mijn voornaam aanspreken en heel joviaal vragen hoe het met me gaat. En vervolgens zeggen ze dat ze bellen over een inactieve rekening die ik ergens zou hebben waar nog een saldo op staat en vragen dan wat ik daarmee wil doen. Ik verbreek rond dat moment meestal de verbinding dus geen idee wat ze verder zouden willen. Ik heb gegoogeld of dit een bekende scam is maar kom niks tegen, en vraag me af of er hier mensen zijn die dit kennen? Is dit een bekende scam of heb ik echt ergens een rekening die ik totaal vergeten zou zijn?
Am Yisrael Chai!

vrijdag 28 april 2023 om 12:08
vrijdag 28 april 2023 om 12:08
Dat wil ik nog toevoegen, ben je ooit wel eens door een bank of andere instantie met je voornaam aangesproken over de telefoon?wanderlust schreef: ↑28-04-2023 12:07Al zou het echt gaan om een bankrekening, dan denk ik niet dat een bankmedewerker je joviaal gaat opbellen.

vrijdag 28 april 2023 om 12:11
Kijk even of je in de hacks staat:
https://www.politie.nl/informatie/dit-d ... otnet.html
Natuurlijk is dit een scam. Alles waarbij ze hengelen naar gegevens is een scam
Natuurlijk is dit een scam. Alles waarbij ze hengelen naar gegevens is een scam

vrijdag 28 april 2023 om 12:18
vrijdag 28 april 2023 om 12:21
Ik werk bij een bank en tegenwoordig spreken we mensen met hun voornaam aan en zeggen we je en jij. Ik vind het ook geen gehoor maar dat is wat het is tegenwoordig
vrijdag 28 april 2023 om 12:23
vrijdag 28 april 2023 om 12:27
Ze bellen steeds met Nederlandse 06 nummers. Ik was vanochtend in een meeting en toen had ik een gemiste oproep daarna, en die belde ik terug maar kreeg al iemand aan de lijn die mij niet gebeld had. En even later werd ik weer met een 06 nummer gebeld dat erg op dat vorige nummer leek, dus ik dacht dat ik door een bedrijf gebeld werd.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 28 april 2023 om 12:28
Ik heb geen idee of ze hengelen naar gegevens want zover kom ik nooit in het gesprek. Ik kom steeds tot het punt waarop zij mij geld willen geven.Doreia* schreef: ↑28-04-2023 12:11Kijk even of je in de hacks staat:
Natuurlijk is dit een scam. Alles waarbij ze hengelen naar gegevens is een scam![]()
Am Yisrael Chai!
vrijdag 28 april 2023 om 12:31
En dus je naam en IBAN nummer nodig hebben om het geld naar je over te maken.fashionvictim schreef: ↑28-04-2023 12:28Ik heb geen idee of ze hengelen naar gegevens want zover kom ik nooit in het gesprek. Ik kom steeds tot het punt waarop zij mij geld willen geven.
vrijdag 28 april 2023 om 12:33
Ik denk het ook.fashionvictim schreef: ↑28-04-2023 12:32Nee, niet dat ik weet. (Ik denk zelf uiteraard ook dat het een scam is, hoor.)

vrijdag 28 april 2023 om 12:57
vrijdag 28 april 2023 om 13:54
Ik zou dan eens kijken wat er gebeurt als je ja graag zegt. Gok zomaar dat ze dan echt ineens van alles aan gegevens nodig hebben of een kleine betaling zodat ze je bankrekening kunnen 'verifiëren' of anders komt dat geld niet vrij, zoiets debiels.fashionvictim schreef: ↑28-04-2023 12:28Ik heb geen idee of ze hengelen naar gegevens want zover kom ik nooit in het gesprek. Ik kom steeds tot het punt waarop zij mij geld willen geven.
Jaja.
vrijdag 28 april 2023 om 14:00
Een bank belt niet met 06 nummers. Vraag anders de naam van het bedrijf/bank waar ze voor zeggen te werken en waar jij dus een rekening zou hebben. Kun je altijd nog zelf contact zoeken na een rondje google (check dan wel of je niet via een sponsor/foute link belt, toets gewoon het nummer in).fashionvictim schreef: ↑28-04-2023 12:27Ze bellen steeds met Nederlandse 06 nummers. Ik was vanochtend in een meeting en toen had ik een gemiste oproep daarna, en die belde ik terug maar kreeg al iemand aan de lijn die mij niet gebeld had. En even later werd ik weer met een 06 nummer gebeld dat erg op dat vorige nummer leek, dus ik dacht dat ik door een bedrijf gebeld werd.
vrijdag 28 april 2023 om 14:00
Een bank belt niet met 06 nummers. Vraag anders de naam van het bedrijf/bank waar ze voor zeggen te werken en waar jij dus een rekening zou hebben. Kun je altijd nog zelf contact zoeken na een rondje google (check dan wel of je niet via een sponsor/foute link belt, toets gewoon het nummer in).fashionvictim schreef: ↑28-04-2023 12:27Ze bellen steeds met Nederlandse 06 nummers. Ik was vanochtend in een meeting en toen had ik een gemiste oproep daarna, en die belde ik terug maar kreeg al iemand aan de lijn die mij niet gebeld had. En even later werd ik weer met een 06 nummer gebeld dat erg op dat vorige nummer leek, dus ik dacht dat ik door een bedrijf gebeld werd.
vrijdag 28 april 2023 om 14:06
Inderdaad weleens gebeld door iemand van een bank (waar ik inderdaad was) die veel gegevens had, ook correcte cijfers noemde. Maar ik wilde niet over de telefoon over geld praten en ik was helemaal tevreden met een paar stuivers minder rente en meer gemak. Ik had dus geen belangstelling. Op het laatst was hij zelfs kwaad. Ik heb me vaak afgevraagd wat het was. Ik had heel andere dingen aan mijn hoofd toen dus niet geverifieerd.
De meeste dingen die ik doe heb ik tevoren al goed uitgezocht dus dat ga ik niet spontaan veranderen omdat iemand anders mooie voordeeltjes voor mij ziet. Voordeeltjes voor hém zullen het zijn.
De meeste dingen die ik doe heb ik tevoren al goed uitgezocht dus dat ga ik niet spontaan veranderen omdat iemand anders mooie voordeeltjes voor mij ziet. Voordeeltjes voor hém zullen het zijn.

Dan moet het maar zoals het kan

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in