Is dit een bekende scam?

28-04-2023 12:00 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik word al best wel lang met enige tijd gebeld door Engelssprekende gasten die me bij mijn voornaam aanspreken en heel joviaal vragen hoe het met me gaat. En vervolgens zeggen ze dat ze bellen over een inactieve rekening die ik ergens zou hebben waar nog een saldo op staat en vragen dan wat ik daarmee wil doen. Ik verbreek rond dat moment meestal de verbinding dus geen idee wat ze verder zouden willen. Ik heb gegoogeld of dit een bekende scam is maar kom niks tegen, en vraag me af of er hier mensen zijn die dit kennen? Is dit een bekende scam of heb ik echt ergens een rekening die ik totaal vergeten zou zijn?
Am Yisrael Chai!
granny71 schreef:
28-04-2023 12:31
En dus je naam en IBAN nummer nodig hebben om het geld naar je over te maken.
Daar kunnen ze toch verder niets mee..
yasmijn schreef:
28-04-2023 14:00
Banken bellen je nooit.

En al helemaal niet in het Engels. :bye:
Mijn tip:

vragen of ze een seconde hebben, want je moet even het gas uitdoen. En dan de hoorn op tafelleggen. Als je geluk hebt kun je nog minuten lang iemand horen vragen: hallo? hallo? en dan timen hoelang het duurt voor ze ophangen. Leuk spelletje!
grenada schreef:
28-04-2023 14:57
Mijn tip:

vragen of ze een seconde hebben, want je moet even het gas uitdoen. En dan de hoorn op tafelleggen. Als je geluk hebt kun je nog minuten lang iemand horen vragen: hallo? hallo? en dan timen hoelang het duurt voor ze ophangen. Leuk spelletje!

Of je hond even flink in de hoorn laten hijgen.
fashionvictim schreef:
28-04-2023 12:27
Ze bellen steeds met Nederlandse 06 nummers. Ik was vanochtend in een meeting en toen had ik een gemiste oproep daarna, en die belde ik terug maar kreeg al iemand aan de lijn die mij niet gebeld had. En even later werd ik weer met een 06 nummer gebeld dat erg op dat vorige nummer leek, dus ik dacht dat ik door een bedrijf gebeld werd.
Dan is dat nummer gespoofed. Dat kan met ieder willekeurig nummer. Kan goed zijn dat ze op een later moment jouw nummer spoofen om anderen te bellen.
Loeloe08 schreef:
28-04-2023 14:41
Daar kunnen ze toch verder niets mee..
Blijkbaar wel want die scams hebben als doel het verkrijgen van die gegevens.
Dat wij, brave burgers, denken dat je er niets mee kan, wil niet zeggen dat je er ook niets mee kan.
Ik heb dit steeds met NL nummers. Ik hang meteen op en blokkeer ze, om daarna weer door een ander 06-nummer gebeld te worden.
MollyLolly schreef:
28-04-2023 15:45
Ik heb dit steeds met NL nummers. Ik hang meteen op en blokkeer ze, om daarna weer door een ander 06-nummer gebeld te worden.

Er zijn onlangs lekken geweest bij o.a. NS, Ziggo en Vodafone, dus er liggen heel wat namen en telefoonnummers op straat. Een toename van dit soort phishing was te verwachten.
Zo lang je ze niets geeft kunnen ze je niets maken.
RikM schreef:
28-04-2023 15:51
Er zijn onlangs lekken geweest bij o.a. NS, Ziggo en Vodafone, dus er liggen heel wat namen en telefoonnummers op straat. Een toename van dit soort phishing was te verwachten.
Zo lang je ze niets geeft kunnen ze je niets maken.
Ja, ze kennen mijn voornaam idd.

Maar ik hang gewoon op.
Engelssprekend is wel heel onlogisch. Ik neem aan dat je zelf wel weet of je ooit in het buitenland een rekening hebt geopend en zo nee dan is het wel raar als er spontaan een is ontstaan.

Het is wel een gezelligere scam dan die ik steeds had. Ik kreeg steeds een bandje te horen dat ik verdacht word van human trafficking. Een tijdlang bijna dagelijks. Die is gelukkig gestopt.
tv-icoon schreef:
28-04-2023 14:06
Inderdaad weleens gebeld door iemand van een bank (waar ik inderdaad was) die veel gegevens had, ook correcte cijfers noemde. Maar ik wilde niet over de telefoon over geld praten en ik was helemaal tevreden met een paar stuivers minder rente en meer gemak. Ik had dus geen belangstelling. Op het laatst was hij zelfs kwaad. Ik heb me vaak afgevraagd wat het was. Ik had heel andere dingen aan mijn hoofd toen dus niet geverifieerd.

De meeste dingen die ik doe heb ik tevoren al goed uitgezocht dus dat ga ik niet spontaan veranderen omdat iemand anders mooie voordeeltjes voor mij ziet. Voordeeltjes voor hém zullen het zijn. ;-D
Dit is kennissen van ons onlangs overkomen. Iemand van de Rabobank belde dat er onjuistheden waren geconstateerd, het klonk zeer vertrouwd en de dame wist veel over haar rekeningen. Ook inderdaad correcte cijfers. Vervolgens moest ze een paar acties ondernemen om deze 'oplichting' te kunnen voorkomen, er moest snel gehandeld worden.. je raad het vast al ; alles is weg, het spaargeld van jaren, spaargeld van de kinderen.. echt verschrikkelijk. De Rabo waarschuwt er ook voor: https://www.rabobank.nl/veiligbankieren ... deskfraude.

Schijnbaar hadden de criminelen al spyware op haar computer geïnstalleerd en keken ze al tijden mee, vandaar dat ze zoveel privé gegevens van haar hadden wat haar vertrouwen wekte.

Misschien is het slim om je computer op spyware laten controleren aangezien jij ook zo'n telefoontje hebt gehad?
Liesettes schreef:
28-04-2023 17:55
Dit is kennissen van ons onlangs overkomen. Iemand van de Rabobank belde dat er onjuistheden waren geconstateerd, het klonk zeer vertrouwd en de dame wist veel over haar rekeningen. Ook inderdaad correcte cijfers. Vervolgens moest ze een paar acties ondernemen om deze 'oplichting' te kunnen voorkomen, er moest snel gehandeld worden..

Nou, als er dan nog geen alarmbellen afgaan...

Als er iemand actie kan ondernemen dan is het toch de bank zelf?
RikM schreef:
28-04-2023 14:59
Of zover mogelijk erin 'meegaan' en typgeluiden maken op een laptop/pc die niet aanstaat. Ze bezighouden als ontmoedigingsbeleid.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
RikM schreef:
28-04-2023 14:59
Of zover mogelijk erin 'meegaan' en typgeluiden maken op een laptop/pc die niet aanstaat. Ze bezighouden als ontmoedigingsbeleid.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Morgan-Salander schreef:
28-04-2023 18:20
Dat ben ik ook een keer van plan maar ze bellen altijd ongelegen, net als ik aan het eten ben of net met iets anders bezig ben :rofl: Kijken hoe lang het duurt voordat ze ophangen.
O ja je hebt van die mensen die er expres uitgebreid in meegaan en zelfs afspraken maken in Parijs met die oplichters. Alles om ze maar heel lang bezig te houden.
Wombat schreef:
28-04-2023 21:11
O ja je hebt van die mensen die er expres uitgebreid in meegaan en zelfs afspraken maken in Parijs met die oplichters. Alles om ze maar heel lang bezig te houden.
Heb eens mijn "zoon" via Whatsapp anderhalf uur bezig gehouden.
Heb me prima vermaakt die middag
granny71 schreef:
28-04-2023 21:14
Heb eens mijn "zoon" via Whatsapp anderhalf uur bezig gehouden.
Heb me prima vermaakt die middag
:-D
Jaja.
Wombat schreef:
28-04-2023 21:11
Ja beter tijd verspillen van die oplichters dan dat ze slachtoffers maken zoals deze week bij Kees van der Spek. Daar ging dan wel over de erfenis scam maar een oudere man werd al 9 jaar gescamt en was al 500.000 armer, had geld geleend van vrienden. Dan denk je hoe stom kun je zijn maar hij werd er helemaal in mee gezogen.
fashionvictim schreef:
28-04-2023 12:27
Ik was vanochtend in een meeting en toen had ik een gemiste oproep daarna, en die belde ik terug maar kreeg al iemand aan de lijn die mij niet gebeld had.
Pas op met terugbellen naar onbekende nummers, dit kan je veel geld kosten. Ook als ze bellen met een ogenschijnlijk nederlands nummer. Het kan zijn dat je terugbelt en, zonder dat je het merkt, onder water naar een duur buitenlands nummer belt.
Ik bel nooit terug naar onbekende nummers. Als mensen echt iets van me nodig hebben spreken ze wel een bericht in. En kan ik op basis daarvan bepalen of ik terugbel.
toulouse_74 schreef:
29-04-2023 10:47
Pas op met terugbellen naar onbekende nummers, dit kan je veel geld kosten. Ook als ze bellen met een ogenschijnlijk nederlands nummer. Het kan zijn dat je terugbelt en, zonder dat je het merkt, onder water naar een duur buitenlands nummer belt.
Ik bel nooit terug naar onbekende nummers. Als mensen echt iets van me nodig hebben spreken ze wel een bericht in. En kan ik op basis daarvan bepalen of ik terugbel.
Ik word voor mijn werk heel vaak door mensen gebeld die dan uiteraard allemaal een nummer hebben dat ik niet heb opgeslagen. Dus niet terugbellen naar onbekende nummers is niet echt een optie. Ik kreeg ook gewoon een Nederlandse meneer aan de lijn wiens nummer kennelijk gebruikt was.
Am Yisrael Chai!
TsumTsum schreef:
28-04-2023 12:17
Ja dat is een bekende scam.. deze week ook weer gebeld door een nummer uit de UK op de vaste telefoon. Ik kijk voortaan altijd eerst naar het landnummer voordat ik opneem. Buitenlandse nummers neem ik niet op.
ja dit inderdaad. ik zou gelijk de nummers blokken.
Noellie schreef:
30-04-2023 20:28
ja dit inderdaad. ik zou gelijk de nummers blokken.
Dat heeft geen nut want ze wisselen om de haverklap van nummer.
TsumTsum schreef:
28-04-2023 21:40
Ja beter tijd verspillen van die oplichters dan dat ze slachtoffers maken
Och, dat is toch een druppel op een hete plaat. Ze zullen er heus geen slachtoffer minder om maken omdat je ze een paar uur bezighoudt.
aliva schreef:
30-04-2023 21:27
Och, dat is toch een druppel op een hete plaat. Ze zullen er heus geen slachtoffer minder om maken omdat je ze een paar uur bezighoudt.
Grootschaliger aanpakken dus. Ooit verhaal gelezen van iemand die ze vanuit Nigeria naar Parijs wist te lokken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven