Marokkaans hennafeest
donderdag 1 juni 2023 om 17:51
Hallo
Mijn Marokkaanse buren hebben morgen een hennafeestje in de tuin. De tenten staan al klaar. Er komt ook een dj dus er zal wat geluidsoverlast zijn, ze hopen op begrip zeiden ze.
Ik heb een goede band met ze en er ook totaal geen moeite mee al heb ik wel kleine kinderen die gewoon op tijd naar bed gaan maar het is maar voor een dag/avond dus geeft niet. Ze zullen onze kinderen ook weleens horen
Nu mijn vragen, wat is een hennafeest precies, wat doen ze dan en is dat overdag of savonds? Hoelang duurt zo'n feest en is dat een klein intiem feestje met een aantal vrienden en familieleden of wordt dat groots aangepakt en komen er "honderden" mensen?
Mijn Marokkaanse buren hebben morgen een hennafeestje in de tuin. De tenten staan al klaar. Er komt ook een dj dus er zal wat geluidsoverlast zijn, ze hopen op begrip zeiden ze.
Ik heb een goede band met ze en er ook totaal geen moeite mee al heb ik wel kleine kinderen die gewoon op tijd naar bed gaan maar het is maar voor een dag/avond dus geeft niet. Ze zullen onze kinderen ook weleens horen
Nu mijn vragen, wat is een hennafeest precies, wat doen ze dan en is dat overdag of savonds? Hoelang duurt zo'n feest en is dat een klein intiem feestje met een aantal vrienden en familieleden of wordt dat groots aangepakt en komen er "honderden" mensen?
donderdag 1 juni 2023 om 18:12
Marokkanen weten wat feesten is hahaha!
Het laatste henna feest waar ik was kwam pas rond 21 een beetje op gang, Eten om half twaalf op tafel. En verder: zingen, dansen, klappen, muziek maken. De bruid to be veel geluk wensen, toezingen, op de foto etc etc. Schitterende rituelen en mensen maken er werk van. Einde van de avond komt de bruidegom met zijn moeder en zussen nog even op visite, geschenken aanbieden. Het is een fantastische happening waar mensen naar uitkijken. Dat ze de volgende dag moeten werken zal velen een worst wezen, dit samen vieren is veel belangrijker.
Het laatste henna feest waar ik was kwam pas rond 21 een beetje op gang, Eten om half twaalf op tafel. En verder: zingen, dansen, klappen, muziek maken. De bruid to be veel geluk wensen, toezingen, op de foto etc etc. Schitterende rituelen en mensen maken er werk van. Einde van de avond komt de bruidegom met zijn moeder en zussen nog even op visite, geschenken aanbieden. Het is een fantastische happening waar mensen naar uitkijken. Dat ze de volgende dag moeten werken zal velen een worst wezen, dit samen vieren is veel belangrijker.
donderdag 1 juni 2023 om 18:34
Ga iets leuks brengen. Kan je gelijk zien hoe mooi de bruid versiert is.
Een sieraad met iets groens <- belangrijke kleur. Of een stapel armbandjes die glitteren of juist heel Nederland een peper en zout stelletje van twee kussende Delfs blauwe figuurtjes
Er is dan vast wel een zus of een nicht die je wil vertellen wat er allemaal gebeurd die avond
Een sieraad met iets groens <- belangrijke kleur. Of een stapel armbandjes die glitteren of juist heel Nederland een peper en zout stelletje van twee kussende Delfs blauwe figuurtjes
Er is dan vast wel een zus of een nicht die je wil vertellen wat er allemaal gebeurd die avond
lorrelies wijzigde dit bericht op 01-06-2023 19:23
0.14% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
donderdag 1 juni 2023 om 19:06
Verschilt best per familie. Maar wel met vaste onderdelen zoals poespas al schreef. Het is vaak een beetje een dubbel feest. Enerzijds een reünie voor de moeder, tantes en andere dames van die generatie en het feest van de bruid en leeftijdsgenoten. Naast het versieren is het hoogtepunt het bezoek van de bruidegom met zijn moeder en zussen.
Ik zou aan het begin van de avond ook even een presentje brengen (niet als het feest al in volle gang is) en ze veel plezier toewensen.
Qua muziek kun je eens kijken op YouTube (zoektermen Raï, Regadda, Riffia). Qua lawaai: het zijn heel veel vrouwen op een kluitje die zingen, klappen en dansen. Echte ‘beukmuziek’ zal er wel niet zijn (van die bastonen waardoor je halve huis meedreunt).
Ik zou aan het begin van de avond ook even een presentje brengen (niet als het feest al in volle gang is) en ze veel plezier toewensen.
Qua muziek kun je eens kijken op YouTube (zoektermen Raï, Regadda, Riffia). Qua lawaai: het zijn heel veel vrouwen op een kluitje die zingen, klappen en dansen. Echte ‘beukmuziek’ zal er wel niet zijn (van die bastonen waardoor je halve huis meedreunt).
donderdag 1 juni 2023 om 22:23
donderdag 1 juni 2023 om 22:58
Ik ben heel vaak bij marokkaanse hennafeesten geweest, het is best gezellig en dan moet de bruiloft nog plaatsvinden in een partyzaal, dat is helemaal een knalfeest met veel eten dans en gezang, de vrouwen allemaal gekleed in marokkaanse caftans, echt prachtig.
Als je nieuwsgierig bent, dan zou ik gewoon langs gaan, ze sturen je echt niet weg, vinden ze vast heel leuk dat je het wilt zien.
Als je nieuwsgierig bent, dan zou ik gewoon langs gaan, ze sturen je echt niet weg, vinden ze vast heel leuk dat je het wilt zien.
Ik bloei op van een kop koffie!
vrijdag 2 juni 2023 om 01:02
Kun je toch niet maken om jezelf zo uit te nodigen. Je kunt je felicitaties geven vooraf, eventueel aan begin feest even snel een presentje geven maar als ze je niet hebben uitgenodigd ga je ook niet party crashen. En al helemaal niet alsof het een of andere safari tour is waarbij ze je nog wat tekst en uitleg gaan geven.RodeTulip schreef: ↑01-06-2023 22:58Ik ben heel vaak bij marokkaanse hennafeesten geweest, het is best gezellig en dan moet de bruiloft nog plaatsvinden in een partyzaal, dat is helemaal een knalfeest met veel eten dans en gezang, de vrouwen allemaal gekleed in marokkaanse caftans, echt prachtig.
vrijdag 2 juni 2023 om 01:19
Precies. Die hebben gewoon gezellig een feestje met elkaar, laat ze lekker.lemoos2 schreef: ↑02-06-2023 01:02Kun je toch niet maken om jezelf zo uit te nodigen. Je kunt je felicitaties geven vooraf, eventueel aan begin feest even snel een presentje geven maar als ze je niet hebben uitgenodigd ga je ook niet party crashen. En al helemaal niet alsof het een of andere safari tour is waarbij ze je nog wat tekst en uitleg gaan geven.
vrijdag 2 juni 2023 om 07:19
Tja, aan de ene kant heb je een punt, maar aan de andere kant geeft To aan dat ze een goede relatie met buren heeft.
Ik had het dus wel even aan de buren zelf gevraagd.
Dan toont ze extra interesse in een andere cultuur, iets waar men over het algemeen graag over verteld.
vrijdag 2 juni 2023 om 08:49
Dat is iets typisch Nederlands. Ik ben al zo vaak voor Marokkaanse feesten uitgenodigd, ook door mensen die ik niet ken, dus door hun familie leden. Ze vieren het altijd grootst.
vrijdag 2 juni 2023 om 08:58
Ik heb het dus ook over in Nederland opgegroeide Marokkanen. De jongere generaties pakken het hier qua uitnodigen toch veel Nederlandser aan.
Ik ben ook op Marokkaanse feesten geweest, en het merendeel van de gasten is toch echt (via) familie en vrienden. Maar dan is er dus wel een link.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in