Werk & Studie alle pijlers

SJD als thuis studie

26-06-2009 10:50 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag Sociaal Juridische Dienstverlening gaan studeren..

Waarom is deze nergens aangeboden als thuisstudie.

Ik werk 40 uur en heb een koophuis.

Zou wel voltijd willen studeren, maar wat dan met me huis, en alle vaste lasten...

Ik wil niet in de weekenden werken.. of in de horeca.. dat zie ik niet zitten. Werk 4 jaar nu en heb een opleiding al afgerond, al is dit een hele andere richting.

Zijn er meer mensen die van fulltime toch terug zijn gegaan naar voltijd studie..
oh ok.. zit beetje na te lezen op internet.. betekent dat je zelf een werkgever moet zoeken en wat als je dat nou niet lukt.. moet je dan voltijd verder studeren?

edit: lees net dat je dan weer voltijd kan studeren.. wanneer t niet lukt.
quote:toffifee schreef op 01 juli 2009 @ 15:30:

NOMI!!!!

Ik heb vragen! Hoe is de opleiding?! Vertel 's wat meer (als je wilt natuurlijk). Ik start in januari/februari. Is het echt zo'n leuke school als het eruit ziet? En zijn de uren te doen? Lijkt me best lang.

Tuurlijk wil ik er meer over vertellen!

Eerst over de school, die lijkt heel groot, maar elke academie heeft een eigen 'gang', waardoor het toch weer best klein en gezellig wordt. In die gang kun je werken, relaxen en er lopen altijd wel docenten van je rond. Het is ook best een klein groepje docenten, dus die kennen je en zijn heel aardig. Je bent absoluut geen nummer op deze school.

De opleiding zelf is goed te doen vind ik! Wij waren afgelopen jaar de proefkonijnen, omdat de opleiding in deze variant voor het eerst werd aangeboden in Deventer.

Elk kwartiel heb je een aantal vakken (die soms op elkaar aansluiten bijvoorbeeld staatsrecht en bestuursrecht, of failissementsrecht en schuldhulpverlening) en daarbij heb je ook altijd een integrale opdracht die je in duo's of groepjes moet doen. In het begin van het schooljaar waren die opdrachten veeeeeeeeel te groot en te veel werk.

Je moet wel voorstellen dat je per les net zoveel tijd hebt als voltijdstudenten in 3 lessen. Je gaat dus als een speer door alle stof heen en als je het zelf niet bijhoudt kom je erg snel achter te liggen. Maar omdat de meesten werken hebben veel mensen moeite met alles bijhouden. Als je dan ook nog midden in de toetsweek een opdracht moet inleveren van 35 blaadjes, wordt het allemaal een beetje te veel.

Wij hebben dat allemaal mogen aangeven en sindsdien zijn die opdrachten al kleiner geworden. Nog steeds aardig wat werk, maar niet meer zoveel dat je moet gaan kiezen of je gaat leren of die opdracht gaat maken, omdat je geen tijd hebt om allebei te doen.

De vakken zijn leuk. Sommige dingen liggen mij minder (bestuursrecht bijvoorbeeld vond ik vreselijk saai) maar over het algemeen is het interessant. Elk kwartiel heb je ook een 'sociaal' vak, het is tenslotte sjd en niet hbo-rechten. Dat kan bijvoorbeeld zijn een vak over de ontwikkeling van de SJD in Nederland, of gesprekstechnieken.

Ik vind het zelf leuk dat die sociale kant gecombineerd wordt met de juridische kant. Daardoor krijg je ook een bredere opleiding vind ik.

Nou dit is al een heel verhaal, maar als je nog meer wil weten vraag gerust!
Ohja de uren, het is inderdaad lang!!!

Het is een hele lange dag dus die laatste uurtjes zijn altijd bestwel een opgave, maar goed, je zit er met z'n allen en het is vaak wel gezellig dat laatste uur!

Voordeel is ook nog dat deeltijdstudenten doorgaans gemotiveerd zijn en daar zitten omdat zij dat echt willen. Geen gezeur met mensen die afspraken niet nakomen enzo dus! (uitgezonderingen daar gelaten).
Als je deeltijd studeert, kan je het wellicht goed met je werk combineren? Een dag minder gaan werken. Soms kan een pakket op maat worden gemaakt. Ik raad je aan om eens met een studie-adviseur te gaan praten.

Wel raar dat je voor een opleiding relevante werkervaring moet hebben. Ik studeer rechten en heb nog geen ervaring in die richting (alleen met terdoodveroordeelden in Amerika, maar da's toch wel anders).
Nomi,

Heb je studiegerelateerd werk? Dacht te menen dat *** daar in de buurt zat. :-)

En, hoeveel uur ben je in de week naast school nog kwijt aan je studie?

Aan de rest:

Wat willen jullie worden als jullie groot zijn? :-)

Ik zou dan graag bij het juridisch loket willen werken. O.i.d.
-
anoniem_76529 wijzigde dit bericht op 10-07-2009 08:54
Reden: verwijderd ivm herkenbaarheid
% gewijzigd
Nomi, werkte je daar al en ben je toen met de studie begonnen?
-
quote:Nomi schreef op 03 juli 2009 @ 18:56:

Ik zag bij toeval een maand na het begin van mijn opleiding die vacature. Dat ik die opleiding deed scheelde wel, maar anders was ik waarschijnlijk ook wel aangenomen.

Hoeveel jaars ben je dan? aangezien je bent aangenomen bij juridisch loket! ik zie bij veel vacatures jurdis. loket dat ze afgeronde opleiding SJD zoeken.. geen studenten.
Darky, nomi werkt bij ***. Denk dat je in de war bent, ik heb ergens geschreven dat ik bij het JL wil werken.
@toffifee

verkeerd gelezen. sorry!
Maakt mij niet uit hoor!

Zit trouwens te dubben om ook fulltime naar school te gaan. Loop alleen ook al tegen de dertig, ben moeder en de leeftijd is natuurlijk een stuk jonger.
Ik heb mij in maart of april ingeschreven voor de opleiding SJD deeltijd aan de Hogeschool van Leiden.

Gister werd ik gebeld dat de opleiding niet doorgaat, omdat de opleiding opnieuw gaat worden samengesteld, iets in die strekking.

Baal echt enorm en frankly, ik ben ook wel erg pissig, want bij de meeste opleidingen is de inschrijftermijn al verstreken, of anders de inschrijftermijn voor de 21+ test! Sowieso, alleen InHolland biedt bij mij in de buurt SJD deeltijd aan, Utrecht of Amsterdam is gewoon te ver reizen, dan gaat echt te zwaar worden als ik ook nog 32 uur werk. Ik vind het enorm vervelend dat ze er nu pas mee aankomen, ik heb 3 weken geleden nota bene nog gebeld voor meer info over de 21+ test voor mijn inschrijving en toen hebben ze mij er niets over verteld, dat het mogelijk niet door zou gaan. Ik zit er over te denken om nog een jaar te wachten dan, ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om naar InHolland te gaan. Daar is de inschrijftermijn voor de 21+ test al dik drie weken verstreken dus dan zou ik dat ook nog moeten proberen voor elkaar te krijgen, anyway.
Hey Missdificil,

Balen he dat het niet bij de hogeschool Leiden kan!!!

Ik wil dat ook graag, en moet nu misschien naar Inholland Den Haag. Op zich ook wel redelijk te doen, maar toch!

Ik werk overigens ook 32 uur.

College bij Inholland zal iedere donderdag zijn van 13.00 tot 22.15 uur, kreeg ik te horen toen ik belde.

Ik twijfel nog...
Voor de dames die naar Inholland gaan (of moeten), is Deventer geen optie? Is wel even wat kilometertjes, maar het is maar eens in de twee weken.

@ Nomi, dat klopt toch? Ik hoor jou er niet over, maar dat hebben ze toen wel gezegd bij mijn intake, alleen toen raakte ik zwanger en moest ik even wachten. Ik zie dat je wat gegevens uit je posts hebt weggehaald i.v.m. herkenning. Moet ik dat ook doen? En als laatste, waar staan de vacatures bij ***? Ik zie op de website zelf altijd alleen maar vacatures voor andere kantoren staan, heb nog nooit Deventer zien staan.
quote:toffifee schreef op 12 juli 2009 @ 00:27:

Voor de dames die naar Inholland gaan (of moeten), is Deventer geen optie? Is wel even wat kilometertjes, maar het is maar eens in de twee weken.

@ Nomi, dat klopt toch? Ik hoor jou er niet over, maar dat hebben ze toen wel gezegd bij mijn intake, alleen toen raakte ik zwanger en moest ik even wachten. Ik zie dat je wat gegevens uit je posts hebt weggehaald i.v.m. herkenning. Moet ik dat ook doen? En als laatste, waar staan de vacatures bij de ...? Ik zie op de website zelf altijd alleen maar vacatures voor andere kantoren staan, heb nog nooit Deventer zien staan.

Ik weet niet precies hoe het nu gaat, ze gaan volgend jaar de opleiding anders doen hoorde ik!

Zou je misschien mijn werk weg willen halen? Dankje!

Binnenkort zijn er weer vacatures, maar die gaan via het uitzendbureau. Als ik weet welke zal ik het hier neerzetten! De vacatures komen tegen die tijd trouwens ook op de site te staan!
In Rotterdam kun je SJD in deeltijd volgend aan de hogeschool INHolland, de eerste 2 jaar heb je geen relevante stage en/of werkplek nodig. vanaf het 3e jaar wel. of evt vrijwilligerswerk.

De lessen worden gegeven om dinsdagen vanaf 13.00 tot max 21.00.
Hallooo allemaal!

Graag zou ik dit topic ook wel willen blijven volgen. Ik ben namelijk heel erg aan het bedenken of ik ook met de opleiding HJO (in Sittard wordt HJO gegeven met als afstudeerrichting gelijk aan SJD) wil beginnen.

Zal mijn situatie kort aan jullie uitleggen. Ik ben verpleegkundige maar wil eigenlijk een andere richting uit. Wel nog het sociale zeg maar, maar niet op een verzorgende of verplegende manier. Kijk regelmatig voor leuke vacatures maar omdat mijn opleiding zo specifiek is geen kans natuurlijk....

Nou kwam ik erachter dat de functies die mij erg aanspreken allemaal vallen binnen de opleiding SJD. Werd natuurlijk meteen hartstikke enthousiast!

Nou zit het alleen zo....ik heb een gezin (1 kindje en in de niet al te verre toekomst hopelijk nog een 2e, maar is nu niet aan de orde). Hoge vaste lasten en beide geen vette pot verdieners... Ik werk momenteel 24 uur. Ik zou graag de opleiding in deeltijd willen volgen. Maar kan het me niet veroorloven om minder te werken. Helemaal niet aangezien we toch meer opvang nodig zullen hebben en reiskosten ook een hoop kosten. Dan heb ik het nog niet eens over het collegeld....

Dan zou het dus dagen werken worden met 2 dagdelen school (eerste jaar zelfs 2 avonden). En dan later tijdens de opleiding ook nog een dag stage.... Dit is echt behoorlijk heftig vind ik...

Ben er wel achter dat je op 500 euro na veelal vergoedt krijgt van de belastingdienst. Maar toch....is niet niks vind ik.

Hoe doen jullie dit? Hebben jullie de (luxe) situatie dat jullie voltijd naar school gewoon kunnen opbrengen financieel gezien? Gaan jullie evt minder werken als je deeltijd volgt?

Doen jullie dit op eigen houtje of gaat dit via jullie werkgever? Krijgen jullie daar wel medewerking of is de studie niet relevant voor je werk dus wordt er geen medewerking gegeven.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!!!
Hi NL,

Ik wil 20 a 24 uur blijven werken, 8 uur stage gaan lopen en ééns in de twee weken naar school. Het is even niet anders. Ik heb ook een kindje, maar ik zal ook moeten blijven werken. En ik wil ook een leuke baan. Misschien dat mijn man een middag minder gaat werken.
ha Toffifee. dat zou dan hetzelfde zijn als bij mij. Mijn vriend zal alleen niet minder gaan werken aangezien we de centjes dan toch hard nodig zullen hebben.

Heb vandaag de brochure gekregen over de opleiding en besloten een afspraak te maken met de studiebaanbegeleider. staat expliciet vermeld dat je bij interresse met hem contact opp moet nemen en ga dat doen deze week. Vind het eigenlijk wel heel spannend worden!
Ik werk 32 uur per week, maar ik heb geen gezin, dus dat scheelt heel veel.

Anders zou ik dat denk ik niet redden.
Wie doet de opleiding (deeltijd) SJD?
Ja, ik zit ook te denken aan deeltijd SJD, maar zit met hetzelfde probleem als eerder genoemd: in Amsterdam MOET je een baan op het gebied hebben. Niet te doen in deze crisistijd. Leiden is misschien nog een optie, alhoewel een dag van 1400 tot 2200 voor mij denk ik te lang is. Deventer is te ver weg. Dus! Hoe gaat het met de mensen van dit onderwerp?

En hoe kom je aan "SJD-werk" als je nog geen ervaring hebt?
Ik doe nu HRM (op de HvA), zit in mijn eerste jaar en ik overweeg om over te stappen naar SJD (of MWD). Ik vroeg mij alleen af hoe het zit met de kansen op werk? Bij MWD is het bijvoorbeeld moeilijk om werk te vinden is dat bij SJD ook?
quote:darky22 schreef op 26 juni 2009 @ 11:58:

Ja ik ga fulltime sjd doen op hva.

moet wel zeggen dat ik er tegenop zit op met die broekies in de colleges te zitten...Ik denk dat je dat ook heel erg tegen gaat vallen want je bent met 30 jaar en een afgeronde studie zo veel verder dan pubers. Ik denk dat je je ook gaan ergeren. Ik zou je adviseren toch nog te overwegen om de deeltijd te gaan doen, via netwerken met je volwassen (deeltijd) medestudenten is ook een manier om aan een baan te komen.
Zie QR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven