Dochter (18) heeft moslim vriendje en wil misschien bekeren

30-11-2023 09:00 217 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze dochter woont nog thuis, is aan studie begonnen, alles gaat eigenlijk goed. Gisteren heeft ze verteld dat ze al een jaar (wij wisten van niets) contact heeft met een Turkse jongen die moslim is. Ze is bezig de Koran te lezen want hij heeft haar gezegd dat als ze dat doet, ze vanzelf gaat geloven. Zijn moeder mag niet van hun relatie weten. Zijn broer heeft ook een Nederlands meisje die zich nu gaat bekeren. Als onze dochter dat ook doet, dan zullen ze kunnen trouwen in de toekomst. Wij zijn helemaal flabbercasted.. we zijn overtuigd atheïst en hebben haar vrijdenkend en feministisch opgevoed. Dat zij een geloof wil gaan ontdekken of er meer over wil weten snappen we, maar dit komt zo uit de lucht vallen, we zijn bang dat ze erg beïnvloedbaar is. We wensen haar een fijne studententijd en focus op haar studie en straks op kamers gaan. Nu heeft ze een relatie met een laag opgeleide jongen die ideeën heeft waardoor een gelijkwaardige open relatie niet mogelijk is, naar ons idee.
Ik heb haar gezegd dat ze volwassen is en dus haar eigen keuzes moet maken maar dat we ons erg zorgen maken. Ik heb er niet van geslapen. Graag lees ik adviezen hoe met haar om te gaan van mensen die zich iets van onze angst kunnen voorstellen. Wat zouden jullie doen?
Wat zitten hier veel gefrustreerde mensen op dit forum zeg! Zitten jullie je te vervelen ofzo? Afijn, de goeie reacties pik ik er makkelijk uit. Dank daarvoor! En voor de haters: er zijn echt leukere manieren om je tijd door te brengen, hier ga je je misschien even goed door voelen, even lachen om iemands problemen, maar je wordt er geen fijner mens van. Gratis advies: ga iets nuttigs doen :)
Laagopgeleid wil niet zeggen dat hij slecht is of geen toekomst heeft. Dat verschil benoemen siert je niet en is ook niet vrijdenkend. Wat dat betreft kun je ook trots zijn dat ze open staat voor mensen die buiten haar achtergrond staan. Dat maakt hem misschien ook aantrekkelijk en is het een stukje los komen van haar opvoeding. Mijn eerste vriend was ook niet waar mijn ouders enthousiast over waren. Dat maakte hem alleen maar leuker. Dus wees voorzichtig in het affakkelen van je dochters keuze.

Als ze nog zo beïnvloedbaar is dan zou ik vooral ondersteunen, die jongen leren kennen en zo vaak uitnodigen als je kan. Misschien dat het dan gaat wringen dat zij zijn familie niet mag ontmoeten. Ondertussen het gesprek blijven aan gaan over het belang van de studie omdat 2 salarissen straks nodig zijn om een toekomst (huizenmarkt) te kunnen opbouwen.
Geert erop afsturen.
Blckcffee schreef:
30-11-2023 09:03
Haar aanraden om een hoogopgeleide moslim te zoeken i.p.v. een laagopgeleide?

Dit past zó niet bij julie toekomstbeeld.
Wat een suggestieve, nietszeggende reactie. Is de opleiding het enige dat je leest? Ik lees angst om de dochter te verliezen aan een geloof dat niet de hare is. Ik lees angst voor onderdrukking, terecht of onterecht. Ik lees het feit dat zijn ouders het niet mogen weten.
TO, blijf praten met je dochter. Sterkte!
Geertje schreef:
30-11-2023 09:23
Wat zitten hier veel gefrustreerde mensen op dit forum zeg! Zitten jullie je te vervelen ofzo? Afijn, de goeie reacties pik ik er makkelijk uit. Dank daarvoor! En voor de haters: er zijn echt leukere manieren om je tijd door te brengen, hier ga je je misschien even goed door voelen, even lachen om iemands problemen, maar je wordt er geen fijner mens van. Gratis advies: ga iets nuttigs doen :)
Er is nog geen probleem. Dat maak jij er van. Je hebt dat hele joch nog nooit ontmoet. Ga gewoon eens in gesprek en vorm dan je mening.

Wat ik vooral bijzonder vind is waarom zij haar relatie een jaar lang voor jullie verzwijgt! Waarom? Hoe kan dat als jullie onder één dak wonen? Is jullie band niet hecht? Wist ze al hoe jullie zouden reageren als zij met een moslim thuis zou komen? Wat maakt dat ze er niet eerder mee wilde komen?
MrsDuck schreef:
30-11-2023 09:25
Laagopgeleid wil niet zeggen dat hij slecht is of geen toekomst heeft. Dat verschil benoemen siert je niet en is ook niet vrijdenkend. Wat dat betreft kun je ook trots zijn dat ze open staat voor mensen die buiten haar achtergrond staan. Dat maakt hem misschien ook aantrekkelijk en is het een stukje los komen van haar opvoeding. Mijn eerste vriend was ook niet waar mijn ouders enthousiast over waren. Dat maakte hem alleen maar leuker. Dus wees voorzichtig in het affakkelen van je dochters keuze.

Als ze nog zo beïnvloedbaar is dan zou ik vooral ondersteunen, die jongen leren kennen en zo vaak uitnodigen als je kan. Misschien dat het dan gaat wringen dat zij zijn familie niet mag ontmoeten. Ondertussen het gesprek blijven aan gaan over het belang van de studie omdat 2 salarissen straks nodig zijn om een toekomst (huizenmarkt) te kunnen opbouwen.
Klopt, dat hoeft helemaal niet uit te maken, maar in geval van een streng geloof denk ik wel, want het gaat ook over kunnen relativeren en kritiek kunnen hebben op je eigen geloof/cultuur. Bedankt voor je tips, belang van haar studie vind ik een hele goeie om naar haar te benoemen
Hoe kan ik op iemand reageren zonder te quoten?
Ik lees dat we hem het best eerst kunnen ontmoeten, zeker, helemaal mee eens. Ik twijfel er niet over dat het een hele lieve leuke jongen is. Waarom ze het ons niet heeft verteld weet ik niet. Alles lijkt op losse schroeven te staan. We dachten het goed te doen als ouders, maar twijfelen nu aan alles. Misschien maken we het veel te groot. Waarom hebben we het er zo moeilijk mee? Omdat ze altijd een hele leuke vrijgevochten eigenwijze meid was en nu praat ze heel bedeesd over de islam. Verliefdheid maakt haar daar extra gevoelig voor. Natuurlijk zien we al een toekomstbeeld met hoofddoek etc.
Geertje schreef:
30-11-2023 09:30
Klopt, dat hoeft helemaal niet uit te maken, maar in geval van een streng geloof denk ik wel, want het gaat ook over kunnen relativeren en kritiek kunnen hebben op je eigen geloof/cultuur. Bedankt voor je tips, belang van haar studie vind ik een hele goeie om naar haar te benoemen
Dat geldt voor wel meer geloven. Ik denk dat die fractievoorzitter van de SGP een behoorlijke opleiding heeft maar toch vastzit in hoe zijn geloof voorschrijft hoe je moet leven. Idem voor Baudet, die ook behoorlijk extreem is in wat hij gelooft en kritiek moeilijk vindt. En wie zegt dat die jongen streng in zijn geloof is? Hij zit vast met ouders die streng zijn of bang zijn voor hun rol in de gemeenschap als hun zoon met een ongelovige thuis komt. Hij vindt het misschien net zo lastig om daar een weg in te vinden. Je dochter heeft het ook een jaar onder de pet gehouden omdat ze blijkbaar deze reactie verwacht heeft. Leer die jongen gewoon kennen voor je hem veroordeeld.
Als jullie haar zo ruimdenkend en feministisch en vrij hebben opgevoed, dan hoef je toch niet bang te zijn dat ze zomaar zich laat beïnvloeden door een 18 jarig vriendje? Als zij zich zomaar iets laat vertellen en gelijk onderdanig en beïnvloed wordt, dan zit er iets niet goed.
Na een jaar komt ze opeens met dit verhaal. Hoe vrijdenkend zijn jullie dan? Of alleen als iets precies in jullie straatje past? Misschien toch over nadenken.
Geertje schreef:
30-11-2023 09:32
Hoe kan ik op iemand reageren zonder te quoten?
door helemaal naar beneden te scrollen en in het invulveld te typen
Ze kent jullie natuurlijk ook al 18 jaar. Jullie hebben vast een (stevige) mening over moslims, Islam en hoofddoeken binnenskamers.

Stop nu eerst eens met doemdenken.
Leer de jongen kennen. Laat haar ontdekken. Ze blijft studeren en haar diploma halen. Tegen die tijd zie je wel weer verder. Misschien is ze het straks wel zat en was het een probleem van niets. Maar het belangrijkste: blijf in contact met je dochter. Ze verzwijgt het al een JAAR! Dan doe je in mijn beleving iets niet helemaal goed.
Onbekend maakt onbemind. Leer de jongen kennen en baseer daar je mening op.
Ik kan mij voorstellen dat je moet wennen aan het idee dat jullie dochter zich blijkbaar aangetrokken voelt tot iemand met een uitgesproken cultuur en religie waar jullie zelf heel ver van afstaan. Het kan best nieuwsgierigheid zijn van haar kant of wel echte liefde. Daar kom je pas achter wanneer je haar vriend uitnodigt bij jullie thuis. Leer hem kennen, kijk naar hoe zij met elkaar omgaan. Je mag ook best kritische vragen stellen (geen ondervraging/overhoring) om te achterhalen of er inderdaad sprake is van (wederzijdse) liefde en (wederzijdse) respect en of hun toekomstbeeld wel realistisch is en om na te denken over studie (afmaken), werken (financieel aspect), gezinsleven (geloof/cultuur/op één lijn zitten) etc.
Wat ook belangrijk is, is inderdaad waarom jullie dochter niet één keer verteld heeft tegen jullie dat zij al een jaar een vriend heeft en zelfs al over trouwen nadenkt? Voelt zij dat jullie hem af zullen wijzen, of voelt zij zich verward of onzeker door hem/de situatie?
Solomio schreef:
30-11-2023 09:14
Wat
Een
Drama

En dan Geertje als nick kiezen :wtf:
Het zou mij niet zoveel uit maken waar mijn dochters mee thuis komen, tenzij, zoals in dit geval, er voorwaarden aan mijn dochters zouden worden gesteld voor de relatie. Het feit dat ze zou moeten bekeren om dit te laten slagen, zou ik ook veel moeite mee hebben.

Als ze uit zichzelf zou willen bekeren, vind ik het nog een ander verhaal (zou ik als overtuigd atheïst ook wel om moeten slikken eerlijk gezegd)

Ik zou in ieder geval niet gaan lopen trekken en duwen aan je dochter, dat werkt alleen maar averechts
Bedankt, we gaan hem uitnodigen en kritisch naar onszelf kijken. En stoppen met doemdenken. Tranen lopen over mijn gezicht, we zijn gewoon zo ontzettend geschrokken. We gaan ons best doen, het even laten zakken
Geertje schreef:
30-11-2023 09:52
Bedankt, we gaan hem uitnodigen en kritisch naar onszelf kijken. En stoppen met doemdenken. Tranen lopen over mijn gezicht, we zijn gewoon zo ontzettend geschrokken. We gaan ons best doen, het even laten zakken
En ga met je dochter in gesprek waarom ze het niet heeft gezegd. Misschien kun je daar nog wat mee voor in de toekomst.
Poeszie schreef:
30-11-2023 09:48
Het zou mij niet zoveel uit maken waar mijn dochters mee thuis komen, tenzij, zoals in dit geval, er voorwaarden aan mijn dochters zouden worden gesteld voor de relatie. Het feit dat ze zou moeten bekeren om dit te laten slagen, zou ik ook veel moeite mee hebben.

Als ze uit zichzelf zou willen bekeren, vind ik het nog een ander verhaal (zou ik als overtuigd atheïst ook wel om moeten slikken eerlijk gezegd)

Ik zou in ieder geval niet gaan lopen trekken en duwen aan je dochter, dat werkt alleen maar averechts
Precies dit!
Wat maakt dat je denkt dat deze jongen een totaal andere zienswijze op het leven heeft? Puur en alleen omdat hij moslim is? Misschien is hij heel gematigd? En je weet of denkt dat hij laagopgeleid is?

Al met al vind ik het nogal wat dat ze het beide al een jaar verzwijgen voor hun families, van beide kanten weten ze dus dat er weinig acceptatie zal zijn. En precies dat maakt hun een "front tegen de rest".
Ook ik heb vriendjes gehad waar mijn ouders niet achter stonden, en zodra ze dat lieten merken gingen mijn hakken alleen maar verder in het zand ;)
dus kijk uit hoe je je opstelt naar hun relatie, voor je het weet ben je je dochter kwijt door je eigen idealen.

En ja, ik kan je zorgen begrijpen! Dat haal je misschien niet uit mijn tekst, maar ik kan mij wel indenken dat je niet staat te springen om deze relatie, mits deze jongen inderdaad 180 graden de andere kant op is als wat je voor ogen had. Maar nogmaals, kill them with kindness, droog je tranen en maak eerst kennis met deze jongeman.
Geertje schreef:
30-11-2023 09:52
Ik zou die tranen laten lopen voor het feit dat ze al een jaar lang zwanger had kunnen worden van iemand die je niet kent. En rap proberen een en ander weer recht te breien.
Ik snap je wel hoor!
Hier ook een dochter van die leeftijd en zij heeft (gelukkig) een vriendje zonder streng geloof en met een vergelijkbare achtergrond en opleiding.
Ik ben absoluut niet racistisch, maar zou zeker wel moeten slikken als ze zich zou bekeren tot een bepaald geloof.
Zou dat terecht of realistisch zijn? Misschien niet, misschien is het een hartstikke aardige knul en valt het met dat “strenge geloof” wel mee, maar het zijn toch zorgen die ik liever niet zou hebben.
Geertje schreef:
30-11-2023 09:23
Voelt als thuiskomen hè...
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Als ik je OP en wat antwoorden van je hier lees TO dan snap ik best wel dat dochter het geheim heeft gehouden.
Bergje65 schreef:
30-11-2023 09:26
Wat een suggestieve, nietszeggende reactie. Is de opleiding het enige dat je leest? Ik lees angst om de dochter te verliezen aan een geloof dat niet de hare is. Ik lees angst voor onderdrukking, terecht of onterecht. Ik lees het feit dat zijn ouders het niet mogen weten.
TO, blijf praten met je dochter. Sterkte!

TO benadrukt zelf dat hij laagopgeleid zou zijn. Het is niet iets waar ik van uit zou zijn gegaan.

Maar ze treft het wel met haar schoonkinderen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven