Zindelijkheidstraining

18-05-2009 10:37 641 berichten
We hebben een centraal borstvoedingtopic, misschien is het ook handig om een centraal zindelijkheidstraining-topic te hebben, waar iedereen haar vragen kan stellen - en hopelijk antwoorden krijgen.

Alles dus, over potjes, wc-verkleiners, dwars-liggende-kleuters, onderbroekenwastips, behangplaksel en ga zo maar door...
Oh wat jammer dat ze geen broekjes aan wil, want die zijn natuurlijk wat makkelijker uit en aan te trekken.

Ik zou me sowieso niet al te druk maken, als je dat al deed, overdag zindelijk is al hartstikke fijn natuurlijk.
Wij noemen de luierbroekjes ook geen luierbroekjes trouwens, maar "speciale bob-de-bouwer-onderbroek" of wat voor plaatje daar dan op mag staan.

Ik wilde niet dat ze de associatie met een gewone luier zou maken, waar ze gewoon in kan plassen, maar dat het voor haar gewoon een onderbroek is die droog hoort te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Nee precies. We hebben geen haast maar ze is nu al een hele tijd plaszindelijk dus we dachten ; laten we het voor 's nachts ook eens proberen.

Maar ansich is het een goed plan om toch weer eens de "grote meisjes luier" uit de kast te halen voor dit doel :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Vraagje: Hoe oud waren jullie kindjes toen jullie begonnen? Moppie is 21 maanden en we zijn deze week begonnen. Geen luiers meer aan overdag, alleen luierbroekjes bij uitstapjes. En een vast ritme van op de pot zetten. Het is nog wel veel dweilen.
21 maanden is volgens mij best vroeg... onze dochter is nu 2,5 jaar geweest en wij zijn nu ook sinds kort aan de gang met zindelijk worden.

Kijk hier maar eens:

http://www.kinderinfo.nl/ ... cleID=140&CurrentPeriod=2

Zelf heb ik ook weer even een vraagje,

Ik heb net van die up&go broekjes voor onze dochter (2,5) gekocht...

Ik weet namelijk niet goed hoe ik het nu verder moet aanpakken qua zindelijk worden

Ze is namelijk overdag helemaal droog!

Ze geeft er niet zo gek veel om als er een keer een ongelukje gebeurd (pas pieste ze bij de bakker, vloer helemaal nat en stond ze erin te stampen )maar zo'n ongelukje qua plassen, dat is gistermiddag voor de laatste keer voorgekomen.

Ook is ze na het slapen ('s nachts en middagdutje) droog.

Moet zeggen dat ik het dr wel telkens aanbiedt en op een gegeven moment zal ze het wel zelf aan gaan geven denk ik zo.

Maar nu, ze geeft dr he-le-maal niets om als ze in dr onderbroekje poept.

Speelt gewoon verder alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

Vraag bijv. ook niet om een luier... nope, ze laat t lekker gaan

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Iemand een idee?
Met Neva ging het vandaag goed zolang ze geen legging of broek aan had. Dat wordt dus voorlopig even in jurkjes met eventueel kniekousen lopen. De veegjes in de onderbroek waren minder. We gaan dus maar even heel erg op de voeding letten.

@The Nurse,

helaas kan ik je niet helpen. Neva is nu bijna 3,5 en wij zijn net begonnen. 21 maanden is inderdaad erg jong.
Amber had gisteren niet meer gepoept.

Heb haar naar het kdv gebracht, daar was een invalster dus gezegd dat ze pas sinds kort zonder luier komt en dat ze nog niet gepoept had, maar wel een beetje aan het draaikonten was.

Nou dat was knap en ze zou er op letten. Wat blijkt nou heeft ze haar toch een luier aangedaan Amber was woest heeft die luier zelf weer uitgetrokken en uit nijd in haar broek gepiest

Vervolgens hebben ze toch weer een luier aangedaan Die was droog toen H kwam, ze zei dat ze op de wc wou plassen, hij heeft de luier dus uit gedaan en haar laten plassen, even goed met de juf gepraat en toen naar huis gegaan zonder luier!

Net had ze het maar over buikpijn en pijn aan haar billen, paar keer heen en weer naar de wc (po wou ze niet) en net een drol op de wc

Toen ik haar vanmorgen uit bed kwam halen was ze niet droog, maar riep we au doet pijn ik wil plassen en toen kwam er ook een megaplas!
@ Marloes, voor Amber. Super dat het zo goed.

Wat een leuke invalster op de creche. Hebben de leidster het op de heupen of zo. Waarom steeds weer die luier aantrekken?

Ik heb voor Neva vandaag de huisarts gebeld, het zit mij en mijn man niet lekker met de kleine beetje ontlasting. De assistent was heel behulpzaam en snapte ons volkomen. Dus volgende week woensdag zitten wij bij de huisarts om 8.10!
Flinterke, ik ben benieuwd wat de huisarts er van zegt!

Nurse, had op jou al op het andere topic gereageerd

Lietje, wij zijn een paar weken geleden begonnen , ze is nu 2,5.
quote:TheNurse schreef op 09 juli 2009 @ 21:33:

Zelf heb ik ook weer even een vraagje,

Ik heb net van die up&go broekjes voor onze dochter (2,5) gekocht...

Ik weet namelijk niet goed hoe ik het nu verder moet aanpakken qua zindelijk worden

Ze is namelijk overdag helemaal droog!

Ze geeft er niet zo gek veel om als er een keer een ongelukje gebeurd (pas pieste ze bij de bakker, vloer helemaal nat en stond ze erin te stampen )maar zo'n ongelukje qua plassen, dat is gistermiddag voor de laatste keer voorgekomen.

Ook is ze na het slapen ('s nachts en middagdutje) droog.

Moet zeggen dat ik het dr wel telkens aanbiedt en op een gegeven moment zal ze het wel zelf aan gaan geven denk ik zo.

Maar nu, ze geeft dr he-le-maal niets om als ze in dr onderbroekje poept.

Speelt gewoon verder alsof er geen vuiltje aan de lucht is.

Vraag bijv. ook niet om een luier... nope, ze laat t lekker gaan

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Iemand een idee?

Nurse, het zou kunnen dat je dochter haar plas wel onder controle heeft en het poepen gewoon nog niet. In dat geval kan je proberen haar er bewust van te maken en haar op momenten dat jij denkt dat ze moet poepen expres een paar keer op pot of wc te zetten. Bij ons werkte dat heel goed, na ontbijt en avondeten wordt er bijna standaard gepoept en houden we zoon heel goed in de gaten. Als het dan goed gaat uiteraard de hemel in prijzen. Scheelt dat zoon op het moment erg gevoelig is voor het feit dat hij 'een grote jongen' is en grote jongens plassen en poepen op een potje.

Je kan je dochter ook voorlopig overdag zo'n luierbroekje aandoen en tussendoor gewoon op het potje laten plassen. Voorkom je een vieze broek mee en 2,5 is ook nog best jong begrijp ik uit jouw link.
Ik ben zo blij vandaag. Neva heeft geen enkel plasongelukje gehad. Vandaag heb ik voor het eerst niet gevraagd of ze moest plassen, maar ze gaf het steeds prima op tijd aan

Het sticker beloningssysteem voor de plas is dan ook afgeschaft. Vanavond ruim 2,5 gewinkeld, en dat was geen enkel probleem.

Ik heb nu een beloningssysteem voor poepen op het potje gemaakt, dus ik ben benieuwd.
Wij zijn nu voor de 3e keer bezig in 8 maanden tijd om proberen dochterlief zindelijk te krijgen (ze is nu 2 jr en 10m). Ik vrees een beetje voor een gebed zonder end (ook al weet ik dat we nog tijd genoeg hebben voor ze naar school gaat).

Ze loopt nu voor de 2e dag op rij in onderbroekje, alleen luier met slapen gaan. Maar ze wil pertinent niet op het potje en al helemaal niet op de wc. Ze is niet te porren met stickers of wat anders en heeft al meerdere malen in haar broek geplast met krijsen tot gevolg van de schrik. Nou ik weet het niet meer, sta op het punt om weer af te haken. Denk dat ze er toch niet aan toe is en ik wil niks forceren.

Herkenbaar of wie kan me vertellen dat dit goed gaat komen?
@ADLmamavanM,

In december hebben wij het met 2 jr en 10 maanden ook geprobeerd. Het ging drie dagen goed. Daarna wilde ze niet meer. Wij hebben het toen zo gelaten.

Nu is dochterlief 3 jaar en 5 maanden en gaat het al een week goed. Inmiddels vraagt ze sinds gisteren ook niet meer om een luier 's ochtends. Ik denk dat je net wat te vroeg bent. Je dochter heeft er nog geen oren naar. Het krijsen van het op de grond plassen herken ik. Dat had Neva met 2 jr en 10 maanden ook. Wanneer zich nu een ongelukje voordoet vindt ze het wel vervelend maar is ze niet zo in paniek.

Vervelend zijn die mensen die menen dat het nu toch echt wel moet, maar als je kind er niet aan toe is wordt het gewoon niet zindelijk.
Hier twee jongens die pas na 3,5 jaar zindelijk werden. De oudste wilde nooit op het potje en op de wc en plaste keer op keer dapper in zijn onderbroek. Toen hij 3,5 was zei ik tegen hem dat hij niet naar school kon als hij nog in de luier poepte of plaste. Kennelijk maakte dat indruk want diezelfde week was hij dus dag en nacht zindelijk. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij allang zindelijk was maar het wel best vond met die luier.

Tweede kind zelfde verhaal, is nu sinds 2 weken zonder luier overdag en dat gaat goed. Potje is alweer in de ban, alles gaat op de wc. Wij hebben nog wel 's nachts een luier om maar daar begint hij steeds meer tegen te protesteren. Als hij een week met een droge luier uit bed komt dan mag hij het van mij proberen om die 's nachts ook achterwege te laten.

Persoonlijk vond ik dit wel relaxed, vrijwel geen ongelukjes en trotse kinderen. Maar wel 3,5 jaar in de luiers :-)
Ik doe mijn best
Ik zit er nu zelf ook weer middenin. Mijn oudste dochter (nu 9) poepte met 2,5 op de wc (het deed pijn als ze het in de luier deed, dus dit was snel gedaan). En met 3 jaar plaste ze op de wc. Alleen 's nachts heeft ze nog steeds een probleem (ze ontspant te veel en laat dan alles lopen, dus heeft ze 's nachts nog een luier.

Mijn tweede dochter (nu 6) poepte met 2 jaar op de wc (zelfde probleem als zus). En met 2,5 was ze dag en nacht met alles zindelijk. Ze heeft PDD-nos, dus ze hield het ergens anders als thuis zelfs de hele dag op. Echt niet dat zij in haar broek zou plassen, want dan kreeg ze teveel aandacht, en dat wilde ze niet. In het begin moest ik zelfs de kraan aan zetten om "het slot" er af te halen als ze te lang niet had geplast.

Nu mijn zoontje: hij is in mei 3 geworden en is al een tijdje 's nachts droog. Plassen doet hij wel op de wc, stickers vindt hij niet meer intressant, want hij "kan het al". Hij gaat zelfs al alleen. Maar poepen doet hij nog gewoon in zijn broek. Als hij het gedaan heeft vraag ik altijd wel waar dat eigenlijk moet en dan zegt hij altijd "op de wc". Maar iedere keer beland het weer in zijn broek. De onderbroekjes vliegen erdoor, want hij poept zo'n 2 x per dag zonder problemen. En ik maar wassen....
Ik heb een vraag over 's nachts zindelijk worden. Mijn oudste is 5 en het lukt hem nog niet om 's nachts droog te zijn. Hij slaapt te vast om in de gaten te hebben dat jij moet plassen. We hebben natuurlijk al van alles geprobeerd: laten plassen als we zelf gaan slapen is geen optie (meer). Weet iemand op welke leeftijd het niet 'normaal' meer is? Overdag is hij al sinds 2 jaar 9 maanden zindelijk, dus daar was hij best goed op tijd mee.

En wat ook vervelend is: jongste is 's nachts wel droog en die is 3.
Pas gelezen dat de meeste kinderen tussen de 2 en 3 jaar overdag zindelijk worden en 's nachts als ze tussen de 5 en 6 zijn.

Ook las ik dat je je kind gewoon moet laten drinken voor het slapen gaan zodat ze de blaas 's nachts ook volgenoeg raakt om het te kunnen voelen en wakker ervan te worden.
Zoonlief is 3 jaar en 7 maanden en wordt toch wel hoog tijd dat hij zindelijk wordt....maar hij vindt het allemaal wel best. 's ochtends bij het opstaan op het potje of naar de wc en er komt een plas, de rest van de dag breng ik hem ongeveer om de 2 uur naar de wc en heel soms is hij een ochtend of een middag droog maar meestal plast hij gewoon tussendoor in de luier. Hij geeft zelf niet aan dat hij moet plassen of poepen. Poepen kan hij ook wel op de wc of op het potje maar ook net zo goed in de luier...............volgens mijn is het ook gemakzucht van hem maar eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Mijn dochter was zo zindelijk, geen enkel probleem. Maar volgends mij denkt mijn zoon: lekker makkelijk zo'n luier.

HELP! Wie heeft er tips voor mij. (zeggen dat hij anders niet naar de kleuterschool kan maakt geen enkele indruk)

Groetjes!
nijntjexxxx, wat gebeurd er als je de luier uit laat? Dat heb ik bij oudste gedaan: als we thuis waren had hij geen luier aan en als we weggingen deed ik die even aan. Hij was binnen een week overdag zindelijk. Het heeft me natuurlijk wel wat extra was opgeleverd.
quote:TheNurse schreef op 18 juli 2009 @ 13:08:

Pas gelezen dat de meeste kinderen tussen de 2 en 3 jaar overdag zindelijk worden en 's nachts als ze tussen de 5 en 6 zijn.

Als ik dit lees is hij nog niet heel laat. We gaan nu wel iets nieuws proberen: Hem laten plassen voor dat hij gaat slapen en dit na een half uur nog een keer herhalen. Ben benieuwd of het hiermee verbeterd.
Bertje. mn vader vertelde me pas dat hij ons altijd liet plassen als hij zelf naar bed ging. Dan tilde hij me gewoon slapend uit bed en zette me op de wc. Half slapend plastte ik dan.

Misschien een oplossing?

Ik ben erg trots op mn kleine man. Het gaat nu al ruim een maand goed. Vroeg me altijd af wat er met diarree zou gebeuren. Vanavond riep hij ineens benauwd, mama ik moet poepen. Nou pak je potje maar, je weet waar hij staat. Hij sprint ernaartoe en riep. Mama broek uit, kom snel. Ik ruk hem snel van zijn billen en in 1 tel was hij klaar met poepen.

Echt behoorlijk diarree. Echt zo knap dat hij daar de ernst van aanvoelde. Oke, t drupje van de weg naar het potje maar daar kan ik echt niet boos om worden.
koffie, zwart graag...
quote:sylvester schreef op 18 juli 2009 @ 21:52:

Bertje. mn vader vertelde me pas dat hij ons altijd liet plassen als hij zelf naar bed ging. Dan tilde hij me gewoon slapend uit bed en zette me op de wc. Half slapend plastte ik dan.

Misschien een oplossing?

Dit word afgeraden omdat je ze dan 'leert' slapend te plassen.

Dan is het beter om je kindje klaarwakker te maken en te laten plassen.
Bertje,

Die luier aflaten hebben we wel geprobeerd maar dat was maar voor even, en dan had hij ' s ochtends twee broeken nat. Toch maar weer die luier af en dan maar extra wassen...
quote:sylvester schreef op 18 juli 2009 @ 21:52:

Misschien een oplossing?Bedankt voor je tip, dat stadium zijn we al voorbij. Geruime tijd hebben we dat gedaan, maar inmiddels niet meer. Oudste wordt boos als we dat doen.
quote:nijntjexxxx schreef op 19 juli 2009 @ 11:35:

Bertje,

Die luier aflaten hebben we wel geprobeerd maar dat was maar voor even, en dan had hij ' s ochtends twee broeken nat. Toch maar weer die luier af en dan maar extra wassen...

Bij ons was het een dag of 3 investeren. Het was midden in de winter, maar ik had wat oude korte broekjes voor binnen gepakt. Die kunnen makkelijk naar beneden ipv een rits en een knoop. Na die dagen had hij het in de gaten.

Met mooi weer is dit natuurlijk het makkelijkst. Lekker in alleen een onderbroekje laten lopen en laten voelen wat er gebeurd.

Bij mijn jongste ging het precies andersom: Die wilde de luier niet uit doen toen ze eenmaal in de gaten had hoe het voelde als ze geplast of gepoept had. Ze was overdag eerst helemaal zindelijk en toen mocht te luier pas uit blijven. Ongelukjes hebben we bijna niet gehad. Ze is nu bijna een jaar zindelijk en als het er 10 zijn is het veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven