Dochter wil tongpiercing
maandag 13 juli 2009 om 15:30
Mijn oudste (dochter, 14 jaar) is hemel en aarde aan het bewegen om een tongpiercing voor mekaar te krijgen. Wij vinden het helemaal niks. Maar ja, wat blijkt... 7 van de 10 meiden van de leeftijd hebben zo'n ding tegenwoordig. Dat maakt ons aan het twijfelen. De bezwaren die wij hebben, hebben nl. te maken met "ons" en niet met "haar".
- ordinair (zij vind het prachtig)
- te jong (zij vind van niet)
- gevaarlijk (zij kan kan allerlei wetenschappelijke studies uit de kast halen die het tegendeel bewijzen)
Zij zegt: het is een sieraad, net zoals oorbellen en een navelpiercing. Over 10 jaar is iedereen eraan gewend en vindt niemand het meer raar. Het is mijn lichaam en ik kan m er zo uithalen.......
Wat is jullie mening hierover? ben ik ouderwets?
- ordinair (zij vind het prachtig)
- te jong (zij vind van niet)
- gevaarlijk (zij kan kan allerlei wetenschappelijke studies uit de kast halen die het tegendeel bewijzen)
Zij zegt: het is een sieraad, net zoals oorbellen en een navelpiercing. Over 10 jaar is iedereen eraan gewend en vindt niemand het meer raar. Het is mijn lichaam en ik kan m er zo uithalen.......
Wat is jullie mening hierover? ben ik ouderwets?
maandag 13 juli 2009 om 18:57
Ik vind het dus ook ordinair. Een tongpiercing. Eén van mijn collega's heeft vorig jaar een tongpiercing laten zetten en ik vind het zo dom. Het halve bedrijf had het erover (en dan zie je hem niet eens echt goed zitten en ze speelt er ook niet mee ofzo) en ze wordt beslist minder serieus genomen. Ik denk echt dat er hordes mensen zijn die moeite hebben met dergelijke lichaamsversieringen.
Hoe dan ook, je houd het zo moeilijk tegen. Maar 14 is echt te jong. Ik zou zeggen dat het op haar 16e mag. Tot die tijd heeft ze lekker pech. En als ze wil bewijzen dat 7 op de 10 zo'n ding heeft, dan laat ze maar eens alle meiden uit de klas langskomen. Wedden dat er geen één een tongpiercing heeft?
Hoe dan ook, je houd het zo moeilijk tegen. Maar 14 is echt te jong. Ik zou zeggen dat het op haar 16e mag. Tot die tijd heeft ze lekker pech. En als ze wil bewijzen dat 7 op de 10 zo'n ding heeft, dan laat ze maar eens alle meiden uit de klas langskomen. Wedden dat er geen één een tongpiercing heeft?
maandag 13 juli 2009 om 19:03
quote:Baunie schreef op 13 juli 2009 @ 18:57:
....Het halve bedrijf had het erover (en dan zie je hem niet eens echt goed zitten en ze speelt er ook niet mee ofzo) en ze wordt beslist minder serieus genomen. Ik denk echt dat er hordes mensen zijn die moeite hebben met dergelijke lichaamsversieringen.Een van de redenen dat bij sommige bedrijven tongpiercings niet zijn toegestaan...
....Het halve bedrijf had het erover (en dan zie je hem niet eens echt goed zitten en ze speelt er ook niet mee ofzo) en ze wordt beslist minder serieus genomen. Ik denk echt dat er hordes mensen zijn die moeite hebben met dergelijke lichaamsversieringen.Een van de redenen dat bij sommige bedrijven tongpiercings niet zijn toegestaan...
maandag 13 juli 2009 om 19:03
hoi Claar,
Heb gehoord dat er wel degelijk nadelen aan een tongpiercing zitten. De piercing beschadigd het glazuur op de achterkant van je tanden. Heb even een link voor je bijgevoegd.
schade door tongpiercing
En ben het met de rest eens: men moet niet voor niets toestemming hebben van een volwassene of zelf volwassen zijn.
Heb gehoord dat er wel degelijk nadelen aan een tongpiercing zitten. De piercing beschadigd het glazuur op de achterkant van je tanden. Heb even een link voor je bijgevoegd.
schade door tongpiercing
En ben het met de rest eens: men moet niet voor niets toestemming hebben van een volwassene of zelf volwassen zijn.
maandag 13 juli 2009 om 19:09
Jeetje mina zeg!! ik sta echt met mijn oren te klapperen over zoveel kortzichtigheid.
Dat mensen je niet meer serieus nemen.
Het hele bedrijf praat erover.
Ordinair
Pijpt altijd....
Sjonge het is maar een piercing,kunnen mensen nu echt net verder kijken dan uiterlijkheden?
Bah wat een voordoordelen zeg.
En wat een ouderwets geneuzel.
Dat mensen je niet meer serieus nemen.
Het hele bedrijf praat erover.
Ordinair
Pijpt altijd....
Sjonge het is maar een piercing,kunnen mensen nu echt net verder kijken dan uiterlijkheden?
Bah wat een voordoordelen zeg.
En wat een ouderwets geneuzel.
maandag 13 juli 2009 om 19:11
Ik wilde op mijn 19e een neuspiercing, mooi niet dus! Zo lang ik nog thuis woonde hoefde ik daar echt mee aan te komen. Die piercing is er uiteindelijk ook nooit meer gekomen.
Waarom zou je die discussie aangaan met een 14-jarige? Je kunt vertellen hoe jij erover denkt en waarom het (nog) niet mag en daar heeft ze het maar mee te doen. Als ze 16 is kun je die discussie wel voeren want dan mag ze hem ook laten zetten zonder de toestemming van de ouders. Maar nu is het nog gewoon moeders wil is wet. (En volgens mij als je 16 bent nog steeds, maar dan zou ze dus gewoon zonder jouw toestemming naar de piercingshop kunnen gaan, daar zou ik dan van tevoren wel even stevig over discussieren).
Ik vind het ook ordinair trouwens.
Waarom zou je die discussie aangaan met een 14-jarige? Je kunt vertellen hoe jij erover denkt en waarom het (nog) niet mag en daar heeft ze het maar mee te doen. Als ze 16 is kun je die discussie wel voeren want dan mag ze hem ook laten zetten zonder de toestemming van de ouders. Maar nu is het nog gewoon moeders wil is wet. (En volgens mij als je 16 bent nog steeds, maar dan zou ze dus gewoon zonder jouw toestemming naar de piercingshop kunnen gaan, daar zou ik dan van tevoren wel even stevig over discussieren).
Ik vind het ook ordinair trouwens.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
maandag 13 juli 2009 om 19:13
Nou zou ik zeker geen strenge moeder zijn, en ik heb geheel niks tegen piercings, tattoos etc. maar ik zou zeggen Nee. Even alle esthetische en opvoedkundige overwegingen daargelaten, het kan gewoon gevaarlijk zijn, juist deze specifieke piercing. Een tongpiercing kan echt gruwelijk misgaan, heb ik bij een vriend gezien. Die mag van geluk spreken dat hij nu niet als een slissende en sisende slang met gespleten tong door het leven gaat, allemaal ontstekingen gehad die in je hele bloedbaan kunnen komen.
maandag 13 juli 2009 om 19:15
Mijn tweelingzus heeft een tongpiercing laten zetten toen we 18 waren. Ik mocht haar hand vasthouden.
Nou. Wat een succes was dat. Ik was van plan ook 1 te nemen, maar heb het niet gedaan hahahaha!
De volgende dag kon ze niet eten, niets. Hahaha.
Ik hou het bij mijn oren, en later nog wat tattoos.
Maar. 14 is veel te jong hoor..
EDIT: wil nog aan toevoegen dat imago, ja. Dat interesseert mij ook weinig. Hangt er ook vanaf in welke branche je zit. Ik ben freelancer in design & arts. Daar kijken ze niet raar van op als er ineens een gepierced persoon met tatoeages voor hun neus staat.
Maar alsnog. Ik vind 14 gewoon veel te jong.
Nou. Wat een succes was dat. Ik was van plan ook 1 te nemen, maar heb het niet gedaan hahahaha!
De volgende dag kon ze niet eten, niets. Hahaha.
Ik hou het bij mijn oren, en later nog wat tattoos.
Maar. 14 is veel te jong hoor..
EDIT: wil nog aan toevoegen dat imago, ja. Dat interesseert mij ook weinig. Hangt er ook vanaf in welke branche je zit. Ik ben freelancer in design & arts. Daar kijken ze niet raar van op als er ineens een gepierced persoon met tatoeages voor hun neus staat.
Maar alsnog. Ik vind 14 gewoon veel te jong.
maandag 13 juli 2009 om 19:22
En wat esthetiek en/of ordinair betreft: een neus, wenkbrauw of navelpiercing zou van mij wel mogen, ook zo weer te verwijderen en niet gevaarlijk, maar, tong, tepel of genitale piercings dus overduidelijk niét. Tong vanwege gevaarlijk en genitale vanwege de associatie die een meisje van die leeftijd nog niet hoort uit te stralen.
maandag 13 juli 2009 om 19:25
quote:iry schreef op 13 juli 2009 @ 18:49:
Jee zeg,wat een strenge moeders allemaal hier.
Eens Iry
Mijn dochter was 14 toen ze van mij een lip piercing mocht.
Nu is ze 15 en wil ze er nog eentje, een Snakebite dus.
Ja en wij zijn een heel asociaal gezin, echt de onderste laag van de bevolking
Mijn dochter hoeft tenminste niets stiekem te doen zoals een aantal van haar vriendinnen
Jee zeg,wat een strenge moeders allemaal hier.
Eens Iry
Mijn dochter was 14 toen ze van mij een lip piercing mocht.
Nu is ze 15 en wil ze er nog eentje, een Snakebite dus.
Ja en wij zijn een heel asociaal gezin, echt de onderste laag van de bevolking
Mijn dochter hoeft tenminste niets stiekem te doen zoals een aantal van haar vriendinnen
maandag 13 juli 2009 om 19:34
vind niet dat het ook maar iets te maken heeft met een milieu, ik vind het gewoon te jong voor zo'n meid, vaak weten ze gewoon niet wat ze er nu mooi aan vinden, het is meer dat ze ergens bij willen horen en om die redenen vind ik het stom om als ouder ervoor te kiezen om toe te geven aan een hype, waar ze later al dan niet spijt van kunnen krijgen
maandag 13 juli 2009 om 19:46
Ik vind 14 ook jong,zou meer richting 16 denken.
Ik zou mijn dochter gewoon wat bedenktijd geven,een half jaar ofzo.
Mocht het een bevlieging zijn dan zal dat in die tijd wel gevlogen zijn.
En anders gewoon over praten toch?
Mijn dochter heeft ook een tijdje een tattoo gewild.
Alleen vond ze het eng.
Ik heb toen gezegd dat dat niet iets is wat je zomaar doet,dat je dat echt echt zeker moet weten en lang over na moet denken.
Dat heeft ze gedaan,en het is er nooit van gekomen.
Het zou nu ook hilarisch geweest zijn als ze er 1 had want het is een tutje eerste klas,haha!
Zou totaal niet meer passen.
Oh ,en wij zijn de familie Anne floor hoor!
Ik zou mijn dochter gewoon wat bedenktijd geven,een half jaar ofzo.
Mocht het een bevlieging zijn dan zal dat in die tijd wel gevlogen zijn.
En anders gewoon over praten toch?
Mijn dochter heeft ook een tijdje een tattoo gewild.
Alleen vond ze het eng.
Ik heb toen gezegd dat dat niet iets is wat je zomaar doet,dat je dat echt echt zeker moet weten en lang over na moet denken.
Dat heeft ze gedaan,en het is er nooit van gekomen.
Het zou nu ook hilarisch geweest zijn als ze er 1 had want het is een tutje eerste klas,haha!
Zou totaal niet meer passen.
Oh ,en wij zijn de familie Anne floor hoor!
maandag 13 juli 2009 om 20:07
Ik was volgens mij 16 of 17 maar heel zeker weet ik het niet meer. Anyway mijn redenatie is altijd geweest een piercing kun je weer uitdoen een tattoo krijg je niet zo makkelijk weg. Ik vond het toen heel stoer maar na 4 jaar is ie er weer uit gegaan. In een keer had iedereen er een en vond ik het ordinair. Verbieden tot 18e vind ik een heel lastig punt aangezien ik teveel mensen ken die in foute shops wel stiekem een piercing genomen hebben. Ze kunnen hem er dan wel uit moeten halen maar in principe is het kwaad dan al geschied, als er infecties ed aan te pas komen.
Maar goed ondanks dat ik zelf jong was snap ik je heel goed. Zat mij laatst te bedenken dat ik echt niet blij zou zijn als mijn dochtertje (nu 5 maanden) zou bedenken dat ze op haar 16e een tongpiercing wilde.
Maar goed ondanks dat ik zelf jong was snap ik je heel goed. Zat mij laatst te bedenken dat ik echt niet blij zou zijn als mijn dochtertje (nu 5 maanden) zou bedenken dat ze op haar 16e een tongpiercing wilde.
maandag 13 juli 2009 om 20:16
Als ik een neuspiercing zou nemen mocht ik niet naar een festival waar ik graag heen wilde. Resultaat: ik liet de piercing op het festival zetten. De volgende piercing volgde een keertje in de lunchpauze van school en zo had ik er op een gegeven moment een stuk of 8. Op dit moment zijn er nog 4 over die ik af en toe draag.
Een goede piercer zet geen piercing bij een meisje van 14. Als je dochter op eigen houtje toch een piercing neemt heeft ze grote kans bij een minder goede piercer terecht te komen. Als ik jou was zou ik haar wel het perspectief bieden dat ze ooit ergens een piercing mag (bijv. als ze 16 is een tongpiercing of een navelpiercing --valt niet zo op--) dan is de kans kleiner dat ze nu op eigen houtje iets laat zetten waar ze later spijt van heeft.
Een goede piercer zet geen piercing bij een meisje van 14. Als je dochter op eigen houtje toch een piercing neemt heeft ze grote kans bij een minder goede piercer terecht te komen. Als ik jou was zou ik haar wel het perspectief bieden dat ze ooit ergens een piercing mag (bijv. als ze 16 is een tongpiercing of een navelpiercing --valt niet zo op--) dan is de kans kleiner dat ze nu op eigen houtje iets laat zetten waar ze later spijt van heeft.
maandag 13 juli 2009 om 22:16
Zeg, ik hád een piercing hoor, door mijn onderlip. En ik loop nog steeds met 11 gaatjes in mijn oren rond.
Ik heb níets tegen piercings, ik vind ze zelfs mooi in de meeste gevallen. Zie er zelf bepaald niet doorsnee uit geloof ik, al is het minder extreem dan een paar jaar geleden, door mijn werk.
Maar ik vind kinderen van 14 met piercings gewoon ordinair. Piercings zijn geen speelgoed, er zit een wettelijke minimumleeftijd aan en dat is omdat een kind van 14 nog niet kan beslissen of een piercing wel of niet geschikt is. En zolang mijn kinderen onder die wettelijke leeftijd zitten krijgen ze géén piercings.
Op mijn werk is het domweg verboden, tenzij het onzichtbaar is. Tongpiercings, daar word je domweg niet mee aangenomen. En terecht vind ik. Als dat niet zo was zou ik mijn lippiercing opnieuw laten zetten, want ik vond dat erg leuk en jammer dat hij eruit moest vanwege ontstekingen. Maar ik krijg er geen werk mee, tenzij ik in een fabriek ga staan of iets creatieverigs ga doen.
Ik heb níets tegen piercings, ik vind ze zelfs mooi in de meeste gevallen. Zie er zelf bepaald niet doorsnee uit geloof ik, al is het minder extreem dan een paar jaar geleden, door mijn werk.
Maar ik vind kinderen van 14 met piercings gewoon ordinair. Piercings zijn geen speelgoed, er zit een wettelijke minimumleeftijd aan en dat is omdat een kind van 14 nog niet kan beslissen of een piercing wel of niet geschikt is. En zolang mijn kinderen onder die wettelijke leeftijd zitten krijgen ze géén piercings.
Op mijn werk is het domweg verboden, tenzij het onzichtbaar is. Tongpiercings, daar word je domweg niet mee aangenomen. En terecht vind ik. Als dat niet zo was zou ik mijn lippiercing opnieuw laten zetten, want ik vond dat erg leuk en jammer dat hij eruit moest vanwege ontstekingen. Maar ik krijg er geen werk mee, tenzij ik in een fabriek ga staan of iets creatieverigs ga doen.
maandag 13 juli 2009 om 22:19
Overigens blijf ik erbij dat je als ouders iets verkeerd doet wanneer jij iets verbied en je kind doet het vervolgens stiekem. Dat hoefde ik bij mijn ouders eigenlijk niet te proberen. Ze verboden dingen waar ze het écht niet mee eens waren en dan was dat ook gewoonweg géén optie meer, ook niet stiekem. Ik zou het niet gedurfd hebben.
maandag 13 juli 2009 om 22:20
En 'groeit weer dicht' is ook maar relatief. Ik heb nog steeds een litteken op de plek van mijn piercing, het is nog steeds een gevoelige plek die ik voel als het weer verandert (ja echt.. ) en er zit nog steeds een bultje aan de binnenkant van mijn lip. Je ziet dus wel dat er iets gezeten heeft als je goed kijkt.
maandag 13 juli 2009 om 22:25
Ongeacht van het feit of het asociaal/ordinair is of niet, een beetje piercingshop zet geen piercings bij kinderen onder de 16, simpelweg om het feit dat ze nog niet "volgroeid" zijn, nou zal de tong misschien niet meer echt groeien, maar toch. Ik zou haar wel goed laten nadenken over het feit dat het haar tanden heel erg aantast (het glazuur dan) en ook de plastic piercings doen dat...
maandag 13 juli 2009 om 22:32
Ach,wij mochten vroeger vrij veel. Mijn ouders waren wat dat betreft heel modern. Zo wilde ik eens mijn haar afscheren, stoppeltjes, was geen probleem. Ik had klasgenoten die mochten hun haar niet eens kort laten knippen van hun ouders. Pardon?
Ook heb ik wel eens een kapsel gehad wat mijn ouders echt vreselijk lelijk vonden, maar ík moest er mee lopen, zij niet.
Piercings, oorbellen, tattoo's ( was ik al 16, die ik overigens niet genomen heb) het mocht gewoon.
Ik vind de reacties hier vrij ouderwets. We zijn nu zeker een dikke tien jaar verder, maar als ik de reacties hier lees, dan lijkt het wel alsof ik mijn oma hoor
En nee, ik was zeker geen ordinaire del.
Ook heb ik wel eens een kapsel gehad wat mijn ouders echt vreselijk lelijk vonden, maar ík moest er mee lopen, zij niet.
Piercings, oorbellen, tattoo's ( was ik al 16, die ik overigens niet genomen heb) het mocht gewoon.
Ik vind de reacties hier vrij ouderwets. We zijn nu zeker een dikke tien jaar verder, maar als ik de reacties hier lees, dan lijkt het wel alsof ik mijn oma hoor
En nee, ik was zeker geen ordinaire del.
maandag 13 juli 2009 om 22:50
quote:Rozigst schreef op 13 juli 2009 @ 15:58
Heb het uiteindelijk een jaar geleden gedaan, ( was ik bijna 20 )
terwijl mijn ouders op vakantie waren.
Maar omdat ik er niet mee speel, een doorzichtig balletje erop heb ivm werk, mocht ik hem houden, en mijn vader vond het toch wel stoer.
Goh, wat fijn zeg dat je hem mocht houden...
Ben ik nou zo rebels? Het zou mij aan mijn achterwerk geroest hebben of mijn ouders er mee eens waren of niet. Ik zou het niet eens vragen, maar gewoon doen en dan niet stiekem.
Heb het uiteindelijk een jaar geleden gedaan, ( was ik bijna 20 )
terwijl mijn ouders op vakantie waren.
Maar omdat ik er niet mee speel, een doorzichtig balletje erop heb ivm werk, mocht ik hem houden, en mijn vader vond het toch wel stoer.
Goh, wat fijn zeg dat je hem mocht houden...
Ben ik nou zo rebels? Het zou mij aan mijn achterwerk geroest hebben of mijn ouders er mee eens waren of niet. Ik zou het niet eens vragen, maar gewoon doen en dan niet stiekem.
maandag 13 juli 2009 om 22:52
maandag 13 juli 2009 om 22:52
quote:Thyra schreef op 13 juli 2009 @ 22:19:
Overigens blijf ik erbij dat je als ouders iets verkeerd doet wanneer jij iets verbied en je kind doet het vervolgens stiekem. Dat hoefde ik bij mijn ouders eigenlijk niet te proberen. Ze verboden dingen waar ze het écht niet mee eens waren en dan was dat ook gewoonweg géén optie meer, ook niet stiekem. Ik zou het niet gedurfd hebben.Hmm ja ik weet het niet. Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Mij werd eigenlijk nooit iets verboden en als het dan verboden was was het ook echt not done. Maar vaak wordt er eigenlijk teveel verboden waar te weinig consequenties aan vast zitten dat zo'n verbod weinig zin heeft.
Overigens blijf ik erbij dat je als ouders iets verkeerd doet wanneer jij iets verbied en je kind doet het vervolgens stiekem. Dat hoefde ik bij mijn ouders eigenlijk niet te proberen. Ze verboden dingen waar ze het écht niet mee eens waren en dan was dat ook gewoonweg géén optie meer, ook niet stiekem. Ik zou het niet gedurfd hebben.Hmm ja ik weet het niet. Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Mij werd eigenlijk nooit iets verboden en als het dan verboden was was het ook echt not done. Maar vaak wordt er eigenlijk teveel verboden waar te weinig consequenties aan vast zitten dat zo'n verbod weinig zin heeft.