Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Hallo,

Ik ging voor de nacontrole naar de gyn, en omdat ik dat jaar 30 werd vroeg hij me of hij ook meteen maar een bmhk-uitstrijkje zou maken, want ik zou zeer binnenkort toch een oproep krijgen. Ja, ik lig hier nu toch al, was mijn reactie. na een aantal weken kreeg ik pas uitslag, PAP3a. Een aantal weken later deed hij een colposcopie, waarbij ze een 'hapje' uit de bmh nemen voor onderzoek. Hieruit bleek CIN2. Vorig jaar in maart hebben ze toen een conisatie uitgevoerd, waarbij ze alle onrustige cellen uit de bm-mond schrapen. Nu ben ik net weer voor een half jaar "goedgekeurd"!

Nog wel een tip: Zorg dat je goed verzekerd bent!! Ik ben Menzis 1 verzekerd en ik kreeg nu net een vette rekening van het ziekenhuis wat dus niet vergoed wordt!!!! je zit voor 1 jaar vast aan het pakket dat je hebt gekozen. ik kan dus pas vanaf 2010 naar Menzis 3. (dat scheelt ook voor kraamhulp e.d. die wordt bij 3 geheel vergoed).

Sterkte.
hoi meiden

Ik heb gister van de dokter te horen gekregen dat ik ook pap3a heb,een half jaar daarvoor was het nog pap1.Ik heb wel het hpv virus onder me leden vandaar dat ik van de dokter elk half jaar een uitstrijkje mocht maken.Ik ben behoorlijk geschrokken en denk meteen dat ik kanker heb.Ik moet 8 mei naar de gyn toe en er is mij verder niet verteld wat er dan gaat gebeuren.ik ben 30 jaar en heb een dochter van 6 jaar,ben zo bang dat ik straks kanker heb/krijg.ik lees gelukkig een hoop goede berichten hier maar ik ben toch nog steeds bang.

jullie ook veel sterkte allemaal
Hallo allemaal.

Heb zo even door dit topic heen gebladerd.

Valt me op dat er verschillende reacties van artsen zijn en verschillende manieren van behandelen.

Bij mij werd in april vorig jaar voor het bevolkingsonderzoek pap 3A geconstateerd. Ik moest in september\ oktober een nieuw uitstrijkje laten maken en had dezelfde uitslag. Vervolgens heb ik een hapje uit mijn baarmoeder moeten laten halen en nav daarvan zijn de onrustige plekjes gelaserd, zonder verdoving. Moet er eerlijk bij zeggen dat dat best pijnlijk was. Maar goed, ik moet in augustus voor controle. Of ik me zorgen heb gemaakt? Heel eventjes maar. Het wordt er nml. niet anders van, dus heb ik zo iets van : Ik zie het wel, we waren er op tijd bij. En verder maak ik me er niet zo druk over. Wat dat betreft leef ik met de dag.

Ik wens een ieder veel sterkte, het is en blijft geen pretje, het geeft toch stiekum onbewust best wel een druk op je.
Ha allemaal,

OOk hier eenzelfde verhaal: pap3B en na een colposcopie bleek een CIN III.... Schrikken dus......... Ik krijg een lisexcisie, 30 juli, waar ik best wel tegen op zie, maar ja, wat moet dat moet. Beetje lastig dat ik nu wel zwanger ben (8 weken nu), maar volgens de gyneacoloog is dat geen probleem. Natuurlijk is er het risico op een vroeggeboorte. Maar het risico op kanker vind ik enger en groter (of dat reeel is weet ik natuurlijk niet)

Ik ben nog erg benieuwd naar andere ervaringsverhalen over een lisexcisie, al dan niet in combinatie met een zwangerschap.

Sterkte aan allen in hetzelfde schuitje!
Hoi allemaal.

Ik heb alle reacties gelezen en zie hier hier vaak dat het heel goed afloopt.

Ook ik kreeg voor mijn 30e verjaardag de oproep van het bevolkingsregister.

Eind mei het uitstrijkje laten maken.

2 Weken erna na de huisarts voor de uitslag : pap 3b

Vervolgens door de huisarts doorgestuurt naar de gynaecoloog.

Kreeg oproep voor intake en direct een colopscopie.

Hierbij werder weefsel weg gehaalt en moest weer 2 weken wachten op de uitslag.

Deze kreeg ik donderdag 2 juli : CIN 3.

Vorige week een baarmoeder onderzoek onder Narcose en een CT scan gehad.

Helaas geen goede uitslag: Ik heb BMHK.

Komende donderdag weer een afsraak en moet dan de beslissing nemen of ik alleen de baarmoederhals met lymfe klieren laat verwijderen ( deze methode is nog altijd experimenteel) of dat ik alles laat verwijderen, dus volledige baarmoeder en hals, lymfeklieren en mijn eierstokken.

Weet nog altijd geen keuze te maken, maar zal donderdag toch moeten.
Cindy heel veel sterkte!

Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik Pap 3b heb en er is voor mij meteen een afspraak bij de gyn gemaakt.

Ik wens je heel veel sterkte en ik blijf je verhaal volgen!
Hoi vamylena

Ik hoop dat het voor jou gunstiger uit gaat vallen als voor mij.

Maar probeer het beste ervan te maken, er iets aan veranderen kan ik helaas niet.

Heel veel sterkte ermee
Goed van je dat er het beste van probeert te maken!

Ik ga er proberen rustig onder te blijven. En afwachten wat het onderzoek brengt!
Kun je ook het beste doen, zoals je hebt kunnen lezen kan de uitkomst ook positief zijn.

Voor zover ik begrepen heb, meestal, maar helaas ook negatief.

Dus de pap uitkomst zegt ook niet alles.

In ieder geval veel sterkte
hoe gingen jouw onderzoeken?

deed het pijn...had je last? Hoe snel was jouw afspraak bij de gyn? Mijn huisarts belde vrijdag en kan er volgende week donderdag al terecht.
Vam(p) en Cindy
Ik kreeg dinsdag de uitslag en maandag erna kon ik direct terecht voor de colopscopie.

Zou toen normaal na 3 weken de uitslag daarvan krijgen , maar die kwam al naar 2 weken.

De colopscopie heb ik best veel pijn bij gehad, maar dat kwam doordat de verdoving aan 1 kant niet werkte, daarna nog 1 dag last gehad van buikrampen, en ongeveer 1,5 week van bloedverlies, dit was alleen vervelend.
Ik kreeg vrijdag de uitslag en ben verwezen naar een ziekenhuis waar ik liever niet naartoe wil. Nu heb ik zojuist gebeld en kan terecht in het ziekenhuis waar ook mijn dochter is geboren en waar dus de gyn zit die mij onder behandeling heeft gehad.

Ik kan daar maandag a.s. terecht. We wachten het af. Ik wens jou nogmaals sterkte voor a.s. donderdag.

Heb je al een idee? Heb je ook kinderen trouwens?
Hoi Cindy,

Bijna twee jaar geleden zat ik in dezelfde situatie als jou. Ook pap 3b en na colposcopie bleek het toch bmhk te zijn. Omdat mijn tumor heel klein was hebben ze bij mij een conisatie gedaan. Snijranden waren schoon maar voor de zekerheid toch de lymfeklieren verwijderd. En gelukkig maar want daar zat het ook in. Ik heb dus nog een nabehandeling gehad. Het voordeel van een conisatie was de korte herstelperiode (vrijdag heen, zaterdag weer naar huis) Wanneer ook je baarmoeder verwijderd wordt is de herstelperiode weer langer. En als het niet hoeft zou ik niet je eierstokken laten verwijderen.

Heel veel sterkte voor donderdag!
Ik heb helaas een kinderen, maar wel een kinderwens.

Heb nog steeds geen idee wat ik ga laten doen.

Wat is precies een conisatie? want bij mij hebben ze het afwijkend weefsel van de baarmoeder mond al weg gebrand bij de colopscopie.
Bij een conisatie wordt er een kegelvormig stuk(je) van de baarmoederhals weggehaald.

Als je mag en kan kiezen uit verwijdering van baarmoederhals+lymfeklieren of alles weghalen zou ik met een kinderwens kiezen voor het eerste.
Ok, dat is bij de colopscopie al gebeurd.

Klopt, maar gedeeltelijke verwijdering is nog experimenteel en daarbij zou zwanger worden erna altijd alleen nogvia IVF kunnen.

Dus dan weer die rompslomp en succes is niet gegarendeert.

Daarbij is het ook nog zo dat deze gedeeltelijke verwijdering niet hier in het ziekenhuis kan plaatsvinden, maar dat ik daarvoor naar een ander ziekenhuis moet gaan 2 ,5uur rijden hier vandaan ( zonder files)

Vandaar dus de twijfel.

Daar mijn familie dan niet even zo op bezoek kan koment, moeten dan 5 uur rijden voor een bezoek van 1 uurtje.

Bij een gedeeltelijke verwijdering word dan ook nogde lymfeklieren nagekken en als dit niet goed is, word alsnog tijdensdie operatie alles verwijdert.

Dit maakt het lastig want als ik zou kiezen voor gedeeltelijke en dan na de operatie zou alsnog alles verwijdert zijn, is dit nogmaals een teleurstelling.

Vandaar dat ik nog steeds geen beslissing gemaakt heb.
sjee....cindy...

Wat naar toch!. Heb je een vriend/man/partner waar je mee kunt praten? Om de beslissing wat draaglijker te maken oid?

Weet je wat ik zo moeilijk vind. Iedereen zegt het is preventief en ze halen de ónrustige cellen weg. Maar hier zijn al twee verhalen met pap 3b en bmhk. Hoe kan dat nou toch. Is die pap 3 b dan toch niet zeker dat het alleen onrustige cellen zijn.

Bekijken ze dan na die colposcopie in hoever die cellen zijn? In welk stadium...of het dus Kankercellen zijn of niet?
Hoi Vamylena,

Bij mij was het zo dat bij de colposcopie wat 'hapjes' dieper in de baarmoederhals zijn weggehaald. Dat was bmhk. Iets minder diep was CIN3. Met een uitstrijkje kan je daar blijkbaar niet bijkomen.

En het klopt dat ze na de colposcopie bekijken in welke fase het is.

Maar volgens mij is het afhankelijk van je huisarts of je gelijk een colposcopie krijgt of dat je een half jaar moet wachten.
Nee ik krijg meteen een colposcopie.Dat is wat hij aangevraagd heeft in de verwijsbrief! Dat krijg ik dus maandag.

Bedankt voor je snelle antwoord. Hoe is het nu met jou?

hoe ben je er geestelijk onder?
Nou da's wel fijn dat je gelijk maandag terecht kan.

Met mij gaat het eigenlijk wel goed. Heb af en toe wel mindere dagen (mentaal) maar ik heb fysiek geen klachten aan de bestralingen overgehouden. Wel slik ik hormonen omdat ik anders in de overgang raak. Het nare is alleen die onzekerheid die waarschijnlijk iedere kankerpatient heeft. Alhoewel die wel minder wordt hoor gelukkig.

Ik heb ook een hele fijne gynaecologe, die ik altijd mag bellen als er iets is.

Ik heb trouwens ook samen met mijn man begeleiding gehad bij de verwerking van dit alles. Dit bij een stichting die hier speciaal voor opgezet is. Ik kreeg haptonomie en periodiek een gesprek met een psycholoog.

Heel veel sterkte maandag!
Ik lig momenteel in de scheiding, maar moet zeggendat mijn ex me wel hel erg veel steund.

Volgens mij kloppe die pap uitslagen inderdaad gewoon niet.
Vam, sterkte, wist ik niet.......

ook sterkte voor de andere meisjes uiteraard!
DTEEZ!
Pap 3b en pap 4 worden overal in dezelfde groep gezet.

Pap 3b betekend zeer ernstige afwijkende cellen.

Heb inderdaad al op meer forums gezien dat mensen met PAP 3b al bmhk hadden, ds volgens mij moeten ze die paps ens opnieuw gaan indelen.

Fijn dat je maandag al terecht kunt voor de colopscopie, want van het wachten op zo een afspraak word je soms ook gek.

Bij lang wachen denk je dan meestal ook dat er wel niets aan de hand zal zijn aangezien ze er geen spoed achter zetten.

Veel sterkte maandag, en tip neem een eigen maandverbandje mee. Ziekenhuis maandverband zit niet echt lekker.
Drie jaar geleden kreeg ik van mijn huisarts een telefoontje dat ik n.a.v het bevolkingsonderzoek pap 4 had. Hij regelde meteen een afspraak voor de volgende dag bij de gyn. Daar kreeg ik weer een uitstrijkje, pap4. Daarna colposcopie en naar aanleiding daarvan een conisatie. Bij de conisatie had ik gekozen voor algehele narcose. Van de ingreep zelf geen last gehad alleen tot drie weken daarna een beetje bloedverlies. Bij de uitslag, na twee weken, bleken de snijranden schoon te zijn maar was het wel op het nippertje. De gyn. had het over zeer onrustige cellen. In januari heb ik mijn laatste controle/uitstrijkje in het ziekenhuis gehad, alles was goed, dus ga ik weer over naar het bevolkingsonderzoek.

Alle meiden hier, veel sterkte! Ik weet nog dat ik het wachten op de uitslagen het meest slopend vond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven