(Groot)Ouders die regelmatig verjaardagen skippen

18-07-2009 00:17 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames

Ik heb speciaal hier een account aangemaakt om te kijken of mede-mama's hun licht kunnen laten schijnen over hetgeen waar ik nogal mee zit.

Het gaat om het volgende:

mijn schoonouders zijn de trotse bezitters van een stacaravan in Luxemburg en vertoeven daar uiteraard meerdere keren per jaar.

Hartstikke leuk voor hen natuurlijk en ook voor ons want wij kunnen er ook weleens onze vakantie in vieren.

Schoonouders zijn gezegend met 2 kinderen; mijn man en zijn zus, en die 2 kinderen hebben gezorgd voor 7 kleinkinderen tussen de 8 jaar en 2 weken; 4 bij ons, 3 bij mijn schoonzus. Helaas komt het meerdere keren per jaar voor dat er een kind of kleinkind jarig is wanneer mijn schoonouders in Luxemburg zijn. Een van de dochters van schoonzus is in de meivakantie jarig, dan zijn ze altijd weg. Ikzelf en mijn oudste dochter zijn in augustus jarig: hele dikke kans dat ze dan weg zijn.

Wil hun zoon zijn verjaardag vieren in een weekend dat net toevallig samenvalt met een gepland bezoek daar? Jammer dan, ze komen niet. Ze hebben immers met vrienden afgesproken en bedenken dat zoonlief al 32 jaar in die periode zijn verjaardag viert zit er niet in. De verjaardag van mijn oudste kind kan in een paasweekend vallen: opa en oma komen niet.

Schoonzus beviel dus een keer in de meivakantie: ouders kwamen een week later de baby eens bewonderen. De laatste keer had ze geluk; ze waren "slechts" voor een weekend in Luxemburg, dus kwamen ze al een dag later.

Jullie zien, het frustreert me behoorlijk. Kijk voor mijn eigen verjaardag en die van manlief is het nog wel een beetje "jammer maar helaas", maar voor de verjaardagen van de kinderen vind ik het eigenlijk wel belangrijk dat opa en oma er zijn.

Tegelijkertijd is het een beetje een dilemma: ze moeten natuurlijk ook gewoon hun eigen leven kunnen leiden en weggaan zodra die gelegenheid er is.

Uiteraard laat ik regelmatig aan mijn man weten hoezeer ik hier van baal. Zijn reactie is in de trant van: "Je weet toch hoe ze zijn, maak je niet zo druk, ze veranderen toch niet." Hij is dan ook van mening dat het bespreekbaar maken van dit onderwerp zinloos is en zelf de confrontatie aangaan durf ik derhalve niet zo goed, ik weet niet zeker of mijn man me wel zal steunen op dit gebied.

Van mijn schoonzus heb ik gehoord dat mijn dochter en ik inderdaad weer buiten de boot vallen mbt onze verjaardagen dit jaar. Van ons gezin missen ze dit jaar dus de helft van de verjaardagen. Jullie zeggen dan misschien "Laat ze gewoon op een andere dag komen, maakt het uit" maar dat hebben we juist vanwege ons grote gezin afgeschaft. Met een beetje pech is er altijd wel íemand die op een andere dag wil komen en vier je 12 keer per jaar een verjaardag (excl eventuele kinderfeestjes), daar is ons gezinsleven eenvoudigweg te druk voor.

Nou, een heel verhaal zo Wat vinden jullie dames? Kan je als grootouders gewoon lekker je leven leiden of schept het hebben van kinderen en kleinkinderen ook wat verplichtingen? Ik ben heel benieuwd hoe jullie daarover denken...
NJB, je klinkt alsof je schoonouders al afgeschreven waren voordat je uberhaupt kinderen hebt....

Ik vind net als Arwen dat een band opbouwen niet hoeft te betekenen dat ze op jullie voorwaarden contact hebben met de kleinkinderen. Jij werkt ze nu tegen omdat ze niet aan jullie voorwaarden voldoen, dat is ook niet erg aardig. Ik had vroeger 1 opa en oma waar ik van alles mee deed, die er altijd waren en waar ik ook logeerde. Bij de andere opa en oma heb ik nog nooit gelogeerd, die waren heel anders, heb ook nooit een uitje met ze gehad en ging er veel minder op bezoek. Maar dat wás gewoon zo, als kind. Daar had ik geen oordeel over en ik was er ook niet teleurgesteld over. Mijn ouders ook niet, dat scheelt.
ik heb het niet over altijd overal bij zijn, maar jij doet net alsof het belachelijk is dat grootouders bij afzwemmen van je wondertjes zijn. En ik vind afzwemmen nou net wel iets bijzonders. Wat is je leven aanpassen op? Ik denk dat daar het verschil in inzicht in zit. Rekening houden met verjaardagen en bijzondere dingen? is dat aanpassen of is dat gewoon omdat je dat zelf leuk vindt om bij te zijn? Plan je logeerpartijen van je kleinkinderen eerst en dan de rest daarom heen of kijk je wanneer je een gaatje in je agenda hebt om je (klein) kinderen te zien? Het gaat hier gewoon niet zo gepland. Kleinkinderen zijn een heel belangrijk onderdeel van het leven van mijn (schoon-) ouders en daarom heen wordt gepland, en vaak past dat en soms niet. En dan maken we een andere planning.
@arwen, dat betwijfel ik. Zeker als opa en oma wel de deur plat lopen bij andere neefjes en nichtjes. Dat soort verschillen gaan oudere kinderen echt wel zien/doorhebben.

En hier trouwens ook wel eens gebeurd dat nichtje aangaf dolgraag opa en oma erbij te hebben bij het afwemmen(want alle kinderen mochten naast de ouders 2 extra gasten erbij vragen, zoals opa en oma, was door de zwemjuf gezegd)

Gevraagd aan opa en oma, en nu met diploma C zijn ze nog niets geweest. Tja, dan heb je redelijk een bord voor je kop hoor als opa en oma. En dat kind is wel degelijk teleurgesteld. En ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch.
quote:Thyra schreef op 18 juli 2009 @ 14:04:

NJB, je klinkt alsof je schoonouders al afgeschreven waren voordat je uberhaupt kinderen hebt....

Ik vind net als Arwen dat een band opbouwen niet hoeft te betekenen dat ze op jullie voorwaarden contact hebben met de kleinkinderen. Jij werkt ze nu tegen omdat ze niet aan jullie voorwaarden voldoen, dat is ook niet erg aardig. Ik had vroeger 1 opa en oma waar ik van alles mee deed, die er altijd waren en waar ik ook logeerde. Bij de andere opa en oma heb ik nog nooit gelogeerd, die waren heel anders, heb ook nooit een uitje met ze gehad en ging er veel minder op bezoek. Maar dat wás gewoon zo, als kind. Daar had ik geen oordeel over en ik was er ook niet teleurgesteld over. Mijn ouders ook niet, dat scheelt.grappig, hier precies dezelfde verschillen. Als kind geen enkel probleem mee, was een feit, nu denk ik wel eens, ik ben blij dat mijn kinderen 2 setjes grootouders hebben van het ene soort zeg maar.
Als opa en oma uit het buitenland overkomen doen we daar heel normaal over, zo van straks komen opa en oma, leuk he! Als je wakker wordt zijn opa en oma er. Nooit zeggen we erbij van; je hebt ze al zo en zo lang niet gezien. En als ze ergens niet bij zijn, besteden we daar geen aandacht aan. Voor hem is het heel normaal.

het is maar net hoe je als ouder ermee gaat. Dat wij er een probleem (groot woord) mee hebben, wil niet zeggen dat we dat over moeten brengen ofzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:njb schreef op 18 juli 2009 @ 14:07:

@arwen, dat betwijfel ik. Zeker als opa en oma wel de deur plat lopen bij andere neefjes en nichtjes. Dat soort verschillen gaan oudere kinderen echt wel zien/doorhebben.

En hier trouwens ook wel eens gebeurd dat nichtje aangaf dolgraag opa en oma erbij te hebben bij het afwemmen(want alle kinderen mochten naast de ouders 2 extra gasten erbij vragen, zoals opa en oma, was door de zwemjuf gezegd)

Gevraagd aan opa en oma, en nu met diploma C zijn ze nog niets geweest. Tja, dan heb je redelijk een bord voor je kop hoor als opa en oma. En dat kind is wel degelijk teleurgesteld. En ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch.ik kan er natuurlijk niet over oordelen, ken alle verschillen niet, maar zoals ik al zei, mijn opa en oma die echt nooit bij mij geweest zijn, waren elk jaar bij mijn zusje. Nu vind ik dat raar, maar goed, nu zijn ze al jaren dood, maar toen was dat gewoon zo. Op mijn verjaardag kwamen weer andere mensen.

Ik vind net als Arwen dat een band opbouwen niet hoeft te betekenen dat ze op jullie voorwaarden contact hebben met de kleinkinderen. Jij werkt ze nu tegen omdat ze niet aan jullie voorwaarden voldoen, dat is ook niet erg aardig. Ik had vroeger 1 opa en oma waar ik van alles mee deed, die er altijd waren en waar ik ook logeerde. Bij de andere opa en oma heb ik nog nooit gelogeerd, die waren heel anders, heb ook nooit een uitje met ze gehad en ging er veel minder op bezoek. Maar dat wás gewoon zo, als kind. Daar had ik geen oordeel over en ik was er ook niet teleurgesteld over. Mijn ouders ook niet, dat scheelt.Thyra, ik heb het niet over mijn schoonouders maar over mijn eigen vader. (en sommige voorvallen die ik beschrijf zijn in de familie gebeurd, niet in ons gezin) Maar het feit dat je vader het dus niet belangrijk vind dat je bij het afzwemmen bent van je dochter terwijl ze dat nadrukkelijk gevraagd heeft, geeft mijn zus geen prettig gevoel. En dat kan ik heel goed voorstellen.
njb, ik zou dat ook niet leuk vinden hoor, maar ik denk dat het voor kinderen veel makkelijker te accepteren is als feit dan als ouder, en dat je dus als ouder heel makkelijk je emotie op je kind overbrengt.
Hier wordt er in het bijzijn van kinderen ook wel redelijk normaal over gedaan. Maar wat je merkt als opa en oma er dan zijn, het kind moet wennen aan opa en oma. En opa en oma doen alsof de band zo geweldig is en er geknuffeld moet worden. Terwijl mijn neefjes en nichtjes dan min of meer denken, wie zijn die mensen?!?! Dat afstandelijke, dat merk je wel als ze ze een tijd niet hebben gezien.
Arwen, ik vind het an sich ook niet raar dat opa's en oma's bij het afzwemmen willen zijn, als ze dat kunnen. Máár ik vind het wél raar als ouders teleurgesteld zijn als opa en oma dat níet zo interessant vinden of wel interessant, maar geen zin hebben om eerdere afspraken te verzetten.
njb, die grens geef ik altijd wel aan voor mijn kind. Mijn schoonmoeder wilde de eerste paar keren ook meteen knuffelen als ze kleinzoon zag en dat vond mijn zoontje ook heel raar en moeilijk. Ik zeg dan meestal; laat hem maar even, hij komt vanzelf wel als hij daar zin in heeft. En dat doen ze nu ook eigenlijk als ze hem zien. En nu geeft hij ze wel kusjes en handjes, als hij zelf wil.

Ik vind net als Arwen dat een band opbouwen niet hoeft te betekenen dat ze op jullie voorwaarden contact hebben met de kleinkinderen. Jij werkt ze nu tegen omdat ze niet aan jullie voorwaarden voldoen, dat is ook niet erg aardig. Ik had vroeger 1 opa en oma waar ik van alles mee deed, die er altijd waren en waar ik ook logeerde. Bij de andere opa en oma heb ik nog nooit gelogeerd, die waren heel anders, heb ook nooit een uitje met ze gehad en ging er veel minder op bezoek. Maar dat wás gewoon zo, als kind. Daar had ik geen oordeel over en ik was er ook niet teleurgesteld over. Mijn ouders ook niet, dat scheelt.Waar baseer je dat eigenlijk op?
quote:arwen173 schreef op 18 juli 2009 @ 14:06:

ik heb het niet over altijd overal bij zijn, maar jij doet net alsof het belachelijk is dat grootouders bij afzwemmen van je wondertjes zijn. En ik vind afzwemmen nou net wel iets bijzonders. Wat is je leven aanpassen op? Ik denk dat daar het verschil in inzicht in zit. Rekening houden met verjaardagen en bijzondere dingen? is dat aanpassen of is dat gewoon omdat je dat zelf leuk vindt om bij te zijn? Plan je logeerpartijen van je kleinkinderen eerst en dan de rest daarom heen of kijk je wanneer je een gaatje in je agenda hebt om je (klein) kinderen te zien? Het gaat hier gewoon niet zo gepland. Kleinkinderen zijn een heel belangrijk onderdeel van het leven van mijn (schoon-) ouders en daarom heen wordt gepland, en vaak past dat en soms niet. En dan maken we een andere planning.

HIer moet het wél gepland, ook vanwege de reistijden. Want als ik op maandag opbel om te vragen of ze vrijdags kunnen oppassen is de kans groot dat ze iets anders hebben. En dat vind ik ook normaal, want ze kunnen moeilijk hun agenda leeg houden om te kijken of wij misschien wel bellen.

En rekening met verjaardagen houden ze wel, máár ze hebben nog maar 2 kleinkinderen. Ze gaan vaak met een groep mensen op vakantie, ook allemaal in de kleinkinderen. Als je dan met z'n allen een datum moet prikken is er altijd wel iemand waarvan een zoon/dochter of kleinkind jarig is, en dat zou ik ze niet kwalijk nemen.

Weekendjes logeren moet ik écht een maand ofzo van tevoren 'aanvragen' of mijn moeder belt zelf met 'mogen ze die en die datum komen logeren' want anders is de kans groot dat wíj iets anders hebben.

Schoonouders zijn weer heel anders, die zullen niet uit zichzelf bellen om ze te zien voordat er 2 maanden om zijn, maar áls ze ze zien dan doen ze ook echt leuke dingen met ze, nemen ze mee kamperen enzo. Mijn ouders wonen veel verder weg, maar die zien ze veel vaker. Maar ik vind dat niet storend, het gezin van mijn man is gewoon heel anders qua omgangsvormen en daar kan ik weinig zinnigs over zeggen, alleen dat ik het heel anders gewend ben. Mijn kinderen zijn op alletwee de opa's en oma's even dol.
Het opbouwen van een band heeft niks te maken met investeren van tijd. Het gaat om de kwaliteit.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik vind dat je echt teveel van ouders verwacht als je wilt dat ze bij zo ongeveer elk event aanwezig zijn.

Waren jullie opa's en oma's overal bij? De mijne niet. Eén oma woonde in hetzelfde dorp als wij, die kwam ook niet op onze verjaardagen etc. Laat staan als we gingen afzwemmen oid.

Dat was gewoon zo.

Oma was een schat van een mens, waar ik erg veel van hield en ik was in- en in verdrietig toen ze stierf. Ondanks dat ze niet op verjaardagen, afzwemmen (lekker belangrijk ook, not) diplomauitreikingen etc kwam.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 18 juli 2009 @ 14:47:

Het opbouwen van een band heeft niks te maken met investeren van tijd. Het gaat om de kwaliteit.Niet mee eens. Mijn schoonouders zijn er hooguit alles bij elkaar genomen 3 dagen per jaar, en dan kun je geen band opbouwen. Mijn zoontje is ze dan simpelweg weer vergeten.
quote:njb schreef op 18 juli 2009 @ 14:10:

[...]

Thyra, ik heb het niet over mijn schoonouders maar over mijn eigen vader. (en sommige voorvallen die ik beschrijf zijn in de familie gebeurd, niet in ons gezin) Maar het feit dat je vader het dus niet belangrijk vind dat je bij het afzwemmen bent van je dochter terwijl ze dat nadrukkelijk gevraagd heeft, geeft mijn zus geen prettig gevoel. En dat kan ik heel goed voorstellen.Krijg jij op iedere vraag die je stelt dan 'ja' als antwoord?
quote:Maleficent schreef op 18 juli 2009 @ 14:50:

[...]

Niet mee eens. Mijn schoonouders zijn er hooguit alles bij elkaar genomen 3 dagen per jaar, en dan kun je geen band opbouwen. Mijn zoontje is ze dan simpelweg weer vergeten.Als ze echt klein zijn wel, maar als ze groter worden dan kan dat prima. Beetje contact tussendoor, kaartje, telefoontje dat kan echt genoeg zijn.
Bij kinderen geldt voornamelijk: uit het oog, uit het hart.

En dat is wel degelijk te merken aan ze. En dan heb ik het niet over 2 weekjes opa en oma niet zien, nee, na maanden opa en oma niet zien, moeten kinderen echt weer wennen aan ze hoor.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 18 juli 2009 @ 14:54:

[...]

Krijg jij op iedere vraag die je stelt dan 'ja' als antwoord?Nou nee (helaas niet ) Maar ik zou het als oma nooit over mn hart verkrijgen als mijn kleindochter later belt om me uit te nodigen voor haar afzwemmen, dit te weigeren. Laat staan drie keer te weigeren. Terwijl er geen belangrijke afspraken in de agenda van opa en oma stonden.
Meeen wat doen jullie overdreven zeg. Mijn andere oma zag ik 2 tot 3 keer per jaar. Weinig contact tussendoor. Schat van een mens, helaas is ze al voor mijn 10e overleden.

Ik hoefde niet te wennen als ik haar zag, daar deden mijn ouders niet aan. Hup, handje en kusje geven, niet zeuren.

En omdat het m'n oma was, was ik gek op haar. Klaar.
En misschien ten overvloede, ook ik vind het niet meer dan normaal dat de agenda's getrokken moeten worden voor afspraken, opa en oma echt niet hun leven om de kleinkinderen moeten plannen, of op iedere gelegenheid acte de presence geven.

Maar als iets belangrijk is voor mijn kleindochter, ze van alle mensen die ze kan kiezen, mij het liefste erbij wil hebben, ja, dan kom ik later.
quote:njb schreef op 18 juli 2009 @ 14:59:

[...]

Nou nee (helaas niet ) Maar ik zou het als oma nooit over mn hart verkrijgen als mijn kleindochter later belt om me uit te nodigen voor haar afzwemmen, dit te weigeren. Laat staan drie keer te weigeren. Terwijl er geen belangrijke afspraken in de agenda van opa en oma stonden.Kolere zeg, beslis jij ff voor een ander.
Pipi, waarom was je dan gek op haar?
quote:njb schreef op 18 juli 2009 @ 15:01:

En misschien ten overvloede, ook ik vind het niet meer dan normaal dat de agenda's getrokken moeten worden voor afspraken, opa en oma echt niet hun leven om de kleinkinderen moeten plannen, of op iedere gelegenheid acte de presence geven.

Maar als iets belangrijk is voor mijn kleindochter, ze van alle mensen die ze kan kiezen, mij het liefste erbij wil hebben, ja, dan kom ik later.Nou meid, petje af hoor je bent bij voorbaat al een geweldige oma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven