Pasen met schoonfamilie, contact met familie verbroken

18-04-2025 15:33 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door omstandigheden (vriendin is afgelopen maand overleden aan suïcide, ik ben zwaar overwerkt en lijd aan depressie/slapeloosheid etc) staat mijn hoofd er totaal niet naar om Pasen te vieren bij mijn kersverse schoonfamilie.

Het is 2 uur reizen met het OV, ik kan het simpelweg niet opbrengen. Maar we wonen al samen, het wordt gezien als een verplichting.

Wat het extra pijnlijk maakt, is dat ik zelf op zeer gespannen voet sta met mijn eigen ouders. Mijn broertje die nog thuis woont, heeft een aantal jaar geleden het contact verbroken. En daardoor ben ik niet welkom thuis - alleen als ik van tevoren een afspraak maak. En als hij er niet is.

Ik ben alleen welkom met kerst, en de vorige keer was het echt dramatisch, we zaten zelfs aan aparte tafels, hij kon mij niet luchten of zien en heeft geen woord met mij gewisseld. Ik heb echt een heel moeilijke jeugd gehad, en steeds, met feestdagen, is dat enorm pijnlijk.

Nu ben ik ook nog eens niet uitgenodigd met Pasen, maar wel met mijn moeders verjaardag, ze wordt 60. Ik vind het 1 grote schijnheilig poppenkast, ik ben de hele dag alleen maar aan het janken en zie niks meer zitten, ook niet om nog naar schoonfamilie te gaan.

Liefst zou ik mij een aantal dagen terugtrekken in mijn eigen huisje en alleen maar willen slapen. Wat nu, kan ik het maken om niet mee te gaan? Of moet ik mij hier maar gewoon overheen zetten?
shala91 schreef:
18-04-2025 16:56
Huh? Ik weet niet over hoeveel vroeger, maar 30 jaar geleden toch zeker wel al.

De moeder van mijn moeder had een botervorm in de vorm van een schaapje, waar ze dan boter in deed toen mijn moeder en haar broertje klein waren. Dus 60+ jaar geleden misschien niet.
Wij hadden ook dat boterschaapje, verder de paaswake, bij thuiskomst een nachtelijk ontbijt. en de volgende dag met de hele familie eieren zoeken en ga zo maar door. allemaal nieuwe kleren aan. Ik spreek jaren ‘80.

Mijn moeder ging als gezin bij mijn oma paaseieren zoeken. Gekookte eieren, maar wij zochten chocolade-eieren.
Moiren schreef:
18-04-2025 16:58
Mijn moeder ook, maar die maakte ze dan wel zelf. Paasbrood was er ook, maar kaas in paashaasvorm echt niet. Gourmet enzo werd ook niet aan gedaan.
Daar was niet eens geld voor.
Het assortiment is zeker groter geworden maar dat geldt ook voor Kerst en al helemaal voor Halloween.

Luxe (eten) associeer ik wel met Pasen, nog steeds, al is het maar omdat de weken ervoor een heel stuk soberder waren. Dat doe ik zelf overigens niet meer, me houden aan de vastentijd. Al eet ik sowieso weinig vlees, ook niet met Pasen.
Moiren schreef:
18-04-2025 16:58
Mijn moeder ook, maar die maakte ze dan wel zelf. Paasbrood was er ook, maar kaas in paashaasvorm echt niet. Gourmet enzo werd ook niet aan gedaan.
Daar was niet eens geld voor.
En weer eens.
Boterlammetjes maakten mijn opa en oma en die kwamen ze dan brengen. Paasbrood of duivekater werd bij de bakker gekocht.
Volgens mij dwalen de reacties een beetje af..

TO, ik zou zeker niet gaan. Niet vragen, gewoon mededelen, je zit in een shit periode en gezellig Pasen vieren met je kersverse schoonfamilie zit er niet in dit jaar. Zo kun je het gewoon zeggen tegen je vriend. Als je dat niet kan zeggen of als hij je gaat manipuleren of erger nog dwingen, dan moet je heel snel die relatie uitmaken en lekker single blijven voorlopig.
Rodepeper schreef:
18-04-2025 17:51
Volgens mij dwalen de reacties een beetje af..

TO, ik zou zeker niet gaan. Niet vragen, gewoon mededelen, je zit in een shit periode en gezellig Pasen vieren met je kersverse schoonfamilie zit er niet in dit jaar. Zo kun je het gewoon zeggen tegen je vriend. Als je dat niet kan zeggen of als hij je gaat manipuleren of erger nog dwingen, dan moet je heel snel die relatie uitmaken en lekker single blijven voorlopig.
Sorry juf.
Lilla schreef:
18-04-2025 16:04
No brainer, natuurlijk ga je niet! Iedereen zal je nu even wat rust en tijd voor jezelf gunnen. Ik zou netjes afmelden en er verder geen gedachtes meer aan vuil maken. Sterkte!
Je kunt ook ziek worden of je enkel breken, even goede redenen om af te zeggen toch? Je bent gewoon niet in staat tot deze verplichting klaar. Volgende keer zit je er weer veel beter bij.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Zeg dat je migraine hebt desnoods.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Ik vind het idee dat je allerlei familiebezoekjes samen moet doen omdat je samenwoont vrij extreem. Wij hebben dat nooit gedaan en zijn al meer dan 20 jaar samen. Ik ga soms alleen naar mijn ouders, soms met partner. En omgekeerd net zo. Soms heeft partner wel zin, meestal niet, want het is ver weg. Niemand vind dit erg of raar. Zet je eigen normaal neer, laat niet anderen bepalen wat jij gaat doen.
nerdopviva schreef:
18-04-2025 16:47
Je hoor het echt wel vaker dan vroeger dat je Pasen met familie viert. Maar ik kan me voorstellen dat het je niet opvalt als je Katholiek bent en het altijd al gewend bent geweest. En vroeger lagen de supermarkten niet vol met paasbrood, paasstol, boter in kipvorm, gourmetpakketten, etc.
Ben katholiek, dus misschien telt dit niet,
Maar ik herinner me Pasen van vroeger als meer vieren dan kerst. Kerst was gewoon met het gezin eten, hooguit koffie bij opa en oma.
Met Pasen was de school vrijdag middag vroeg uit. Dan gingen we naar de kerk om de schilderijen van de Kruisweg te bekijken (verder gingen we niet naar de kerk hoor, maar school was vroeg uit omdat je dit 'moest' gaan doen. Met Pasen was het huis versierd, lekker ontbijt met briochebroodjes in de vorm van een paashaas of een kuikentje met een (aangebrande haha) krent als oogje. Soms zat daar een ei (in schil) in meegebakken als buikje of zo. Het enige moment dat we zoveel gekookte eieren mochten eten als we wilden.

De dag van tevoren ging ik naar opa en oma toe om samen eieren te verven. Die werden met Pasen verstopt. En gezocht uiteraard. En ook bij de andere opa en oma gingen we eieren zoeken.
Ik vond het altijd hele gezellige dagen. Ik associeer het totaal niet met de kerststress van nu. En dat het nu zo'n hype is met allerlei soorten lekkers... dat zie ik ook niet echt. Natuurlijk veel en luxe eten, maar dat is denk ik gewoon een beetje de vreetcultuur die er momenteel heerst.
frisachterhetscherm schreef:
18-04-2025 19:22
Ik vind het idee dat je allerlei familiebezoekjes samen moet doen omdat je samenwoont vrij extreem. Wij hebben dat nooit gedaan en zijn al meer dan 20 jaar samen. Ik ga soms alleen naar mijn ouders, soms met partner. En omgekeerd net zo. Soms heeft partner wel zin, meestal niet, want het is ver weg. Niemand vind dit erg of raar. Zet je eigen normaal neer, laat niet anderen bepalen wat jij gaat doen.
Wel mee eens. Dat je het jammer vindt dat je partner niet (vaak genoeg) mee gaat snap ik nog, hangt er misschien ook maar net af wat er in je familie gebruikelijk is. Wat ik wel vreemd vind (via via meegemaakt) is dat het "eigen" familielid dan ook maar meteen niet meer gaat als de partner verhinderd is. Dan is het: "We" kunnen niet, want Hannes moet die dag wat bij de voetbalclub doen."
Dan denk ik: En hoezo kom jij dan (ook) niet? Komt Hannes de keer erop gewoon weer mee. Sommige mensen lijken alles óf samen óf helemaal niet te doen.
En nu on topic:
Ik lees allerlei redenen die je noemt om niet te hoeven gaan:
- kersverse schoonfamilie (hoe rijmt dat met dat je al samenwoont? Daar gaat meestal toch wat tijd aan vooraf ?)
- problemen met je eigen familie
- slechte jeugd
- overlijden vriendin
- overwerkt
- depressie
- slapeloosheid
- 2 uur reizen (dus?? Voor een tof festival of leuk feest zou je dit vast en zeker wel gewoon op kunnen brengen. Klinkt als een smoesje).

Ik snap dat je je rot voelt. Is allemaal ook wel veel bij elkaar. Dus wat ik zou doen is niet in je huis gaan zitten huilen maar een afspraak maken met de huisarts en uitspreken waar je allemaal mee zit en hulp vragen.

Je beschrijft wat er allemaal níét leuk is in je leven. Maar draai het eens om: je hebt een leuke partner (neem ik aan). Deze heeft familie die jou heel graag leert kennen en de moeite doet iets te organiseren en jou daarvoor uit te nodigen. Omdat ze dat leuk vinden. Omdat ze je graag zien. Om je een fijne dag en een warme schoonfamilie te bieden.
Ik snap het als je daar geen zin in hebt, maar ik zou ervoor waken ze te vaak af te zeggen. Om te voorkomen dat je daar straks ook een verstoorde band mee hebt! Geef ze een kans!
-matilda- wijzigde dit bericht op 18-04-2025 19:56
0.76% gewijzigd
Quote ipv correctie.
-matilda- wijzigde dit bericht op 18-04-2025 19:54
98.75% gewijzigd
Jeetje, gaat lekker. Doe ik het weer!
Dala schreef:
18-04-2025 19:47
Wel mee eens. Dat je het jammer vindt dat je partner niet (vaak genoeg) mee gaat snap ik nog, hangt er misschien ook maar net af wat er in je familie gebruikelijk is. Wat ik wel vreemd vind (via via meegemaakt) is dat het "eigen" familielid dan ook maar meteen niet meer gaat als de partner verhinderd is. Dan is het: "We" kunnen niet, want Hannes moet die dag wat bij de voetbalclub doen."
Dan denk ik: En hoezo kom jij dan (ook) niet? Komt Hannes de keer erop gewoon weer mee. Sommige mensen lijken alles óf samen óf helemaal niet te doen.
Het klinkt als een mooi excuus om er zelf ook onderuit te komen. En het voordeel van deze constructie (samen of helemaal niet) is dat je de kans verhoogt (vergroot?) om zelf ook niet te hoeven. Dan is het wel goed om bij te houden wie van de 2 je de 'schuld' van het niet-verschijnen geeft, om te voorkomem dat de Hannes te boek komt te staan als de eeuwige spelbreker. Doe je het om en om.
Renske schreef:
18-04-2025 19:56
Het klinkt als een mooi excuus om er zelf ook onderuit te komen. En het voordeel van deze constructie (samen of helemaal niet) is dat je de kans verhoogt (vergroot?) om zelf ook niet te hoeven. Dan is het wel goed om bij te houden wie van de 2 je de 'schuld' van het niet-verschijnen geeft, om te voorkomem dat de Hannes te boek komt te staan als de eeuwige spelbreker. Doe je het om en om.
Ah, dat zou kunnen natuurlijk. Ik vind het zelf altijd heel erg leuk als ik/wij/het hele gezin uitgenodigd zijn, maakt niet uit waarvoor: bruiloft, nieuwsjaarsborrel, recepties, Pasen, Kerst, kraamvisite, dus ik zal nooit afzeggen "om er onderuit te komen". Maar daarnaast vind ik ook nog een hoop andere dingen leuk (activiteiten, concerten, musea, vrienden bezoeken) dus soms staat er wel al wat in mijn agenda bij mij en moet ik wel eens zeggen: Sorry maar dan heb ik al iets gepland.
nerdopviva schreef:
18-04-2025 16:03
Ik ook niet. Wat dat betreft heeft de commercie goed werk verricht.
Idem hier. Samen paasontbijt als gezinnetje, paaseieren zoeken en daarna lekker gewoon vrij. Net als vroeger. De commercie heeft er een soort tweede kerst van gemaakt. Ik doe er niet aan mee. We gingen nooit naar opa en oma oid. Terwijl die band echt hecht was. Dat hoorde gewoon niet bij Pasen. En nog steeds niet vind ik.
AnAppleADay schreef:
18-04-2025 16:10
Of elke familie is gewoon anders.
Ik ging vroeger met Pasen wel altijd naar familie en mijn man ook.

Maar de situatie van TO is natuurlijk een hele goede reden om zoiets over te slaan.
Dit dus! Ik ken het wel dat we als kind naar opa en oma gingen, net als de rest van de familie. Eieren zoeken in de tuin en ‘‘s avonds gezamenlijk eten (al met al zo’n 45 mensen). Mooie herinneringen!
En sinds we het huis uit zijn en zelf kinderen hebben gekregen, gaan we nog steeds naar mijn ouders. De kinderen zijn inmiddels ook al 17 jaar en ouder, en ze gaan nog steeds allemaal. Dit jaar vieren we het helaas niet ivm ziekenhuisopname. Maar normaal gesproken hadden we het zeker gevierd.
To, eventjes los van het feit dat ik van mening ben dat je zou moeten kunnen afzeggen als het niet goed met je gaat. Maar je schrijft wel dat je in een kersverse relatie zit én het liefst terugtrekt in je huisje en dagenlang gaat slapen.
Dat klinkt niet als de beste tijd voor je om een relatie aan te gaan.
Dat valt me meer op dan dat je je wilt verexcuseren voor pasen.
Als het een kersverse relatie is lijkt dat me een prima reden om de Paasviering nog een jaartje uit te stellen. Je vriend kan toch tegen zijn ouders zeggen dat jij een moeilijke tijd achter de rug hebt? En dat je even je eigen plan trekt?

Ik zou hem die boodschap laten brengen en ook meteen met hem bespreken dat jij in een lastige situatie zit met je eigen familie, waardoor je niet de aangewezen persoon bent om op te draven bij elk feest van zíjn familie. Je hebt een relatie met hem, niet met zijn ouders.
"Ik ben alleen welkom met kerst, en de vorige keer was het echt dramatisch, we zaten zelfs aan aparte tafels, hij kon mij niet luchten of zien en heeft geen woord met mij gewisseld. Ik heb echt een heel moeilijke jeugd gehad, en steeds, met feestdagen, is dat enorm pijnlijk.

Nu ben ik ook nog eens niet uitgenodigd met Pasen, maar wel met mijn moeders verjaardag, ze wordt 60. Ik vind het 1 grote schijnheilig poppenkast, ik ben de hele dag alleen maar aan het janken en zie niks meer zitten, ook niet om nog naar schoonfamilie te gaan."

Je had dus een nare kerst en je valt er over dat je niet uitgenodigd bent met pasen bij je familie?
Daar zou ik dan juist blij om zijn

Als je nu niet naar schoon familie gaat gaat dat dus ook een probleem worden.
Schoonfamilie is andere kant dan jou familie, bij jou familie lukt het niet, zet je in om het bij schoonfamilie wel leuk te houden.
Dus wel gaan, beste beentje voor.
Trouwens er is al op je gerekend, nu nog afzeggen is wel laatste moment.
Valtifest schreef:
18-04-2025 18:48
Je kunt ook ziek worden of je enkel breken, even goede redenen om af te zeggen toch? Je bent gewoon niet in staat tot deze verplichting klaar. Volgende keer zit je er weer veel beter bij.
Zeker! En persoonlijk vind ik "geen zin" ook een even goede reden trouwens.
Wat haal je uit steeds weer deze topics TO? Heb je ooit echt iets aan alle adviezen, inhoudelijk? Of gaat het je vooral om wat aandacht? Je blijft maar verdrinken, zelfs in ondiep water. Ik vind het echt naar voor je, je hebt geen idee welke van de stokken die naar je uitgestoken worden je aan moet pakken en veel stokken die jij aanpakt brengen je alleen maar in veel dieper water (zoals ook met deze vriend).

Heb je die woningruil naar Lelystad gedaaan, of wilde de ander niet meer? Niet dat ik denk dat het echt uitmaakt voor je toestand, je neemt jezelf immers mee maar misschien dat jij daar dan een keer echt op je plek zou kunnen blijven zitten, lang genoeg om daar eens een flinke en lange pas op de plaats te maken. Maar dat zal niet gebeuren vrees ik voor je, voordat het zover is heb jij al lang weer een stok aangepakt om naar ander (dieper) water te vluchten. Zoals nu, met het inwonen bij je 'vriend'. Heb je überhaupt in je eigen huis verbleven, langer dan een paar dagen? Die eigen woonplek waar je zó lang en zo wanhopig naar op zoek geweest bent?

Dit dilemma met pasen, het gaat eigenlijk helemaal nergens over. In het grote geheel bedoel ik dan, het is zo iets kleins. Ik zou echt niet weten wat ik je zou moeten aanraden. Niet over dat paasgebeuren, want dat doet er helemaal niet toe, maar qua het vastlopen en vluchten wat je je hele leven al doet. Professionele hulp wil je niet. Heb je weleens zeflhulpboeken gelezen? Misschien dat jij jezelf daar toch iets mee op weg zou kunnen helpen. Ik hoop voor jou dat je iets zou kunnen vinden waar jij jezelf in herkent, je problematieken in herkent en vanuit die herkenning meer inzicht op kunt doen. En daarmee gaat leren wanneer je een stok moet aannemen en wanneer je gewoon moet gaan staan in dat ondiepe water ipv je mee te laten sleuren naar diep water. Regie nemen ipv vluchten. Iets anders zou ik niet meer weten om je aan te raden.

Dus als jij met pasen naar je huis gaat, neem die tijd dan voor iets nuttigs ipv voor vluchten in je werk bijvoorbeeld. Naar de huisarts gaan is natuurlijk ook altijd goed (komende week dan), maar dat zie ik je nog niet zo snel doen.
En als je met pasen wel 'gewoon' met je vriend meegaat, doe het dan daarna.
Lilla schreef:
19-04-2025 08:54
Zeker! En persoonlijk vind ik "geen zin" ook een even goede reden trouwens.
Ja, eens. En als de omgeving zo'n reden niet accepteert zou ik in het geval van TO de strijd daarover voor een ander moment bewaren en nu met een voor de omgeving-acceptabele smoes komen.
Eens met S-Groot, je gaat van de ene situatie naar de andere situatie. Volgens mij kwam je al uit een wat heftige relatie en dan al zo snel weer samenwonen, met verplichtingen en een burnout.

Als je hoofd er niet naar staat om Pasen daar te vieren, dan zeg je af. 1 van die dingen die je meemaakt zou al genoeg moeten zijn om meer tijd voor jezelf te wensen.

Als ik een paasfeest zou organiseren, heb ik liever dat je afzegt, dan daar gaat zitten tegen je zin.
Joh, ik dacht dat je blij was dat je voor een thuis niet meer afhankelijk was van een ander (na jouw noodgedwongen inwonen bij die drugsdealende psychotische ex van je vorig jaar) en nu ben je (ipv in je eigen huisje op de Bible Belt te verblijven) alwéér fluks bij een instabiele figuur ingetrokken?

Heb je niks geleerd van je vorige keren samenwonen? Voor die drugsdealer was je namelijk ingetrokken bij die voedselextremist weet je nog? Het lijkt erop dat je echt een neus hebt voor intrekken bij types die jou meer problemen bezorgen. Waarom doe je dat?

Ook nu weer, ipv jezelf bezig te houden met je eigen herstel focus je op je nieuwste afleiding incl. zijn familie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven