Wandelen, hoe vind ik mijn motivatie terug?

20-04-2025 10:52 38 berichten
Vraagje, ik wandelde regelmatig, maar merk dat mijn motivatie de laatste tijd minder is. Vaak start ik gewoon vanaf huis, maar ik heb veel plekjes hier al gezien. Nu probeer ik echt te lopen met een doel, bijv. lopend naar de winkel, alleen ik hoef niet elke dag naar de winkel.

In mijn pauze wandel ik vaak 2 a 3 km en meerdere avonden per week 5 km. In het weekend soms 8 tot 10 km. Ik heb nog nooit een paaltjes/vlaggetjes route gelopen omdat ik bang ben om te verdwalen. Ik heb een periode gehad dat ik rond de 60 km per week liep, nu zit ik helaas nog maar rond de 20-25km vrees ik.

Iemand die dit herkend en tips heeft? Hardlopen of fietsen is niet echt mijn ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke omgeving zit je ?
Niet geschoten is altijd mis
Ik gebruik all trails voor wandelingen. Die heeft ook een gps en verdwaal je niet
Voor mij helpt het om fijne muziek te hebben. Het is voor mij een moment om na te denken, echt even tijd voor mezelf, maar ik ben moeder van kleine kinderen dus die tijd verder niet zo veel. Ik hoor van anderen dat ze ook graag podcasts luisteren. Of meditatie geluiden.
Bitje93 schreef:
20-04-2025 11:03
Welke omgeving zit je ?
Veluwe
poldervrouw schreef:
20-04-2025 11:07
Ik gebruik all trails voor wandelingen. Die heeft ook een gps en verdwaal je niet
Bedankt voor de tip!
Zeeschelp schreef:
20-04-2025 11:10
Voor mij helpt het om fijne muziek te hebben. Het is voor mij een moment om na te denken, echt even tijd voor mezelf, maar ik ben moeder van kleine kinderen dus die tijd verder niet zo veel. Ik hoor van anderen dat ze ook graag podcasts luisteren. Of meditatie geluiden.
Bedankt!
Waarom ben je bang te verdwalen als je een gemarkeerde route volgt? Hoe goed ben je met kaartlezen? Veel wandelroutes hebben ook een boekje erbij met de route uitgeschreven en ingetekend op de kaart.
Wat mij helpt om mijn doel te behalen (minstens 10.000 stappen per dag) is de gratis wandel-app ‘Pedometer’, die elke maand een ‘uitdaging’ heeft waarmee je een insigne kunt halen. Deze maand is de uitdaging: bereik je doel 24 dagen. Vorige maand was het: wandel 185 km. Soms is het: krijg een 11-dag reeks (11 dagen zonder gemiste dagen) enzovoorts.

Als je, zoals ik, competitief bent ingesteld (beetje dwangmatig, zou je ook kunnen zeggen :-D ) is deze app een leuke stok achter de deur: ik wil alle 12 insignes van dit jaar halen. Het helpt me ook om de routine erin te houden; ik hoef me nooit af te vragen of ik ga wandelen, ik doe het gewoon. Soms luister ik een podcast, soms bel ik mensen om bij te praten, maar meestal loop ik gewoon in stilte.
martje55 schreef:
20-04-2025 11:21
Waarom ben je bang te verdwalen als je een gemarkeerde route volgt? Hoe goed ben je met kaartlezen? Veel wandelroutes hebben ook een boekje erbij met de route uitgeschreven en ingetekend op de kaart.
Omdat mijn richtingsgevoel slecht is en ik bang ben om een paaltje te missen.

Bedankt voor de tip!
Claire45 schreef:
20-04-2025 11:31
Wat mij helpt om mijn doel te behalen (minstens 10.000 stappen per dag) is de gratis wandel-app ‘Pedometer’, die elke maand een ‘uitdaging’ heeft waarmee je een insigne kunt halen. Deze maand is de uitdaging: bereik je doel 24 dagen. Vorige maand was het: wandel 185 km. Soms is het: krijg een 11-dag reeks (11 dagen zonder gemiste dagen) enzovoorts.

Als je, zoals ik, competitief bent ingesteld (beetje dwangmatig, zou je ook kunnen zeggen :-D ) is deze app een leuke stok achter de deur: ik wil alle 12 insignes van dit jaar halen. Het helpt me ook om de routine erin te houden; ik hoef me nooit af te vragen of ik ga wandelen, ik doe het gewoon. Soms luister ik een podcast, soms bel ik mensen om bij te praten, maar meestal loop ik gewoon in stilte.
Wat een goed idee!
Bondgenoot1998 schreef:
20-04-2025 11:37
Omdat mijn richtingsgevoel slecht is en ik bang ben om een paaltje te missen.

Bedankt voor de tip!
Ik herken dit! Zonder app ben ik verloren.

Ik gebruik Komoot. Daar kun je een route uitkiezen en zie je precies waar je loopt (net als Google Maps). Je kunt zelf filteren op duur of afstand en waar de route moet beginnen. Als ik alleen wandel, heb ik vaak een podcast op of een lekker muziekje maar ik heb inmiddels ook kennissen om mij heen verzameld om samen een rondje te doen.
Swampi schreef:
20-04-2025 11:42
Ik herken dit! Zonder app ben ik verloren.

Ik gebruik Komoot. Daar kun je een route uitkiezen en zie je precies waar je loopt (net als Google Maps). Je kunt zelf filteren op duur of afstand en waar de route moet beginnen. Als ik alleen wandel, heb ik vaak een podcast op of een lekker muziekje maar ik heb inmiddels ook kennissen om mij heen verzameld om samen een rondje te doen.
Dankjewel!
Vind je het leuk om te puzzelen? Kijk dan eens op https://www.geocaching.com/play of https://geocachen.nl/geocaching-adventure-lab-caches/. Gratis apps met kaart. Mijn neefjes en nichtjes zijn er dol op en ik vind het stiekem ook best leuk..

Na een tijdje heb je alles in jouw omgeving gehad, maar er komen ook steeds nieuwe bij.
Je kunt ook gewoon nieuwsgierig ergens naar toe lopen (juist een beetje dwalen/verdwalen) en na de helft van je uitgetrokken tijd je kaartenapp aanzetten voor de weg terug? Stimuleer je nieuwsgierigheid.
Ik gebruik route.nl, dan loop je op GPS.

En je kunt ook een paaltjesroute proberen, en in je achterhoofd houden dat als je verdwaalt, je je GPS aan kan zetten. Meestal zijn die uitgezette routes prima aangegeven.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
@claire45, voor IOS vind ik alleen pedometer++ , maar die is niet gratis.
Pokemon Go al geprobeerd?
Ik gebruik wikiloc, dan vind ik altijd het beginpunt terug.
Als je een fiets of auto hebt dan kun je ook 10 min rijden en een ander stuk lopen.
Of met buren of vrienden lopen.
Wat mij helpt is soms gewoon even niet wandelen dan. En dan na een paar weken vind ik de motivatie wel weer.

Partner en ik hebben daardoor een paar startmomenten per jaar die dan weer wat aflopen in intensiviteit. In de zomer wandelen we minder. Dan vaak in september starten we weer met twee keer per week, dat wordt dan door slecht weer steeds wat minder. We zijn wel echt mooi-weer-lopers. Dan zo half december maken we vaak weer wat wandelingen als iedereen zijn feestverlichting weer heeft opgehangen maar dus meestal niet meer met regelmaat van twee keer per week.

Begin maart pakken we het weer fanatiek op tot mei/juni. In de zomer ga ik vaker zwemmen en op de fiets naar werk, man gaat vaker wielrennen. Op vakantie wandelen we wel weer wat meer.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 20-04-2025 12:54
0.53% gewijzigd
Ik heb een hond dus moet elke dag. Ik kan me voorstellen dat dat geen goede reden is om een hond te nemen, maar misschien kun je een paar keer per week met een leenhond lopen? Ik vind het perfect, je bent niet alleen maar hoeft ook niet te praten :)
Een spannend luisterboek. En alleen mogen luisteren tijdens het wandelen.
Gryla schreef:
20-04-2025 11:58
Vind je het leuk om te puzzelen? Kijk dan eens op https://www.geocaching.com/play of https://geocachen.nl/geocaching-adventure-lab-caches/. Gratis apps met kaart. Mijn neefjes en nichtjes zijn er dol op en ik vind het stiekem ook best leuk..

Na een tijdje heb je alles in jouw omgeving gehad, maar er komen ook steeds nieuwe bij.
Oewh leuk!
Gryla schreef:
20-04-2025 12:00
Je kunt ook gewoon nieuwsgierig ergens naar toe lopen (juist een beetje dwalen/verdwalen) en na de helft van je uitgetrokken tijd je kaartenapp aanzetten voor de weg terug? Stimuleer je nieuwsgierigheid.
Dankje
Lucy schreef:
20-04-2025 12:03
Ik gebruik route.nl, dan loop je op GPS.

En je kunt ook een paaltjesroute proberen, en in je achterhoofd houden dat als je verdwaalt, je je GPS aan kan zetten. Meestal zijn die uitgezette routes prima aangegeven.
Dankje!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven