Moeilijk rust vinden in eigen huis.
maandag 21 april 2025 om 20:05
Ik weet niet of ik per sé tips zoek, of dat ik gewoon even mijn hart wil luchten of wat herkenning zoek. Ik kom de laatste tijd moeilijk tot rust thuis en dat vind ik lastig; ik ben heel graag thuis en laad daar ook normaal juist van op. Wij wonen ongeveer een jaar in ons nieuwe huis; het huis zelf bevalt ontzettend goed. Sinds een half jaar echter, is één van mijn schoonouders overleden. Ons huis ligt, zo blijkt nu, precies op de looproute die de overgebleven schoonouder met dementie neemt naar de begraafplaats en terug. Schoonouder heeft geen besef meer van hoe vaak deze route wordt afgelegd; wel zijn wij de vaste pitstop (soms 2x per dag, soms 5x per dag; we werken allebei veel en weten dus ook niet hoevaak schoonouder bij ons voor een dichte deur staat als wij er niet zijn). Er is al veel zorg ingeschakeld, schoonouder staat op een wachtlijst voor een verzorgingstehuis, maar gaat hard achteruit en worstelt erg met eenzaamheid. Vanaf de straatkant is er op ons huis direct zicht op de keuken en woonkamer en dus waar wij relaxen; schoonouder staat dan ineens voor het glas te zwaaien/klopt op het raam/belt aan en weet oprecht ook niks meer van de bijv. 4 andere keren op een dag dat dit al is gebeurd. Wij proberen dit te begrenzen (we geven aan dat het gewoon nu niet uitkomt, of even 5 min etc.), maar het geheugen en ook decorum is bij schoonouder vrijwel geheel weggevallen. Ik merk dat het me allemaal veel energie kost en dat ik niet meer kan ontspannen in mijn keuken en woonkamer met een kopje thee; elke schaduw/langslopende of fietsende persoon triggert inmiddels bij mij een gevoel van "daar gaan we weer...". Inmiddels ga ik vaker met een boek in bad, of drink ik boven een kopje koffie of in de stad, maar dat lijkt me voor langere termijn ook niet haalbaar. Heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten en misschien tips of herkenning..? In ieder geval bedankt voor het lezen
.

maandag 21 april 2025 om 20:13
Ik ben bang dat je er niet heel veel mee kan. Ik zou inderdaad proberen ergens een fijn plekje te maken waar je uit het zicht zit. En wellicht investeren in een camera deurbel zodat je kan zien wie er aan de deur staat. Het klinkt wel alsof de situatie eindig is nu dat je schoonouder is aangemeld voor een tehuis. Is er in de tussentijd niet iets van een dagbesteding waar de ouder in ieder geval overdag naartoe kan?
maandag 21 april 2025 om 20:22
Begrijp dat dit heel lastig is.
Kan t helpen als je soms even meeloopt naar t huis van je schoonouders? Dan kan hij/zij geen uur blijven plakken en ben jezelf even buiten.
Met iemand die veel vergeet kun je helaas geen afspraken maken.
Het lijkt erop dat dit tijdelijk is,
hoop dat dat besef je iets helpt.
Kan t helpen als je soms even meeloopt naar t huis van je schoonouders? Dan kan hij/zij geen uur blijven plakken en ben jezelf even buiten.
Met iemand die veel vergeet kun je helaas geen afspraken maken.
Het lijkt erop dat dit tijdelijk is,
hoop dat dat besef je iets helpt.
maandag 21 april 2025 om 20:27
Zijn er andere familieleden die op kunnen letten of vrienden/vriendinnen van de schoonouders, dat er een roostertje is?
Dat diegene steeds bij jou voor de deur staat lijkt me nog het minste probleem eigenlijk.
Het klopt dat je je hier niet goed bij voelt, want het is onverantwoord dat jij dit op deze manier moet opvangen als diegene al buiten loopt in verwarde toestand. Je mag blij zijn dat diegene nog bij jou aankomt en niet in andere veel gevaarlijker situaties terechtkomt.
Als je de verantwoordelijkheid niet kunt delen moet je dit met de huisarts bespreken.
Wellicht kan er iets met vrijwilligers of een organisatie zoals inderdaad dagbesteding.
Dat diegene steeds bij jou voor de deur staat lijkt me nog het minste probleem eigenlijk.
Het klopt dat je je hier niet goed bij voelt, want het is onverantwoord dat jij dit op deze manier moet opvangen als diegene al buiten loopt in verwarde toestand. Je mag blij zijn dat diegene nog bij jou aankomt en niet in andere veel gevaarlijker situaties terechtkomt.
Als je de verantwoordelijkheid niet kunt delen moet je dit met de huisarts bespreken.
Wellicht kan er iets met vrijwilligers of een organisatie zoals inderdaad dagbesteding.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
maandag 21 april 2025 om 20:39
Bedankt allemaal dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren, erg lief. En ook bedankt voor de gegeven tips, ik neem ze mee. Er is 1 dag per week dagbesteding, schoonouder staat op de wachtlijst voor nog een dag, er is thuiszorg; overige mantelzorgtaken kunnen we gelukkig goed delen met mijn schoonzus en zwager. Gelukkig is er van (ver)dwalen nog geen sprake; schoonouder neemt doelbewust dezelfde route naar en van de begraafplaats en dus langs ons. Ik ga denk ik wel met mijn partner overleggen of ik ook toegang kan krijgen tot de tracker die schoonouder altijd draagt, zodat ik in ieder geval een beetje kan zien wanneer schoonouder op pad is/onderweg is naar ons.
Iemand met dementie kan de vorige 5 bezoeken op dezelfde dag vergeten zijn, maar nog prima de weg weten hoor. Mijn moeder woont inmiddels 3 jaar in een verpleegtehuis, maar als we op de route van her centrum naar het verpleegtehuis fietsen en langs haar “afslag” komen, dan zou ze zo nog naar haar huis fietsen waar ze 38 jaar gewoond heeft. Ze loopt nu niet meer door de wijk of zo, maar voor ze opgenomen werd fietste ze nog zelf naar haar fitness, de markt en de supermarkt. Met het boodschappen doen werd ze begeleid, maar ze fietste er zelfstandig heen. Op routine gaat er juist vaak nog veel goed. Ik denk dus niet dat het rondlopen direct onverantwoord is. Het is waarschijnlijk meer zaken als niet of niet meer goed voor zichzelf zorgen, koken, deut afsluiten etc.Valtifest schreef: ↑21-04-2025 20:27Zijn er andere familieleden die op kunnen letten of vrienden/vriendinnen van de schoonouders, dat er een roostertje is?
Geen tips, behalve inderdaad weggaan uit de plek en bedenken dag het eindig is TO. En sterkte!
https://www.dementie.nl/zorg-en-regelza ... t-dementie
https://www.google.com/search?q=maatje+ ... ent=safari
https://www.google.com/search?q=maatje+ ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 21 april 2025 om 20:46
Wat slim dat laatste! En veel sterkte.Timetraveler schreef: ↑21-04-2025 20:39Bedankt allemaal dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren, erg lief. En ook bedankt voor de gegeven tips, ik neem ze mee. Er is 1 dag per week dagbesteding, schoonouder staat op de wachtlijst voor nog een dag, er is thuiszorg; overige mantelzorgtaken kunnen we gelukkig goed delen met mijn schoonzus en zwager. Gelukkig is er van (ver)dwalen nog geen sprake; schoonouder neemt doelbewust dezelfde route naar en van de begraafplaats en dus langs ons. Ik ga denk ik wel met mijn partner overleggen of ik ook toegang kan krijgen tot de tracker die schoonouder altijd draagt, zodat ik in ieder geval een beetje kan zien wanneer schoonouder op pad is/onderweg is naar ons.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
maandag 21 april 2025 om 21:11
Ik denk dat je onderschat hoeveel energie het kost om meermaals per dag een dement persoon op te vangen. Ik heb het zelf jarenlang meegemaakt en eerlijk gezegd is er (naast het verdriet) ook echt een opluchting dat ik niet langer meer degene hoef te zijn die continu, op elk gewenst en ongewenst moment, paraat moet staan. Ik mis hem regelmatig maar tegelijkertijd is de opluchting groot dat hij nu goed verzorgd wordt in het verzorgingshuis. Juist als iemand met dementie meermaals per dag in je huis staat, drukt dat echt een stempel op je dagelijkse energie.Valtifest schreef: ↑21-04-2025 20:27Zijn er andere familieleden die op kunnen letten of vrienden/vriendinnen van de schoonouders, dat er een roostertje is?
To, sterkte voor jou. Mag ik je aanraden om juist van de alledaagse dingen die er nu nog even volop zijn, foto's te maken? Het wordt dadelijk ineens erg stil als je schoonouder een plekje in het verzorgingshuis is, het kan dan oorverdovend stil zijn. Terwijl je daar nu juist zo naar verlangt. Op zo'n stil moment kan het fijn zijn om even de foto's of filmpjes terug te kijken. Maar misschien vind je het niks, dat kan ook. Knuffel voor je lastige situatie nu.
maandag 21 april 2025 om 21:13
Ik vind de tip over meelopen naar huis wel een goeie. Maar je kan daar misschien ook nog allerlei andere draaien aan geven: ik loop even mee tot de supermarkt want ik moet nog eieren hebben/de brievenbus/de sportschool/de blauwe regen die verderop zo mooi bloeit/de buurvrouw die hier linksaf twee straten verder woont. Of juist andersom: loop af en toe eens mee naar de begraafplaats. Misschien geeft dat je meer rust dan je moeten verstoppen in je eigen huis.
maandag 21 april 2025 om 21:15
maandag 21 april 2025 om 21:27
Zo lastig dit, zulke dubbele gevoelens die erbij horen.. ik hoop dat er snel een plekje is bij de dagbesteding of in het verpleeghuis.
Je kan ook kijken of humanitas of vrijwilligersbank actief is in jullie gemeente, daar zijn vaak maatjes te vinden die een kop koffie komen drinken of samen fietsen/ wandelen/ hobby.
Veel sterkte, ik weet hoe het is zowel privé als werkgerelateerd
Je kan ook kijken of humanitas of vrijwilligersbank actief is in jullie gemeente, daar zijn vaak maatjes te vinden die een kop koffie komen drinken of samen fietsen/ wandelen/ hobby.
Veel sterkte, ik weet hoe het is zowel privé als werkgerelateerd
maandag 21 april 2025 om 21:36
Ik heb geen vergelijkbare situatie maar wel met deze doelgroep gewerkt en mijn familielid is onlangs begeleid gaan wonen omdat ze dementie heeft.
En ik weet niet of je bevestiging nodig hebt maar bij deze: het is ontzettend zwaar om met dementerende mensen om te gaan als je voorbereid bent. Laat staan als je zó vaak wordt "overvallen"..
Vind het rot voor je en gun je heel snel een passende oplossing zodat je weer kan opladen thuis!
En ik weet niet of je bevestiging nodig hebt maar bij deze: het is ontzettend zwaar om met dementerende mensen om te gaan als je voorbereid bent. Laat staan als je zó vaak wordt "overvallen"..
Vind het rot voor je en gun je heel snel een passende oplossing zodat je weer kan opladen thuis!

maandag 21 april 2025 om 23:17
Vanaf de straatkant is er op ons huis direct zicht op de keuken en woonkamer en dus waar wij relaxen; schoonouder staat dan ineens voor het glas te zwaaien/klopt op het raam/belt aan en weet oprecht ook niks meer van de bijv. 4 andere keren op een dag dat dit al is gebeurd.
Ik merk dat het me allemaal veel energie kost en dat ik niet meer kan ontspannen in mijn keuken en woonkamer met een kopje thee; elke schaduw/langslopende of fietsende persoon triggert inmiddels bij mij een gevoel van "daar gaan we weer...". Inmiddels ga ik vaker met een boek in bad, of drink ik boven een kopje koffie of in de stad, maar dat lijkt me voor langere termijn ook niet haalbaar.
Wat een vervelende en lastige situatie TO. Dat elke schaduw je nu triggert is een heel duidelijk teken dat je echt iets moet veranderen. Ik twijfel een beetje of die tracker je meer rust gaat geven, of dat je dan de hele dag zit te kijken of schoonouder niet toch net weer onderweg is.
Ik denk dat je vooral moet zorgen dat je je woonkamer en keuken af kunt schermen van de straat (en zicht naar je achtertuin? zodat je daar ongezien kunt zitten?). Hoeft niet per sé de hele dag als je dat niet wil, maar als jij wil relaxen of gewoon niet wil dat je schoonouder weet dat je thuis bent dan de boel afschermen. Evt. ook nog een noise cancelling koptelefoon opdoen zodat je niet eens hoeft te horen dat er aangeklopt wordt en je daar dus ook geen spanning van hoeft te krijgen. Echt die cirkel gaan doorbreken nu.
dinsdag 22 april 2025 om 02:00
Ikzelf zou dit juist weer onrustig vinden als je juist even wil relaxen/ontspannen. Dan wil juist niet in de benen komen en naar buiten. Voor mij zou de enige oplossing zijn om uit het zicht te zitten (gordijnen dicht bv) en de bel uitzetten zodat je ook niet door hebt dat er iemand langs is geweest. En mocht ze wel aankloppen dan zou voor mij wel de beste optie zijn wat ze al doet; naar boven of in bad.meisje85 schreef: ↑21-04-2025 21:13Ik vind de tip over meelopen naar huis wel een goeie. Maar je kan daar misschien ook nog allerlei andere draaien aan geven: ik loop even mee tot de supermarkt want ik moet nog eieren hebben/de brievenbus/de sportschool/de blauwe regen die verderop zo mooi bloeit/de buurvrouw die hier linksaf twee straten verder woont. Of juist andersom: loop af en toe eens mee naar de begraafplaats. Misschien geeft dat je meer rust dan je moeten verstoppen in je eigen huis.
dinsdag 22 april 2025 om 07:34
Je loopt dan wel het risico om (te) vaak de app te controleren en dan ben je weer met je schoonouder bezig in je hoofd.Timetraveler schreef: ↑21-04-2025 20:39Ik ga denk ik wel met mijn partner overleggen of ik ook toegang kan krijgen tot de tracker die schoonouder altijd draagt, zodat ik in ieder geval een beetje kan zien wanneer schoonouder op pad is/onderweg is naar ons.
dinsdag 22 april 2025 om 09:36
Nogmaals erg bedankt voor alle tips die jullie hebben gegeven. Foto's maken, meer raambekleding, noise canceling koptelefoon, ik heb het genoteerd. We doen met liefde heel veel voor schoonouder, maar willen er niet zelf aan onderdoor gaan. We gaan nu eerst samen op vakantie, echt even eruit, en hebben zwager+vriendengroep van schoonouder gevraagd om afwisselend als achterwacht in de gaten te houden hoe het gaat als wij er gewoon even helemaal niet zijn. We hebben getwijfeld om te gaan, maar hebben toch besloten het wel te doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in