
Extra jaar kleuteren vs naar groep 3
dinsdag 22 april 2025 om 09:57
Hoi allemaal,
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
dinsdag 22 april 2025 om 10:03
Dit beleid verschilt heel erg per school! Sommigen hebben het wisselpunt al in januari (dus 1,5 jaar kleuteren) en jullie school neemt het andere uiterste.
Het is imo wel belangrijk dat dit in samenspraak gaat of dat je ten minste als ouder de beslissing van school begrijpt. Dus ik zou gewoon aangeven dat je het nu niet meer volgt en vragen om een gesprek waarin dit nog eens rustig besproken kan worden. Het kan best dat de communicatie wat rommelig/wisselend is omdat de school pas net begonnen is met dit nieuwe beleid, dat zal voor de leerkrachten vast ook even zoeken zijn.
Ik ben als ouder (en VO docent) heel erg voor kleuterverlenging, de school waarop mijn kind zit gelukkig ook. Vanaf groep 3 wordt school veel meer “moeten” en ik gun het mijn kind om lekker lang te kunnen spelen en écht toe te zijn aan de stroom van taakjes en werkjes waar ze na de kleuters in terecht komen. Daarnaast ben ik zelf altijd de jongste in de klas geweest en dat vond ik nooit fijn (mijn vriend had dit ook en die boeide het dan weer niet). Het heeft imo dus veel meer met sociaal-emotionele ontwikkeling te maken dan met cognitief niveau. Maar kinderen die echt zeer vlot en graag leren moet je ook weer niet heel erg afremmen, vandaar dat ze kinderen die cognitief echt erg voorlopen vast voor laten gaan. (Maar imo haalt dat niet zoveel uit, aangezien dit soort leerlingen áltijd vlot en snel verveeld zullen zijn en je die dus ook structureel anders moet uitdagen ipv 1x eerder overzetten.)
Het is imo wel belangrijk dat dit in samenspraak gaat of dat je ten minste als ouder de beslissing van school begrijpt. Dus ik zou gewoon aangeven dat je het nu niet meer volgt en vragen om een gesprek waarin dit nog eens rustig besproken kan worden. Het kan best dat de communicatie wat rommelig/wisselend is omdat de school pas net begonnen is met dit nieuwe beleid, dat zal voor de leerkrachten vast ook even zoeken zijn.
Ik ben als ouder (en VO docent) heel erg voor kleuterverlenging, de school waarop mijn kind zit gelukkig ook. Vanaf groep 3 wordt school veel meer “moeten” en ik gun het mijn kind om lekker lang te kunnen spelen en écht toe te zijn aan de stroom van taakjes en werkjes waar ze na de kleuters in terecht komen. Daarnaast ben ik zelf altijd de jongste in de klas geweest en dat vond ik nooit fijn (mijn vriend had dit ook en die boeide het dan weer niet). Het heeft imo dus veel meer met sociaal-emotionele ontwikkeling te maken dan met cognitief niveau. Maar kinderen die echt zeer vlot en graag leren moet je ook weer niet heel erg afremmen, vandaar dat ze kinderen die cognitief echt erg voorlopen vast voor laten gaan. (Maar imo haalt dat niet zoveel uit, aangezien dit soort leerlingen áltijd vlot en snel verveeld zullen zijn en je die dus ook structureel anders moet uitdagen ipv 1x eerder overzetten.)
dinsdag 22 april 2025 om 10:14
Ik vind het een vreemd beleid van school eerlijk gezegd. Ik ben als leerkracht ook zeker niet altijd fan van een extra jaar kleuteren. Niet elk kind wil altijd spelen, veel kinderen willen leren, werkjes doen etc. Ik ben dus van mening dat school vooral moet kijken naar waar het kind aan toe is en niet zo star moet vasthouden aan welke periode dan ook.
Ik zou in het gesprek vooral vragen waaruit blijkt dat jullie dochter niet toe is aan groep 3. Wat moet ze kunnen of laten zien wat ze nu niet doet. En aansluitend daarop de vraag hoe de leerkracht ervoor gaat zorgen dat ze dat volgend jaar dan wel leert. Geen genoegen nemen met de tijd leert het haar wel, of ze moet nog wat groeien dan komt het vanzelf. School vindt dat ze er niet aan toe is met een reden, dus ik neem aan dat ze ook een plan hebben haar wel daar te krijgen.
Ik zou in het gesprek vooral vragen waaruit blijkt dat jullie dochter niet toe is aan groep 3. Wat moet ze kunnen of laten zien wat ze nu niet doet. En aansluitend daarop de vraag hoe de leerkracht ervoor gaat zorgen dat ze dat volgend jaar dan wel leert. Geen genoegen nemen met de tijd leert het haar wel, of ze moet nog wat groeien dan komt het vanzelf. School vindt dat ze er niet aan toe is met een reden, dus ik neem aan dat ze ook een plan hebben haar wel daar te krijgen.
"After all this time?" "Always."
dinsdag 22 april 2025 om 10:16
Mijn kinderen zijn beiden van begin november. De oudste heeft wel extra jaar kleuterklas gedaan, ze was er sociaal nog niet aan toe om naar groep 3 te gaan. Nu in groep 6 en alles helemaal chill. Jongste is wel doorgestoomd naar groep 3 en die gaat goed, maar is ook bijdehant genoeg. Groep 3 is gewoon echt heel veel en het tempo ligt hoog!
dinsdag 22 april 2025 om 10:27
Ze gooiden het op de letters en cijfers, dat ze daar nog te weinig mee bezig is.
Maar thuis wil ze dus heel graag juist schrijven en ze kan al optellen tot 10 (bv 3+4).
Sociaal emotioneel is ze sterk denk ik, zelfverzekerd. Motorisch loopt ze eerder voor dan achter.
Dus vind het gewoon heel gek dat er zomaar ineens besloten wordt dat ze niet doorgaat. Het is het beleid. Maar dan nog, vind het raar dat het niet in overleg met ouders gaat blijkbaar.
Maar thuis wil ze dus heel graag juist schrijven en ze kan al optellen tot 10 (bv 3+4).
Sociaal emotioneel is ze sterk denk ik, zelfverzekerd. Motorisch loopt ze eerder voor dan achter.
Dus vind het gewoon heel gek dat er zomaar ineens besloten wordt dat ze niet doorgaat. Het is het beleid. Maar dan nog, vind het raar dat het niet in overleg met ouders gaat blijkbaar.
dinsdag 22 april 2025 om 10:53
Ik heb het altijd heerlijk gevonden lekker jong te zijn (ben van het voorjaar, maar ik heb klas overgeslagen) en later had ik voor mijn gevoel meer speelruimte op middelbare school en studie voor blijven zitten en vertraging.ollie-ollie schreef: ↑22-04-2025 10:03(…) Daarnaast ben ik zelf altijd de jongste in de klas geweest en dat vond ik nooit fijn (mijn vriend had dit ook en die boeide het dan weer niet).
Het heeft imo dus veel meer met sociaal-emotionele ontwikkeling te maken dan met cognitief niveau.
(…)
Velen zien het juist andersom; je moet doen wat je cognitief kan los van sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook omdat sommigen anders bij wijze van spreken tot hun 17e in de kleuterklas zouden moeten blijven zitten wegens verlegenheid of speelsheid.
dinsdag 22 april 2025 om 11:00
School vindt de wet blijkbaar niet zo belangrijk. De wet zegt dat er een doorlopende leerlijn moet zijn en ieder kind in 8 jaar de basisschool moet kunnen doorlopen.
Feitelijk is elke datumgrens dus onwettelijk.
Maar er valt iets te zeggen voor 1 januari, omdat je dan ongeveer op gemiddeld 8 jaar komt.
Minimaal 2 volle jaren kleuteren past op geen enkele manier in deze wet.
Feitelijk is elke datumgrens dus onwettelijk.
Maar er valt iets te zeggen voor 1 januari, omdat je dan ongeveer op gemiddeld 8 jaar komt.
Minimaal 2 volle jaren kleuteren past op geen enkele manier in deze wet.
solomio wijzigde dit bericht op 22-04-2025 11:05
1.20% gewijzigd
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 11:02
Dat is echt lang!
dinsdag 22 april 2025 om 11:02
Ik ben trouwens een verklaard tegenstander van kleuterverlenging, omdat uit wetenschappelijke onderzoeken nog nooit een positief effect gevonden is van doubleren en het bij kleuterverlenging al helemaal niet gaat over cognitieve ontwikkeling.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 11:05
Eigenlijk moet school minstens alle herfstkinderen laten doorgaan, tenzij ze echt achterlopen.
In dit geval zou je dan dus van school op z'n minst een handelingsplan moeten hebben waarin staat hoe ze haar achterstanden gaan aanpakken.
Mijn ervaring is dat bij dit soort 'regels' iets te vaak doorslaggevend is hoe vol een groep 3 volgend jaar wordt. Zijn er 'teveel', dan schuiven ze gewoon die datum een beetje terug. Ik zou er dus niet zomaar mee accoord gaan.
In dit geval zou je dan dus van school op z'n minst een handelingsplan moeten hebben waarin staat hoe ze haar achterstanden gaan aanpakken.
Mijn ervaring is dat bij dit soort 'regels' iets te vaak doorslaggevend is hoe vol een groep 3 volgend jaar wordt. Zijn er 'teveel', dan schuiven ze gewoon die datum een beetje terug. Ik zou er dus niet zomaar mee accoord gaan.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 11:07
Juist. Cognitieve ontwikkeling zou leidend moeten zijn, zoals het vanaf groep 3 ook is.pina schreef: ↑22-04-2025 10:53Ik heb het altijd heerlijk gevonden lekker jong te zijn (ben van het voorjaar, maar ik heb klas overgeslagen) en later had ik voor mijn gevoel meer speelruimte op middelbare school en studie voor blijven zitten en vertraging.
Velen zien het juist andersom; je moet doen wat je cognitief kan los van sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook omdat sommigen anders bij wijze van spreken tot hun 17e in de kleuterklas zouden moeten blijven zitten wegens verlegenheid of speelsheid.
Ik heb nog nooit gehoord dat een kind bijv groep 6 moet overdoen vanwege sociale-emotionele ontwikkeling.
Het meest misbruikte non-argument voor kleuterverlenging.
Die sociale en emotionele ontwikkeling stopt niet in groep 3 hè, die gaat gewoon door.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 11:08
Nou, dat is dus precies het hele punt. We hebben laatst bericht gehad van de directie dat er bepaalde subsidies gestopt zijn waardoor er groepen samengevoegd moeten gaan worden. De kleuterklassen zitten ramvol, maar vanaf groep 3 tot 8 zitten er maar 20 per klas ofzo. Maar ze moeten dus klassen samen gaan voegen waardoor ze idd denk ik de kleuterklassen zo groot mogelijk houden en er weinig doorgaan naar groep 3.Solomio schreef: ↑22-04-2025 11:05Eigenlijk moet school minstens alle herfstkinderen laten doorgaan, tenzij ze echt achterlopen.
In dit geval zou je dan dus van school op z'n minst een handelingsplan moeten hebben waarin staat hoe ze haar achterstanden gaan aanpakken.
Mijn ervaring is dat bij dit soort 'regels' iets te vaak doorslaggevend is hoe vol een groep 3 volgend jaar wordt. Zijn er 'teveel', dan schuiven ze gewoon die datum een beetje terug. Ik zou er dus niet zomaar mee accoord gaan.
dinsdag 22 april 2025 om 11:09
Ja, alleen ze gooien het nu dus ook op het cognitieve; ze vinden haar te weinig bezig met cijfers en letters (terwijl dat thuis dus anders is)Solomio schreef: ↑22-04-2025 11:07Juist. Cognitieve ontwikkeling zou leidend moeten zijn, zoals het vanaf groep 3 ook is.
Ik heb nog nooit gehoord dat een kind bijv groep 6 moet overdoen vanwege sociale-emotionele ontwikkeling.
Het meest misbruikte non-argument voor kleuterverlenging.
Die sociale en emotionele ontwikkeling stopt niet in groep 3 hè, die gaat gewoon door.
dinsdag 22 april 2025 om 11:09
Echt een boterzacht argument, want hoe meten ze dat? Als ze thuis al verder is dan school, dan snap ik wel dat ze daar op school niets mee doet.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 10:27Ze gooiden het op de letters en cijfers, dat ze daar nog te weinig mee bezig is.
Maar thuis wil ze dus heel graag juist schrijven en ze kan al optellen tot 10 (bv 3+4).
Sociaal emotioneel is ze sterk denk ik, zelfverzekerd. Motorisch loopt ze eerder voor dan achter.
Dus vind het gewoon heel gek dat er zomaar ineens besloten wordt dat ze niet doorgaat. Het is het beleid. Maar dan nog, vind het raar dat het niet in overleg met ouders gaat blijkbaar.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 11:11
Mijn kind kwam lezend op school. Die heeft nooit interesse in cijfers en letters gehad bij de kleuters, omdat ie daar al ver voorbij was.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 11:09Ja, alleen ze gooien het nu dus ook op het cognitieve; ze vinden haar te weinig bezig met cijfers en letters (terwijl dat thuis dus anders is)
Kleuterjuffen kennen maar 1 uitleg als een kind 'afwijkt': een achterstand.
Terwijl er echt tig andere mogelijkheden zijn.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 11:11
dinsdag 22 april 2025 om 11:13
Haha ja toevallig loopt het bij onze jongste op die school ook niet best, dus we zijn idd bezig met gesprekken met andere scholen. Maar vind dat ook wel weer een hele stap en verandering voor ze.
dinsdag 22 april 2025 om 11:15
https://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/ ... _Artikel14
Artikel 8
Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat:
a.de leerlingen in beginsel binnen een tijdvak van 8 aaneensluitende schooljaren de school kunnen doorlopen;
Deze school houdt zich daar dus niet aan.
Artikel 8
Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat:
a.de leerlingen in beginsel binnen een tijdvak van 8 aaneensluitende schooljaren de school kunnen doorlopen;
Deze school houdt zich daar dus niet aan.
dinsdag 22 april 2025 om 11:18
https://www.onderwijsinspectie.nl/docum ... ar-groep-3
De inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum. Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt.
Ik zou denk ik de inspectie bellen en dit beleid voorleggen en kijken of zij daar een uitspraak over willen doen.
De inspectie stelt de school de vraag of per individuele leerling de overgang naar groep drie bekeken wordt, los van de geboortedatum. Elke school moet bevorderen dat de verblijfsduur van een leerling in het basisonderwijs acht aaneengesloten jaren bedraagt.
Ik zou denk ik de inspectie bellen en dit beleid voorleggen en kijken of zij daar een uitspraak over willen doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in