Extra jaar kleuteren vs naar groep 3

22-04-2025 09:57 156 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.

Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.

Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
LaParisienne schreef:
22-04-2025 11:13
Haha ja toevallig loopt het bij onze jongste op die school ook niet best, dus we zijn idd bezig met gesprekken met andere scholen. Maar vind dat ook wel weer een hele stap en verandering voor ze.
Ik ken echt niemand die spijt heeft gehad van een overstap als je bij de groepen 1-2 al ontevreden bent.
De basisschool is echt een heel grote invloed op de eerste jaren en dat is een hele goede reden om te kijken waar jullie het beste passen en eventuele foute keuzes in het begin te herstellen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
22-04-2025 11:28
Ik ken echt niemand die spijt heeft gehad van een overstap als je bij de groepen 1-2 al ontevreden bent.
De basisschool is echt een heel grote invloed op de eerste jaren en dat is een hele goede reden om te kijken waar jullie het beste passen en eventuele foute keuzes in het begin te herstellen.
Mee eens.
Ik heb veel te lang gewacht met overstappen, terwijl het al misging toen mijn oudste bij de kleuters zat.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Wat Feow en Solo zeggen. Voor een heel klein aantal kinderen zal drie jaar kleuteren best goed zijn maar voor jouw kind is het absurd lang. En uiteindelijk gaat het er toch om dat de school en het kind een beetje matchen met elkaar en dat is hier niet het geval. En dan is het nog een hele ruk hoor, tot en met groep acht.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Dus bij jouw dochter zijn ze nog strenger dan ze vroeger waren. Vind het een aparte keuze, want soms begint het schooljaar in september. Dan zou de ene keer een kind dat op 1 sept jarig is 2 jaar kleuteren, maar als de zomervakantie net anders valt bijna 3 jaar?

Toen ik jong was lag de grens bij 1 okt. Op de school waar mijn kinderen zitten bij 1 januari, maar de 'herfstkinderen', dus tot en met december, zijn automatisch bespreekgevallen. Volgens mij kijken ze dan naar de interesse in letters en cijfers, maar ook: wíl het kind werken? Hier worden de gesprekken met ouders wel gevoerd. Ik weet niet zeker of je uiteindelijk de beslissing mag maken, of dat toch de leerkracht echt kiest.
Daphne schreef:
22-04-2025 11:54

Toen ik jong was lag de grens bij 1 okt. Op de school waar mijn kinderen zitten bij 1 januari, maar de 'herfstkinderen', dus tot en met december, zijn automatisch bespreekgevallen.
Kinderen van na 31 december zouden ook automatisch bespreekgevallen moeten zijn.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
22-04-2025 11:57
Kinderen van na 31 december zouden ook automatisch bespreekgevallen moeten zijn.
Ja ben ik het helemaal mee eens. Nu moet je daar echt voor vechten als ouder.
Ik ben trouwens een groot voorstander van lang ‘kleuteren’.
De tegenstelling spelenderwijs leren (kleuteren) en schools leren (werkjes) is bij goede scholen al láng ver achterhaald.

Maar als ‘interesse in letters en cijfers’ gezien wordt als voorwaarde om naar groep 3 te gaan verwacht ik dat jullie huidige school wel een harde overgang met veel verschillen heeft. En in zo’n systeem gaan inderdaad veel kinderen die kort in 1-2 gezeten hebben ergens in groep 3, 4 of 5 op hun snufferd. Of gaan niet op hun snufferd, maar halen al die jaren een lager niveau dan ze met een steviger basis gehad zouden hebben.

Mijn mijn mening over onderwijs is voor jou helemaal niet van belang. Dat de school van jullie kinderen zo goed mogelijk bij jullie kinderen en jullie past wel. En bij twee kinderen twijfel én een gebrekkige communicatielijntje mij een vrij duidelijke aanwijzing om goed om je heen te gaan kijken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wij hebben afgelopen jaar de keuze moeten maken of onze oudste langer zou gaan kleuteren of eerder naar groep 3 mocht gaan. De leraressen raadden aan vanwege de taal dat ze langer bleef kleuteren, aangezien we een paar maanden ervoor verhuisd waren. Wij hadden alleen sterk het idee dat dat juist niet goed zou zijn. Ze had de connectie met de jongere kinderen niet en wilde juist graag leren ipv spelen.

Sinds september zit ze in groep 3 en ze is echt opgeleefd. De structuur doet haar goed. En tijdens het oudergesprek zeiden ze dat ze qua kennis juist voorloopt op de anderen ondanks dat de taal soms nog lastig is. Met sommige kinderen scheelt ze een jaar, maar daar speelt ze gewoon mee. We vonden het een lastige beslissing. Ik heb zelf ook langer gekleuterd. Maar voor onze dochter is juist niet langer kleuteren de goeie beslissing geweest omdat ze juist wilde leren.

M’n jongste is trouwens het tegenovergestelde en ik kan me voorstellen dat zij wel langer zou kleuteren.
Ik vind het heel raar.
Je kind maakt namelijk 2 volledige jaren. Die 2 weken zijn verwaarloosbaar toch?
Gaan ze dan ook ziekte, vakantie etc eraf trekken?

Luister naar je kind en ga op je gevoel af. 3 hele jaren kleuteren lijkt me heel erg lang als daar geen specifieke reden voor is. Op onze school zou je kind gewoon naar groep 3 gaan.
LaParisienne schreef:
22-04-2025 10:27
Ze gooiden het op de letters en cijfers, dat ze daar nog te weinig mee bezig is.

Maar thuis wil ze dus heel graag juist schrijven en ze kan al optellen tot 10 (bv 3+4).
De vraag is of ze dat op school ook laat zien. Onze jongste zit ook in groep 2 (maart kind dus al wel iets langer) en leest inmiddels thuis de makkelijkste avi boekjes maar op school weten ze niet dat hij kan lezen want laat hij daar niet zien.
(Maar is type dat niet graag in belangstelling staat dus zal het misschien niet snel aangeven)
Ja haar focus ligt vooral op rekenen merk ik, met taal is ze minder bezig. Maar ze vraagt bv wel vaak of ik het alfabet wil opschrijven en dan schrijft ze dat na. Eigen naam en die van dr vriendinnen kan ze schrijven. Heb vanmorgen gekeken of ze letters kan herkennen en de helft van het alfabet kent ze en de helft niet. Cijfers is makkelijker voor haar merk ik.

We hebben in onze omgeving 2 basisschooljuffen die haar goed kennen en zij snapten ook de keuze niet om haar een jaar langer te laten kleuteren.
Mangogo schreef:
22-04-2025 13:22
De vraag is of ze dat op school ook laat zien. Onze jongste zit ook in groep 2 (maart kind dus al wel iets langer) en leest inmiddels thuis de makkelijkste avi boekjes maar op school weten ze niet dat hij kan lezen want laat hij daar niet zien.
(Maar is type dat niet graag in belangstelling staat dus zal het misschien niet snel aangeven)
Mijn kind kon in groep 2 ook al lezen. Kind zei tegen mij: niet aan de juf vertellen dat ik dat al kan, want dat ga je pas in groep 3 leren.
Juf had allang in de gaten dat kind kon lezen hoor. Juf nodigde kind ook uit om moeilijkere werkjes te doen (kind koos vaak de gemakkelijke weg, want daarvan weet ik dat ik het kan).
LaParisienne schreef:
22-04-2025 13:27
Ja haar focus ligt vooral op rekenen merk ik, met taal is ze minder bezig. Maar ze vraagt bv wel vaak of ik het alfabet wil opschrijven en dan schrijft ze dat na. Eigen naam en die van dr vriendinnen kan ze schrijven. Heb vanmorgen gekeken of ze letters kan herkennen en de helft van het alfabet kent ze en de helft niet. Cijfers is makkelijker voor haar merk ik.

We hebben in onze omgeving 2 basisschooljuffen die haar goed kennen en zij snapten ook de keuze niet om haar een jaar langer te laten kleuteren.
Ergens meen ik gelezen of gehoord te hebben dat een leerling eind groep 2 minimaal 16 letters moet kennen.
Mugske schreef:
22-04-2025 13:30
Mijn kind kon in groep 2 ook al lezen. Kind zei tegen mij: niet aan de juf vertellen dat ik dat al kan, want dat ga je pas in groep 3 leren.
Juf had allang in de gaten dat kind kon lezen hoor. Juf nodigde kind ook uit om moeilijkere werkjes te doen (kind koos vaak de gemakkelijke weg, want daarvan weet ik dat ik het kan).
Hier niet die moeilijkere werkjes denk ik, al gaf juf in laatste oudergesprek aan dat kind pienter is. Kind geeft aan dat werkjes nooit moeilijk zijn, maar ga het binnenkort zelf eens aankaarten of ze wat moeilijkere dingen willen voorschotelen.
Maantje92 schreef:
22-04-2025 13:39
Ergens meen ik gelezen of gehoord te hebben dat een leerling eind groep 2 minimaal 16 letters moet kennen.
Dat mogen scholen helemaal zelf verzinnen.
(Herman Finkers)
In de leerlijn voor taal staat dat je kind aan het eind van groep 2 16 letters kan herkennen en er 12 kan schrijven.

Maar blijkbaar moeten de kinderen hier twee volle jaren kleuteren, tenzij ze er dus echt bovenuit springen. En dan klopt gewoon niet.
Mugske schreef:
22-04-2025 13:30
Hier vroeg kind ook of we niet wilden zeggen dat ze gewoon begreep wat de leraressen zeiden. Dit vond ze handiger want dan vroegen ze haar niets klassikaal :-P Ze wil niet opvallen en is meestal aardig stil in de klas.
feow schreef:
22-04-2025 12:07
Ik ben trouwens een groot voorstander van lang ‘kleuteren’.
De tegenstelling spelenderwijs leren (kleuteren) en schools leren (werkjes) is bij goede scholen al láng ver achterhaald.
Ik ben wel benieuwd waarom je dan toch voor laagdrempelig lang kleuteren bent, wil je dat toelichten?

Leuk om hier alle reacties te lezen, ik had geen idee dat mijn idee erover alweer achterhaald is, haha.

TO, over een schoolwissel zou ik niet te moeilijk denken, hoor. Ik ben zelf in groep 5 van school gewisseld en omdat dat echt een verbetering was was het vooral fijn. Als je kinderen op deze school redelijk gemakkelijk vriendjes maken zal dat op een nieuwe school vast ook wel lukken.
Vraag me alleen wel af hoe ze dat dan doen op eventuele andere school; gaat ze daar dan naar groep 3 na de vakantie of nog een jaar kleuteren? Want ze kennen haar daar nog helemaal niet en hoe is het voor haarzelf om naar én een nieuwe school te gaan én meteen dan in groep 3 te starten.

Heb nu het hele protocol gelezen van de huidige school en staat dat de uiteindelijke keuze bij school ligt of kind wel of niet naar groep 3 doorstroomt. Dus ben bang dat we ook weinig meer in te brengen hebben.
Wij hebben heel bewust een school uitgezocht die los omgaan met elke leeftijsgrens. Jenaplan, dus drie jaargroepen bij elkaar. Ze gebruiken 1 januari (losjes) als uitgangspunt, maar kijken per kind wat passend is.

Mijn kinderen zouden doodongelukkig zijn geworden van zo'n strakke regel. Oudste is van eind maart, is eind mei gestart op school (corona) en iets meer dan een jaar later versneld doorgestroomd naar groep 3. Middelste maakt het nog bonter en is na één jaar kleuteren doorgegaan naar groep 3 (ze is van augustus). Daar is veel observatie, uitproberen en overleg aan vooraf gegaan en iedereen vond het een spannende beslissing maar haar in kleuterklas laten was het ook niet. Dus nu leert ze in groep 3 en gaat twee middagen in de week naar de kleuterklas. Dat is precies genoeg 'tijd om te spelen' en ook voldoende uitdaging op cognitief gebied. Ik hoop dat we haar de komende jaren nog ergens een jaartje kunnen laten doubleren, maar met de oudste (nu in groep 6) is dat vooralsnog niet gelukt... Tja, dan maar jong naar de middelbare, het is niet anders.

Als ik jou was zou ik toch actief op zoek gaan naar een andere school TO. En leg daar ook gewoon deze vraag voor: in welke klas zou ze dan instromen? Misschien is er zelfs wel ruimte om voor de zomervakantie al te starten, zodat ze al wat kinderen kent waarmee ze kan doorstromen. Als volwassenen vinden we 'na een vakantie' overstappen altijd een geschikt moment, maar in mijn werk merk ik dat dat voor (jonge) kinderen vaak helemaal niet hoeft. Ze kunnen het zelfs vaak beter overzien om op vrijdag hun laatste dag te hebben en meteen maandag ergens anders te starten in plaats van 'ooit' (over een paar weken) ga je naar je nieuwe school. Dat brengt vaak juist meer spanning.
LaParisienne schreef:
22-04-2025 14:35
Vraag me alleen wel af hoe ze dat dan doen op eventuele andere school; gaat ze daar dan naar groep 3 na de vakantie of nog een jaar kleuteren? Want ze kennen haar daar nog helemaal niet en hoe is het voor haarzelf om naar én een nieuwe school te gaan én meteen dan in groep 3 te starten.

Heb nu het hele protocol gelezen van de huidige school en staat dat de uiteindelijke keuze bij school ligt of kind wel of niet naar groep 3 doorstroomt. Dus ben bang dat we ook weinig meer in te brengen hebben.
Lijkt me iig iets om op een andere school te overleggen.
Mijn ervaring is dat scholen niet klakkeloos zo'n advies overnemen, zeker niet wat kleuterverlenging betreft.

Hannah Arendt
LaParisienne schreef:

Mijn dochter ging na de zomervakantie naar groep 3 en dat ging zoals iemand hierboven zei aardig makkelijk. Was ook een andere school. Maar doordat ze gewoon naast iemand gezet werd ontmoette ze snel andere kindjes. Ipv dat ze zelf contacten moest leggen zoals in groep 1.
Oh, hier gaan mijn nekharen van overeind. En als het zo is zoals je omschrijft, zou het voor mij reden zijn om sowieso verder te kijken qua school. Ook als ze wel overstag gaan. Het lijkt me dan namelijk niet dat ze differentiatie hoog in het vaandel hebben.

Hier een kind van eind december. Alle decemberkinderen moesten van de toenmalige school (die ik toen én nog steeds hoog in het vaandel had/heb) nog een jaar kleuteren. Ze waren groot voorstander van de kleuterverlening.

Ik (wij) niet. Kijken naar het kind. Voor sommigen is het goed. En dan zeker doen. Voor andere kinderen, zou het een ramp zijn. En dan dus niet een eenheidsworst erop loslaten. Ik heb als ouder me hard gemaakt voor kijken naar het kind zelf. Naar mijn kind. Gevolg was dat mijn kind wel doorging naar groep 3 (en de anderen uit december niet). Omdat school van mening was dat het mijn kind geen goed zou doen nog een jaar te kleuteren.

Ik ben ze heel dankbaar, want nu jaren laten, blijkt dat kind dusdanig ver vooruit is, dat nu een groep lager zitten echt niet ok was geweest.

Kinds is cognitief qua ontwikkeling zo'n 2 jaar vooruit. Sociaal emotioneel daarentegen juist wat jonger dan de kalenderleeftijd. En dat bijt soms een beetje (vooral in kind zelf). Maar het gebrek aan uitdaging/ontwikkeling had grotere schade opleverd.

Kijkne naar het kind!!
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Als school wel accoord gaat, maar ervan overtuigd is dat het kind het eigenlijk nog niet aankan, loop je wel het risico dat ze de rest van haar schooltijd bij elke dwarse scheet in een 'zie je wel' schieten en als er maar een klein kinkje in de kabel komt dat ze dan snel aansturen op doubleren.
Hoeft niet, kan wel.

Hannah Arendt
LaParisienne schreef:
Vraag me alleen wel af hoe ze dat dan doen op eventuele andere school; gaat ze daar dan naar groep 3 na de vakantie of nog een jaar kleuteren?
Als je niet weer een school uitkiest waar ze die absurde septembergrens hanteren lijkt de kans me heel groot dat je kind gewoon naar groep 3 gaat. De keuze van de huidige school is immers niet gebaseerd op de capaciteiten van je kind, maar op haar geboortedatum.

Sowieso is het misschien handig om die schoolwissel zo snel mogelijk door te voeren, dan kan de nieuwe school vast een beetje kennismaken met je dochter en dan komen ze vast zelf wel tot de conclusie dat verder kleuteren nergens voor nodig is.
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven