Mode & Beauty alle pijlers

Een kleinere maat bh

21-04-2025 20:25 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb bh's in maat 95 E, maar ben best wat afgevallen. Moet dus een bh in een kleinere maat.
Maar de maten vind ik een beetje verwarrend. Als zowel de cup als de band te wijd is, welke maat moet dan hebben? 90 D of 90 E?
Our little life is rounded with a sleep
Op laten meten bij een goede lingeriewinkel of voor een bepaald merk even de tabel opzoeken en zelf meten. De borstomvang van een e cup is bij 90 kleiner dan bij 95. De cup is namelijk ook grootte tov de omvang onder de borsten. Het kan dus zijn dat een 90e wel weer prima zit.
aikidoka schreef:
21-04-2025 20:30
Op laten meten bij een goede lingeriewinkel of voor een bepaald merk even de tabel opzoeken en zelf meten. De borstomvang van een e cup is bij 90 kleiner dan bij 95. De cup is namelijk ook grootte tov de omvang onder de borsten. Het kan dus zijn dat een 90e wel weer prima zit.
Thanks.
95E komt komt overeen met 90F qua cup.
Maar gezien je bent afgevallen, zou ik sowieso opnieuw (laten) meten. Wellicht heb je nu 90E, maar misschien zelfs 90D.
De onderwijdte kun je makkelijk zelf meten, je meet dan direct onder je borsten (waar je bh band normaal zit). Dan zie je wat daaruit komt, je cm daar is je 80/85/90/95. Vervolgens hoort daar nog een cup bij: aa t/m g en verder enzo. Houdt er wel rekening mee dat er wel een paar cm hier en daar verschil zit tussen de merken.

En dan geldt dat de cups een beetje aanpassen met de ondermaat: 90E en 95D hebben dus soort van dezelfde grootte cups, maar zitten dus onderaan niet gelijk.

Dit kun je zoals hierboven gezegd ook gewoon in de lingeriewinkel laten meten.

En dan dus alles goed passen. De onderband moet goed aansluiten en moet wel strak zitten maar mag niet knellen. Als je borst goed in de cup zit en je goed rechtop staat (zie hieronder) mag je borst niet over de rand uitpuilen. Let ook op hoe het allemaal zit onder je oksel.

Mijn tip bij het passen, want dat doen veel vrouwen niet: schep je borst helemaal in de bh. Trek de bh aan, leun naar voren, schep je borst hoog en goed in de bh en ga weer staan. Sta goed rechtop, dan zie je of de borst uitpuilt. Dat maakt ook een wereld van verschil.
Ik vind dat deze website een goede indicatie geeft van de maat. https://www.abrathatfits.org/calculator.php
Normale online pashulp geeft heel vaak een te brede bandmaat aan in mijn ervaring.
Maar advies bij een goed aangeschreven winkel is denk ik het beste.
Meten, meten en nog een keer eten.

Niet elke cup maat is even groot. Hoe groter de omvang, hoe groter de cup is. Het gaat om de verhouding van omvang / cupmaat.
WaterGirl schreef:
22-04-2025 08:49
Meten, meten en nog een keer eten
:hihi:
Ik ben ook veel afgevallen 38kg, ben toen even naar de Livera geweest en daar hebben ze mij geholpen.

De cup is maat is bij mij hetzelfde gebleven alleen van 95 naar 85 gegaan.
WaterGirl schreef:
22-04-2025 08:49
Meten, meten en nog een keer eten.

Niet elke cup maat is even groot. Hoe groter de omvang, hoe groter de cup is. Het gaat om de verhouding van omvang / cupmaat.

En vooral ook passen, passen en nog een keer passen.
Het soort bh kan zo een verschil maken hoe het zit: Balconette, Plung, voorgevormd, niet-voorgevormd....de keuze is reuze en dat maakt het soms nog lastiger :P
"I love not Man the less, but Nature more..."
Dank jullie voor de tips.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven