Geld & Recht alle pijlers

Verdeling kosten bij geschenken als single?!

22-04-2025 22:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vinden jullie mijn manier van rekenen onredelijk?

Situatie A: je gaat met een groep familie als cadeau voor grootmoedersverjaardag in een huisje. Luxe kostbaar huisje. Alle volwassenen (singles en stellen gezamenlijk) hebben 1 eigen slaapkamer en elk kind heeft ook een eigen kamer. Kinderen zijn tussen 4-10 jaar. Alle kosten van het huisje worden gedeeld door de volwassenen. Ik heb geen kinderen en ben single dus betaal ook voor de kamers van de kinderen van anderen. Zelfde als voor de boodschappen en uiteten. Ik vind dat grote onzin, vooral omdat de argumentatie is dat het anders duur wordt voor mensen met kids.

1. Die boeker heeft dit zonder overleg relatief kostbaar gemaakt.
2. Die kinderen hebben jullie zelf gemaakt, dus daar moet je zelf voor betalen..

Situatie B: verjaardagen. Iedereen moet €75 inleggen per verjaardag. Elk gezin doet €75.
Ik betaal dus per gezin met 4 mensen €300 per jaar. Dat op jaarbasis €900,- Terwijl zij per gezin €75 inleggen voor mij dat is €300,-. Ik vind dat scheef. Ik vind dan dat ik €37,50 als alleenstaande zou moeten betalen.

Niet alles hoeft op de comma te kloppen, maar dat voorgeschreven vanzelfsprekendheid ben ik vooral zat.

Wat vinden jullie?
Ik zou stoppen met gezamenlijke cadeaus bij situatie B. En in situatie A zou ik voorstellen de kosten van het huisje per kamer te verdelen. Jij bezet 1 kamer, een stel bezet 1 kamer, een gezin bezet 2 (of meer) kamers dus betaalt meer. Boodschappen en uit eten zou ik per persoon voorstellen. En anders aangeven dat je niet meegaat omdat je de kosten niet kunt dragen.
Coffee is never my cup of tea
Ik vind dat jij helemaal gelijk hebt. Het is heel scheef, zij willen op vakantie, het zijn hun kinderen, dan moeten zij betalen.

Het betalen zou per persoon moeten zijn en niet per huishouden.
Heal the world, make it a better place.
Eens. Wij delen per persoon. En hebben ook nog de omstandigheid dat de singles niet erg veel geld verdienen.
Heel raar om dit zo te regelen en ik vind het ook raar dat iedereen daar genoegen mee neemt.
Ik zou het heel gênant vinden om met mijn gezin in een luxe accommodatie te zitten en mijn single sibling deels voor mijn kinderen moet betalen.
Wel hebben we eens meegemaakt dat de kamers voor twee personen even duur waren als voor de singles. Die wilden niet delen en kozen ervoor om alleen een kamer te nemen.
Toen hebben wij niks voor het vervoer gerekend en nog wat andere dingen betaald.
Dus volgende keer per persoon betalen ipv per 'gezelschap' en evt kijken wat jouw kamer of ruimte kost als dat van toepassing is?
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Ik ben het Marianneke eens, dat mensen niet zelf kunnen bedenken dat een single niet hoeft mee te betalen aan andermans kinderen.

En anders i.d.d. niet meer meegaan omdat de kosten voor jou veel hoger zijn.
Valtifest schreef:
22-04-2025 22:43

Dus volgende keer per persoon betalen ipv per 'gezelschap' en evt kijken wat jouw kamer of ruimte kost als dat van toepassing is?

Reken het in ieder geval uit, en laat ze het verschil zien. Dan moeten ze toch begrijpen dat het oneerlijk is?
Coffee is never my cup of tea
Ook hier delen we per persoon of als we een huisje delen, per kamer die je bezet houdt.

Tot een jaar of 12 telden de kinderen bij het doen van boodschappen voor de helft mee.

Meerijden idem, appartementen, huizen alles altijd pp.
Ik snap dat nooit, dat kan toch niet voor iemand bepaald worden dat een persoon naar verhouding meer moet betalen omdat anderen kinderen hebben? Dat je het voorstelt ok, maar gewoon ervan uitgaan dat dat acceptabel is voor diegene, niet ok.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Stoppen met alles op 1 hoop gooien
Zelf kadootjes regelen
Dat met dat huisje: Betaal per kamer.
Een huisje wordt duurder als het groter is en meer kamers heeft. Niet als er meer mensen verblijven. Blijkbaar wilden alle kids een eigen kamer - ja dat is duurder. Maar die rekening hoort niet bij jou.
Als het te duur is voor de ouders moeten die niet zeggen: Prima, bestel alle kamers die je wilt, want Mesau betaalt toch. Ze moeten zeggen: Jongens en meiden, da's harstikke duur, jullie kunnen best een weekendje samen op 1 kamer.

Als ouders hebben ze ook meer inkomen en kinderbijslag enzo.

Houd je geld even in je zak, zoek uit wat het huisje kost, hoeveel kamers er zijn, en betaal die van jou.

Die cadeaus kun je vrolijk mee ophouden. Leg gewoon véél minder in. En als iemand klaagt reken je dit even voor.
En dan vraag je of een gezin van 4 personen ook 4x bijdraagt voor een cadeau van jou.

Het is trouwens wel grappig.
Bij huisjes gaan de kosten per gezin (ook al neemt een gezin meer kamers), bij cadeaus gaat het per gezin (ook al heeft een gezin 4 verjaardagen).
Het wordt wel naar de gezinnen toegerekend allemaal.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Als ik elke keer mee opdraai voor de kinderkosten zou ik stoppen met meegaan op weekend. Kosten per persoon of per kamer is veel logischer.
En nee, ik ga ook niet meebetalen aan het eten van al die kroost. Eén 4-jarige tot daaraantoe nog, maar meerdere 10-jarigen daar pas ik voor.

Cadeaus hetzelfde ... hoezo betaal jij evenveel dan iemand anders met 4 personen?
Ofwel wordt er eerlijk verdeeld ofwel wordt er geen gemeenschappelijk cadeau gekocht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Helemaal eens. Je bent als single sowieso al vaker duurder uit. Je koopt cadeaus voor je zus en je zwager en van hen krijg je als stel een cadeau terug, en ga zo maar door.

Ik zou zeer zeker niet voor kamers van kinderen betalen, en ik kocht mijn eigen cadeau wel als ik hetzelfde moet inleggen als een stel. Ik was het een beetje zat op den duur (no pun intended).
Huisje zou ik per kamer het meest logisch vinden.

Die verjaardagen snap ik niet helemaal? Hebben jullie een groep waar een vast bedrag voor staat?
Ik kijk per keer hoe het handig is. Kinderverjaardagen ben ik bijna nooit en als ik niet ga, koop ik ook geen cadeau. Kopen we met z'n allen iets voor Oma die X jaar oud wordt, vind ik het normaal om te delen door de kleinkinderen van Oma die het cadeau geven. Stel of niet, maakt dan niet uit.
Voor mijn broer koop ik gewoon wat en man koopt iets voor zijn zus. Hang er niet echt bedragen aan, gewoon wat leuk is.
tinytiny wijzigde dit bericht op 22-04-2025 23:02
0.53% gewijzigd
Ik ben ook helemaal niet voor alles tot op de € uitrekenen, maar mijn nicht heeft één kind en daar geef ik een wat duurder cadeau aan, omdat zij meer kwijt zijn aan onze kinderen. Dat klinkt heel berekenend, maar dat vind ik gewoon eerlijker.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik zou ook verwachten dat je per kamer betaalt. Ik heb twee kinderen en zou het vreemd vinden als m’n nicht zonder kinderen voor hun kamer zou moeten betalen, ook al hebben ze een goeie relatie. Qua eten zou ik als gezin ook meer inleggen, zoals iemand hierboven zei dat kinderen voor de helft aan kosten meerekenen.

Verder zou ik denk ik niet meer meedoen met gezamenlijke cadeaus of zeggen dat het allemaal duur wordt en dat je minder wil bijdragen.

Ik vind je familie wel makkelijk met alles bepalen qua kosten. Dit soort dingen hoor je met z’n allen te bespreken zodat het eerlijk is.
Als single zonder kinderen, zou je de helft moeten betalen van wat stellen met kinderen betalen voor familieactiviteiten.

Maar ja, zo simpel is het niet altijd in families.
Als het gezin van je broer leeft van 1 inkomen, net als jij, hoe zie je dat dan?

Als het gaat om een kado voor een grootouder, kijk je dan naar inkomen of naar gezinssamenstelling?

Het is lastig.
Situatie A: ik zou per kamer betalen.

Situatie B: ik zou zelf een kado regelen, en het niet samen doen. Doe je het wel samen voor de grootouders, dan delen door het aantal kinderen van die grootouders.
patchouli_ schreef:
22-04-2025 23:59
Als single zonder kinderen, zou je de helft moeten betalen van wat stellen met kinderen betalen voor familieactiviteiten.

Maar ja, zo simpel is het niet altijd in families.
Als het gezin van je broer leeft van 1 inkomen, net als jij, hoe zie je dat dan?

Als het gaat om een kado voor een grootouder, kijk je dan naar inkomen of naar gezinssamenstelling?

Het is lastig.
Het gaat niet om inkomen, het gaat om kosten/uitgaven. Wat doet het ertoe dat broer en zijn gezin op 1 inkomen leven? Hoezo moet een ander dat dan compenseren? Als je het niet voor je gezin kunt betalen moet je thuisblijven.
Eens met voorgangers. Ik zou echt niet op deze manier financieel willen bijdragen.

Wat iemand anders ook al schreef, als alleenstaande ben je vaak al duurder uit. Klein voorbeeld is dat als er met iemand in onze buurtappgroepje aan de hand (Isk, operatie etc) we een bloemetje kopen. Allemaal tweeverdieners, behalve ik. Nu gaat dat niet om grote bedragen, maar al die kleine dingen bij elkaar. Zoals cadeautjes kopen voor verjaardagen broer en schoonzus en hun kinderen, terwijl er omgekeerd (logisch) één cadeau komt. Soms wil ik het liefst van cadeautjes geven af, behalve aan kinderen.

Zou zeker niet meebetalen aan de kamers van anderen en het eten van alle koters. In verleden ook wel gedaan met vriendinnen die 3 kinderen deren hadden en ik eentje, maar na paar keer vond ik het van de zotte dat ik net zoveel geld kwijt was als zij....
Ik ben getrouwd en we hebben véél kinderen. Mijn zus is single en kinderloos. Het is altijd onze eer te na geweest om in dit soort situaties (zoals het huisje, uit eten, etc) haar te laten betalen voor onze kinderen.

Cadeaus ligt voor mij anders. Samen doen vind ik los van de kosten niks. Maar op gezinsniveau gerekend is een single duurder uit als je voor ieder neefje en nichtje cadeaus koopt terwijl je eigen gezin maar één cadeau terug krijgt. Hetzelfde bij cadeaus voor de gezamenlijke ouders. Maar waarom zou je allemaal evenveel geld aan een cadeau besteden?
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Je hebt helemaal gelijk. Wat een fijn gelul dat het anders te duur wordt voor de stellen met kinderen. Zij zijn verantwoordelijk voor die kinderen niet jij.

Bij cadeautjes geven, ligt het er voor mij ook een beetje aan wie hoeveel verdient een wat de single zelf wil. Mijn single schoonzus doet al heel lang mee voor 1/3 van de het bedrag, mijn man en ik ook voor 1/3 en zwager en schoonzus ook. Single schoonzus verdient meer dan man en ik samen en het was haar voorstel. Ooit, toen ze nog het kleine zusje was, deed ze mee voor 1/5 en de broers ieder voor 2/5, maar ze wilde dat zelf niet meer.
Dat met dat huisje vind ik inderdaad erg onredelijk. Zou per kamer moeten gaan (waarbij ik vind dat kinderen ook echt wel een kamer kunnen delen, zeker broers/zussen en soms zullen neven/nichten dat ook wel gezellig vinden?)

Verjaardagscadeaus zou ik laten regelen/betalen door het familielid zelf. Dus ook niet afspreken "we doen 75 euro pp" maar ieder dat voor zich laten bepalen voor hun eigen moeder, vader, broer, zus, nichtje etc.
En daarbij vind ik cadeau's voor volwassen verjaardagen niet per se meer "nodig". Zeker niet van die prijsklasse. Neem gewoon een doosje chocola of wijn of bos bloemen voor me mee denk ik dan.
Dus als jij niet mee zou gaan, zouden ze het huisje niet kunnen betalen?

Uit eten gaan idem? Als gezin kunnen ze niet uit eten? Alleen als jij bijdraagt?

Vinden ze dat zelf dan echt helemaal niet gek?
Mariejan schreef:
23-04-2025 08:43
Dus als jij niet mee zou gaan, zouden ze het huisje niet kunnen betalen?

Uit eten gaan idem? Als gezin kunnen ze niet uit eten? Alleen als jij bijdraagt?

Vinden ze dat zelf dan echt helemaal niet gek?
Precies dit.
dit klopt idd niet. wij zijn wel met 2, maar hebben geen kinderen.
in onze familie doen we dit soort vakanties: volwassenen tellen voor 1, kinderen voor 0.5. en zo de verdeling maken.
En doooooor!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven