Geen mentale beelden kunnen vormen: afantasie

25-04-2025 07:46 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De aandoening waarbij je niet kunt visualiseren heet afantasie. Ongeveer een half jaar geleden ontdekte ik dat de meeste mensen beelden kunnen vormen. Toen ik dat ontdekte, was ik in eerste instantie verdrietig dat ik dat niet kan, maar nu heb ik geaccepteerd dat het zo is.

Bij het lezen van boeken creëer ik geen mentale beelden; het verhaal roept een gevoel op. Doordat ik niet kan visualiseren, hebben details van de omgeving of het uiterlijk van personen geen invloed op mijn ervaring. Alles wat ik leer doe ik door middel van woorden. Alles ik aan een appel denk, zie ik geen plaatjes, maar dan hoor ik mijn monologe stem die zegt: het is rood of groen, het heeft een bolle vorm, aan de bovenkant in het midden van de appel is een steeltje en ze kunnen zuur of zoet smaken, afhankelijk van de kleur. Soms heb ik het gevoel dat de monitor uitstaat, maar de computer gewoon aanstaat.

Ik heb weleens gehoord dat wanneer je denkt dat je iets doet, het desbetreffende hersengebied geactiveerd wordt. Ik vraag me af of dit ook geldt voor mensen met afantasie, ook al visualiseren ze het niet. Helaas is er nog weinig onderzoek naar afantasie gedaan, aangezien het een relatief nieuw begrip is. Hoe ervaren jullie het leven met afantasie (als je dat hebt)? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
KamilleT schreef:
26-04-2025 13:54
Eens hoor, normaal red je het prima met je innerlijke stem, maar soms heb je echt geluid nodig.
Of zonder interne stem dus. Ik liep net buiten met de hond met niemand in de buurt en dan loop ik wel eens voor me uit te murmelen. Gedachten hardop uitspreken, dat heb ik soms nodig om orde en rust aan te brengen in mijn hoofd. Ik liep net (hardop) te denken dat dat misschien komt omdát ik niet zo'n interne stem heb.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
LichtEnDonker schreef:
25-04-2025 20:17
Hoe heb je dat als je iemand alleen over de telefoon kent, dus qua stem? Dat je iemand een aantal keer gesproken hebt en daarna in het echt ziet. Heb je je dan een beeld gevormd bij iemand of niet?
Hmmm ja en nee. Ik ben dus wel heel auditief ingesteld. Dus aan je stem hoor ik waarschijnlijk wel hoe oud je bij benadering bent en of je een man of vrouw bent, dus in die zin bedenk ik wel wat voor iemand het is. Maar of je nu mager of dik, kort of lang bent, blauwe of bruine ogen en zwart of rood haar hebt, nee dat niet.
NomenNesci0 schreef:
25-04-2025 17:12
Mag ik vragen hoe je werk vormgeeft? Ik doe dat dus sterk vanuit visueel beeld. Dus voordat ik aan de slag ga, heb ik in mijn hoofd een beeld wat ik allemaal moet doen. Ik zie dan onderdeeltjes van processen, bijv. in mijn hoofd zit dan een groep mensen samen te overleggen over onderwerp X en ik zie mezelf letterlijk voor Karin van afd. Y staan om informatie op te halen. Of ik zie een bepaald document dat ik moet lezen (zie waar het staat, misschien letterlijk in de kast of zie dat ik ernaar op zoek ben online). Kortom, ik zie een soort grofmazig beeld in mijn hoofd van delen van dit project, ik zie bepaalde technieken voor me die ik moet uitzoeken, ik zie mensen voor me die ik moet benaderen, etc. En door al die puzzelstukjes met een kleine afbeelding, weet ik een beetje waar ik mee moet gaan schuiven om een logisch geheel te krijgen. Dus in mijn hoofd zie ik eerst Karin en daarna Camil. Mijn hoofd zet de beelden of videofragmenten in een tijdslijn en daarop maak ik mijn planning.

Zonder (beeld)materiaal zou ik niet weten wat het project inhoudt of hoe ik een planning kan maken, want dan is er geen betekenis voor mij.
Dit lijkt me echt cool!

Ik doe het dus op tekst, betekenis en geluid. Ik weet niet of ik het goed kan beschrijven. Plannen gaat me niet fantastisch af, maar dat komt denk ik niet hierdoor, maar doordat ik optimistisch ben en in hoofdlijnen denk. Als ik rustig de tijd neem om alle stappen te overdenken, zou het beter gaan. Maar ik zie ze dus niet voor me.

Ik weet dat in het proces "pannenkoeken bakken" beslag maken zit en welke ingrediënten erin gaan.

Bij projecten gaat het ook zo. Ik weet wat er ongeveer moet gebeuren en hoeveel tijd dat ongeveer kost en hoeveel marge je ongeveer moet nemen.
Pianissimo schreef:
26-04-2025 09:48
Maar ik zou ook meerdere weken kunnen zien en er overheen scrollen als het ware. Zo kan ik heel snel zien over hoeveel dagen iets is, of hoeveel dagen geleden iets was. Het is een soort 3D object dat ik kan draaien. Ik koppel er ook gebeurtenissen aan.
Wat mega handig zeg!
nlies schreef:
25-04-2025 10:37
Och op een soort workshop mediteren, moesten we ons een gouden bal voorstellen. Heb t ding nooit gezien. En toen we daarna moesten visualiseren dat we een gang doorgingen, met aan het eind een deur, "loop door de deur, en open hem" echt op die volgorde. Was ik dus echt de weg kwijt. Degene die die cursus gaf was het zelf nooit opgevallen dat ze hem verkeerd had ingesproken. Ik ben maar gestopt met mediteren
Ik heb dit met de uitspraak ‘kill and attack!’ Da’s toch een rare volgorde :mrgreen:
Ik stel me een planning ook voor als blokjes in een agenda. Dat zie ik niet voor me, maar ik zie/voel (beetje onduidelijk hoe dat is vormgegeven) hoe alles samenvalt en wat de (on)mogelijkheden zijn.
Mijn samenvattingen zijn altijd geordende bulletpunten. Mindmapping vind ik chaotisch en onduidelijk en het gezegde dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden vind ik ook onwaar, tenzij het een stroomschema is.
Mijn brein blíjft trouwens "afasie" maken van "afantasie" 😑
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
26-04-2025 23:06
Mijn brein blíjft trouwens "afasie" maken van "afantasie" 😑
Hier ook🤣
nlies schreef:
25-04-2025 10:37
Och op een soort workshop mediteren, moesten we ons een gouden bal voorstellen. Heb t ding nooit gezien. En toen we daarna moesten visualiseren dat we een gang doorgingen, met aan het eind een deur, "loop door de deur, en open hem" echt op die volgorde. Was ik dus echt de weg kwijt. Degene die die cursus gaf was het zelf nooit opgevallen dat ze hem verkeerd had ingesproken. Ik ben maar gestopt met mediteren
Hahaha ja dit zou ik dus ook hebben. Wát wil je dat ik doe?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven