Vriend gebrek aan tafelmanieren

24-04-2025 14:06 235 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.

Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.

Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.

Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.

Hij pakt ook eten met zijn handen.

Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…

Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.

Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…

Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.

Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?

Alvast bedankt.
flootje95 wijzigde dit bericht op 24-04-2025 16:54
Reden: Hulpvraag
0.25% gewijzigd
Je moet wel bedenken dat volmaakte mensen niet bestaan. Volmaakte partners dus ook niet. Op ieder potje past een dekseltje. Als iemand grote waarde hecht aan "tafelmanieren", zo veel waarde dat andere eigenschappen van een persoon daarbij verbleken, dan kan het verstandiger zijn om een partner te kiezen die op dat vlak wel matcht.
koala schreef:
27-04-2025 13:40
Je moet wel bedenken dat volmaakte mensen niet bestaan. Volmaakte partners dus ook niet. Op ieder potje past een dekseltje. Als iemand grote waarde hecht aan "tafelmanieren", zo veel waarde dat andere eigenschappen van een persoon daarbij verbleken, dan kan het verstandiger zijn om een partner te kiezen die op dat vlak wel matcht.
Boeren aan tafel en met mond vol eten praten heeft weinig te maken met perfectie en tafelmanieren. Dat is gewoon lomp en onaangepast gedrag.

Wel eens wat je zegt over het zoeken van andere partner.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 13:02
Het gaat bijna altijd zo
Hij gebruikt dus psychologische taal om de discussie te winnen.
Flootje95 schreef:
Het gaat bijna altijd zo

Je mag natuurlijk helemaal zelf weten met wie jij jezelf omringt, dus als jij ervan houdt om door jouw partner als onmondig kindvrouwtje te worden weggezet heb je in jouw huidige date de ideale match gevonden. Wil je anders behandeld worden kun je altijd op zoek naar een andere partner.
Dropdrop schreef:
27-04-2025 13:55
Hij gebruikt dus psychologische taal om de discussie te winnen.

Terwijl er geeneens sprake is van een discussie. Het is namelijk vrij gangbaar dat als iets je dwars zit aan je omgeving waar je hinder van ondervind je daarover de dialoog aangaat zodat die ander zijn gedrag kan aanpassen.

Afgelopen week heb ik nog een collega gevraagd of ze minder parfum wilde gebruiken omdat ik anders hoofdpijn krijg. Zou toch wat zijn als die collega daarover was begonnen zoals die date van TO doet "dat zij eraan wil werken zodra ik zelf in de spiegel ga kijken". Slaat toch nergens op zijn manier van doen.
Flootje95 schreef:
Het gaat bijna altijd zo

Hij heeft niet alleen een gebrek aan tafelmanieren.
Flootje95 schreef:
25-04-2025 20:32
Hij komt uit een groot gezin met 15 kinderen, dus er was echt geen tijd/aandacht om iedereen te leren hoe het zou moeten… het is begrijpelijk hoe dit ontstaan is. Toch hoop ik dat het nog anders kan worden.
Wat een onzin. Hij heeft ook nooit geleerd zijn tanden te poetsen?
En die 15 kinderen krijg je niet tegelijkertijd.
koala schreef:
27-04-2025 13:40
Ik hecht geen grote waarde aan tafelmanieren. Tenminste, het kan mij niet schelen of iemand het juiste mes gebruikt of in de goede hand houdt. Maar met boeren en smakken zou ik niet kunnen leven.
Flootje95 schreef:
Het gaat bijna altijd zo
is hij dan wel zo leuk?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lalaloepsie schreef:
27-04-2025 14:07
Terwijl er geeneens sprake is van een discussie. Het is namelijk vrij gangbaar dat als iets je dwars zit aan je omgeving waar je hinder van ondervind je daarover de dialoog aangaat zodat die ander zijn gedrag kan aanpassen.
Je hebt gelijk. Hij gebruikt psychologische taal om haar te verwarren, zodat ze haar mond houdt en er nooit ook maar enige vorm van kritiek op zijn persoon kan worden gericht.

Wel passend dat hij niet alleen eet als een onopgevoed kind, maar ook emotioneel onvolwassen communiceert.

To, je hebt al 2 kinderen. Dit is geen volwassen man.
Onverwachts een boer aan tafel vind ik ook niet leuk. Liever heb ik eerst een 'trek eens aan mijn vinger'.
Flootje95 schreef:
Het gaat bijna altijd zo
Hoe leuk is-ie nou echt?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Flootje95 schreef:
Het gaat bijna altijd zo
Dit is toch gewoon gaslighting?
Moiren schreef:
27-04-2025 15:07
Hoe leuk is-ie nou echt?

Valt misschien tegen…
legal-says-no schreef:
27-04-2025 15:28
Dit is toch gewoon gaslighting?
Jep. Textbook gaslighting.
Dropdrop schreef:
27-04-2025 15:51
Jep. Textbook gaslighting.
Ik zie dat zelf (nog) niet zo, kan je uitleggen waarom dit je daaraan doet denken?
Bij mij zijn Nederlandse tafelmanieren er nooit ingeramd, in die zin, mijn brood was mijn bestek. Toch leerde ik heel snel hoe de manieren in Nederland zijn. Kijken, luisteren, nadoen en gaan. Ik eet prima met bestek. Vind ik het altijd fijn, nee, maar ik kan me overal vertonen. Dit om aan te geven dat het gewoon onwil is. Eet ik thuis altijd met mes en vork, nee, gewoon met brood als bestek, maar dan nog beschaafd en zeker niet in een restaurant.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 15:31
Valt misschien tegen…
En vindt hij dat andersom misschien ook zo? "Zeur" je zo vaak dat hij er ook wel een beetje klaar mee raakt en zet hij daarom zijn hakken in het zand?

Hoeveel bestaansrecht heeft deze relatie nog?
.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 19:03
Ik zie dat zelf (nog) niet zo, kan je uitleggen waarom dit je daaraan doet denken?
Omdat hij het zo omdraait dat het aan jou ligt. En hij is daarbij zo overtuigend, dat je aan jezelf gaat twijfelen en echt gelooft dat het aan jou ligt ("Oh blijkbaar ben ik een zeur en is dit normaal").
Rooss4.0 schreef:
27-04-2025 19:50
En vindt hij dat andersom misschien ook zo? "Zeur" je zo vaak dat hij er ook wel een beetje klaar mee raakt en zet hij daarom zijn hakken in het zand?

Hoeveel bestaansrecht heeft deze relatie nog?
Dit vindt hij absoluut…

Door z’n adhd is hij ook hypergevoelig voor feedback, alles wat er tegen hem gezegd wordt ervaart hij als een flinke ‘aanval’.

We gaan er morgen nog maar eens met elkaar over in gesprek.
legal-says-no schreef:
27-04-2025 20:11
Omdat hij het zo omdraait dat het aan jou ligt. En hij is daarbij zo overtuigend, dat je aan jezelf gaat twijfelen en echt gelooft dat het aan jou ligt ("Oh blijkbaar ben ik een zeur en is dit normaal").
Thanks voor de toelichting. Ja, ik ging er zo aan twijfelen dat ik dus een account had aangemaakt om deze situatie hier te bespreken en te peilen in hoeverre ik nou ‘gek’ ben of ‘veeleisend’ ben.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:15
Dit vindt hij absoluut…

Door z’n adhd is hij ook hypergevoelig voor feedback, alles wat er tegen hem gezegd wordt ervaart hij als een flinke ‘aanval’.

Dat heeft niets met ADHD te maken hoor.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:15
Dit vindt hij absoluut…

Gokje: zijn jeugd was niet prettig en ouders erg kritisch. Fouten-maken was niet de bedoeling
Dat gore gedrag aan tafel zou al een red flag zijn, maar dat gaslighting is een donkerrode vlag.
Pas op, want gaslighters zijn heel manipulatief en kunnen mensen mentaal kapot maken.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:16
Thanks voor de toelichting. Ja, ik ging er zo aan twijfelen dat ik dus een account had aangemaakt om deze situatie hier te bespreken en te peilen in hoeverre ik nou ‘gek’ ben of ‘veeleisend’ ben.
Blijkbaar heeft hij het dus al voor elkaar gekregen om je ervan te overtuigen dat het echt heel gek en veeleisend is om dat gore gedrag niet normaal te vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven