Vriend gebrek aan tafelmanieren
donderdag 24 april 2025 om 14:06
Hoi!
Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.
Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.
Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.
Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.
Hij pakt ook eten met zijn handen.
Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…
Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.
Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…
Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.
Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?
Alvast bedankt.
Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.
Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.
Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.
Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.
Hij pakt ook eten met zijn handen.
Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…
Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.
Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…
Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.
Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?
Alvast bedankt.
flootje95 wijzigde dit bericht op 24-04-2025 16:54
Reden: Hulpvraag
Reden: Hulpvraag
0.25% gewijzigd
maandag 28 april 2025 om 20:49
Dat iemand zich er niet bewust van is en word geconfronteerd met informatie van bv gedrag/houding en even niet goed weet hoe hier mee om te gaan. Past bij ADHD. Dan komen er schuldige gevoelens naar boven want zover had hij/zij zich niet willen laten gaan en een ander een beschaamd gevoel te geven. Past bij ADHD.
Zeggen. Ik heb ADHD. Zo is het nu eenmaal. Ik ben wie ik ben. Past bij een puber.
dinsdag 29 april 2025 om 01:04
Joh… moet dat nou zo?
dinsdag 29 april 2025 om 09:13
Je niet bewust zijn je gedrag past bij ADHD. Net als chaotisch zijn en geen overzicht kunnen houden. Maar niet kunnen omgaan met feedback, direct defensief reageren en daar later ook niet op terugkomen is echt een (vervelende) karaktertrek. Als hij echt ADHD heeft dan hoort bij een officiële diagnose ook een behandeling met psycho educatie. En daarin leer je dat jouw gedrag gevolgen heeft voor anderen. En anderen ook kan afstoten.
dinsdag 29 april 2025 om 15:01
Nou ja, als je opgegroeid bent bij inboorlingen, dan ben je in sommige opzichten misschien wel "wilder"en "natuurlijker"dan een stadse "beschaafde" man? Zeg maar, een soort "Tarzan" (opgegroeid bij apen in de wildernis) kan voor sommige vrouwen heel aantrekkelijk zijn. Het is net wat je wilt he.
dinsdag 29 april 2025 om 16:52
Je maakt het er niet beter opkoala schreef: ↑29-04-2025 15:01Nou ja, als je opgegroeid bent bij inboorlingen, dan ben je in sommige opzichten misschien wel "wilder"en "natuurlijker"dan een stadse "beschaafde" man? Zeg maar, een soort "Tarzan" (opgegroeid bij apen in de wildernis) kan voor sommige vrouwen heel aantrekkelijk zijn. Het is net wat je wilt he.

Het is niet helemaal voor niks dat het woord 'inboorling' in onbruik is geraakt. Een inboorling is in wezen gewoon een autochtoon, of een local, maar het woord heeft een nogal denigrerende bijsmaak die jij hier precies omschrijft.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 29 april 2025 om 16:56
Zeg dat.Lady*Voldemort schreef: ↑29-04-2025 16:52Je maakt het er niet beter op![]()
Het is niet helemaal voor niks dat het woord 'inboorling' in onbruik is geraakt. Een inboorling is in wezen gewoon een autochtoon, of een local, maar het woord heeft een nogal denigrerende bijsmaak die jij hier precies omschrijft.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 29 april 2025 om 16:59
wat dacht je? daar kan nog een extra vleugje racisme overheen?koala schreef: ↑29-04-2025 15:01Nou ja, als je opgegroeid bent bij inboorlingen, dan ben je in sommige opzichten misschien wel "wilder"en "natuurlijker"dan een stadse "beschaafde" man? Zeg maar, een soort "Tarzan" (opgegroeid bij apen in de wildernis) kan voor sommige vrouwen heel aantrekkelijk zijn. Het is net wat je wilt he.
dinsdag 29 april 2025 om 18:48
Ik weet werkelijk niet wat jullie bedoelen. Ik vind juist het soort mannen dat ik beschrijf woest aantrekkelijk, heel wat beter dan de zog. beschaafde stedelingen die wat mij betreft ver van de natuur zijn afgedwaald. Maar zo zie je, wat ik aantrekkelijk vind dat vinden jullie "racisme" etc. Gelukkig is er verschil in smaken......Maar dat had ik al door d.m.v. dit topic. Bij mij hoeft in elk geval niet met mes en vork gegeten te worden. Mag wel als iemand het wil, want: vrijheid blijheid. Twee kanten op.
dinsdag 29 april 2025 om 18:59
Waar kom jij die mannen precies tegen? Ben ik benieuwd naar?
Ik woon erg landelijk en bevind me tussen de boeren en de truckers, maar echt waar: geen van hen eet zo onbeschaafd als TO beschrijft.
Het lijkt me dus geen kwestie van professie, dan wel stand.
Waar ik ze wel tegen kom is mijn werk: gesloten psychiatrie.
Maar alleen bij de patiënten bij wie de demonen in hun hoofd zo ver de overhand hebben, dat elke vorm van decorum teveel gevraagd is.. misschien 1 a 2 op de 10.
dinsdag 29 april 2025 om 19:55
dinsdag 29 april 2025 om 21:00
Koe was wel al dood mag ik hopen of is-ie OERRRRR?Nana_Mouskouri schreef: ↑29-04-2025 19:55Weinig zo sexy als een man zonder manieren! Die staan vaak zo lekker dicht bij de natuur. Ik heb mijn man gevonden toen hij in een weiland in een koeienpoot zat te bijten. Onweerstaanbaar.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
dinsdag 29 april 2025 om 21:21
dinsdag 29 april 2025 om 21:24
Vlees is ook vooral lekker als het bloed nog stroomt!Nana_Mouskouri schreef: ↑29-04-2025 21:21Met een dode koe kan iedereen het. Een echte man is niet bang voor een trap van een koe.
zondag 4 mei 2025 om 10:28
Dit klopt het heet RSD. Rejection Sensitive Disphoria. Dat je heel gevoelig bent voor dingen die je als afwijzing ziet. Komt echt heel vaak voor bij adhd.Pianissimo schreef: ↑28-04-2025 09:46Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat iemand met adhd uit een heel groot gezin zich als kind heel erg heeft moeten aanpassen. Vooral als er geen diagnose is (ik weet niet of er een diagnose was), kun je in de ogen van mensen zonder adhd erg veel fout doen als kind, terwijl je daar niet zoveel aan kunt doen. Rommelig, chaotisch, te druk, te luid, te impulsief, vaak spullen kwijt raken, niet op tijd zijn. Als ouders niet weten dat hun kind daar niet zoveel aan kan doen dan kan het best wel eens zo zijn dat een kind daar vaak op aangesproken is of zelfs straf voor heeft gekregen. Helemaal in zo'n groot gezin kan het zo zijn dat de ouders misschien geen tijd en geduld hebben gehad voor gedrag wat afweek van de norm.
Misschien komt het daar vandaan. Maar dan nog mag je best constateren dat jullie geen match zijn. Het maakt niet zoveel uit hoe het is ontstaan.
Ik heb er zelf ook last van.
Maar het is wel mijn probleem om daar mee om te gaan. Ik kan niet verwachten dat een ander mij nooit kritiek of feedback geeft en dat zou ik niet eens willen. Als ik to was zou ik geen zin hebben in een relatie waar ik nooit kan aangeven wat ik niet fijn vindt. Dat lijkt me ook slopend voor een relatie.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in