Entertainment alle pijlers

De “puff pieces” van de Koninklijke familie in de media

26-04-2025 20:00 472 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreselijk. :nut:
Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??

Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.
Stress is toch heel persoonlijk. Ik zou het zeker stressvol vinden om op een druk terras te moeten laveren met volle bladen, terwijl van alle kanten mensen mijn aandacht proberen te trekken omdat ze willen bestellen. Ik ken iemand die daar juist van opleeft: lekker weer, vrolijke mensen, die gaat fluitend naar zijn werk op zulke dagen. Ik denk dat de mate van stress die je voelt bepaalt hoe je de werkdruk ervaart.
Misschien vindt de koning het wel oprecht leuk om een dagje buiten door te brengen met het volk, we zullen het nooit zeker weten. Feit blijft dat koningsdag een zorgvuldig geregisseerd charmeoffensief is om goodwill bij het volk te kweken. Gewoon werk dus voor de koning, en zijn hele familie, of zij (en wij) het nu leuk vinden of niet.
Draaideurforummer schreef:
30-04-2025 12:50
Denk je niet dat het meer een reactie was op het eisen van linkjes bij iedere bewering?
Dat is denk ik het verschil. Jij leest het als eindeloos geklaag, ik lees het als iets wat iedereen al wist, tenzij je er door een heel erg oranjegekleurde bril naar kijkt.
Pina gaf aan dat het loningshuis klaagt over van alles en nog wat, waaronder files. Ze schreef letterlijk dat het gemopper daarover door de koning niet van de lucht was. Dat herkennen mensen niet, dus dan is het vrij logisch dat er om linkjes wordt gevraagd.

En dan blijkt het inderdaad een eenmalige quote te zijn die door meerdere media is gedeeld. Daarmee is de stelling dat WA in het rond moppert over files dus bewezen onwaar.

Maar ik merk al het hele topic dat Pina zich ergert aan wat de media schrijven/uitzenden over het koningshuis. En dat mag natuurlijk.

Maar je kunt daar niet de royals de schuld van geven. Die bepalen namelijk helemaal niet dat de media Amalia neerzetten als een geweldige prinses. Al lijken sommigen hier te denken dat er op elke redactie een pr-officer van het Koninklijk Huis zit die alle teksten dicteert/censureert.
Draaideurforummer schreef:
30-04-2025 16:23
Stress is toch heel persoonlijk. Ik zou het zeker stressvol vinden om op een druk terras te moeten laveren met volle bladen, terwijl van alle kanten mensen mijn aandacht proberen te trekken omdat ze willen bestellen. Ik ken iemand die daar juist van opleeft: lekker weer, vrolijke mensen, die gaat fluitend naar zijn werk op zulke dagen. Ik denk dat de mate van stress die je voelt bepaalt hoe je de werkdruk ervaart.
Misschien vindt de koning het wel oprecht leuk om een dagje buiten door te brengen met het volk, we zullen het nooit zeker weten. Feit blijft dat koningsdag een zorgvuldig geregisseerd charmeoffensief is om goodwill bij het volk te kweken. Gewoon werk dus voor de koning, en zijn hele familie, of zij (en wij) het nu leuk vinden of niet.

Ja het hoort er voor de koninklijke familie bij, koningsdag. Maar het wordt wel georganiseerd omdat men hoopt en verwacht dat het volk en de koninklijke familie het leuk vindt. Niet om ze te straffen.

En dan vraag ik echt af. Zouden ze dat nou echt leuk vinden? Ik kan het me moeilijk voorstellen. En daarom denk ik altijd......laat het gewoon lekker een vrije dag blijven, maar organiseer niet meer zoiets voor de koninklijke familie.
Wat kost dat ook wel niet. Miljoenen toch?
Heal the world, make it a better place.
Judith86 schreef:
30-04-2025 18:23
Ja het hoort er voor de koninklijke familie bij, koningsdag. Maar het wordt wel georganiseerd omdat men hoopt en verwacht dat het volk en de koninklijke familie het leuk vindt. Niet om ze te straffen.

En dan vraag ik echt af. Zouden ze dat nou echt leuk vinden? Ik kan het me moeilijk voorstellen. En daarom denk ik altijd......laat het gewoon lekker een vrije dag blijven, maar organiseer niet meer zoiets voor de koninklijke familie.
Wat kost dat ook wel niet. Miljoenen toch?
Het is mij perssooijk verder om het even, maar het levert de plaatselijke ondernemers natuurlijk vaak wel iets op. En ik denk ook dat wanneer leden van het het koningshuis niet meer ieder jaar op die dag naar een gemeente in het land gaan, dat dat ook een (negatieve) impact kan hebben op alle vieringen in andere delen van het land, ik denk dat veel horeca-ondernemers daar niet zo blij mee zouden zijn.
Where is my mind?
De stad die door de koninklijke familie wordt bezocht is hartstikke blij natuurlijk. En dan met name de horeca en retail. Dat begrijp ik.

Maar zo'n feest wordt betaald met belastinggeld van de burger. Nou zou het niet anders zijn met een president, dan is er geen koningsdag, maar wel iets anders.
Judith86 schreef:
30-04-2025 18:46
De stad die door de koninklijke familie wordt bezocht is hartstikke blij natuurlijk. En dan met name de horeca en retail. Dat begrijp ik.

Maar zo'n feest wordt betaald met belastinggeld van de burger. Nou zou het niet anders zijn met een president, dan is er geen koningsdag, maar wel iets anders.
En dat vloeit dus dus middels BTW van al die ondernemers in Nederland weer terug de staatskas in.
Where is my mind?
Feestje in Doetinchem (plm. € 3 miljoen) was een stuk duurder dan paar jaar terug in Rotterdam. Edit, foutje was € 4 miljoen in R'dam.

Eerder al werd duidelijk dat Doetinchem ruim 1,7 miljoen euro gaat betalen voor Koningsdag. De provincie Gelderland vult 1 miljoen aan. Ook andere Achterhoekse gemeenten en andere instellingen of fondsen betalen mee. In totaal kost de komst van de koninklijke familie dan rond de 3 miljoen euro. "Daar bedank ik alle partijen voor dat we gezamenlijk dit mogelijk maken", aldus Boumans.
https://www.gld.nl/nieuws/8271541/konin ... at-akkoord
SurferRosa schreef:
30-04-2025 18:49
En dat vloeit dus dus middels BTW van al die ondernemers in Nederland weer terug de staatskas in.

Nou ja, niet allemaal natuurlijk. 9 of 21 procent. Dat is maar een klein deel.
Als we alles moeten afschaffen dat geld kost maar niet per se meer geld oplevert dan houden we weinig over.

Cultuur en verbindende activiteiten kosten nu eenmaal geld. Onze musea hangen ook vol met kunst en andere dingen die als waardevol voor het land worden beschouwd, betaald met gemeenschapsgeld. Niemand gaat dood als we die musea opdoeken. Toch houden we ze in stand.

Daarbij, niemand heeft een pistool tegen het hoofd van de Doetinchemse burgemeester gezet toen werd besloten om de royals te ontvangen.
Dat is natuurlijk ook een optie: je zou kunnen stellen dat het koningshuis immaterieel erfgoed is en onderdeel van de Nederlandse cultuur en daarom de moeite van het besteden van publiek geld waard.
Ik heb daar moeite mee, maar het zou een redenering kunnen zijn. Ik zou publiek geld liever aan kunst en cultuur uitgeven, maar dat vinden andere mensen dan weer linkse hobby's.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
30-04-2025 21:15
Dat is natuurlijk ook een optie: je zou kunnen stellen dat het koningshuis immaterieel erfgoed is en onderdeel van de Nederlandse cultuur en daarom de moeite van het besteden van publiek geld waard.
Ik heb daar moeite mee, maar het zou een redenering kunnen zijn. Ik zou publiek geld liever aan kunst en cultuur uitgeven, maar dat vinden andere mensen dan weer linkse hobby's.
Maar Koningsdag is net zo goed cultuur. Misschien niet jouw vorm, maar voor genoeg mensen is het wel cultuur. Die mensen zie je dan misschien weer niet in de musea waar jij zo van houdt, maar ze betalen er wel voor.

De publieke omroep hoeft van mij ook geen voetbalwedstrijden uit te zenden van mijn belastinggeld. Maar het wakkert bij een grote groep landgenoten wel een bepaald gevoel van nationale trots/saamhorigheid aan als ik zie hoe het eraan toegaat bij de befaamde oranjewalk naar het stadion.
toulouse_74 schreef:
30-04-2025 11:44
Wat loop jij dingen uit context te halen zeg. Dan kan je 4 linkjes plaatsen naar dezelfde opmerking, dat maakt niet dat de koning er maar over 'bleef doorgaan'.

De uitspraken zijn niet mopperend in de file gedaan, maar tijdens een werkbezoek aan de verkeerscentrale, dus precies de plek waar je het onderwerp kan aansnijden.
Als je luistert naar dat gesprek, dan hoor je dat het gaat over de fout ingestelde (of te gevoelige) hoogtedetectie en de oorzaak van de sluitingen. Waar hij gelijk in krijgt van een verkeerskundige. Een belangrijk knooppunt in ons land wordt dus 3-4 keer per dag onnodig stilgelegd.
Ik vond het een goed punt, goede argumenten en zeker niet op het niveau van mopperen.

Wat ik trouwens erg ironisch vind in jouw post, is dat dit topic gaat over de zogenaamd ophemelende media, en dat jij komt met linkjes van diezelfde media waarin ze juist een serieus gesprek afdoen als 'mopperen om de file' hihi haha, lekker oppervlakkige koning.'
Nee hoor, ik bedoel niet dat die 4 linkjes naar verschillende dingen verwijzen, het was meer om aan te geven dat het uitgebreid verslagen was, omdat men zo zit te drammen om bronnen. Maar tijdens dat bezoek kwam hij er tot drie keer toe op terug. En toen er een antwoord was gegeven met de reden, vond hij dat overduidelijk een belachelijk antwoord.
Judith86 schreef:
30-04-2025 12:57
Het doet er niet toe, maar toch vind je het nodig om te zeggen dat je denkt dat hij niet de slimste is van de drie broers.
Ja, dat is het mooie van de overerving, we krijgen deze en daar moeten we het mee doen, al was een broer wellicht meer geschikt geweest, dat is de ironie.
Mette schreef:
30-04-2025 21:02
Als we alles moeten afschaffen dat geld kost maar niet per se meer geld oplevert dan houden we weinig over.

Cultuur en verbindende activiteiten kosten nu eenmaal geld. Onze musea hangen ook vol met kunst en andere dingen die als waardevol voor het land worden beschouwd, betaald met gemeenschapsgeld. Niemand gaat dood als we die musea opdoeken. Toch houden we ze in stand.

Daarbij, niemand heeft een pistool tegen het hoofd van de Doetinchemse burgemeester gezet toen werd besloten om de royals te ontvangen.

Dat is niet wat ik bedoelde,ik bedoelde dat ik het me maar moeilijk kan voorstellen dat de koninklijke familie het leuk vindt om door een bomvolle stad te lopen met elk jaar hetzelfde soort toneelstukjes, optredens en meedoe-activiteiten. Ik zou liever in de tuin zitten met een lekker drankje. Of naar een zwembad gaan, of relaxen met een leuke film. Ik hou niet van drukte.

Wat ik dan denk, de koninklijke familie vindt het vast geen bal aan, terwijl het voor hun wordt georganiseerd zodat ze het leuk hebben.

Schaf het dan af denk ik dan. Maar goed, misschien vinden ze het wel oprecht leuk hoor en ben ik veel te pessimistisch.
Mette schreef:
30-04-2025 16:36
Pina gaf aan dat het loningshuis klaagt over van alles en nog wat, waaronder files. Ze schreef letterlijk dat het gemopper daarover door de koning niet van de lucht was. Dat herkennen mensen niet, dus dan is het vrij logisch dat er om linkjes wordt gevraagd.

En dan blijkt het inderdaad een eenmalige quote te zijn die door meerdere media is gedeeld. Daarmee is de stelling dat WA in het rond moppert over files dus bewezen onwaar.

Maar ik merk al het hele topic dat Pina zich ergert aan wat de media schrijven/uitzenden over het koningshuis. En dat mag natuurlijk.

Maar je kunt daar niet de royals de schuld van geven. Die bepalen namelijk helemaal niet dat de media Amalia neerzetten als een geweldige prinses. Al lijken sommigen hier te denken dat er op elke redactie een pr-officer van het Koninklijk Huis zit die alle teksten dicteert/censureert.
Ik erger me nergens écht aan, daarvoor vind ik het te grappig. Maar ik ben het eens met TO dat het allemaal overdreven complimenteus is, zelfs door andere media dan bijvoorbeeld de slijmerds van Blauw Bloed ofzo. Hele normale dingen worden opgeblazen. Máxima helpt een kind overeind dat voor haar neus van zijn skateboard dondert. Nou, nou, wat een geweldig mens is ze toch! Tjonge jonge… het is toch het Sinterklaasjournaal niet.

Tot slot, ik ben niet tegen het koningshuis vanwege de kosten. Alles kost geld, dat maakt me niet zoveel uit. Ik ben zelf ook helemaal niet verstandig met geld, dus dat zal allemaal wel. Het is voor mij gewoon principieel onzin, dat is alles. Maar ze moeten wel gewoon belasting betalen.

Maar buiten deze dagen om heb ik er verder weinig mee van doen. Behalve dat ik pal naast het paleis op de Dam woon dan, dus elk staatsbezoek krijg ik wel mee, haha! Het lot tart mij.
pina schreef:
30-04-2025 21:30
Ja, dat is het mooie van de overerving, we krijgen deze en daar moeten we het mee doen, al was een broer wellicht meer geschikt geweest, dat is de ironie.
Wat is de ironie? Wie bepaalt wat geschikter is? Je kan vinden dat zijn broer het beter zou hebben gedaan, maar dat is alleen maar een aanname. Je weet niet hoe die broer zich had ontwikkeld als hij van zijn geboorte de druk had gevoeld van de troonopvolging.

Er zal altijd ergens iemand te vinden zijn die het beter zou doen. Ook bij een gekozen kandidaat. Onder 330 miljoen Amerikanen loopt vast iets beters rond en toch konden ze slechts uit deze twee kiezen.
Mette schreef:
30-04-2025 21:40
Wat is de ironie? Wie bepaalt wat geschikter is? Je kan vinden dat zijn broer het beter zou hebben gedaan, maar dat is alleen maar een aanname. Je weet niet hoe die broer zich had ontwikkeld als hij van zijn geboorte de druk had gevoeld van de troonopvolging.

Er zal altijd ergens iemand te vinden zijn die het beter zou doen. Ook bij een gekozen kandidaat. Onder 330 miljoen Amerikanen loopt vast iets beters rond en toch konden ze slechts uit deze twee kiezen.
De ironie is dat we de functie van groots belang vinden, maar ondertussen zetten we gewoon de eerstgeborene van de vorige op die stoel. Maakt niet uit wat iemand in zijn mars heeft. Mooi toch.
pina schreef:
30-04-2025 21:30
Dat vind ik nou juist wel mooi, het is onderdeel van dit onalledaagse en wonderlijke systeem. Dingen zijn niet logisch volgens onze normen, want wij moeten allemaal solliciteren om als beste kandidaat uit de bus te komen, maar een prinsje of prinsesje dat als eerste wordt geboren is volgens de traditie gewoon de troonopvolger. Klaar. Laat de klokken maar luiden! Laat het volk maar dansen en feesten, leve het prinsje of prinsesje, we zijn weer verzekerd van een nieuwe Koning(in)!

Niemand snapt het maar zo gaat het al eeuwen. Ik kan daar wel van genieten. Juist omdat het Koningshuis buiten onze werkelijkheid valt, werkt het.
Claire45 schreef:
30-04-2025 21:46
Dat vind ik nou juist wel mooi, het is onderdeel van dit onalledaagse en wonderlijke systeem. Dingen zijn niet logisch volgens onze normen, want wij moeten allemaal solliciteren om als beste kandidaat uit de bus te komen, maar een prinsje of prinsesje dat als eerste wordt geboren is volgens de traditie gewoon de troonopvolger. Klaar. Laat de klokken maar luiden! Laat het volk maar dansen en feesten, leve het prinsje of prinsesje, we zijn weer verzekerd van een nieuwe Koning(in)!

Niemand snapt het maar zo gaat het al eeuwen. Ik kan daar wel van genieten. Juist omdat het Koningshuis buiten onze werkelijkheid valt, werkt het.
Kijk, dat is de clou. Dat zie je door heel dit topic. Vind je het leuk, dan interpreteer je alles als leuk, als het niet linksom kan, dan wel rechtsom. En anders met purschuim. Er is altijd een verzachtende omstandigheid of excuus. Of een voordeel/prestatie.

En vind je het niks, zoals ik, dan is het uitgangspunt altijd, deze mensen zouden er eigenlijk niet moeten zijn, en het is volslagen belachelijk dat ik überhaupt wat met deze mensen te maken heb, als onderdaan.
Judith86 schreef:
30-04-2025 21:35
Dat is niet wat ik bedoelde,ik bedoelde dat ik het me maar moeilijk kan voorstellen dat de koninklijke familie het leuk vindt om door een bomvolle stad te lopen met elk jaar hetzelfde soort toneelstukjes, optredens en meedoe-activiteiten. Ik zou liever in de tuin zitten met een lekker drankje. Of naar een zwembad gaan, of relaxen met een leuke film. Ik hou niet van drukte.

Wat ik dan denk, de koninklijke familie vindt het vast geen bal aan, terwijl het voor hun wordt georganiseerd zodat ze het leuk hebben.

Schaf het dan af denk ik dan. Maar goed, misschien vinden ze het wel oprecht leuk hoor en ben ik veel te pessimistisch.
Natuurlijk beschouwen de royals zo'n route langs de regionale highlights niet als cadeau van het volk.

Het is een verbindende aangelegenheid, dat bijdraagt aan een gevoel van verbondenheid, eenheid, trots.

En een van de kerntaken van de koning is het bevorderen van verbinding. Een mooiere gelegenheid dan zijn eigen verjaardag ergens n het land vieren is er niet.
Mette schreef:
30-04-2025 21:25
Maar Koningsdag is net zo goed cultuur. Misschien niet jouw vorm, maar voor genoeg mensen is het wel cultuur. Die mensen zie je dan misschien weer niet in de musea waar jij zo van houdt, maar ze betalen er wel voor.

De publieke omroep hoeft van mij ook geen voetbalwedstrijden uit te zenden van mijn belastinggeld. Maar het wakkert bij een grote groep landgenoten wel een bepaald gevoel van nationale trots/saamhorigheid aan als ik zie hoe het eraan toegaat bij de befaamde oranjewalk naar het stadion.
Dat schreef ik toch ook? Het is cultuur te noemen, alleen niet de cultuur die ik prefereer. En aangezien mijn mening niet zaligmakend is,is mijn cultuur niet beter.
Blijft wel het probleem met een archaïsch,. ondemocratisch instituut in een democratische rechtsstaat, maar goed.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
pina schreef:
30-04-2025 21:45
De ironie is dat we de functie van groots belang vinden, maar ondertussen zetten we gewoon de eerstgeborene van de vorige op die stoel. Maakt niet uit wat iemand in zijn mars heeft. Mooi toch.
Zoals al eerder aangekaart, in de praktijk blijkt dat een gekozen staatshoofd niet per se een beter functionerend land oplevert. Dat zal vast ook te maken hebben met de zeer beperkte macht die we ons staatshoofd geven.
Mette schreef:
30-04-2025 22:02
Zoals al eerder aangekaart, in de praktijk blijkt dat een gekozen staatshoofd niet per se een beter functionerend land oplevert. Dat zal vast ook te maken hebben met de zeer beperkte macht die we ons staatshoofd geven.
Die macht is pas na jaren ingeperkt, want Beatrix is lange tijd de vorst met de meeste politieke macht geweest*.

Mij gaat het niet om wat beter is voor het land, het gaat me om het principe, dat deze mensen zo op die positie belanden.

Ik weet overigens niet over welke praktijk jullie het hebben. Is Nederland het best functionerende land ofzo? Dat is nieuw voor mij.

*edit: binnen Europa en in het eigen land natuurlijk.
pina wijzigde dit bericht op 30-04-2025 22:08
4.06% gewijzigd
Mette schreef:
30-04-2025 21:54
Natuurlijk beschouwen de royals zo'n route langs de regionale highlights niet als cadeau van het volk.

Het is een verbindende aangelegenheid, dat bijdraagt aan een gevoel van verbondenheid, eenheid, trots.

En een van de kerntaken van de koning is het bevorderen van verbinding. Een mooiere gelegenheid dan zijn eigen verjaardag ergens n het land vieren is er niet.
Dat weet je net zo goed niet. Hoezo kunnen jullie wel in de hoofden van deze mensen kijken en ik niet?
pina schreef:
30-04-2025 21:45

Tot nu toe maakt het niet uit wat iemand in zijn mars heeft, omdat de troonopvolger altijd een bekwaam persoon is gebleken. Maar we hebben nog niet zo heel lang een koningshuis.

Stel dat een troonopvolger echt niet de capaciteiten heeft, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, of doordat een troonopvolger helemaal van het pad raakt door criminaliteit ofzo dan wordt die persoon vast geen koning(in).

Dus zo zwart/wit is het nou ook weer niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven