Entertainment alle pijlers

De “puff pieces” van de Koninklijke familie in de media

26-04-2025 20:00 472 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreselijk. :nut:
Worden ze betaald door het koningshuis want ik zie het niet??

Het is 1 van de meest oncharismatische royal family in Europa volgens mij. Boring. Sorry.
De enige die semi charismatisch is, is Máxima maar soms een beetje té gemaakt.
Koning Willem Alexander lijkt me een hork en Amalia… tja, no comment.
Judith86 schreef:
30-04-2025 22:08
Tot nu toe maakt het niet uit wat iemand in zijn mars heeft, omdat de troonopvolger altijd een bekwaam persoon is gebleken. Maar we hebben nog niet zo heel lang een koningshuis.

Stel dat een troonopvolger echt niet de capaciteiten heeft, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, of doordat een troonopvolger helemaal van het pad raakt door criminaliteit ofzo dan wordt die persoon vast geen koning(in).

Dus zo zwart/wit is het nou ook weer niet.
Och, we hebben natuurlijk weleens gehad dat een kind op de troon kwam. Natuurlijk, daar zijn dan oplossingen voor.

Maar jij en ik worden niet gevraagd.
Nana_Mouskouri schreef:
30-04-2025 21:57
Dat schreef ik toch ook? Het is cultuur te noemen, alleen niet de cultuur die ik prefereer. En aangezien mijn mening niet zaligmakend is,is mijn cultuur niet beter.
Blijft wel het probleem met een archaïsch,. ondemocratisch instituut in een democratische rechtsstaat, maar goed.
Je schreef dat je het geld liever aan kunst en cultuur dan aan Koningsdag zou uitgeven. Dan schaar je Koningsdag in mijn hoofd dus niet onder cultuur.

Maakt mij niet uit verder. Overigens is Koningsdag al immaterieel erfgoed.

En ja, het is ondemocratisch. Maar in de praktijk heeft ie amper macht en functioneert het land best aardig onder deze constructie, in ieder geval niet slechter dan de republieken om ons heen. Als je het mij vraagt hebben we dan toch andere prioriteiten dan een jarenlang gedoe met een grondwetswijziging om de hele staatsinrichting aan te passen.
pina schreef:
30-04-2025 22:10
Och, we hebben natuurlijk weleens gehad dat een kind op de troon kwam. Natuurlijk, daar zijn dan oplossingen voor.

Maar jij en ik worden niet gevraagd.

Nee , wij worden nooit koning(in).

Maar tijden veranderen en ik denk dat het in de toekomst best wel eens zo zou kunnen zijn dat het makkelijker wordt om afstand te doen van troonopvolging. En dan denkt de broer of zus van de troonopvolger......ja hallo als jij afstand doet word ik koning(in) en daar heb ik ook geen zin in, dus bekijk het maar.

Of een koningspaar blijkt onvruchtbaar en er is geen troonopvolger en er zal een neef of nicht het stokje moeten overnemen.

Nou ja, en zo kan het misschien gebeuren dat we over een paar honderd jaar helemaal geen koningshuis meer hebben.
Heal the world, make it a better place.
pina schreef:
30-04-2025 22:06
Dat weet je net zo goed niet. Hoezo kunnen jullie wel in de hoofden van deze mensen kijken en ik niet?
Zou best kunnen dat ze het hartstikke leuk vinden. Maar het is wel gewoon werk.

Het is niet dat ze op Koningsdag 's ochtends wakker worden en zich dan verheugd afvragen wat het volk toch weer voor leuks voor ze verzonnen heeft. Ze hebben namelijk zelf ook nogal veel tijd in de voorbereiding moeten steken en kunnen het draaiboek wel dromen.
Judith86 schreef:
30-04-2025 22:19

Maar tijden veranderen en ik denk dat het in de toekomst best wel eens zo zou kunnen zijn dat het makkelijker wordt om afstand te doen van troonopvolging. En dan denkt de broer of zus van de troonopvolger......ja hallo als jij afstand doet word ik koning(in) en daar heb ik ook geen zin in, dus bekijk het maar.

Of een koningspaar blijkt onvruchtbaar en er is geen troonopvolger en er zal een neef of nicht het stokje moeten overnemen.

Nou ja, en zo kan het misschien gebeuren dat we over een paar honderd jaar helemaal geen koningshuis meer hebben.
Dit is allemaal toch nog steeds gewoon de normale lijn van de troonopvolging? Dit heeft toch niets met veranderende tijden te maken?

Friso was tweede in lijn van troonopvolging toen hij afstand van de troon nam. Maar hij wist toch al dat hij, zodra Willem kinderen zou krijgen naar beneden zou zakken.
Judith86 schreef:
30-04-2025 22:19

Hier is al in voorzien. Als er geen opvolging is dan wordt er een regent benoemd. Lukt dat ook niet direct dan neemt de Raad van State waar.
pina schreef:
30-04-2025 22:05
Die macht is pas na jaren ingeperkt, want Beatrix is lange tijd de vorst met de meeste politieke macht geweest*.

Mij gaat het niet om wat beter is voor het land, het gaat me om het principe, dat deze mensen zo op die positie belanden.

Ik weet overigens niet over welke praktijk jullie het hebben. Is Nederland het best functionerende land ofzo? Dat is nieuw voor mij.

*edit: binnen Europa en in het eigen land natuurlijk.
We hebben het toch over de huidge situatie qua macht. Toen Bea meer macht had was ik niet geboren dus had ik er geen mening over.

En nee, we zijn niet het best functionerende land, want hoe zou je dat moeten meten. Ik zeg dat dit land vrij aardig functioneert en niet per se slechter dan de Europese republieken. Kan je ook over van mening verschillen natuurlijk.
Mette schreef:
30-04-2025 22:53
We hebben het toch over de huidge situatie qua macht. Toen Bea meer macht had was ik niet geboren dus had ik er geen mening over.

En nee, we zijn niet het best functionerende land, want hoe zou je dat moeten meten. Ik zeg dat dit land vrij aardig functioneert en niet per se slechter dan de Europese republieken. Kan je ook over van mening verschillen natuurlijk.
De rol van de koning bij de formatie is pas in 2012 afgeschaft, dus toen was je er al wel neem ik aan.
Nana_Mouskouri schreef:
30-04-2025 21:57
Dat schreef ik toch ook? Het is cultuur te noemen, alleen niet de cultuur die ik prefereer. En aangezien mijn mening niet zaligmakend is,is mijn cultuur niet beter.
Blijft wel het probleem met een archaïsch,. ondemocratisch instituut in een democratische rechtsstaat, maar goed.
Ik vrees dat dit probleem opgelost gaat worden door het verdwijnen van de democratische rechtsstaat ipv het afschaffen van de monarchie.
Tot zover mijn vertrouwen in de mens en (in?) de toekomst. Morgen 1 mei, dat is nog te overzien. Dat is dan weer geen feestdag, het kan verkeren.
pina schreef:
30-04-2025 23:08
De rol van de koning bij de formatie is pas in 2012 afgeschaft, dus toen was je er al wel neem ik aan.
Beetje lastig zo als je eerst begint ov de jaren 80 en als ik daar dan ook reageer hebben we het ineens over 2012.

Volgens mij hebben we het over nu, 2025. Niet over 1980 en niet over 2012. Toem was WA geen koning en ik zou niet meer weten war er toenl speelde. Als je het over de slecht functionerende (?) monarchie t/m 2012 wilt hebben omdat het staatshoofd te veel macht had dan is het een hele andere discussie.

Verder ben ik groot voorstander van een formatie zonder koning. Ik vind her juist een goede reden voor onze monarchie, zo min mogelijk macht en geen politieke kleur voor het staatshoofd.
Mette schreef:
01-05-2025 07:04
Beetje lastig zo als je eerst begint ov de jaren 80 en als ik daar dan ook reageer hebben we het ineens over 2012.

Volgens mij hebben we het over nu, 2025. Niet over 1980 en niet over 2012. Toem was WA geen koning en ik zou niet meer weten war er toenl speelde. Als je het over de slecht functionerende (?) monarchie t/m 2012 wilt hebben omdat het staatshoofd te veel macht had dan is het een hele andere discussie.

Verder ben ik groot voorstander van een formatie zonder koning. Ik vind her juist een goede reden voor onze monarchie, zo min mogelijk macht en geen politieke kleur voor het staatshoofd.
Het gaat niet om beter of slechter functioneren. Beatrix was in mijn ogen een goede vorstin. Het ging om de invloed van een niet gekozen staatshoofd op op het democratisch proces. Die invloed is terecht ingeperkt.

Overigens is de viering van koningsdag (destijds Koninginnedag) op de manier zoals wij die nu kennen "verzonnen" door Beatrix. Haar moeder Juliana hield elk jaar een defilé op paleis Soesdijk. De familie stond op het bordes van het paleis en het volk trok in een bonte optocht aan ze voorbij.
Draaideurforummer schreef:
01-05-2025 08:00
Het gaat niet om beter of slechter functioneren. Beatrix was in mijn ogen een goede vorstin. Het ging om de invloed van een niet gekozen staatshoofd op op het democratisch proces. Die invloed is terecht ingeperkt.

Overigens is de viering van koningsdag (destijds Koninginnedag) op de manier zoals wij die nu kennen "verzonnen" door Beatrix. Haar moeder Juliana hield elk jaar een defilé op paleis Soesdijk. De familie stond op het bordes van het paleis en het volk trok in een bonte optocht aan ze voorbij.
Invoering dateert toch al van veel langer geleden? Voorloper was prinsessendag en volgens mij was het al vanaf begin 1900 een echt volksfeest ipv alleen een defilé.
Mette schreef:
30-04-2025 22:24
Zou best kunnen dat ze het hartstikke leuk vinden. Maar het is wel gewoon werk.

Het is niet dat ze op Koningsdag 's ochtends wakker worden en zich dan verheugd afvragen wat het volk toch weer voor leuks voor ze verzonnen heeft. Ze hebben namelijk zelf ook nogal veel tijd in de voorbereiding moeten steken en kunnen het draaiboek wel dromen.
En dat is nou precies wat ik bedoel met poppenkast. Het moet allemaal spontaal lijken, maar het is een tot in de puntjes geregisseerde voorstelling.
Aneso schreef:
01-05-2025 08:03
Invoering dateert toch al van veel langer geleden? Voorloper was prinsessendag en volgens mij was het al vanaf begin 1900 een echt volksfeest ipv alleen een defilé.
Ik kan me vanuit mijn vroegste jeugd (jaren 60) niet herinneren dat er toen veel georganiseerd werd. Geen vrijmarkt of staatfeesten iig. En ik woon in een grote stad. Maar het kan best zijn dat dit in golfbewegingen gaat; tijden waarin er méér of minder aandacht voor is.
Aneso schreef:
01-05-2025 08:03

Zo had ik het ook begrepen.
Al sinds halverwege 1800 volgens mij.
Juliana had er een defilé van gemaakt en Beatrix wilde dit niet voortzetten.
Sindsdien zijn die bezoeken aan steden/dorpen begonnen. Maar het is al bijna 150 jaar een feestdag met festiviteiten etc.
01-05-2025 08:00

Dat het het karakter van het feest verandert door de jaren heen lijkt me logisch, alles verandert dus dit ook.

En ik ben ook voor zo min mogelijk macht voor een staatshoofd op basis van geboorte. Dat kan prima samen met wel de voordelen zien van onze monarchie.
mette wijzigde dit bericht op 01-05-2025 08:14
0.59% gewijzigd
01-05-2025 08:06
Ik kan me vanuit mijn vroegste jeugd (jaren 60) niet herinneren dat er toen veel georganiseerd werd. Geen vrijmarkt of staatfeesten iig. En ik woon in een grote stad. Maar het kan best zijn dat dit in golfbewegingen gaat; tijden waarin er méér of minder aandacht voor is.

Ik denk ook wel dat het sinds de jaren '80 veel groter gegroeid is.
01-05-2025 08:04
En dat is nou precies wat ik bedoel met poppenkast. Het moet allemaal spontaal lijken, maar het is een tot in de puntjes geregisseerde voorstelling.
Dat is toch niet vreemd? Je kunt moeilijk de koninklijke familie op een willekeurige donderdagochtend naar Stadskanaal sturen en ze daar een rondje laten lopen en hopen dat er wat vertier voor ze is.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
01-05-2025 08:14
Dat is toch niet vreemd? Je kunt moeilijk de koninklijke familie op een willekeurige donderdagochtend naar Stadskanaal sturen en ze daar een rondje laten lopen en hopen dat er wat vertier voor ze is.
Ik vind dat niet vreemd hoor. Eerder vreemd dat je het (van sommigen) niet mag benoemen zoals het is.
Maar dat kan dus niet anders. Hoe wil je het doen zonder voorbereiding?

En vrijwel iedereen snapt toch dat er een jaar voorbereiding vooraf gaat aan zo'n evenement. Al is het alleen maar omdat je anders de beveiliging niet op orde krijgt.
Nana_Mouskouri schreef:
01-05-2025 08:14

Ik vind het ook wel lichtelijk vermoeiend worden dat iets dat geregisseerd is, dus een poppenkast is.
Hoe zou het dan géén poppenkast zijn?
Ze gewoon ergens droppen en wat rond laten lopen?
Kon dat maar..
Daarbij, een goed feest heeft een draaiboek nodig. Die heb je zelf ook als je een groot feest geeft. Een huwelijk bijvoorbeeld.
01-05-2025 08:18
Ik vind dat niet vreemd hoor. Eerder vreemd dat je het (van sommigen) niet mag benoemen zoals het is.
Van wie mag je dat niet benoemen? Iedereen weet dit en iedereen snapt dat het niet anders kan. Het gaat er al 20 pagina's lang over.
Hallodaar schreef:
01-05-2025 08:21
Ik vind het ook wel lichtelijk vermoeiend worden dat iets dat geregisseerd is, dus een poppenkast is.
Hoe zou het dan géén poppenkast zijn?
Ze gewoon ergens droppen en wat rond laten lopen?
Kon dat maar..
Daarbij, een goed feest heeft een draaiboek nodig. Die heb je zelf ook als je een groot feest geeft. Een huwelijk bijvoorbeeld.
Dit. Voor een evenementje als een bruiloft zijn mensen al een jaar bezig.

Ieder evenement, dus ook het concert van je geliefde artiest, is tot in de puntjes voorbereid en iedereen die daar rondloopt kent het draaiboek van seconde tot seconde uit zijn hoofd. Dan hoor ik nooit niemand klagen dat het een grote poppenkast is.
Volgens mij is er helemaal niemand die denkt dat het allemaal spontaan is :@@:
01-05-2025 08:18
Jij lijkt te denken dat iedereen die positief is over het Koningshuis in sprookjes gelooft: dat de Oranjes met z’n allen spontaan ergens uit de auto stappen op Koningsdag; dat ze elke ochtend helemaal gekapt en mooi aangekleed uit bed stappen; dat ze in de tuin een boom hebben waar gouden munten aan groeien en dat ze thuis ook regelmatig koekhappen.

Echt, je hoeft niemand uit de droom te helpen. Iedereen weet dat het Koningshuis ceremonieel is en dat mag je best een poppenkast noemen maar doe nou niet alsof dat een enorm helder inzicht van jou is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven