Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1769 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
LunchLover schreef:
02-05-2025 23:44
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar waarom hoog je niet nu al op dan? Als het niet werkt lijkt me dat wel goed om te doen (maar wellicht zeg ik nu iets raars...).
Haha zeker geen rare opmerking hoor. Misschien dat het geld mij weerhoudt, er schijnen 6 doses in de pen (0,25) te zitten. Voor mijn gevoel moet ik de pen helemaal opmaken, voordat ik aan de 0,5 begin. Maar je hebt een punt, mss dat ik vrijdag wel met de 0,5 ga beginnen.
pampalate schreef:
04-05-2025 13:27
Haha zeker geen rare opmerking hoor. Misschien dat het geld mij weerhoudt, er schijnen 6 doses in de pen (0,25) te zitten. Voor mijn gevoel moet ik de pen helemaal opmaken, voordat ik aan de 0,5 begin. Maar je hebt een punt, mss dat ik vrijdag wel met de 0,5 ga beginnen.
betaal jij het zelf dan? Ik ga echt niet lopen klooien met die dingen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
04-05-2025 14:26
betaal jij het zelf dan? Ik ga echt niet lopen klooien met die dingen.
Ja, ondanks dat ik diabetes heb en een BMI van van de 35, kom ik helaas niet in aanmerking voor een vergoeding.
pampalate schreef:
04-05-2025 13:27

Kun je niet 2x 0,25 prikken? Of zit er nog 0,5 in de pen? Ik moet vaak aan het eind vd pen het resterende deel uit een andere pen halen en dat gaat prima. Zet ik gewoon 2 prikken.

Snap het wel beetje, ik betaal het ook zelf. Maar ja ergens voor betalen wat niet werkt vind ik erger dan ophogen :)
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik ben, i.v.m. zwangerschap, acuut gestopt met Ozempic. De eerste twee weken ging het nog wel, maar inmiddels is de eetruis en het hongergevoel weer volop aanwezig. Confronterend vind ik. Het was zo lekker rustig in mijn hoofd.
We hadden nog een hoop snacks en zoetigheid in huis van 2 feestjes, maar nu heb ik gisteren aan mijn man gevraagd of hij dit weg wil gooien. Moet nu op wilskracht proberen het bij gezonde snacks te houden en het aangeleerde gedrag van niet meer 's avonds snacken door te zetten.
Plinkie, Dat is dan wel weer even schakelen kan ik me zo voorstellen nu die ruis er weer is. Mag ik je wel feliciteren met je zwangerschap?

Ik ben afgelopen donderdag gestart met Mounjaro, 2,5 mg. De eerste 2/3 dagen misselijk geweest/continu vol gevoel. Eetruis is nog aanwezig. Misselijkheid lijkt nu wel weg. Ik moet 4 weken lang deze dosering dan, na overleg met arts, naar 5 mg.
dubbel
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 06-05-2025 12:39
99.54% gewijzigd
pampalate schreef:
29-03-2025 17:20
Ik heb inmiddels een gesprek gehad met de diabetes verpleegkundige, zij vertelde dat zij vanuit haar cliënten vooral positieve ervaringen heeft. Ik heb mijn vragen kunnen stellen en ben er inmiddels uit dat ik Ozempic ga gebruiken. Ik kan er volgende week mee starten, en merk dat ik het super spannend vind. Het roept toch best nog wel wat vragen/onzekerheden bij mij op. Het lijkt mij zo een raar idee dat ik niet meer bijv een zak M&Ms kan opeten, of een halve zak chips, Daar zit bij mij nl de valkuil in, en niet zozeer het altijd maar honger hebben wat ik hier ook lees. Vooral in het weekend laat ik mijzelf hier in gaan, als een soort van beloning dat ik het doordeweeks aardig heb volgehouden.
Zijn er meer forummers hier die ook snoepkonten zijn (dus niet veel en uitgebreid eten) en dit dus hebben “moeten” opgeven? Hoe gaan jullie hiermee om? Is het echt zo dat je minder trek in suiker/snoep hebt met Ozempic?
De reden waarom ik dit quote is omdat dit eten van suikerbommen misschien meer dopamine gerelateerd is?

In het kader van die dopaminebom, kan ik hier een vraag stellen over bekendheid met begeleiding en microdosering? Mijn man heeft overgewicht (BMI 27) en valt hierdoor dus niet in de doelgroep voor deze medicatie. Ik heb echter een interview gezien dat hele lage doseringen (dus nog minder dan de startdoses) enigzins kunnen helpen bij overgewicht, maar met name andere gunstige effecten hebben. Effecten op het dopamine systeem. Kortom, daar waar je beloningssysteem op aanslaat. Dat kan zijn eten, maar ook alcohol, roken, drugs, etc. En het zou mogelijk helpen bij stemmingsproblemen, omdat overgewicht vaak gepaard schijnt te gaan met ontstekingen binnen de hersenen.

Hoe dan ook, het voert te ver om het interview letterlijk uit te kauwen. Maar ik ben wel een beetje gaan zoeken wat er in Nederland (al) geboden wordt en ik kom niet verder dan artsverwijzingen die een minimale BMI nodig hebben van 30 en of diabetes met een BMI vanaf 27. Dan valt mijn man uberhaupt buiten de doelgroep. Zijn jullie bekend met artsen, ziekenhuizen of onderzoeken die micro dosering als interessegebied hebben? Niet alleen voor overgewicht, maar met name voor andere positieve effecten. Bestaan die uberhaupt in Nederland?
Aneso schreef:
06-05-2025 11:54
Plinkie, Dat is dan wel weer even schakelen kan ik me zo voorstellen nu die ruis er weer is. Mag ik je wel feliciteren met je zwangerschap?

Ik ben afgelopen donderdag gestart met Mounjaro, 2,5 mg. De eerste 2/3 dagen misselijk geweest/continu vol gevoel. Eetruis is nog aanwezig. Misselijkheid lijkt nu wel weg. Ik moet 4 weken lang deze dosering dan, na overleg met arts, naar 5 mg.
Feliciteren mag, ik hoop terecht, want het is nog een beetje spannend of het goed blijft gaan :)
NomenNesci0 schreef:
06-05-2025 12:39
De reden waarom ik dit quote is omdat dit eten van suikerbommen misschien meer dopamine gerelateerd is?

In het kader van die dopaminebom, kan ik hier een vraag stellen over bekendheid met begeleiding en microdosering? Mijn man heeft overgewicht (BMI 27) en valt hierdoor dus niet in de doelgroep voor deze medicatie. Ik heb echter een interview gezien dat hele lage doseringen (dus nog minder dan de startdoses) enigzins kunnen helpen bij overgewicht, maar met name andere gunstige effecten hebben. Effecten op het dopamine systeem. Kortom, daar waar je beloningssysteem op aanslaat. Dat kan zijn eten, maar ook alcohol, roken, drugs, etc. En het zou mogelijk helpen bij stemmingsproblemen, omdat overgewicht vaak gepaard schijnt te gaan met ontstekingen binnen de hersenen.

Hoe dan ook, het voert te ver om het interview letterlijk uit te kauwen. Maar ik ben wel een beetje gaan zoeken wat er in Nederland (al) geboden wordt en ik kom niet verder dan artsverwijzingen die een minimale BMI nodig hebben van 30 en of diabetes met een BMI vanaf 27. Dan valt mijn man uberhaupt buiten de doelgroep. Zijn jullie bekend met artsen, ziekenhuizen of onderzoeken die micro dosering als interessegebied hebben? Niet alleen voor overgewicht, maar met name voor andere positieve effecten. Bestaan die uberhaupt in Nederland?
Volgens mij schrijven sommige commerciële aanbieders het wel voor bij een bmi tussen de 27 en 30, maar of die ook het microdosering project aangaan weet ik niet. Yazen schrijft soms wel 1,25 voor als mensen heftige bijwerkingen krijgen, maar of ze dat ook zomaar doen weet ik niet.
Een voorzichtige felicitatie dan met je zwangerschap Plinkie! Wel vervelend dat die eetruis al weer zo snel terug is.

Ik loop nu tegen het volgende aan. Zit in de 4de opbouw week van Saxenda en spuit nu 3 dagen 2,4 mg. Uiteindelijk moet ik naar de 3. Tot nu toe ging de opbouw vrij probleemloos. Tot de 2,4… ben al drie dagen in toenemende mate misselijk en zelfs nu dat ik op het punt van overgeven sta. Dit kan niet helemaal de bedoeling zijn (oké je valt zo wel af haha) maar ben er best beroerd van. Is dit uitzingen en doorbijten of toch even paar dagen terug naar 1,8? En hoe lang blijf je dan op deze dosering voor je weer verhoogd.

Iemand deze ervaring gehad?
Gefeliciteerd Plinkie!
Kan me voorstellen dat het een teleurstelling is om die eetruis weer zo heftig terug te krijgen. Je hoopt toch dat het anders is. Sterkte! Op naar een mooie echo :heart:

Biems schreef:
06-05-2025 17:52
Ik loop nu tegen het volgende aan. Zit in de 4de opbouw week van Saxenda en spuit nu 3 dagen 2,4 mg. Uiteindelijk moet ik naar de 3. Tot nu toe ging de opbouw vrij probleemloos. Tot de 2,4… ben al drie dagen in toenemende mate misselijk en zelfs nu dat ik op het punt van overgeven sta. Dit kan niet helemaal de bedoeling zijn (oké je valt zo wel af haha) maar ben er best beroerd van. Is dit uitzingen en doorbijten of toch even paar dagen terug naar 1,8? En hoe lang blijf je dan op deze dosering voor je weer verhoogd.

Iemand deze ervaring gehad?

Ik heb twee weken terug een naar gevoel gehad met pijn en misselijk. Weet niet 100% zeker of het de saxenda was maar ben ff terug gegaan in doses en toen was het wel weg. Ik zit nu weer op 1,8 en blijf toch maar ff hier hangen. Zat toen 2 weken op 2,1 dus weet niet echt zeker of dit het nou was.

Als je ook effectief afvalt met 1,8 zou ik zeker terug gaan. Je kan later nog proberen verder op te hogen, evt met een halve stap naar 2,1?
Hebben jullie dat ook dat eten steeds meer tegen staat?
Kon ik eerst mijn avond eten nog waardeerden, maar heb de laatste paar maanden dat ik het liever oversla. Doe ik natuurlijk niet want moet aan mijn voedingstoffen komen.
Dobbelsteen schreef:
07-05-2025 09:52
Hebben jullie dat ook dat eten steeds meer tegen staat?
Kon ik eerst mijn avond eten nog waardeerden, maar heb de laatste paar maanden dat ik het liever oversla. Doe ik natuurlijk niet want moet aan mijn voedingstoffen komen.

Ja, ik heb daar ook een paar maanden last van gehad. Vond ik behoorlijk vervelend. Ik vond groenten zelfs niet echt lekker meer en het kostte me veel moeite om gezonde maaltijden te maken (want waarom al die moeite doen als je het daarna met lange tanden naar binnen werkt). Bij mij is het overgegaan en ik heb om deze reden bewust mijn dosis laag gehouden. Dat betekent dat ik nu weer vaker snoep en minder snel afval, maar ik vond het echt waardeloos om helemaal geen zin meer te hebben in eten.
Ja ik herken dat ook wel. Ook eten wat ik altijd eerst met veel smaak at.

Vanochtend een stapje terug in dosering gedaan en nu is het qua misselijkheid goed. Iets een weeïg gevoel, maar daar is prime mee te leven. Gisteravond was ik echt zo beroerd. We houden het even op de 1.8
Ik kijk het nog even aan. Ook valt koffie en cola zero slechter misschien door de cafeïne denk ik.
Daar maar eens mee minderen misschien versterkt dat het gegevoel juist.
Ik denk dat je lichaam dan nog niet klaar is voor een ophoging van de Saxenda, Biems. Hoog je op omdat je het nodig hebt, of omdat je na een week behoort op te horen?
Ik ben prik nu 3 weken Saxenda, zit nog op 1,2. En ik hoop daar nog even op te blijven. Ben inmiddels 4,1 kwijt.
Maar als je merkt dat je weer trek krijgt/ meer gaan snaaien is het wel slim om op te hogen natuurlijk.

Wat doen jullie met het laatste beetje Saxenda uit de pen? De mijne is nu bijna op, maar de pen draait nooit helemaal tot het einde. Ik heb weleens gelezen over de 'golden dose', dat laatste restje, maar hoe krijg je die uit de pen?
Aray48 schreef:
14-05-2025 18:35
Ik denk dat je lichaam dan nog niet klaar is voor een ophoging van de Saxenda, Biems. Hoog je op omdat je het nodig hebt, of omdat je na een week behoort op te horen?
Ik ben prik nu 3 weken Saxenda, zit nog op 1,2. En ik hoop daar nog even op te blijven. Ben inmiddels 4,1 kwijt.
Maar als je merkt dat je weer trek krijgt/ meer gaan snaaien is het wel slim om op te hogen natuurlijk.

Wat doen jullie met het laatste beetje Saxenda uit de pen? De mijne is nu bijna op, maar de pen draait nooit helemaal tot het einde. Ik heb weleens gelezen over de 'golden dose', dat laatste restje, maar hoe krijg je die uit de pen?

Ik zit al bijna 5 mnd op 1,8. Heb blauwe maandag 2,1 gespoten maar weer terug. Gebruik het al meer dan 7 mnd, dus je hoeft idd echt niet zo snel als de fabrikant wil!

Ik heb toevallig wat naalden en spuitjes in huis gehaald en de laatste pen bewaard om te zien wat ik daar nog uit haal. Als ik het niet vergeet probeer ik dat morgen.
Ja ik zit nu op 2,4 en dat gaat goed. Val zo’n halve tot 1kg per week af. Meer hoeft ook niet. En doe ook 3x in de week krachttraining. Bij de PT word ik ook elke 2 weken opgemeten. Dat is wel fijn.
Ik heb toevallig vandaag mijn Wegovy opgehoogd. Maar zat/zit op een heel langzaam schema:

8 weken 0,25 mg
14 weken 0,5 mg
14 weken 0,65 mg
1 week 0,8 mg

Volgens het officiële schema had ik nu al zo'n 20 weken op de hoogste dosis van 2,4 mg moeten zitten...
Oh wil je laten weten hoe dat gegaan is, LunchLover?

En Biems, ik denk juist heel goed zo ja! Ik merk dat 'inhalig' word, ik wil 2 kilo per week. Grote passen, snel thuis.... Maar eigenlijk is 0,5 tot 1 per week natuurlijk mooier. Sportte je ook al voor je begon met het prikken?
Vandaag mijn 3e injectie Mounjaro (startdosering) weinig last van bijwerkingen, eetruis nog aanwezig helaas maar toch 4,35 kg afgevallen. Nu zal het veel vocht zijn enzo maar toch. 28 mei naar de somnoloog/neuroloog, ben benieuwd of het ook wat doet mbt de slaapapneu ‘s.
Aray48 schreef:
14-05-2025 23:48
Oh wil je laten weten hoe dat gegaan is, LunchLover?

Kreeg er ongeveer 0.1 ml uit. Bedacht me toen dat ik had moeten uitrekenen hoeveel ml is in mg... ook had ik relatief te grote spuitjes (van 2.5 ml) dus heb het weg gedaan. Vond het toch lastig zo ineens te moeten berekenen en ik kon niet precies genoeg zien hoeveel ml ik had. Ga kijken of ik kleinere spuiten kan vinden van 1 ml en dan probeer ik het met mijn huidige spuit. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel een gedoetje. We hebben het altijd over hoeveel ml maar je moet eigenlijk zeggen mg. Was ik ff vergeten. Eerst ff rekenen dus en andere spuiten zoeken.
:facepalm:
Ik heb vorige week mijn Ozempic opgehoogd naar 0,5. Ik ben af en toe een beetje misselijk, maar kan nog steeds normale porties eten en heb ook nog steeds trek in lekkere dingen. Ik eet dus ook niet echt minder, ben inmiddels wel 3 kilo afgevallen in 6 weken. Heel bizar…ik wacht nog steeds op het moment dat ik minder kan eten en vooral minder trek heb in chocola en snoep.
Gefeliciteerd met je zwangerschap Plinkie!

Ik zit nu 9 weken aan de saxenda en het gaat echt niet zoals ik het zou willen. Ben ongeveer 1 kilo kwijt. Ben elke week opgehoogd tot 3, omdat ik niks merkte. Nu merk ik laatste dagen dat ik wel een vol gevoel heb. Gisteren kon ik mijn avondeten ook niet op. Is het normaal dat het zolang duurt dat je iets merkt? Misselijk ben ik nooit, ik lust nog alles. Alleen voel me wel voller nu, dus minder behoefte aan snaaien. Ik hoop dat er toch meer af gaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven