Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 477 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
en niet klagen? Ik vecht al meer dan 40 jaar tegen overgewicht, daar waar ik als prematuurtje ben geboren met een geboortegewicht van 3,5 pond. Ik ben begin jaren 70 geboren, in een tijd waar er nog heel weinig pakjes en zakjes waren, geen gangpaden vol lagen met allerlei verschillende soorten snoep en chips en frisdrank alleen gedronken werd op zaterdagavond samen met een klein bakje chips.
Maar ik heb ook een eetstoornis, al vanaf mijn 13/14e. Ik doe bijna iedere dag mijn stinkende best om gezond te eten, ik wandel bijna dagelijks, drink meestal water.
Ik vind dat ik best mag klagen over een buik die overhangt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Attraverso schreef:
10-05-2025 15:10
Niemand die leest dat ik al de hele tijd zeg dat het de schuld is van de voedingsindustrie die zo veel mogelijk mensen wil verslaafd hebben aan vet/zoet waar de supermarkten vol mee liggen?
Maakt me niet uit.
Ieder doet wat hij wil.
Maar dan niet komen klagen...
Dat is waar, maar het is zo irritant dat mensen denken dat (bijna) iedereen kan leren zich daartegen te weren. Dat is gewoon niet zo.

Ik ben ooit veel afgevallen en al jaren slank, want ik heb de dicipline om veel te sporten en heel gezond te eten. Maar dicipline hebben is geen verdienste, het is "mazzel", en dat lijkt er bij weinig mensen in te gaan. Iets meer compassie voor mensen die anders gewired zijn, zou fijn zijn.
tyche schreef:
10-05-2025 14:17
Overgewicht (en überhaupt afwijken van het schoonheidsideaal) is iets waar mensen die het hebben doorgaans aan lijden. Soms licht, in de vorm van irritatie dat anderen er onaardig over doen of moeite met mooie kleding vinden, maar vaak veel intenser, met gevoelens van schaamte, zelfhaat, een constante interne strijd, hyperzelfbewustzijn, sociaal ongemak. Ik gok dat de meerderheid van de mensen met overgewicht heel graag minder zwaar zou willen zijn. De dieetindustrie bestaat niet voor niets, en mensen lijden als ze voelen dat ze door anderen worden afgewezen, bespot, of geminacht.

Als mensen dat heel graag willen, en een gezond gewicht bereiken is gewoon een kwestie van wilskracht, dan zouden mensen dus afvallen.
De conclusie die sommigen dan trekken is: ze willen het dus niet graag genoeg. Degenen die de knop hebben voelen omgaan bevestigen dit: als zij het kunnen, kan iedereen het dus. Maar waarom konden ze het dan niet eerder? Waarom kunnen mensen het tijdelijk, en dan weer niet? Waarom is elke dag diep ongelukkig zijn met je lijf toch geen stap naar afvallen?
Een andere conclusie is dus: het is niet zo simpel als 'graag genoeg willen'. En die conclusie vind ik een stuk overtuigender, omdat in onderzoek te zien is dat het een complex probleem is en omdat in alle andere aspecten van het leven wilskracht ook niet genoeg is.

Wilskracht is een helpende factor om tot de grenzen van je mogelijkheden te komen. Maar die grenzen, die zijn er, en die zijn niet voor iedereen hetzelfde.

Natuurlijk, zet iedereen op een gedwongen hongerdieet en meer mensen zullen afvallen (maar niet per se gezonder worden, als het op die manier gaat). Maar het gedrag van mensen is een gevolg, niet een afdoende verklaring. Het is te makkelijk alleen te wijzen naar wat en hoeveel iemand eet om te verklaren wat er speelt. Want waarom eet iemand zo? Het eetgedrag is het zichtbare proces, je ziet niet wat daarachter aan de touwtjes trekt: de psychische en lichamelijke processen die intern spelen en de omgevingsfactoren (sociaal, cultureel, economisch, etc) die ook hun steentje bijdragen.

Niemand is vrij van dat samenspel. Vrijwel iedereen herkent bij zichzelf gedragingen die ze liever anders zouden zien maar die ze toch niet veranderd krijgen, terwijl een ander daar totaal geen last van lijkt te hebben. Daar is altijd een reden voor, en vaak meerdere. Je kunt dat vanaf de zijlijn slechte redenen vinden, maar je doet de situatie ontzettend tekort door te claimen dat het simpel is en het dus wel aan de wilskracht moet liggen, zonder empathie of zelfs maar nieuwsgierigheid waarom dat dan toch zo moeilijk is voor mensen.

Bij anorexia geldt net zo goed dat ieder pondje door het mondje gaat. Daarvan weten de meeste mensen ook heel goed dat dat een zinloze opmerking is die totaal voorbij gaat aan het onderliggende probleem. Niet iedereen met overgewicht is zo ziek natuurlijk, maar iedereen is wél meer, complexer, en dus menselijker dan een calorieverbruikmachine waar je gewoon even meer muntjes in moet gooien.
Prachtige post! Dit is zo waar. Maar sommige mensen zitten zo vast in hun waarheid: afvallen is gewoon minder eten en meer bewegen. Ik lees vaak in dit soort topics niet meer mee omdat ik doodmoe van dat soort types en "kijkmijheteensontzettendgoeddoen", dik zijn is ongezond en ik weiger mee te betalen aan de zorgkosten mensen.

Alsof we ook niet heel veel meebetalen aan de kosten van sportblessures, kinderopvang als je geen kinderen hebt enz.

Ik ben ook te zwaar en bij mij heeft het wel een medische oorzaak. Maar eigenlijk ben ik verder heel erg gezond, nooit verkouden of griep, mijn aderen zijn mooi schoon (meegedaan met het onderzoek Vrouwenhart). Maar dat dik is altijd ongezond en kost zoveel is toch ook inmiddels allang achterhaald.
Tijdens de coronaperiode kwam ik flink aan. Wat ik ook probeerde de kilo’s bleven zitten. Uiteindelijk ben ik mezelf bijna gaan uithongeren: ik at rond de 1000 kcal op een dag, want alleen dan zag ik een verschil op de weegschaal. Dat heb ik uiteindelijk een tijdje volgehouden en daardoor ben ik nu weer op mijn normale gewicht, maar makkelijk was het niet en gezond al helemaal niet.

We weten simpelweg niet waarom afvallen bij de éen wel makkelijk lukt en bij de ander niet. Mensen die de juiste kennis of tools missen, daar mag uiteraard meer praktische aandacht voor komen. Net als gezond eten, met of zonder overgewicht. En roken.
En zoveel meer.

Maargoed, enkel afgeven op dikke mensen is natuurlijk een stuk makkelijker. 😉
En oh ja, ik werk in een grote zorginstelling met heel veel mensen en veel daarvan nemen hun eigen lunch mee, salades, gezonde dingen en er is werkelijk niemand die daar rare opmerkingen over maakt. Het is denk ik ook wat je zelf wil zien.
Ik vind het jammer dat een verslaving door velen zo negatief gezien wordt, een verslaving is een ziekte. Zou mooi zijn wanneer mensen dat zouden beseffen, dat het niet allemaal te voorkomen is, en heel makkelijk een knop omgezet kan worden. En dan maakt het niet uit welke verslaving.

Ja in een verslavingskliniek kun je nuchter blijven, daar kom je gewoonweg niet in aanraking met de middelen waaraan je verslaafd bent. En ja, feitelijk is het zo dat wanneer je mensen onthoudt van eten (even heel erg gechargeerd maar kijk naar kampen waar mensen gevangen gehouden werden) dat mensen afvallen, ook diegenen met medische problemen. Geen eten = geen brandstof = vet verbranden, en daarmee uiteindelijk ook je spiermassa verliezen.

Maar ook voor die kampen geldt, de verleiding was daar niet. Mensen worden niet blootgesteld aan een overdadigheid aan eten (zowel suikers als vetten als eiwitten). Je mocht blij zijn met een homp brood en waterige soep. Dus iedereen viel als een malle af daar.

In zoverre klopt het wel heel zwart/wit dat iedereen pondje door het mondje gaat. Maar lijkt mij dat dat zeer zeker niet een gezonde manier van afvallen is, en ik denk zomaar dat die mensen zeer ongezond waren. Nou ja, ze waren in ieder geval niet te dik.

Mensen eten om verschillende redenen, ofwel alleen omdat ze het nodig hebben (gezegend met een sterke ruggengraat zeggen we dan maar), of uit emoties (die mensen zijn over het algemeen zwak van geest en hebben geen doorzettingsvermogen), of omdat het een verslaving is (nou die hebben al helemaal geen ruggengraat, verslaafden).

En ik zeg nergens dat mensen die moeite doen om slank te zijn geluk hebben, ik zie zelf ook dat dat discipline vergt van je. Dat niks vanzelf komt. Wat ik aanmatigend vind om te lezen is dat die mensen juist het idee hebben dat wat voor hen werkt voor iedereen geldt.

Als we allemaal hetzelfde zouden zijn, zouden we allemaal hetzelfde beroep uitoefenen, dezelfde politieke voorkeur hebben en op dezelfde persoon vallen. Dan zouden we allemaal hetzelfde gewicht hebben, dezelfde lengte en dezelfde lichaamsbouw en stofwisseling.
Attraverso schreef:
10-05-2025 15:10
Niemand die leest dat ik al de hele tijd zeg dat het de schuld is van de voedingsindustrie die zo veel mogelijk mensen wil verslaafd hebben aan vet/zoet waar de supermarkten vol mee liggen?
Maakt me niet uit.
Ieder doet wat hij wil.
Maar dan niet komen klagen...
Het is alleen zo dat er ook best veel mensen zijn die redelijk gezond eten en prima sporten en tóch overgewicht hebben. Het heeft meestal niet zo veel te maken met verslaving aan vet/zoet.

Wel is het zo dat sommige gezonde mensen met overgewicht zich zo gestigmatiseerd kúnnen voelen, dat de gedachte ‘ik ben toch al uitgekotst/moddervet/ongezond in de ogen van anderen, ik ga ongezonde dieeten aan of mezelf uithongeren’ en daarmee gaat het vaak van kwaad tot erger. Ik heb dat in mijn jeugd met lede ogen moeten aanzien bij mijn moeder.

Ik zei het al eerder in dit topic; nooit overgewicht gehad, eet gezond, niet veel, geen vlees en beweeg veel. Tot mijn 35e was ik wel druk in het uitgaansleven en dronk daarmee gemiddeld gezien veel. Dat zijn wel gigantische calorie-innames en niet gezond. Maar goed, no problemo dus voor de buitenwereld omdat ik slank was. Nu drink ik al 10 jaar niet, eet hetzelfde, beweeg meer zelfs, vervroegde overgang en ik ga nu écht richting BMI 28, overgewicht dus. Het blijft plakken aan mijn romp, goodbye taille. Meer bewegen en/of minder eten zal vast iéts helpen, maar juist door de veroordelingen omtrent gewicht/gezondheid/eigen verantwoordelijkheid voel ik me een beetje verlamd. En ik ben gezond, laat me.
Where is my mind?
_horizon_ schreef:
10-05-2025 13:26
Ik kan me erg vinden in aandacht voor leefstijl in brede zin. Maar wat een denegerende / uit de hoogte reactie is dit.

Het zijn met name de hoger opgeleiden die tijd, geld en ruimte in het hoofd hebben om vol toewijding aandacht te besteden aan een gezonde leefstijl. Als je weinig geld te besteden hebt, of “aan het overleven bent” dan is dit het laatste waar je mee bezig bent. Bovendien is een zak diepvries patat goedkoper dan een broccoli...
Want? Jij dacht dat ik pas aandacht ging besteden aan mijn voeding en beweging toen bij mij het geld naar binnen vloog en ik hele dagen in retraites ben gaan hangen met mijn prive kok in de keuken?

Wat een onzin. Dat heb ik nooit gedaan. Heb net als de meesten 'gewoon' weinig geld gehad, fulltime gewerkt en een jong gezin en issues die komen met het leven. Maar durf het maar uit te spreken. Dan ben je meteen arrogant. Ipv dat men durft te erkennen dat in verreweg de meeste keuzes maken echt 1 op 1 te koppelen zijn aan gevolgen die eruit komen.
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 16:31
Want? Jij dacht dat ik pas aandacht ging besteden aan mijn voeding en beweging toen bij mij het geld naar binnen vloog en ik hele dagen in retraites ben gaan hangen met mijn prive kok in de keuken?

Wat een onzin. Dat heb ik nooit gedaan. Heb net als de meesten 'gewoon' weinig geld gehad, fulltime gewerkt en een jong gezin en issues die komen met het leven. Maar durf het maar uit te spreken. Dan ben je meteen arrogant. Ipv dat men durft te erkennen dat in verreweg de meeste keuzes maken echt 1 op 1 te koppelen zijn aan gevolgen die eruit komen.

Je bent geweldig!
TAFKAPML
NomenNesci0 schreef:

ja, je bent fantastisch, wil je me alsjeblieft al je geheimen vertellen? Wil je me alsjeblieft onder je hoede nemen? Dan weet ik zeker dat het goed komt.
NomenNesci0 schreef:

Met betrekking tot (blijvend) overgewicht en erger blijkt tegenwoordig uit allerlei onderzoeken dat het juist helemaal niet zo simpel is.
Where is my mind?
rosanna08 schreef:
10-05-2025 13:53
omdat nog altijd het beeld is dat dikke mensen alleen maar ongezond eten en mensen die niet dik zijn zich vooral op hun borst willen slaan over hoe goed zij wel bezig zijn. En als zij het kunnen, kan de rest van de wereld het ook.
Zie jij mensen die geen eetprobleem hebben zichzelf op de borst slaan? Ik niet. Ik zie mensen schrijven over oorzaak en gevolg en erkennen dat verslaving idd een enorm probleem is. Maar hoe je ook aan je verslaving komt, er is maar 1 weg terug en dat is afkicken. Of dat nu drugs is, alcohol, gokken of wat anders. En ja,dat is hard werken en dat zal niemand ontkennen. Maar verslavingen en de mechanisme erachter kun je alleen te lijf gaan door het proces te doorlopen en te beseffen dat je waarschijnlijk levenslang hebt. Je lichaam zal vast altijd weer terug willen naar de verslaving. Misschien komt er ooit rust, dat weet ik niet. Ik weet niet hoe goed een lichaam en geest kan herstellen van jarenlange opgelopen schade.
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 16:43
Zie jij mensen die geen eetprobleem hebben zichzelf op de borst slaan? Ik niet. Ik zie mensen schrijven over oorzaak en gevolg en erkennen dat verslaving idd een enorm probleem is. Maar hoe je ook aan je verslaving komt, er is maar 1 weg terug en dat is afkicken. Of dat nu drugs is, alcohol, gokken of wat anders. En ja,dat is hard werken en dat zal niemand ontkennen. Maar verslavingen en de mechanisme erachter kun je alleen te lijf gaan door het proces te doorlopen en te beseffen dat je waarschijnlijk levenslang hebt. Je lichaam zal vast altijd weer terug willen naar de verslaving. Misschien komt er ooit rust, dat weet ik niet. Ik weet niet hoe goed een lichaam en geest kan herstellen van jarenlange opgelopen schade.
geloof me, ik weet verdomd goed dat ik levenslang heb, daar heb ik jou en je godvergeten betweterigheid echt niet voor nodig!
Ik denk dat suiker 1 van de boosdoeners is.
Er zijn weinig producten waar geen suiker in zit , men moet al goed opletten en de etiketten lezen.
Suiker werkt verslavend en we eten daardoor meer uit zin dan vanuit honger.
Ook het stresserende leven zorgt ervoor dat we afleiding zoeken en meer gaan snoepen en eten.

Ons lichaam stimuleert ons om actief te blijven , ter bevordering om te kunnen overleven. Als we geen doelen hebben in het leven of het leven gaat niet zoals we het hadden gedroomd dan hebben we minder levenslust en voelen we een leegte. Die leegte willen we opvullen door meer te eten waardoor er dopamine vrijkomt en ons even een goed gevoel geeft.
rosanna08 schreef:
10-05-2025 14:14
Dit zijn niet de voorbeelden die mensen willen lezen die er van overtuigd zijn dat alles te maken heeft met levensstijl en beweging.
Ach, ga toch fietsen. Er zijn zoveel studies die uitwijzen dat onze obese samenleving alles te maken heeft met leefstijl en met niks anders. En leefstijl kun je breed interpreteren. Van beweging tot hoeveel calorieën tot soort eten, tot eetmomenten tot aan drinkgedrag en sociale gewoontes aan toe. Maar de huidige obese wereld heeft ALLES met leefstijl te maken. Want praktisch elke cultuur is de afgelopen 50 jaar een hele andere leefstijl erop na gaan houden, dan de eeuwen ervoor en dat is aan alles te merken.
Dat je dat wilt ontkennen vind ik bijzonder apart. In welke wereld bevind je je dan dat je feiten gewoon niet wil toegeven? Dan heeft het hele gesprek toch geen zin meer? Net als dezelfde gesprekken voeren met mensen die geloven dat vaccineren autisme veroorzaakt. Ongeacht onderzoeken krijg je ze dat niet wijs gemaakt. Ja sorry, maar dan is er gewoon geen gesprek mogelijk.
Zoals eerder geopperd, medische uitzonderingen/oorzaken zullen er altijd zijn, maar het lijkt dat uitzonderingen hier de regel zijn, of gemaakt worden. Dat wordt dan ook in felle bewoordingen duidelijk gemaakt.
.
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 16:53
Ach, ga toch fietsen. Er zijn zoveel studies die uitwijzen dat onze obese samenleving alles te maken heeft met leefstijl en met niks anders. En leefstijl kun je breed interpreteren. Van beweging tot hoeveel calorieën tot soort eten, tot eetmomenten tot aan drinkgedrag en sociale gewoontes aan toe. Maar de huidige obese wereld heeft ALLES met leefstijl te maken. Want praktisch elke cultuur is de afgelopen 50 jaar een hele andere leefstijl erop na gaan houden, dan de eeuwen ervoor en dat is aan alles te merken.
Dat je dat wilt ontkennen vind ik bijzonder apart. In welke wereld bevind je je dan dat je feiten gewoon niet wil toegeven? Dan heeft het hele gesprek toch geen zin meer? Net als dezelfde gesprekken voeren met mensen die geloven dat vaccineren autisme veroorzaakt. Ongeacht onderzoeken krijg je ze dat niet wijs gemaakt. Ja sorry, maar dan is er gewoon geen gesprek mogelijk.
Maar die leefstijl is door de jaren heen voor iedereen veranderd. We bewegen allemaal gemiddeld minder door toename technologie. Toch is het voor de een moeilijker/zwaarder om op gewicht te blijven en/of verleidingen te weerstaan dan voor anderen. Ergo: de leefstijl is misschien wel veranderd, de oplossing tegen overgewicht is (nog steeds) complexer.
Where is my mind?
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 16:53
je loopt wat achter, zoek dr. Liesbeth van Rossum maar eens op.
En nogmaals: levenstijl is een onderdeel van het probleem. Dat ontken ik ook nergens.
Uit het gesprek met Liesbeth van Rossum in de Margriet van afgelopen week,https://www.margriet.nl/gezondheid/hoog ... ~bc0057b3/, ik denk dat het achter een betaalmuur zit, maar even een citaat:
Waarom krijgen mensen obesitas? Je hoort vaak zeggen: elk pondje gaat door het mondje.

“Dat is een te simpele gedachte. Overgewicht is in onze samenleving enorm toegenomen en dat bewijst dat het niet alleen een individueel probleem is. Tachtig procent van de producten in de supermarkt is ongezond. We bewegen niet genoeg: veel mensen hebben zittend werk en liften zijn vaak makkelijker te vinden dan trappen. Er zitten hormoonverstorende stoffen in onze omgeving. Dat zijn maatschappelijke oorzaken van overgewicht.

Daarnaast is veertig tot zeventig procent van je gewicht een kwestie van genetische aanleg. Mensen kunnen genen hebben waardoor ze heel makkelijk dik worden. Er zijn trouwens ook dunheidsgenen. Mensen met dat soort genen kunnen alles eten en komen geen gram aan. Van hen denken we allemaal dat ze heel veel zelfdiscipline hebben. Terwijl ze soms ongezonder eten dan mensen met overgewicht.

Ook sociale factoren zoals armoede en eenzaamheid spelen een rol bij overgewicht. En er zijn psychische factoren. Stress is bijvoorbeeld een echte dikmaker. Als je chronisch te veel stresshormoon aanmaakt, krijg je meer buikvet én meer snacktrek.

Soms zijn medicijnen de oorzaak. Ruim de helft van de mensen met obesitas gebruikt medicijnen waarvan je kunt aankomen. Bijvoorbeeld antidepressiva, of middelen tegen een hoge bloeddruk.

Er zijn ook hormonale oorzaken. Tien tot vijftien procent van de vrouwen houdt bijvoorbeeld na de zwangerschap de extra kilo’s vast. Reken maar uit wat dan het gevolg is als je drie keer zwanger bent geweest."

Leefstijl is inderdaad een onderdeel, ik geloof ook niet dat iemand dit ontkent, maar het gaat wel wat verder.

Dat is ook wat me ergert al al deze topics iedere keer, het wordt zo platgeslagen, "dikke mensen vreten teveel".

Het wordt misschien niet letterlijk gezegd maar er wordt iedere keer een beeld geschetst alsof mensen met overgewicht alleen maar op de bank chips en Snickers naar binnen aan het proppen zijn en wegspoelen met cola.

"Ik neem mijn eigen lunch mee naar m'n werk" , "ik kook zelf maaltijden met verse groenten". Nou, applaus hoor. Wat denk dat ik doe?
MrsM schreef:
10-05-2025 14:41
Gelukkig hebben we in Nederland eens collectief verzekeringssysteem waardoor de gezondheidszorg betaalbaar is.

Laten we aub niet die weg opgaan die jij nu benoemt, niet willen betalen voor de problemen/zorgen van anderen.

Als ik zou zeggen ik wil niet meebetalen aan kinderbijslag/KGB/opvangkosten/school noem het maar op wat met het collectief middels belastingen wordt betaald aan mensen met kinderen, dan is dat net zo'n absurde uitspraak als die jij hierboven doet.

Want waar stopt het dan? Mensen die een gevaarlijke sport beoefenen niet meer verzekeren voor blessures/verwondingen die ze tijdens die sport oplopen? Vrouwen een hogere premie laten betalen in hun vruchtbare jaren? Rokers niet verzekeren, drinkers ook niet? Ow en vergeet natuurlijk de weekend voetballers niet die blessures krijgen van 1x per week een wedstrijd spelen?

Maar als mensen zwaarder zijn, dan is het ineens een okee idee om daarvoor niet te willen betalen? Want hoe meet je of iemand gezond is? BMI is in veel gevallen al achterhaald. En een persoon die niet te zwaar is kan ondertussen wel een te hoog cholesterol hebben. Nou ja, lijkt me duidelijk dat wat je hierboven zegt een absurde gedachte is. En egoïstisch ook nog. Maar dat laatste kenmerkt precies de maatschappij van nu. Het oog voor het collectief is in heel veel gevallen verdwenen.
Ik reageerde vooral op iemand die schreef en zichzelf hardop afvroeg waarom iedereen iets zou moeten willen met overgewicht en de vraag, wat als je daar gewoon niks mee wil. Toen was mijn antwoord dat het uiterlijk mij niet uitmaakt. Maar waarom zou een collectief wel MOETEN betalen als mensen niet gezonder WILLEN leven? Blijft voor mij nog steeds een vraag hoor.
apppie schreef:
10-05-2025 15:30
Ik ben ooit veel afgevallen en al jaren slank, want ik heb de dicipline om veel te sporten en heel gezond te eten. Maar dicipline hebben is geen verdienste, het is "mazzel", en dat lijkt er bij weinig mensen in te gaan. Iets meer compassie voor mensen die anders gewired zijn, zou fijn zijn.
Het is wel een feit dat onze maatschappij bepaalde resultaten beloond. We hebben intelligentie die hoger beloond wordt. Of specifieke talenten die hoger beloond worden. Of mensen die heel hard knokken en zonder bijzonder talent toch ergens de top inhalen. Is dat altijd eerlijk? Nee. Want mensen met geen of niet de juiste talenten of inzet zullen dan niet of minder beloond worden.
Dat kun je heel oneerlijk vinden, maar dat is toch wel min of meer hoe de maatschappij, maar ook relaties werken. We verwachten inzet van onze partners. Betrokkenheid, wil om te investeren. Ben je binnen een relatie niet gewired om sociaal en empathisch te zijn, lopen mensen ook weg uit zo'n relatie. Of je daar nu iets aan kunt doen of niet. Of je nu zo bent opgevoed of niet.
Dat is met gezondheid niet anders. Men is gemiddeld vaker aangetrokken tot een fit persoon dan niet. Dat is ook hoe mensen zijn gewired, om maar even in jouw woorden te blijven.

Dus of je nu met of zonder discipline geboren bent en aangeeft dat je daar ook niks aan kunt doen. Het helpt je gewoon niet zo vooruit als dat je weinig discipline hebt.
Ik heb ook veel vragen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
rosanna08 schreef:
10-05-2025 16:40
ja, je bent fantastisch, wil je me alsjeblieft al je geheimen vertellen? Wil je me alsjeblieft onder je hoede nemen? Dan weet ik zeker dat het goed komt.
Doe maar lekker flauw als ik op inhoud op iemand reageer die zegt dat het ook wel makkelijk praten is als je goed bent opgeleid, voldoende geld en veel vrije tijd hebt.

Alsof dat de oorzaak is van op gewicht blijven. Ik zou zelf eerder beledigd zijn met overgewicht door zo'n uitspraak. Iemand suggereert bijna dat je een domme kansloze arme ziel bent en je er daardoor niks aan kunt doen dat je dik bent.
rosanna08 schreef:
10-05-2025 16:47
geloof me, ik weet verdomd goed dat ik levenslang heb, daar heb ik jou en je godvergeten betweterigheid echt niet voor nodig!
Joh Rosanna, als je niet tegen reacties kunt in een dergelijk topic, wat kom je jezelf dan iedere keer weer kwellen. De to vraagt iets over het waarom en ik geef mijn mening. Ik heb het niet tegen jou persoonlijk. Ik heb het over een trend, een ontwikkeling. Jij betrekt het telkens op jezelf en reageert als door een bij gestoken. Kun je gewoon ajb netjes blijven en het gesprek zien in de brede context ipv het de hele tijd op jezelf te betrekken?
Oh, zo veel vragen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven