Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 477 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Mistborn schreef:
11-05-2025 08:00
En toch is het zo. Als ik in het "wat doe jij om slank te blijven" topic lees dan denk ik tja, eigenlijk beschrijf je wat ik ook doe. Op de elke dag sporters na dan. En toch heb ik overgewicht. Waarom is het zo lastig om te
accepteren dat mensen met overgewicht andere ervaringen kunnen hebben dan jouw denkbeeld?
Dan doe je toch nog steeds iets dat niet past binnen de leefstijl die overgewicht voorkomt. Maar dat willen mensen gewoon niet accepteren dat dat een optie is. Ik heb ook overgewicht (bmi 26). Ik eet ook nog steeds teveel dan ik nodig heb. Je hebt echt minder nodig dan men denkt. Ik heb een tijdje calorieën bijgehouden en je zult verbaasd staan dat je eigenlijk vrij weinig kunt eten als dat niet bestaat uit hele calorie arme ingrediënten.
Ik pakte afgelopen week een borek mee uit de broodjes bakken van de Appie. Een dunne stengel met wat vulling, want ik was met te weinig eten de deur uit gegaan. Dan zit je zo al aan bijna 1/4 deel van wat je de hele dag kunt eten. Mensen eten echt snel teveel, ook al voelt het gezond en evenwichtig.
Attraverso schreef:
11-05-2025 09:06
Als vele mensen met overgewicht niet te veel eten waarom vallen ze dan af als ze gedwongen worden om minder te eten?

Ik heb nog nooit iemand gekend bij wie het niet werkt. Nooit. Jij wel? En ken er veel, persoonlijk. Allemaal zijn ze tientallen kilo's vermagerd, een paar zijn jong, binnen een jaar na de ingreep, overleden omdat ze zich niet aan de voorschriften konden houden wegens hun verslaving (bvb koolzuurhoudende frisdrank blijven drinken) en een paar zijn weer dikker geworden omdat ze zich zo volpropten dat hun maag terug uitzette en ze weer te veel aten en terug dik werden. Maar initieel werkte de ingreep wel.
Ah, jij kent alle drama-gevallen die er bestaan.

Als je je nou eens zou verdiepen in de mechanismes van overgewicht, dan zou je ook kunnen begrijpen waarom een gbp een blijvende oplossing is.

Natuurlijk had ik ook zonder gbp 40 kilo kunnen afvallen, maar 24/7 honger lijden is wat mij betreft niet te doen.

En al die mensen die na een gbp weer dik worden, dat verzin je gewoon, want daar zijn gewoon cijfers over. Ik meen dat het bij 5% niet het gehoopte resultaat heeft. Toch interessant dat jij die allemaal kent.

Dat die maag weer uitzet naar de oude proportie is een fabeltje, dat lukt gewoon niet.

En: overleden omdat ze zich niet aan de voorschriften hielden, really? Dat is echt gewoon lachwekkend, omdat bijv koolzuurhoudende dranken echt niet levensgevaarlijk zijn, zoals geen enkele afwijking van de voorschriften.
Duidelijk dat je dingen gaat verzinnen in een poging je gelijk te halen, maar je praat onzin.
solomio wijzigde dit bericht op 11-05-2025 09:14
10.81% gewijzigd
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Attraverso schreef:
11-05-2025 09:06
Als vele mensen met overgewicht niet te veel eten waarom vallen ze dan af als ze gedwongen worden om minder te eten?

Ik heb nog nooit iemand gekend bij wie het niet werkt. Nooit. Jij wel? En ken er veel, persoonlijk. Allemaal zijn ze tientallen kilo's vermagerd, een paar zijn jong, binnen een jaar na de ingreep, overleden omdat ze zich niet aan de voorschriften konden houden wegens hun verslaving (bvb koolzuurhoudende frisdrank blijven drinken) en een paar zijn weer dikker geworden omdat ze zich zo volpropten dat hun maag terug uitzette en ze weer te veel aten en terug dik werden. Maar initieel werkte de ingreep wel.

Het is niet alleen gedwongen minder eten, het is ook versnelde darmpassage en daardoor minder opname. Zoals al eerder werd uitgelegd hier.

Overigens: als je dik bent geweest en bent afgevallen moet je blijvend minder kcal eten dan iemand die altijd al slank was. Zoals Liesbeth van Rossum zo goed uitlegt. Dat maakt het zo moeilijk om het levenslang vol te houden.
Coffee is never my cup of tea
M3LL0N4 schreef:
11-05-2025 08:28
Kijk eens naar de schilderijen van de oude meesters. Er was ook toen al overgewicht. De boeken van Dik Trom. Holle Bolle Gijs, Opa's en Oma's.
Er was echt wel overgewicht.
Natuurlijk was er toen ook overgewicht. Dat ontkent niemand. Ook toen kon je overeten. Alleen gebeurde dat niet op de schaal van nu. De massaliteit was er niet. We hebben het niet over overgewicht als een nieuw fenomeen. We hebben het over overgewicht als pandemie. Zie je het verschil in die vraag niet? De topicstarter vraagt er zelf specifiek naar.

Blijkbaar viel een dik jongetje op in de tijd van Dik Trom en Holle Bolle Gijs. Zodanig dat men er speciaal een boek over ging schrijven. Het was het enige jongetje in de klas.
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 09:11
Dan doe je toch nog steeds iets dat niet past binnen de leefstijl die overgewicht voorkomt. Maar dat willen mensen gewoon niet accepteren dat dat een optie is. Ik heb ook overgewicht (bmi 26). Ik eet ook nog steeds teveel dan ik nodig heb. Je hebt echt minder nodig dan men denkt. Ik heb een tijdje calorieën bijgehouden en je zult verbaasd staan dat je eigenlijk vrij weinig kunt eten als dat niet bestaat uit hele calorie arme ingrediënten.
Ik pakte afgelopen week een borek mee uit de broodjes bakken van de Appie. Een dunne stengel met wat vulling, want ik was met te weinig eten de deur uit gegaan. Dan zit je zo al aan bijna 1/4 deel van wat je de hele dag kunt eten. Mensen eten echt snel teveel, ook al voelt het gezond en evenwichtig.
Maar volgens mij ontkent nooit iemand dat je aankomt als je meer binnenkrijgt dan je verbruikt. Ik snap echt niet dat jullie veroordelende drammers dat blijkbaar steeds maar weer lezen.

Ik heb jaren een bmi van 21 gehad. Ik weet exact wat ik daarvoor deed en dat was vooral honger lijden.
Daarbij ben ik 'gezegend' met genen die zorgen dat ik veel makkelijker aankom dan afval.

Maar wrsch zou ik met zeer strikte discipline hetzelfde hebben kunnen bereiken wat mijn gbp me heeft opgeleverd. Hoewel ik dan zeer wrsch altijd aan het jojo-en was gebleven.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 09:18
Natuurlijk was er toen ook overgewicht. Dat ontkent niemand. Ook toen kon je overeten. Alleen gebeurde dat niet op de schaal van nu. De massaliteit was er niet. We hebben het niet over overgewicht als een nieuw fenomeen. We hebben het over overgewicht als pandemie. Zie je het verschil in die vraag niet? De topicstarter vraagt er zelf specifiek naar.

Blijkbaar viel een dik jongetje op in de tijd van Dik Trom en Holle Bolle Gijs. Zodanig dat men er speciaal een boek over ging schrijven. Het was het enige jongetje in de klas.
Blijft natuurlijk de vraag waarom mensen zoals jij zich daar zo druk om maken.
Zorg lekker dat jezelf zo perfect bezig blijft en negeer de rest. Waarom is dat zo moeilijk?

En kom niet aan met de zorgkosten, want dat is zo'n achteraf geconstrueerde redenering, om je afkeer te verdedigen.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:

Weer een open deur. Ik denk dat de meeste (dikke) mensen dat zelf ook wel weten. Ik heb het ook een tijdje bijgehouden. Juist om eens te kijken of ik nou zoveel at (want dat doe ik blijkbaar volgens veel mensen). Ik eet helemaal niet veel, gemiddeld ongeveer 1500 calorieën per dag. Om te voorkomend dat ik serieus te weinig ging eten, ben ik er maar weer mee gestopt en probeer ik mijn gewicht te accepteren. De ongenuanceerde oordelen in dit topic helpen daar niet echt bij, moet ik zeggen.
Wil je even niet zo op mij gaan zitten vitten Solomio? Ik geef in mijn reacties antwoord op iemands vraag, gericht aan mij. Dat is geen verklaring die ik afleg naar ieder ander, omdat ik denk dat al de rest het niet zou snappen.
nerdopviva schreef:
11-05-2025 09:21
Weer een open deur. Ik denk dat de meeste (dikke) mensen dat zelf ook wel weten. Ik heb het ook een tijdje bijgehouden. Juist om eens te kijken of ik nou zoveel at (want dat doe ik blijkbaar volgens veel mensen). Ik eet helemaal niet veel, gemiddeld ongeveer 1500 calorieën per dag. Om te voorkomend dat ik serieus te weinig ging eten, ben ik er maar weer mee gestopt en probeer ik mijn gewicht te accepteren. De ongenuanceerde oordelen in dit topic helpen daar niet echt bij, moet ik zeggen.
Ik bleek met 1600 kcal net aan op gewicht te blijven. En nee, ik ben geen secret eater, ik woog alles af, dus die 1600 kcal klopten echt.
Voor iemand van 1,90 m met fors overgewicht is dat nogal onverwacht (zoals de diëtiste het zei).

Dus die gbp was wat mij betreft idd de makkelijkste weg, maar ik ben dan ook groot pleitbezorger van kiezen voor de makkelijkste weg.

Of zouden deze perfecte mensen ook via een omweg naar hun werk rijden, omdat rechtstreeks de makkelijkste weg is en ze daarop neerkijken?

Iedereen kiest de makkelijkste weg, daar is niks mis mee.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 09:26
Wil je even niet zo op mij gaan zitten vitten Solomio? Ik geef in mijn reacties antwoord op iemands vraag, gericht aan mij. Dat is geen verklaring die ik afleg naar ieder ander, omdat ik denk dat al de rest het niet zou snappen.
Ha, we zijn er weer. Jij mag alle dikkerds kwetsen zonder consequenties, maar als iemand je dan persoonlijk aanspreekt kun je dat ineens niet hebben.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
11-05-2025 09:30
Ha, we zijn er weer. Jij mag alle dikkerds kwetsen zonder consequenties, maar als iemand je dan persoonlijk aanspreekt kun je dat ineens niet hebben.
Lees jij überhaupt op wie ik reageer en wat die vraag was aan mij? Of stop je mij gewoon in een hoekje, omdat je dat beter uitkomt? En wat maakt mijn mening jou überhaupt uit? Je noemt me dom in het napraat topic (samen met wat andere dames hier). Dus ik zou dan uberhaupt gewoon lekker niet reageren. Waarom een gesprek voeren met iemand die je toch dom vindt?
Solomio schreef:
11-05-2025 09:28
Ik bleek met 1600 kcal net aan op gewicht te blijven. En nee, ik ben geen secret eater, ik woog alles af, dus die 1600 kcal klopten echt.
Voor iemand van 1,90 m met fors overgewicht is dat nogal onverwacht (zoals de diëtiste het zei).

Dus die gbp was wat mij betreft idd de makkelijkste weg, maar ik ben dan ook groot pleitbezorger van kiezen voor de makkelijkste weg.

Of zouden deze perfecte mensen ook via een omweg naar hun werk rijden, omdat rechtstreeks de makkelijkste weg is en ze daarop neerkijken?

Iedereen kiest de makkelijkste weg, daar is niks mis mee.

Soms is de omweg, de makkelijkste weg.
Speculaastaart schreef:
11-05-2025 09:51
Soms is de omweg, de makkelijkste weg.
Waarmee je mijn punt illustreert.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 09:35
Lees jij überhaupt op wie ik reageer en wat die vraag was aan mij? Of stop je mij gewoon in een hoekje, omdat je dat beter uitkomt? En wat maakt mijn mening jou überhaupt uit? Je noemt me dom in het napraat topic (samen met wat andere dames hier). Dus ik zou dan uberhaupt gewoon lekker niet reageren. Waarom een gesprek voeren met iemand die je toch dom vindt?
Omdat mensen met overgewicht sowieso al veel last hebben van de domme medemens. Dus ik probeer je iets slimmer te maken.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
Niet de leefstijl die overgewicht voorkomt. Maar de leefstijl voor mij die bij mij overgewicht voorkomt. Wat je weigert te accepteren is dat verschillende lijven verschillend reageren. Wat voor jou werkt, hoeft niet voor een ander te werken.
Uiteraard, als ik op een calorie-inname ga zitten van 1200 dan zal ik heus afvallen. Is dat gezond en kan ik daar gezond op functioneren? Voor mij niet, dan liever te dik.
Iedereen moet op een strict voedingspatroon zonder uitzondering. Niks extra’s, geen chips, geen snoep, geen alcohol.

Oh wacht, dat doe ik al.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik bleek bij de diëtiste juist te weinig te eten, al jaren. Dat is ook iets wat veel mensen doen en om me heen aten heel veel mensen veel meer en waren sommigen toch slanker dan ik. En dan doe ik alles op de fiets, wandel ik veel en werk ik in de zorg en loop ik daar elke dag bijna 10.000 stappen. Oh ja ik drink geen alcohol, al jaren niet meer en ik heb nooit gerookt. Maar ik ben wel te zwaar met mijn bmi van 31 maar dat laatste is volgens sommige mensen hier mijn eigen domme schuld. Na ja so be it. Ik vind hun onvermogen tot verder te kijken dan hun eigen mening en hun gebrek aan empathie ook niet getuigen van intelligentie.
Solomio schreef:
11-05-2025 09:55
Omdat mensen met overgewicht sowieso al veel last hebben van de domme medemens. Dus ik probeer je iets slimmer te maken.
De domme medemens. Fijn om te weten hoe je over anderen denkt. Dat laat je dan ook duidelijk weten.
Maar veel plezier met dit topic overnemen. Ik wens jullie oprecht veel geluk in het leven en hoop dat je daar komt waar je wil zijn.
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 09:26

Als het niet zo treurig zou zijn zou je echt grappig zijn.
TAFKAPML
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 12:05
Maar veel plezier met dit topic overnemen. Ik wens jullie oprecht veel geluk in het leven en hoop dat je daar komt waar je wil zijn.
:rofl:

Grappiger wordt het vandaag niet.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 12:03
De domme medemens. Fijn om te weten hoe je over anderen denkt. Dat laat je dan ook duidelijk weten.
Dat is al jaren algemeen bekend hoor.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 12:05

Uh, wie neemt het topic over?
@NN, zowel in dit topic als het vorige topic heb je veel gereageerd. Er werd toen gewezen op het boek Vet Belangrijk (nogmaals de link https://www.bol.com/nl/nl/f/vet-belangr ... 101843781/ ) met wetenschappelijke onderbouwing voor waar dit topic over gaat.
Heb je het gelezen? Het gaf mij wat nieuwe kennis en inzichten.
Ik denk dat je met deze kennis met elkaar wat zinniger op de inhoud kan reageren ipv elkaar proberen te overtuigen. Doe er je voordeel mee, of niet.
The North Remembers
Gaya schreef:
11-05-2025 12:30
@NN, zowel in dit topic als het vorige topic heb je veel gereageerd. Er werd toen gewezen op het boek Vet Belangrijk (nogmaals de link https://www.bol.com/nl/nl/f/vet-belangr ... 101843781/ ) met wetenschappelijke onderbouwing voor waar dit topic over gaat.
Heb je het gelezen? Het gaf mij wat nieuwe kennis en inzichten.
Ik denk dat je met deze kennis met elkaar wat zinniger op de inhoud kan reageren ipv elkaar proberen te overtuigen. Doe er je voordeel mee, of niet.

Mooi dat je het nog een keer probeert maar NomenNescio wil helemaal geen nieuwe inzichten.
TAFKAPML

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven