Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 418 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Maleficent schreef:
10-05-2025 13:11
wel in de sportschool, maar ook al komt het niet zo precies met die apparatuur, ik zie het zelf ook wel aan mezelf. Met een legging aan lijkt het heel wat, maar zonder zijn mijn benen echt pudding.

en ik heb indd meer rompvet dan vet op mijn billen, helaas. Mijn buikomvang is groter dan mijn borstomvang. :|
Dat appelfiguur zou 'aanleg' zijn en weinig aan te veranderen... Gezond eten en voldoende bewegen, meer kan je niet doen.

Maar aan mijn benen heb ik dat probleem ook ondanks geen overgewicht. Al eens gegoogeld op lipoedeem? Ik vermoed dat dit er bij mij voor iets tussen zit...
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 12:29
Van mij hoeft niemand slank te zijn. Maar wel graag gezond waar het kan. En als iemand niet wil, prima, maar mag ik er dan bijv. ook niet voor willen betalen? Of voor willen zorgen? De obesitaskosten rijzen de pan uit, terwijl gezondheidszorg al zo onder druk staat. Betaal je dan zelf voor al je medische kosten als je niet wil? Betaal je zelf voor je nieuwe knieën? Je rollator op veel te jonge leeftijd? Je medicijnen tegen hoge bloeddruk en hartfalen? Je bijdrage voor je huishouden omdat je het door chronische ontstekingen niet meer zelf kunt doen en thuiszorg nodig hebt?
Ik kan me erg vinden in aandacht voor leefstijl in brede zin. Maar wat een denegerende / uit de hoogte reactie is dit.

Het zijn met name de hoger opgeleiden die tijd, geld en ruimte in het hoofd hebben om vol toewijding aandacht te besteden aan een gezonde leefstijl. Als je weinig geld te besteden hebt, of “aan het overleven bent” dan is dit het laatste waar je mee bezig bent. Bovendien is een zak diepvries patat goedkoper dan een broccoli...
M3LL0N4 schreef:
10-05-2025 12:58
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, ook geen zin in, want er zijn zoveel kanten aan overgewicht.

Wat ik wel weet: Van dik zijn word je dikker. Als je eenmaal overgewicht hebt, dan veranderd je hormoonhuishouding, beweeg je minder, en dan veranderd je stofwisseling. En dan is het een hele grote opgave om af te vallen. Niet omdat je geen wilskracht hebt, niet omdat je nu eenmaal van vette zoete snacks houdt, maar omdat het lichaam anders staat afgesteld.
Je gevoel van verzadiging werkt anders. Er zit geen 'stop knop' meer op.

Toen ik nog slank was, had ik amper eetlust of honger. Ik at amper iets, maar ik verbruikte ook amper iets. Ik was er aan gewend. Wel had ik het ALTIJD koud.

Nu ben ik niet meer slank, maar heb ook altijd trek. Dan zijn de verleidingen in de supermarkt moeilijker te weerstaan.

Waarom ik ben aangekomen? Omdat ik met dochters geen issue wilde maken van kcal tellen en eten weigeren.
Maar goed, nu zit ik dus op het punt dat ik door mijn overgewicht steeds dikker word.
Dit vind ik een heel waardevolle bijdrage. Ik heb daar ook gezeten heel lang geleden maar gelukkig niet heel erg lang.
Dat 'altijd trek' hebben is omdat de voedingindustrie je verslaafd gemaakt heeft aan vet/zoet, de dopamine die je krijgt als je weer iets 'lekkers' eet. Van groenten en fruit krijg je dat niet dus dat is 'niet lekker'. Je voelt de beloning niet.
Het is even moeilijk om daar doorheen te slaan, de juiste keuzes te maken maar dat gaat echt voorbij. Je komt nadien op een moment dat je ongezonde voeding niet meer gaat willen eten als je merkt hoe veel beter je je voelt eens je de omslag hebt gemaakt. Meer energie. Betere darmen. Blijer met jezelf.
Calorieën tellen heb ik nooit gedaan. Is voor niets nodig.
nerdopviva schreef:
10-05-2025 12:31
Maar waarom moet dit dan áltijd worden benoemd? Iedereen weet dat ongezond eten slecht is voor je. Waarom buitelt dan in dit soort topics altijd iedereen over elkaar heen om dit te benoemen?

Doe ik ook allemaal: eigen lunch meenemen (meestal salades en als het brood is, altijd volkorenbrood), etiketten lezen, producten vergelijken, geen pakjes en zakjes, etc. Maar helaas is dat niet hét antwoord op afvallen of slank blijven. En ik word trouwens nooit honend aangekeken of uitgelachen met mijn salade en volkoren brood.
Ik ken je niet, weet niet hoe je eruit ziet of dat je ook maar enigszins gezond bent. Maar met een dieet met voornl. gezonde ingrediënten EN een calorie inname dat past bij je verbruik, blijft 95% op gewicht EN zal waarschijnlijk ook vele malen minder te maken hebben met gezondheidsklachten die passen bij bijv. insuline resistent. Ik mag aannemen dat je dit niet ontkent.
Kijk gewoon over je schouder naar 50 jaar geleden, het dieet toen, de gezondheid die toen een verband had met ongezond en teveel eten en kijk ook simpelweg naar het gewicht toen.
_horizon_ schreef:
10-05-2025 13:26
Ik kan me erg vinden in aandacht voor leefstijl in brede zin. Maar wat een denegerende / uit de hoogte reactie is dit.

Het zijn met name de hoger opgeleiden die tijd, geld en ruimte in het hoofd hebben om vol toewijding aandacht te besteden aan een gezonde leefstijl. Als je weinig geld te besteden hebt, of “aan het overleven bent” dan is dit het laatste waar je mee bezig bent. Bovendien is een zak diepvries patat goedkoper dan een broccoli...
Wat een onzin dit
Alsof hoger opgeleiden geen heftige problemen kunnen hebben.
En ik was vroeger dun, toen we arm waren. Gewoon omdat we simpelweg weinig eten konden kopen.
Attraverso schreef:
10-05-2025 10:45
Kijk. Dat is nu net wat ik al jaren te horen krijg. Hoeveel 'geluk' ik heb dat ik slank ben. Dat heeft geen moer met geluk te maken. Een paar decennia geleden had ik en tijdje overgewicht en PDS. Ik dacht dat ik normaal at. Ben dan gaan 'diëten' en sporten en overgewicht en PDS waren weg. Raar he?
Ik heb helemaal geen geluk. Ik let daar op en maak bewuste keuzes, sport, werk, ben hele dagen in beweging en ben blij dat ik heel lang geleden de klik gemaakt heb dat gezonde voeding lekker is en ik me geen vet/zoet verslaving meer laat aanmeten door de voedselindustrie.
Want dat is de grote boosdoener, overal zorgt men dat beide inzit, vet en zoet. In dingen zoals mayonaise, vleesbewerkingen,... vet dus, voegt men wat suiker toe zodat de hardnekkige vet/zoet verslaving in stand gehouden wordt. Kassakassa voor de voedingindustrie en normale, gezonde voeding krijgen de verslaafden niet meer door hun strot.
Ik lunch door mijn werk heel vaak bij mensen thuis en neem mijn eigen, gezonde lunch mee. Hoe vaak dat ik medelijden krijg: 'jij bent zeker op dieet, dat kan toch niet smaken, eet gauw met ons mee, neem je toch een cola uit de koelkast, ik heb speciaal voor jullie cola in mijn koelkast, dat water moet je jezelf niet aandoen'.
Totaal niks geluk. Denk je nu echt dat het vanzelf komt en ik het niet moeilijk gehad heb toen? Even doorbijten, het kwartje laten vallen en je bent er.
Allez, iedereen leeft hoe hij wil hoor.
Maar kom bij mij niet klagen dat je als je ongezond leeft, overgewicht hebt en kwaaltjes én vooral niet zeggen dat ik 'geluk' heb.
:worship:
_horizon_ schreef:
10-05-2025 13:26

Ik ben niet hoog opgeleid, heb geen hoog betaalde job, woon alleen en moet dus woonlasten en de hele reutemeteut alleen betalen maar ik heb geen idee of patat goedkoper is dan broccoli want ik koop dat niet. Wat ik wel weet is dat water uit de kraan veel goedkoper is dan cola zero.
NomenNesci0 schreef:
Van mij hoeft niemand slank te zijn. Maar wel graag gezond waar het kan. En als iemand niet wil, prima, maar mag ik er dan bijv. ook niet voor willen betalen? Of voor willen zorgen? De obesitaskosten rijzen de pan uit, terwijl gezondheidszorg al zo onder druk staat. Betaal je dan zelf voor al je medische kosten als je niet wil? Betaal je zelf voor je nieuwe knieën? Je rollator op veel te jonge leeftijd? Je medicijnen tegen hoge bloeddruk en hartfalen? Je bijdrage voor je huishouden omdat je het door chronische ontstekingen niet meer zelf kunt doen en thuiszorg nodig hebt?
er zijn heel veel mensen die juist heel graag willen, maar waarbij het niet lukt. Maar dat zie jij en anderen niet. Die zien alleen de buitenkant. En dan vinden jullie het raar dat mensen zich aangesproken voelen? Jullie doen niet anders!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nerdopviva schreef:
10-05-2025 12:31
Maar waarom moet dit dan áltijd worden benoemd? Iedereen weet dat ongezond eten slecht is voor je. Waarom buitelt dan in dit soort topics altijd iedereen over elkaar heen om dit te benoemen?

Doe ik ook allemaal: eigen lunch meenemen (meestal salades en als het brood is, altijd volkorenbrood), etiketten lezen, producten vergelijken, geen pakjes en zakjes, etc. Maar helaas is dat niet hét antwoord op afvallen of slank blijven. En ik word trouwens nooit honend aangekeken of uitgelachen met mijn salade en volkoren brood.
omdat nog altijd het beeld is dat dikke mensen alleen maar ongezond eten en mensen die niet dik zijn zich vooral op hun borst willen slaan over hoe goed zij wel bezig zijn. En als zij het kunnen, kan de rest van de wereld het ook.
Attraverso schreef:
10-05-2025 13:21

Maar aan mijn benen heb ik dat probleem ook ondanks geen overgewicht. Al eens gegoogeld op lipoedeem? Ik vermoed dat dit er bij mij voor iets tussen zit...
Ja, maar ik weet niet of dat het is of cellulitis, ik voel geen harde knobbels, heb ook geen pijn en dat zijn tekenen van lipoedeem.
Stressed is just desserts spelled backwards
rosanna08 schreef:
10-05-2025 13:53
omdat nog altijd het beeld is dat dikke mensen alleen maar ongezond eten en mensen die niet dik zijn zich vooral op hun borst willen slaan over hoe goed zij wel bezig zijn. En als zij het kunnen, kan de rest van de wereld het ook.
De meeste mensen die overgewicht hebben, hebben dat door een ongezonde leefstijl. Het is niet mooier dan dat hoor.
Door de voedingindustrie die de verslaving in de hand werkt op een sluwe, slinkse manier.
En veel mensen kunnen dat omkeren. Niet makkelijk maar het kan.
Wat ik zeg, zeg ik niet om me op de borst te kloppen maar in de hoop dat er misschien iemand inspiratie uit haalt.
Attraverso schreef:
10-05-2025 13:33
Ik ben niet hoog opgeleid, heb geen hoog betaalde job, woon alleen en moet dus woonlasten en de hele reutemeteut alleen betalen maar ik heb geen idee of patat goedkoper is dan broccoli want ik koop dat niet. Wat ik wel weet is dat water uit de kraan veel goedkoper is dan cola zero.
Jij klinkt in je posts als een ex-roker. Als ik kan stoppen, kan iedereen dat.
Dat jij van overgewicht naar slank bent gegaan, wil niet zeggen dat je gelijk alle wijsheid in pacht hebt.

Ieder lichaam is anders, reageert anders. Wat voor de een wel werkt, hoeft voor een ander niet te werken.
Ik ben 30 jaar (heel) slank geweest, maar na mijn 2e zwangerschap ging het mis. De kilo’s gingen er niet meer af, sterker nog in de loop van de jaren steeds zwaarder geworden. Ondanks dat ik jarenlang veel ben blijven sporten (momenteel overigens niet). Een vriendin van mij kookt nooit, bijna altijd afhaal. Maar altijd slank gebleven.

Vroeger had ik een buurmeisje met overgewicht (niet extreem dik ofzo). Ze speelde net zo vaak buiten als ik. Haar ouders kookten gezond, waren zelf slank. Begin 20 is ze er vol voor gegaan. 4 keer naar de sportschool, hardlopen met haar vader. Nog gezonder eten. Ze viel nauwelijks af.

Mijn zoon is heel slank, als kind tegen ondergewicht aan. Hij voetbalde redelijk hoog. Maar toch had hij soms teamgenoten die wel iets te zwaar waren. Even vaak trainden, waar kind zelf en ouders extra op voeding letten.
Attraverso schreef:
10-05-2025 14:08
De meeste mensen die overgewicht hebben, hebben dat door een ongezonde leefstijl. Het is niet mooier dan dat hoor.
Door de voedingindustrie die de verslaving in de hand werkt op een sluwe, slinkse manier.
Wat ik zeg, zeg ik niet om me op de borst te kloppen maar in de hoop dat er misschien iemand inspiratie uit haalt.
ik denk dat er weinig mensen inspiratie halen uit een beschuldiging en borstklopperij.
Pelle schreef:
10-05-2025 14:10
Jij klinkt in je posts als een ex-roker. Als ik kan stoppen, kan iedereen dat.
Dat jij van overgewicht naar slank bent gegaan, wil niet zeggen dat je gelijk alle wijsheid in pacht hebt.

Ieder lichaam is anders, reageert anders. Wat voor de een wel werkt, hoeft voor een ander niet te werken.
Ik ben 30 jaar (heel) slank geweest, maar na mijn 2e zwangerschap ging het mis. De kilo’s gingen er niet meer af, sterker nog in de loop van de jaren steeds zwaarder geworden. Ondanks dat ik jarenlang veel ben blijven sporten (momenteel overigens niet). Een vriendin van mij kookt nooit, bijna altijd afhaal. Maar altijd slank gebleven.

Vroeger had ik een buurmeisje met overgewicht (niet extreem dik ofzo). Ze speelde net zo vaak buiten als ik. Haar ouders kookten gezond, waren zelf slank. Begin 20 is ze er vol voor gegaan. 4 keer naar de sportschool, hardlopen met haar vader. Nog gezonder eten. Ze viel nauwelijks af.

Mijn zoon is heel slank, als kind tegen ondergewicht aan. Hij voetbalde redelijk hoog. Maar toch had hij soms teamgenoten die wel iets te zwaar waren. Even vaak trainden, waar kind zelf en ouders extra op voeding letten.
Dit zijn niet de voorbeelden die mensen willen lezen die er van overtuigd zijn dat alles te maken heeft met levensstijl en beweging.
Overgewicht (en überhaupt afwijken van het schoonheidsideaal) is iets waar mensen die het hebben doorgaans aan lijden. Soms licht, in de vorm van irritatie dat anderen er onaardig over doen of moeite met mooie kleding vinden, maar vaak veel intenser, met gevoelens van schaamte, zelfhaat, een constante interne strijd, hyperzelfbewustzijn, sociaal ongemak. Ik gok dat de meerderheid van de mensen met overgewicht heel graag minder zwaar zou willen zijn. De dieetindustrie bestaat niet voor niets, en mensen lijden als ze voelen dat ze door anderen worden afgewezen, bespot, of geminacht.

Als mensen dat heel graag willen, en een gezond gewicht bereiken is gewoon een kwestie van wilskracht, dan zouden mensen dus afvallen.
De conclusie die sommigen dan trekken is: ze willen het dus niet graag genoeg. Degenen die de knop hebben voelen omgaan bevestigen dit: als zij het kunnen, kan iedereen het dus. Maar waarom konden ze het dan niet eerder? Waarom kunnen mensen het tijdelijk, en dan weer niet? Waarom is elke dag diep ongelukkig zijn met je lijf toch geen stap naar afvallen?
Een andere conclusie is dus: het is niet zo simpel als 'graag genoeg willen'. En die conclusie vind ik een stuk overtuigender, omdat in onderzoek te zien is dat het een complex probleem is en omdat in alle andere aspecten van het leven wilskracht ook niet genoeg is.

Wilskracht is een helpende factor om tot de grenzen van je mogelijkheden te komen. Maar die grenzen, die zijn er, en die zijn niet voor iedereen hetzelfde.

Natuurlijk, zet iedereen op een gedwongen hongerdieet en meer mensen zullen afvallen (maar niet per se gezonder worden, als het op die manier gaat). Maar het gedrag van mensen is een gevolg, niet een afdoende verklaring. Het is te makkelijk alleen te wijzen naar wat en hoeveel iemand eet om te verklaren wat er speelt. Want waarom eet iemand zo? Het eetgedrag is het zichtbare proces, je ziet niet wat daarachter aan de touwtjes trekt: de psychische en lichamelijke processen die intern spelen en de omgevingsfactoren (sociaal, cultureel, economisch, etc) die ook hun steentje bijdragen.

Niemand is vrij van dat samenspel. Vrijwel iedereen herkent bij zichzelf gedragingen die ze liever anders zouden zien maar die ze toch niet veranderd krijgen, terwijl een ander daar totaal geen last van lijkt te hebben. Daar is altijd een reden voor, en vaak meerdere. Je kunt dat vanaf de zijlijn slechte redenen vinden, maar je doet de situatie ontzettend tekort door te claimen dat het simpel is en het dus wel aan de wilskracht moet liggen, zonder empathie of zelfs maar nieuwsgierigheid waarom dat dan toch zo moeilijk is voor mensen.

Bij anorexia geldt net zo goed dat ieder pondje door het mondje gaat. Daarvan weten de meeste mensen ook heel goed dat dat een zinloze opmerking is die totaal voorbij gaat aan het onderliggende probleem. Niet iedereen met overgewicht is zo ziek natuurlijk, maar iedereen is wél meer, complexer, en dus menselijker dan een calorieverbruikmachine waar je gewoon even meer muntjes in moet gooien.
tyche wijzigde dit bericht op 10-05-2025 14:25
Reden: Typo's
0.07% gewijzigd
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
10-05-2025 14:17
Overgewicht (en überhaupt afwijken van het schoonheidsideaal) is iets waar mensen die het hebben doorgaans aan lijden. Soms licht, in de vorm van irritatie dat anderen er onaardig over doen of moeite met mooie kleding vinden, maar vaak veel intenser, met gevoelens van schaamte, zelfhaat, een constante interne strijd, hyperzelfbewustzijn, sociaal ongemak. Ik gok dat de meerderheid van de mensen met overgewicht heel graag minder zwaar zou willen zijn. De dieetindustrie bestaat niet voor niets, en mensen lijden als ze voelen dat ze door anderen worden afgewezen, bespot, of geminacht.

Als mensen dat heel graag willen, en een gezond gewicht bereiken is gewoon een kwestie van wilskracht, dan zouden mensen dus afvallen.
De conclusie die sommigen dan trekken is: ze willen het dus niet graag genoeg. Degenen die de knop gebben boelen omgaan bevestigen dit: als zij het kunnen, kan iedereen het dus. Maar waarom konden ze het dan niet eerder? Waarom kunnen mensen het tijdelijk, en dan weer niet? Waarom is elke dag diep ongelukkig zijn met je lijf toch geen stap naar afvallen?
Een andere conclusie is dus: het is niet zo simpel als 'graag genoeg willen'. En die conclusie vind ik een stuk overtuigender, omdat in onderzoek te zien is dat het een complex probleem is en omdat in alle andere aspecten van het leven wilskracht ook niet genoeg is.

Wilskracht is een helpende factor om tot de grenzen van je mogelijkheden te komen. Maar die grenzen, die zijn er, en die zijn niet voor iedereen hetzelfde.

Natuurlijk, zet iedereen op een gedwongen hongerdieet en meer mensen zullen afvallen (maar niet per se gezonder worden, als het op die manier gaat). Maar het gedrag van mensen is een gevolg, niet een afdoende verklaring. Het is te makkelijk alleen te wijzen naar wat en hoeveel iemand eet om te verklaren wat er speelt. Want waarom eet iemand zo? Het eetgedrag is het zichtbare proces, je ziet niet wat daarachter aan de touwtjes trekt: de psychische en lichamelijke processen die intern spelen en de omgevingsfactoren (sociaal, cultureel, economisch, etc) die ook hun steentje bijdragen.

Niemand is vrij van dat samenspel. Vrijwel iedereen herkent bij zichzelf gedragingen die ze liever anders zouden zien maar die ze toch niet veranderd krijgen, terwijl een ander daar totaal geen last van lijkt te hebben. Daar is altijd een reden voor, en vaak meerdere. Je kunt dat vanaf de zijlijn slechte redenen vinden, maar je doet de situatie ontzettend tekort door te claimen dat het simpel is en het dus wel aan de wilskracht moet liggen, zonder empathie of zelfs maar nieuwsgierigheid waarom dat dan toch zo moeilijk is voor mensen.

Bij anorexia geldt net zo goed dat ieder pondje door het mondje gaat. Daarvan weten de meeste mensen ook heel goed dat dat een zinloze opmerking is die totaal voorbij gaat aan het onderliggende probleem. Niet iedereen met overgewicht is zo ziek natuurlijk, maar iedereen is wél meer, complexer, en dus menselijker dan een calorieverbruikmachine waar je gewoon even meer muntjes in moet gooien.
:kneel:
Wat Tyche zegt! Waarom toch de neiging hebben om te doen alsof dik zijn een bewuste keuze is? Ik ga dan toch teug naar mijn eerdere vergelijking met de rolstoel.

Je kunt over mensen in een rolstoel zeggen dat het een keuze is, dat ze gewoon kunnen opstaan. Dat zal een klein deel misschien ook kunnen, maar om mensen uit een rolstoel te krijgen, heeft het weinig zin om te blijven herhalen dat het gewoon een kwestie is van opstaan en dat je dat zelf ook gewoon gedaan hebt.

Er zijn allerlei redenen waarom mensen in een rolstoel zitten, en bijna niemand zit er vrijwillig in.

Simpelweg niet eten is geen keuze. Je lijf heeft allerlei overlevingsmechanismen en als die in werking worden gesteld, dan is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om daar tegenin te gaan. Iemand eerder zei dat minder eten en gezond leven voor 95% wel zou werken, maar onderzoek laat ziet dat het in werkelijkheid maar 5% is.
NomenNesci0 schreef:

Gelukkig hebben we in Nederland eens collectief verzekeringssysteem waardoor de gezondheidszorg betaalbaar is.

Laten we aub niet die weg opgaan die jij nu benoemt, niet willen betalen voor de problemen/zorgen van anderen.

Als ik zou zeggen ik wil niet meebetalen aan kinderbijslag/KGB/opvangkosten/school noem het maar op wat met het collectief middels belastingen wordt betaald aan mensen met kinderen, dan is dat net zo'n absurde uitspraak als die jij hierboven doet.

Want waar stopt het dan? Mensen die een gevaarlijke sport beoefenen niet meer verzekeren voor blessures/verwondingen die ze tijdens die sport oplopen? Vrouwen een hogere premie laten betalen in hun vruchtbare jaren? Rokers niet verzekeren, drinkers ook niet? Ow en vergeet natuurlijk de weekend voetballers niet die blessures krijgen van 1x per week een wedstrijd spelen?

Maar als mensen zwaarder zijn, dan is het ineens een okee idee om daarvoor niet te willen betalen? Want hoe meet je of iemand gezond is? BMI is in veel gevallen al achterhaald. En een persoon die niet te zwaar is kan ondertussen wel een te hoog cholesterol hebben. Nou ja, lijkt me duidelijk dat wat je hierboven zegt een absurde gedachte is. En egoïstisch ook nog. Maar dat laatste kenmerkt precies de maatschappij van nu. Het oog voor het collectief is in heel veel gevallen verdwenen.
rosanna08 schreef:
10-05-2025 14:12
ik denk dat er weinig mensen inspiratie halen uit een beschuldiging en borstklopperij.
Precies dit.
Attraverso schreef:
10-05-2025 14:08
Ik denk niet dat iemand die volgens jouw normen ongezond leeft door het lezen van jouw veroordelende posts geïnspireerd raakt.
Niemand die leest dat ik al de hele tijd zeg dat het de schuld is van de voedingsindustrie die zo veel mogelijk mensen wil verslaafd hebben aan vet/zoet waar de supermarkten vol mee liggen?
Maakt me niet uit.
Ieder doet wat hij wil.
Maar dan niet komen klagen...
Attraverso schreef:
10-05-2025 15:10
Niemand die leest dat ik al de hele tijd zeg dat het de schuld is van de voedingsindustrie die zo veel mogelijk mensen wil verslaafd hebben aan vet/zoet waar de supermarkten vol mee liggen?
Maakt me niet uit.
Ieder doet wat hij wil.
Lees jij andere reacties wel?
Ook mensen die niet verslaafd zijn aan vet/zoet kunnen overgewicht hebben.
Met je: maar dan niet komen klagen.. arrogantie ten top.
Attraverso schreef:
Maakt me niet uit.
Ieder doet wat hij wil.
jawel hoor, dat heb ik zeker wel gelezen en daar heb je absoluut een punt in. Het gaat om de rest die je zegt.
Attraverso schreef:
Maakt me niet uit.
Ieder doet wat hij wil.
Ik klaag niet. Jij zegt dat je hoopt dat iemand door jouw verhaal geïnspireerd raakt. Ik denk niet dat dat zo is. Want je hebt een nogal een eigen-schuld-dikke-bult-toontje.
een verslaving is voor veel mensen helemaal niet zo makkelijk te overwinnen. Het is niet voor niks dat aan drugsverslaafden wordt aangeraden na het afkicken om zich niet meer in hun oude omgeving op te houden. Voor alcoholverslaving om uit de kroeg te blijven. Er is overal om ons heen voedsel, er valt niet aan te ontkomen. Er is daarom een aanpak op heel veel verschillende vlakken nodig en draait het niet puur op de wilskracht van de verslaafde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven