Water voor de vogels
zondag 11 mei 2025 om 12:36
Beste forummers
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
zondag 11 mei 2025 om 18:47
Leuk topic! Ik heb gelijk een waterbak besteld waar ze in kunnen badderen en drinken. Hij schijnt wel diep te zijn dus ik doe er nog grindstenen in.
Onlangs heb ik zaadjes van https://voerdebijbij.nl/voedselbanken gezaaid als het goed is komen nu speciale bij vriendelijke bloemen, speciaal voor de Nederlandse bij in mijn tuin. Samen met het waterbakje moet het dan goed komen deze zomer.
Onlangs heb ik zaadjes van https://voerdebijbij.nl/voedselbanken gezaaid als het goed is komen nu speciale bij vriendelijke bloemen, speciaal voor de Nederlandse bij in mijn tuin. Samen met het waterbakje moet het dan goed komen deze zomer.
Ik doe mijn best
zondag 11 mei 2025 om 18:48
zondag 11 mei 2025 om 18:50
zondag 11 mei 2025 om 19:01
zondag 11 mei 2025 om 19:05

BosZonnebloemen schreef: ↑11-05-2025 15:13Net twee soepborden met water in de tuin gezet. Ik zal iedere dag verversen.

zondag 11 mei 2025 om 19:11
GroenTuintje schreef: ↑11-05-2025 16:27Hier ook 3 waterbakken waarvan 2 mini vijvertjes incl fonteintje
![]()
Ziet er gezellig uit hoor. Genieten is dat he. Werken die solar fonteintjes ook?
Ik heb bij de kringloop een heel stevig rvs wijnrek gekocht en daar boven op een zilveren schaal. Her en der bakjes gevuld en de minivijver met luchtpomp.
Voor de egels het hele jaar door sws water staan.
zondag 11 mei 2025 om 19:14
Ik weet niet. Ik heb ook veel buurkatten maar er wordt niet op de vogels geloerd. Misschien als het de tuin van de kat zelf is dat anders is.
De katten komen wel in de avond in mijn tuin om te drinken.
zondag 11 mei 2025 om 19:15
Klopt ik heb ook stenen er in liggen. En ik sproei mijn tuin elke avond bij temperatuur als nu. Ook dan zie je veel insecten.
zondag 11 mei 2025 om 19:29
Geloof me, katten jagen op vogels. De mijne is er niet zo best in, zij is beter in muizen. Maar zelfs mijn kat komt één keer per jaar thuis met een zelf gevangen vogel. Beetje raar om te veronderstellen dat de katten in jouw buurt niet op vogels jagen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zondag 11 mei 2025 om 19:37
Wat een geld-uit-de-zak-klopperij allemaal zeg, die drinkschalen.
Ik heb gewoon een terracotta schotel van 20 cm voor 3 euro staan, al jaren. Wordt ondertussen volop gebruikt door allerlei vogels, om te drinken en te badderen.
Gewoon op mijn tuintafel, er staat niets rondom. Iedere irritante vrijlopende rotkat heeft het nakijken want wordt van verre al gezien. Moge duidelijk zijn hoe ik over loslopende katten denk ....
Ik heb gewoon een terracotta schotel van 20 cm voor 3 euro staan, al jaren. Wordt ondertussen volop gebruikt door allerlei vogels, om te drinken en te badderen.
Gewoon op mijn tuintafel, er staat niets rondom. Iedere irritante vrijlopende rotkat heeft het nakijken want wordt van verre al gezien. Moge duidelijk zijn hoe ik over loslopende katten denk ....
zondag 11 mei 2025 om 19:42
Ik heb deze
https://flyingtiger.com/nl-nl/products/ ... cs-3061760
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 11 mei 2025 om 19:43
Ik heb een bak voor insecten met stenen en een schaal voor de vogels. Dat in bad gaan is zo leuk om te zien. De meikevers komen nu veel drinken, later de bijen. En een paar brutale vogels jatten hondenbrokken. Mijn honden doen dan semi stoer, want het vliegt weg en komt weer terug als ze slapen. Dat is vaak.
zondag 11 mei 2025 om 19:43
Elke avond je tuin sproeien is absoluut niet nodig, sterker nog, dat wordt afgeraden want daarvan worden planten lui (ze wortelen heel ondiep). Beter is het je planten sterker te maken door dieper te wortelen omdat ze naar water moeten zoeken en dus hooguit eens per week je tuin (langer) water te geven. En dan nog moet je je afvragen of het niet beter is planten te nemen die weinig water nodig hebben zodat we niet met een watertekort kampen in de toekomst.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zondag 11 mei 2025 om 19:52
Border speciaal voor bijen, een border voor de vlinders en diverse drinkbakjes. Enige punt van aandacht is ervoor zorgen dat de hond en kat de bakjes niet leeg lebberen (alhoewel zij ook bakjes voor buiten hebben, schijnbaar is het pas echt lekker als er diverse vogels in hebben zitten badderen). Ze laten zich wel verjagen door de roodborstjes en mussen.
zondag 11 mei 2025 om 20:08
zondag 11 mei 2025 om 20:22
Ja die werken nog steedsJules schreef: ↑11-05-2025 19:11Ziet er gezellig uit hoor. Genieten is dat he. Werken die solar fonteintjes ook?
Ik heb bij de kringloop een heel stevig rvs wijnrek gekocht en daar boven op een zilveren schaal. Her en der bakjes gevuld en de minivijver met luchtpomp.
Voor de egels het hele jaar door sws water staan.

Voor iedereen een groene tuin
zondag 11 mei 2025 om 20:32
Bamoja schreef: ↑11-05-2025 19:37Wat een geld-uit-de-zak-klopperij allemaal zeg, die drinkschalen.
Lekker hè, weer zo'n kans om daar op los te gaan.
TAFKAPML
zondag 11 mei 2025 om 21:06
Wij hebben zo'n schotel die je onder een plantenpot kunt zetten gevuld met een laagje water. Wordt graag in gebadderd door de mussen en merels maar natuurlijk ook uit gedronken. Eksters zien we er wel uit drinken, niet in badderen.
We hebben zelf een oude kat die niet meer achter vogels aanjaagt. Die ligt gewoon op een tuinstoel toe te kijken hoe de eksters zijn natvoer opeten dat ie zelf laat staan.
Maar buurt katten hebben we eigenlijk niet in onze tuin, misschien omdat we zelf een kat hebben?
We hebben zelf een oude kat die niet meer achter vogels aanjaagt. Die ligt gewoon op een tuinstoel toe te kijken hoe de eksters zijn natvoer opeten dat ie zelf laat staan.
Maar buurt katten hebben we eigenlijk niet in onze tuin, misschien omdat we zelf een kat hebben?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in