Water voor de vogels

11-05-2025 12:36 108 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers

Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.

Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.

Dank jullie wel!
Deze week zag ik iets voorbij komen over bijen, en wat we kunnen doen omdat die het zwaar hebben. Ik ben vergeten wat. Weet iemand dat?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ze mogen lekker drinken uit het zwembadje van mijn hond.
#doeslief
Leuk topic! Ik heb gelijk een waterbak besteld waar ze in kunnen badderen en drinken. Hij schijnt wel diep te zijn dus ik doe er nog grindstenen in.

Onlangs heb ik zaadjes van https://voerdebijbij.nl/voedselbanken gezaaid als het goed is komen nu speciale bij vriendelijke bloemen, speciaal voor de Nederlandse bij in mijn tuin. Samen met het waterbakje moet het dan goed komen deze zomer.
Ik doe mijn best
Goed dat je dit topic hebt geopend!
Meteen in de actie geschoten.

Ik heb een hangende keramieken pot en wil nog een hoge waterschaal kopen.

Voor nu een ondiep ovenschaaltje neergezet met stenen erin.

Ik had nog een hoge kaarsenstandaard en daar heb ik hem op gezet.
Allerlei waterschalen en tips

https://www.vivara.nl/informatie/vogels-en-water
Wat een superlieve post Jules :heart:

Hier helaas geen tuin maar wel een hoop bosschages voor mijn woning dus daar zet ik iedere dag twee bakjes neer. De vogeltjes hebben het al ontdekt, zag vanochtend een ekster komen drinken. :cheer:
Hier staan ze allemaal

http://vivara.nl/voedersystemen/waterschalen
:redrose:
BosZonnebloemen schreef:
11-05-2025 15:13
Net twee soepborden met water in de tuin gezet. Ik zal iedere dag verversen.
:redrose:
GroenTuintje schreef:
11-05-2025 16:27
Hier ook 3 waterbakken waarvan 2 mini vijvertjes incl fonteintje

Afbeelding

Ziet er gezellig uit hoor. Genieten is dat he. Werken die solar fonteintjes ook?

Ik heb bij de kringloop een heel stevig rvs wijnrek gekocht en daar boven op een zilveren schaal. Her en der bakjes gevuld en de minivijver met luchtpomp.

Voor de egels het hele jaar door sws water staan.
Moiren schreef:
11-05-2025 15:27
Ik zou het met liefde doen, maar ik denkbaar de katten hier in de wijk het een fijn lopend buffetje zouden vinden.

Ik weet niet. Ik heb ook veel buurkatten maar er wordt niet op de vogels geloerd. Misschien als het de tuin van de kat zelf is dat anders is.
De katten komen wel in de avond in mijn tuin om te drinken.
tyche schreef:
11-05-2025 15:22
Aanvullende tip: met wat keitjes in het water die boven het oppervlakte uitsteken kunnen ook bv bijen die willen drinken en in het water vallen er weer uit klimmen.
Klopt ik heb ook stenen er in liggen. En ik sproei mijn tuin elke avond bij temperatuur als nu. Ook dan zie je veel insecten.
Leuk dat jullie meedoen en jullie tips te lezen.
Jules schreef:
11-05-2025 19:14
Ik weet niet. Ik heb ook veel buurkatten maar er wordt niet op de vogels geloerd. Misschien als het de tuin van de kat zelf is dat anders is.
De katten komen wel in de avond in mijn tuin om te drinken.
Geloof me, katten jagen op vogels. De mijne is er niet zo best in, zij is beter in muizen. Maar zelfs mijn kat komt één keer per jaar thuis met een zelf gevangen vogel. Beetje raar om te veronderstellen dat de katten in jouw buurt niet op vogels jagen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wat een geld-uit-de-zak-klopperij allemaal zeg, die drinkschalen.
Ik heb gewoon een terracotta schotel van 20 cm voor 3 euro staan, al jaren. Wordt ondertussen volop gebruikt door allerlei vogels, om te drinken en te badderen.

Gewoon op mijn tuintafel, er staat niets rondom. Iedere irritante vrijlopende rotkat heeft het nakijken want wordt van verre al gezien. Moge duidelijk zijn hoe ik over loslopende katten denk ....
Sierlijk schreef:
11-05-2025 18:22
Deze week zag ik iets voorbij komen over bijen, en wat we kunnen doen omdat die het zwaar hebben. Ik ben vergeten wat. Weet iemand dat?
Ik heb deze

https://flyingtiger.com/nl-nl/products/ ... cs-3061760
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb een bak voor insecten met stenen en een schaal voor de vogels. Dat in bad gaan is zo leuk om te zien. De meikevers komen nu veel drinken, later de bijen. En een paar brutale vogels jatten hondenbrokken. Mijn honden doen dan semi stoer, want het vliegt weg en komt weer terug als ze slapen. Dat is vaak.
Jules schreef:
11-05-2025 19:15
Klopt ik heb ook stenen er in liggen. En ik sproei mijn tuin elke avond bij temperatuur als nu. Ook dan zie je veel insecten.
Elke avond je tuin sproeien is absoluut niet nodig, sterker nog, dat wordt afgeraden want daarvan worden planten lui (ze wortelen heel ondiep). Beter is het je planten sterker te maken door dieper te wortelen omdat ze naar water moeten zoeken en dus hooguit eens per week je tuin (langer) water te geven. En dan nog moet je je afvragen of het niet beter is planten te nemen die weinig water nodig hebben zodat we niet met een watertekort kampen in de toekomst.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Border speciaal voor bijen, een border voor de vlinders en diverse drinkbakjes. Enige punt van aandacht is ervoor zorgen dat de hond en kat de bakjes niet leeg lebberen (alhoewel zij ook bakjes voor buiten hebben, schijnbaar is het pas echt lekker als er diverse vogels in hebben zitten badderen). Ze laten zich wel verjagen door de roodborstjes en mussen.
Een minivijver in je tuin is vooral lief voor muggenbabies....
Meerdere bakjes met water in de tuin staan waar de vogels kunnen drinken en badderen. De katten jaag ik weg als ik ze zie ( gewoon kssst hoor)
De mussen spelen hier erg graag in het zand, echt een prachtig gezicht❤️
Maar mensen gaan voorbij
Jules schreef:
11-05-2025 19:11
Ziet er gezellig uit hoor. Genieten is dat he. Werken die solar fonteintjes ook?

Ik heb bij de kringloop een heel stevig rvs wijnrek gekocht en daar boven op een zilveren schaal. Her en der bakjes gevuld en de minivijver met luchtpomp.

Voor de egels het hele jaar door sws water staan.
Ja die werken nog steeds :-D zelfs de winter doorgekomen die dingen :lol: gewoon bij de Action gekocht vorig jaar
Voor iedereen een groene tuin
Bamoja schreef:
11-05-2025 19:37
Wat een geld-uit-de-zak-klopperij allemaal zeg, die drinkschalen.
Ik heb gewoon een terracotta schotel van 20 cm voor 3 euro staan, al jaren. Wordt ondertussen volop gebruikt door allerlei vogels, om te drinken en te badderen.

Gewoon op mijn tuintafel, er staat niets rondom. Iedere irritante vrijlopende rotkat heeft het nakijken want wordt van verre al gezien. Moge duidelijk zijn hoe ik over loslopende katten denk ....

Lekker hè, weer zo'n kans om daar op los te gaan.
TAFKAPML
Wij hebben zo'n schotel die je onder een plantenpot kunt zetten gevuld met een laagje water. Wordt graag in gebadderd door de mussen en merels maar natuurlijk ook uit gedronken. Eksters zien we er wel uit drinken, niet in badderen.

We hebben zelf een oude kat die niet meer achter vogels aanjaagt. Die ligt gewoon op een tuinstoel toe te kijken hoe de eksters zijn natvoer opeten dat ie zelf laat staan.
Maar buurt katten hebben we eigenlijk niet in onze tuin, misschien omdat we zelf een kat hebben?
Dank voor de tip.

Het waterbakje staat er.
-- tijdelijk mottoloos --
Ik heb een water element in de tuin staan, van die stenen waar water uit stroomt. En die worden inderdaad dagelijks bezocht door allerlei vogels en insecten :heart:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven