Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan

12-05-2025 17:43 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dank voor de suggesties.
Achter in de tuin staat bij de buren nu een speelobject voor de kinderen. Toen de jaccuzzi daar vorig jaar stond, maakte hij niet het geluid van nu. Toen hoorde je hem maar af en toe aan staan. Als hij nu achter in de tuin zou staan en ook volcontinu aan, zou ik er ook last van hebben want zo enorm zijn onze tuinen niet.
Het geluid is echt niet als normaal leefgeluid aan te duiden. Wel als het kortstondig is, zoals vorig jaar, maar niet als het continu is. Vanochtend was er iemand bij mij thuis, die zei toen ze achter naar buiten stapte ook gelijk dat ze iets van een afzuiger hoorde.
Aanspreken zal moeten, hoezeer ik er ook tegen opzie. Ik ben echt een schijterd als ik mensen moet confronteren. Het is trouwens niet de bedoeling de buurvrouw uit te nodigen om haar dan uit zichzelf te laten constateren dat het best een indringend geluid is, maar het sowieso dan met haar bespreken en dan kan ze het ook meteen zelf constateren. Maar ik vrees het, wat als ze zegt 'dat valt toch reuze mee, het ding moet daarom en daarom wel steeds aan staan'... Zij is helemaal niet een type dat ons wil ergeren, maar haar man zit anders in elkaar. Mijn man kan wel goed met hem overweg, maar die is op reis en voorlopig nog niet thuis, en eigenlijk een nog grotere schijterd in dit soort gevallen.
loulou39 schreef:
12-05-2025 18:53
Dit vind ik ook best bot eerlijk gezegd, vooral de “kan dat anders?”
Het hoeft ook niet in deze bewoording hè, ik ben geen chatgpt. Gewoon iets in die strekking.
.
noorderlicht76 schreef:
12-05-2025 20:16
ja ik vind dat wel. als mensen zo'n ding kopen willen ze hem ook gebruiken. Het is nogal wat ze te vragen dat niet te doen. ik zou het echt gezeur vinden als buren daarvoor komen. blijkbaar ben ik daar de enige in.
Zeker te weten dat jij géén buren hebt met een zwembad en kinderen plus vriendjes. Enig idee hoe ongelooflijk veel herrie daarvandaan komt? Familie van mij is verhuisd om precies die reden. Dag in dag uit schreeuwende kinderen in je aangrenzende tuin.
.
Yella78 schreef:
12-05-2025 21:04
Maar ik vrees het, wat als ze zegt 'dat valt toch reuze mee, het ding moet daarom en daarom wel steeds aan staan'... Zij is helemaal niet een type dat ons wil ergeren,
In een ongunstig geval zegt ze dit maar dan heb jij in elk geval wel laten weten dat het je stoort. En vaak gaan dit soort zinnen toch bij mensen in hun hoofd zitten en proberen ze wellicht de overlast wat te beperken door dat ding bv toch af en toe uit te zetten.
Je hebt niet zoveel te verliezen, wel te winnen.
.
Rooss4.0 schreef:
12-05-2025 21:10
Zeker te weten dat jij géén buren hebt met een zwembad en kinderen plus vriendjes. Enig idee hoe ongelooflijk veel herrie daarvandaan komt? Familie van mij is verhuisd om precies die reden. Dag in dag uit schreeuwende kinderen in je aangrenzende tuin.
Van kindergeluiden heb ik dan weer geen last. Zolang niet extreem vind ik dat normale geluiden, en zeker van blije kindergeluiden word ik zelf ook blij. Het zijn geen geluiden waarmee je min of meer onnodig overlast veroorzaakt, zeg maar. Als het grote kinderen zijn wordt het wel anders, vind ik. Mijn tante heeft drie kinderen, inmiddels volwassen en niet meer thuiswonend, maar toen ze tieners waren en met veel vrienden en vriendinnen heel veel rond en in hun zwembad waren, werden hun buren daar wel gek van. Daar hebben ze veel problemen over gehad.
Yella78 schreef:
12-05-2025 21:22
Van kindergeluiden heb ik dan weer geen last. Zolang niet extreem vind ik dat normale geluiden,
Kinderen in combinatie met een zwembad produceren géén normale geluiden. Zodra kinderen water voelen moet er keihard geschreeuwd worden.
.
Rooss4.0 schreef:
12-05-2025 21:13
In een ongunstig geval zegt ze dit maar dan heb jij in elk geval wel laten weten dat het je stoort. En vaak gaan dit soort zinnen toch bij mensen in hun hoofd zitten en proberen ze wellicht de overlast wat te beperken door dat ding bv toch af en toe uit te zetten.
Je hebt niet zoveel te verliezen, wel te winnen.
Nu ik er wat langer over nadenk, merk ik dat ik er eigenlijk geen moeite mee heb haar erover aan te spreken, maar dat ik hem gewoon vrees. Hij gaat mij een enorme zeur vinden. Nou, ik hoop maar dat ik dit veel groter aan het maken ben dan nodig en dat het zichzelf oplost, ik zie zo enorm op tegen gezeik met de buren.
yella78 wijzigde dit bericht op 12-05-2025 23:12
22.89% gewijzigd
Dan laat je het je man doen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
12-05-2025 21:28
Dan laat je het je man doen.
Die is voorlopig op reis en een nog grotere schijterd dan ik wat dit soort dingen betreft helaas.
Yella78 schreef:
12-05-2025 21:27
Nu ik er wat langer over nadenk, merk ik dat ik er eigenlijk geen moeite mee heb haar erover aan te spreken, maar dat ik hem gewoon vrees. Hij gaat mij een enorme zeur vinden en hij is een type dat gaat zoeken naar nog een extra irritatie die hij kan aanbrengen, omdat hij het niet trekt in zijn ogen op de vingers te worden getikt. Nou, ik hoop maar dat ik dit veel groter aan het maken ben dan nodig en dat het zichzelf oplost, ik zie zo enorm op tegen gezeik met de buren. (ik heb ook regelmatig veel last van hun hond, die sinds een tijdje niet meer goed alleen kan zijn blijkbaar en dan soms uren blaft en jankt, dat durf ik ook niet te zeggen en dat laat ik gaan uit angst als zeur te worden gezien en de sfeer tussen ons te schaden)
Lastig. Heel lastig, vooral als buurman zo'n bullebak is.

Ik had ook zo'n buurman en daar heb ik toentertijd tegen durven vertellen dat ik me onveilig voelde bij hem, dat kwam heel hard bij hem binnen. Maar goed, ook dat moet je wel durven natuurlijk.
.
Dat heb je wel goed gedaan Rooss. Die onthoud ik voor als we ooit - hopelijk niet maar áls - weer woorden krijgen. Want het is ook zo, ik voel me eigenlijk heel onveilig nu want ik durf de eenvoudige vraag of zij die jaccuzzi de hele zomer aan gaan laten staan niet te stellen uit angst voor gedoe.
Rooss4.0 schreef:
12-05-2025 18:28
Dit heeft iets lichtelijk passiefagressiefs, haar uitnodigen in de tuin voor een wijntje in de hoop dat ze zelf hoort hoe irritant het geluid is. Stap over je confrontatievermijding heen en bel gewoon aan. "Jôh, het geluid van jullie jaccuzzi bederft mijn tuingenot, kan dat anders?"
Ik zou ook aanslaan op het passief agressieve, alsof je wijn mag komen drinken om het geluid te horen. Dus ik ben het eens met de tip om even aan te bellen en te zeggen dat je je stoort aan het geluid van de jaccuzzi en of ze die net als het bad vorig jaar achterin de tuin zouden kunnen zetten.
Groei is de reis van wie je denkt te zijn naar wie je werkelijk bent.
noorderlicht76 schreef:
ja ik vind dat wel. als mensen zo'n ding kopen willen ze hem ook gebruiken. Het is nogal wat ze te vragen dat niet te doen. ik zou het echt gezeur vinden als buren daarvoor komen. blijkbaar ben ik daar de enige in.
Ik snap dat je iets wilt kunnen gebruiken als je het hebt. Maar ik denk dat je je gewoon heel goed moet afvragen welke dingen je wel en niet moet willen hebben in die kleine tuintjes die allemaal aan elkaar grenzen. Een constante brom op 3 meter van waar je zit is gewoon echt heel storend. Het is niet een geluid dat maar af en toe aangaat, maar constant. Je wilt buren toch niet lastig vallen met geluid dat constant aanstaat en het luchtruim vult?
Dat je iets af en toe hoort, daar kunnen de meeste mensen wel tegen. En mensen vinden geluiden die nu eenmaal niet te vermijden zijn ook makkelijker te verdragen (babygehuil voorkom je nu eenmaal niet). Maar geluiden waar je wél iets tegen kúnt doen, of beter nog, voorkomen hadden kunnen worden, dat vind ik meer een kwestie van nadenken aan de voorkant ipv sorry, maar ja, ik wil het wel kunnen gebruiken aan de achterkant.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in. (in reactie op Authentica)

En het bericht van NomenNescio: precies dat, ja. Dat is denk ik ook wat me zo gespannen maakt, ze kunnen toch zelf ook bedenken dat dit voor ons heel vervelend is? Het zijn geen domme mensen. Omdat zij daar geen rekening mee houden zit ik nu in een voor mij heel ongemakkelijke en nare situatie.
Ik heb zo een jacuzzi in de tuin staan. Nu heb ik er rekening meegehouden dat deze aan de kant van de tuin staat waar geen buren zijn. En de andere buren hebben er oprecht geen last van, dit heb ik gevraagd. Maar het geluid dat de jacuzzi maakt, met of zonder bubbels aan qua decibel is onder het maximale wat je aan decibel mag produceren. Nou zou ik het zelf niet netjes vinden als je deze precies naast de buren plaatst. Want ik kan mij voorstellen dat je je daar aan gaat ergeren.

Maar hou er rekening mee dat ze deze niet zomaar gaan verplaatsen en ook niet uit kunnen zetten. Er gaat bijna 800L water in, dat verplaats je niet zomaar, tenzij je hem laat leeg lopen en weer opnieuw gaat vullen met 800L water. Ook de pomp kan niet uit. Ja dit kan wel maar dan moet ook het water vervangen worden naar enige tijd. Een beetje buur houd er sowieso al rekening mee waar je hem in de tuin plaatst.

Ik hoop dat je er uit kan komen met je buren. Erginissen tussen buren is vervelend. :redrose:
De buurvrouw uitnodigen bij jou in de tuin vind ik een mooie subtiele manier om het geluid onder de aandacht te brengen. Vaak helpt het wanneer mensen zelf datgene kunnen ervaren wat voor (over)last zorgt.
Ik zou het nog even afwachten.
Inmiddels hebben we daarnet app-contact gehad (aanleiding geen tijd voor wijn deze week)! De buurvrouw zegt dat het ding inderdaad een bromgeluid geeft en waarschijnlijk niet lang zal staan. Doordat ze begrip toont is het voor mij al voor 95% opgelost. Pff, lastig gedoe, mijn hart bonst er gewoon van. Nu maar hopen dat de buurman er ook begrip voor heeft.
Iedereen dank voor het meedenken. Vooralsnog ben ik blij en opgelucht.
[zit je misschien ook op dit forum buuf en heb je dit allemaal gelezen, haha... Oei, dan weet je nu ook dat ik een beetje bang ben voor je man, maar dat wist je denk ik al wel omdat hij ooit grote ruzie met mij heeft gemaakt...]
yella78 wijzigde dit bericht op 12-05-2025 22:55
21.11% gewijzigd
Ik snap niet hoe mensen het in hun hoofd halen midden in een woonwijk een jacuzzi in de tuin te zetten die zo'n constant irritante bromtoon maakt. We zijn al een zwaar overbevolkt land, met steeds meer airco's en warmtepompen en als er dan ook nog zo'n niet noodzakelijk ding als een jaccuzi in de tuin moet.... we worden zo langzamerhand een onleefbaar land. En krijg ook steeds meer het idee dat alles maar moet kunnen, mensen die ergens last van hebben vooral moeten leven en laten leven en het ik tijdperk domineert.
Pinapplepizza schreef:
12-05-2025 22:26
Ik heb zo een jacuzzi in de tuin staan. Nu heb ik er rekening meegehouden dat deze aan de kant van de tuin staat waar geen buren zijn. En de andere buren hebben er oprecht geen last van, dit heb ik gevraagd. Maar het geluid dat de jacuzzi maakt, met of zonder bubbels aan qua decibel is onder het maximale wat je aan decibel mag produceren. Nou zou ik het zelf niet netjes vinden als je deze precies naast de buren plaatst. Want ik kan mij voorstellen dat je je daar aan gaat ergeren.
Kijk. Jij snapt het, bent sociaal en denkt ook aan je buren. Deden meer mensen dat maar.
noorderlicht76 schreef:

Als je zo'n ding wil hebben en gebruiken, moet je er dus voor zorgen dat je er eentje koopt die geen overlast veroorzaakt.
Er zijn wel geluidsnormen, maar als het daar net onder zit betekent dat niet dat het toch niet heel vervelend kan zijn. Je wilt ook niet continu in het geluid van wc/badkamerventilatie zitten, ook al blijft dat waarschijnlijk ook onder de dB-norm.
Als buren de elektriciteitsrekening krijgen laten ze hem wel voortaan uit.
NomenNesci0 schreef:
12-05-2025 22:11
Ik snap dat je iets wilt kunnen gebruiken als je het hebt. Maar ik denk dat je je gewoon heel goed moet afvragen welke dingen je wel en niet moet willen hebben in die kleine tuintjes die allemaal aan elkaar grenzen. Een constante brom op 3 meter van waar je zit is gewoon echt heel storend. Het is niet een geluid dat maar af en toe aangaat, maar constant. Je wilt buren toch niet lastig vallen met geluid dat constant aanstaat en het luchtruim vult?
Dat je iets af en toe hoort, daar kunnen de meeste mensen wel tegen. En mensen vinden geluiden die nu eenmaal niet te vermijden zijn ook makkelijker te verdragen (babygehuil voorkom je nu eenmaal niet). Maar geluiden waar je wél iets tegen kúnt doen, of beter nog, voorkomen hadden kunnen worden, dat vind ik meer een kwestie van nadenken aan de voorkant ipv sorry, maar ja, ik wil het wel kunnen gebruiken aan de achterkant.
ja maar is een jacuzzi dan alleen voor mensen met een grote tuin? kan me juist voorstellen dat ook voor mensen die klein wonen zoiets luxers fijn is. en dan zou dat niet kunnen omdat je al niet royaal woont. dat staat mij wat tegen.
muts87 schreef:
12-05-2025 22:54
Ik snap niet hoe mensen het in hun hoofd halen midden in een woonwijk een jacuzzi in de tuin te zetten die zo'n constant irritante bromtoon maakt. We zijn al een zwaar overbevolkt land, met steeds meer airco's en warmtepompen en als er dan ook nog zo'n niet noodzakelijk ding als een jaccuzi in de tuin moet.... we worden zo langzamerhand een onleefbaar land. En krijg ook steeds meer het idee dat alles maar moet kunnen, mensen die ergens last van hebben vooral moeten leven en laten leven en het ik tijdperk domineert.

Dat klopt ook
Buiten leven is de nieuwe norm geworden en als je pech hebt horen daar voor je buren ook een tv, of zo'n leuke buitenlamp met ingebouwde beat box bij. Zodra er ergens een buur weer zo'n overkapping in zijn tuin gaat bouwen, krijg ik het al benauwd.
Want dat betekent 9 van de 10 keer dat ze nu ook "lekker in de herfst en winter buiten kunnen zitten" . Jeeeejjj fijn, nog meer avonden met luid pratende mensen, overlast van kampvuur en muziek etc.

Mensen denken niet meer aan hun omgeving. ZIJ moeten het leuk hebben! ZIJ willen een jacuzzi dus die komt er. ZIJ willen lekker in de tuin zitten met hún favoriete muziek aan, dus dat doen ze.
Aan. het feit "het blijft onder het toegestane aantal decibellen" of "om 23:00 gaat de muziek uit" heb je helemaal niks vind ik zelf.
Jij zit namelijk gewoon de hele tijd in iemand anders zijn herrie of muzieksmaak, hoe zacht ook.

Ik vind ook dat van die buitenlampen met ingebouwde muziekboxen helemaal niet verkocht zouden moeten worden. Hoezo moet er nou nóg meer lawaai bij? Er is al zoveel in dit dichtbevolkte land. Als je pecht hebt zit je aan de ene kant buren met kinderen een een kinderbadje, aan de andere kant buren met een jacuzzi en in de tuin tegenover je iemand met muziek aan.
Moet allemaal maar kunnen want iedereen vindt dat hij recht heeft op zijn stukje geluidsoverlast.
Stilte is een schaars goed en als je dat koestert ben je een zeikerd helaas.
harde muziek snap ik, felle lichten ook. maar een kinderbadje? mensen die lachen in de tuin? Ik vind dat soort geluiden niet willen vanwege je eigen behoefte aan stilte net zo egoistisch als ze produceren

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven