Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 864 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
canis-felis schreef:
15-05-2025 11:30
Ik maak niet voor niets keer op keer expliciet onderscheid tussen de regering / het staatsbeleid en de mensen. Net zoals dat dat, ook vóór 7 oktober, gedaan zou moeten worden t.a.v. Palestijnen en Hamas.
En dit is dus wxact wat ik de hele tijd mis. Dank hiervoor!
Paradise schreef:
15-05-2025 11:00
Dit heeft misschien ook te maken met het feit dat Israel op 8 oktober 2023 opriep tot de grootste mobilisatie sinds decennia. Op 8 oktober werden ook een aantal Palestijnen op andere plekken in Israel en de bezette gebieden doodgeschoten na onlusten.

Op basis van de geschiedenis wisten mensen dat Israel hier met fors geweld op zal reageren. En die mensen hebben gelijk gekregen.

Dat de Israelische regering er voor 7 oktober niet goed opstond, werkt ook niet mee.

Neemt niet weg dat antisemitisme bij mensen ook een rol gespeeld zal hebben in hoe ze op 7 oktober reageerden. Maar echt kans om stil te staan bij Israelische slachtoffers is er gezien de snel gestarte escalatie niet geweest. Wat dat betreft alleen maar verliezers. Ook de inwoners van Israel en Joodse mensen overal ter wereld zijn hier niets mee opgeschoten.
Dit heeft misschien te maken met het feit dat het de grootste pogrom sinds decennia was? Om precies te zijn sinds de Shoah.
Maar jij vindt dus dat Israel eerst even, na de genocide aanval van Hamas, pas op de plaats had moeten maken en dan hadden ze misschien wel een beetje mogen mobiliseren.
meisje22 wijzigde dit bericht op 15-05-2025 12:56
0.08% gewijzigd
meisje22 schreef:
15-05-2025 12:28
Dit heeft misschien te maken met het feit dat het de grootste pogrom sinds decennia was? Om precies te zijn sinds de Shoah.
Maar jij vondt dus dat Israel eerst even, na de genocide aanval van Hamas, pas op de plaats had moeten maken en dan hadden ze misschien wel een beetje mogen mobiliseren.
Ja, klopt, dat vind ik.

Dat het uit zou gaan lopen waren mensen toen ook al bang voor.
Ja spijtig dat ze niet hebben afgewacht of er nog meer Israeliers afgeslacht zouden worden in de dagen na 7 okt.
meisje22 schreef:
15-05-2025 12:28
Maar jij vindt dus dat Israel eerst even, na de genocide aanval van Hamas, pas op de plaats had moeten maken en dan hadden ze misschien wel een beetje mogen mobiliseren.
Dat ze wilden terugslaan begrijp ik heel goed. De manier waarop ze dat doen, daar begrijp ik helemaal niets van.
canis-felis schreef:
14-05-2025 00:21
De Israëlische regering stond er vóór 7 oktober ook al niet fraai op, voorzichtig gezegd. Maar steunbetuigingen voor de mensen daar, na gruweldaden waar nota bene veel vredesactivisten slachtoffer van werden, heb ik ook behoorlijk gemist. Of medeleven met de Joodse gemeenschap waar veel mensen familie en vrienden in Israël hebben. Ik denk dat die stilte ook een rol heeft gespeeld in de impact die 7 oktober bij vrijwel iedere Jood teweeg heeft gebracht, inclusief het toenemend gevoel van onveiligheid. Dat er niemand om je heen staat als je dat overduidelijk (even) nodig hebt, dat ervaar ik niet alleen als koud, maar ook als onveilig en eng. Mijn standpunt t.o.v. Israël en Palestina is niet echt veranderd sinds 7 oktober (al kan ik het me voorstellen als dat wel het geval is), maar mijn gevoel in NL wél.

Eens, dat heb ik ook wel gemist. Niet dat die volledig ontbrak maar toch wel aanzienlijk minder en bijna altijd met een opmerking over de situatie in Gaza voor 7 oktober. De beelden van feestende mensen op straat direct na de aanval op 7 oktober staan mij nog goed bij. De gruwelijkheden begaan door Hamas werden gevierd op straten in Europa. Die beelden lijken me ook heel erg confronterend en pijnlijk om te zien. Dan heb je denk ik zomaar heel weinig vertrouwen meer in de mensheid in zijn algemeenheid. Überhaupt dat mensen de straat op gaan om te feesten om de gruwelijke dood van zoveel onschuldige mensen. Voor mij iets onbegrijpelijks.

Ik kan me helemaal indenken dat je gevoel in Nederland veranderd is. Ik vind het vreselijk om te horen dat je als Jood in Nederland niet zomaar als zodanig herkenbaar vrij kunt bewegen op straat. Dat er mensen zijn die hun Davidsster niet meer openlijk durven te dragen. Of hun koppeltje. Om over een Joodse vlag helemaal maar te zwijgen.

Ik vind het vreselijk dat Joodse mensen in het algemeen be-/veroordeeld worden op de daden van de regering van Israël. De kortzichtigheid van mensen die stellen dat alle Joden verantwoordelijkheid dragen voor de situatie van de Gazanen/Palestijnen. Dat is even zo kortzichtig als alle Moslims verantwoordelijk houden voor de daden van terroristen. En toch gebeurd het volop. Hele groepen mensen over 1 kam scheren.
meisje22 schreef:
15-05-2025 13:52
Ja spijtig dat ze niet hebben afgewacht of er nog meer Israeliers afgeslacht zouden worden in de dagen na 7 okt.
Wat een nare cynische reactie.

Op 8 en 9 oktober werd door de Israelische regering gezegd dat oorlog met Gaza aanstaande. Andere leden hadden het toen over een belegering en het doel om Hamas in zijn totaal uit te schakelen (8 oktober 2023).
Op 9 oktober 2023 zei de minister van defensie dat Gaza zou worden afgesloten van voedsel, brandstof en elektriciteit.

Een paar dagen later begonnen de bombardementen en vielen de eerste slachtoffers al. Waaronder een aantal kinderen.
paradise wijzigde dit bericht op 15-05-2025 14:22
9.61% gewijzigd
Draaideurforummer schreef:
15-05-2025 13:59
Dat ze wilden terugslaan begrijp ik heel goed. De manier waarop ze dat doen, daar begrijp ik helemaal niets van.
Dat waren ze dan ook nog niet aan het doen op 8 okt. Het gaat hier over de nadagen van 7okt en niet over de huidige situatie.
meisje22 schreef:
15-05-2025 14:22
Dat waren ze dan ook nog niet aan het doen op 8 okt. Het gaat hier over de nadagen van 7okt en niet over de huidige situatie.
Ze waren het van plan en al volop aan het voorbereiden. 2 dagen later zouden de eerste bombardementen volgen.
Paradise schreef:
15-05-2025 14:23
Ze waren het van plan en al volop aan het voorbereiden. 2 dagen later zouden de eerste bombardementen volgen.
Ja, toen ze in Gaza nog vollop aan het feesten waren. Nogmaals, jammer dat ze het niet gewoon over zich heen hebben laten komen.
meisje22 schreef:
15-05-2025 14:26
Ja, toen ze in Gaza nog vollop aan het feesten waren. Nogmaals, jammer dat ze het niet gewoon over zich heen hebben laten komen.
Wat wil je nu precies zeggen? Dat de tactiek van de Israelische regering succesvol was? Goed was?
Nu, met de kennis achteraf, kan ik zeggen dat Israël buitenproportioneel handelt, dat deze genocide echt onnodig is en dat ze het internationaal oorlogsrecht schenden.

Maar als ik even terugkijk naar mijn gevoelens 7/8/9 oktober, over deze terroristische aanslag, die was echt anders dan nu. Ik was ook boos om wat er gebeurd was, ontsteld ook over de kwaadaardigheid van de moorden. En ik riep ook om actie vanuit Israël, ik vond het onbestaanbaar dat mensen de straat op gingen om te feesten, ook in Europa (dat vind ik overigens nog steeds).

Stel dat ik inwoner was geweest van Israël, en mijn regering had misschien wel 1, 2 of 3 weken gewacht met een gecoördineerde aanval, dan weet ik niet of ik die weken het geduld op had kunnen brengen. Daarnaast was er natuurlijk ook nog de angst op herhaling. Dus dat snelle ingrijpen dat begrijp ik wel, ik hoop dat wanneer Nederland zoiets overkomt onze regering ook direct alles op alles zetten om de schuldigen te pakken.

Daarnaast moeten en mogen we nog steeds niet vergeten dat Hamas zich schuil hield onder de eigen bevolking, dat er kilometers aan tunnels liggen waar ze zich ongezien konden verplaatsen. Zelfs het gebruik maken van ziekenhuizen maakte hen niks uit. Sommige gijzelaars werden zelfs ondergebracht bij de bevolking. Dan is het verrekte lastig om de daders alleen, zonder burgerslachtoffers, te pakken te krijgen. En Hamas vuurde ondertussen ook nog steeds raketten af op Israël.

Ik denk (maar dat is nergens op gebaseerd) dat Netanyahu in het beginsel nog dacht, we roken Hamasleden er vanzelf wel tussenuit, dit gaat niet lang duren door volop militaire inzet. En daar is hij de fout ingegaan, want terroristen onder burgers zijn niet te herkennen en ze hebben geen moeite om eigen slachtoffers te maken.

Wat daarna allemaal gebeurde en nog gebeurd is vreselijk, en had echt voorkomen moeten worden. En nog vind ik dat er ingegrepen moet worden, militair maar ook met sancties richting Israël. Dit heeft niks meer met 7 oktober te maken.
Dat laatste is zo waar. Gisteren 70 doden, voornamelijk kinderen, vandaag 59. Je maakt mij niet meer wijs ja, maar Hamas.
Vandaag herdenken de Palestijnen de Nakba.
Paradise schreef:
15-05-2025 14:30
Wat wil je nu precies zeggen? Dat de tactiek van de Israelische regering succesvol was? Goed was?
Nee, maar daar hadden we het ook niet over ;-) We hadden het over het mobilliseren van het IDF in de nadagen van 7 okt.
spinnetje_ schreef:
13-05-2025 21:17
Als 7 oktober niet was gebeurd dan had ik waarschijnlijk nog in een vreedzame oplossing geloofd. Nu zou ik dat niet meer zo benoemen want ik denk dat er in dit leven geen vrede meer komt, maar hopelijk komt er wel een duurzame oplossing. Ik had in veel opzichten ook graag gezien dat Israël anders zou reageren. Anderzijds, hoe had Israël het anders moeten doen? En ik bedoel het expliciet, want als ze volk verplaatsen voordat zij bijvoorbeeld gaan bombarderen dan is het ook niet goed. Overigens, voedselonthouding is uiteraard vreselijk.

Nu vraag ik dat niet per se aan jou, maar ik vraag het me wel hardop af: wat moet je doen na 7 oktober, wetende dat de moorden op de meest barbaarse manieren waren gepleegd, en dan intussen vaak nog lachen, nog even iets drinken of bidden, tussen de moorden en verkrachtingen door. En allemaal op film, want ze zijn er nog trots op ook! En dan nog 250 mensen meenemen, de meesten naar diep onder de grond in Gaza. Wat moet je dan als land dan doen? Natuurlijk heeft Hamas de oorlog verklaard, maar omdat het een terroristische organisatie is en geen normale regering, beschermen ze hun eigen mensen óók niet (integendeel), wat een andere regering normaal gezien wel zou doen. En een partij dat dan zoveel dood en verderf zaait moet weg, maar hoe doe je dat? Hamas speelt een spel die je eigenlijk niet kan winnen, want je kan niet winnen van een partij die het niet erg vindt z'n eigen mensen te offeren. Leuk dat er dan allemaal westerse sancties zijn, maar deze groeperingen krijgen ontzettend veel geld van veelal niet-westerse landen, er wordt veel geld witgewassen voor hen. Via vastgoed, via liefdadigheid... Turkije en Qatar zijn ook geen lieverdjes in deze. Dus wat het westen er aan kan doen: Dubieuze geldstromingen in de gaten houden en zorgen dat ze eigen mensen niet radicaliseren, maar verder weinig.

Je zegt: Hamas deed wat het altijd al deed. Dat is waarschijnlijk waar en noem me naief, maar ik besefte niet dat ze zó wreed waren. Zelfs niet toen ik in 2014 een paar maanden naar Israël ging en twee dagen na aankomst de Gaza oorlog uitbrak. Ik moest toen 2 tot 3x per dag schuilen voor een nieuwe reeks rakettenaanval, twee maanden lang.

Ik ben geschrokken van de aanhang die Hamas e.d. heeft, de sympatisanten. Ik dacht dat het echt een heel kleine groep was. Zelfs hier in het westen zijn er mensen die zich vrij genoeg voelen om met groene hoofdbandjes etc te lopen. En natuurlijk is mij vroeger ook niet ontgaan dat IL een controversieel land is, maar dat ze zo weinig sympathie kregen op en vlak na 7 oktober, bijvoorbeeld dat er toen zelfs ook geen vlag gehangen kon worden uit steun, daar schrok ik wel van. Terwijl in IL er wel vaak vlaggen werden geprojecteerd op het gemeentehuis bij rampen en andere vreselijke situaties, bijvoorbeeld ook die van Libanon (bij die enorme explosie), Egypte (na een terreuraanslag), Oekraïne (Russische invasie), Turkije (aardbeving), etc. 7 oktober was een enorme ramp maar steun betuigen was zelfs die dag en de dag daarna controversieel. Sindsdien heb ik gezien hoeveel haat er is, zelfs van mensen die niets weten van Israël, er niets mee te maken hebben. Van verschillende hoeken met verschillende ideeën en ideologieën, maar er is echt enorm veel haat. En 7 oktober (en ander terreur zoals Intifada) wordt veel ontkent, gebagetaliseerd of gevierd. Dat mensen nu symapthie verliezen voor IL snap ik echt, maar dat IL in oktober 2023 al zoveel haat over zich heen kreeg, snap ik niet. Intussen reikt antisemitisme de pan uit, of krijg je bijvoorbeeld 'free Palestine' naar je hoofd geslingerd als je herkerbaar joods op straat bent (een voorbeeld, maar ondertussen al een klassieker) en ook dat wordt ontkent of gebagetaliseerd. Voor Joden is het nu eigenlijk nergens meer prettig.

Intussen haat iedereen elkaar meer en meer (niet alleen Israëli's en Palestijnen, maar de hele wereld of zo). Dus ik geloof het allemaal niet meer. Mij mag je bellen als er weer goed nieuws is.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
Je hebt het heel helder en duidelijk uitgelegd Spinnetje, dank daarvoor. Het is jammer dat de algehele opinie, mede veroorzaakt door de linkse media, dit weerstreeft en het gruwelijke verhaal van 7 oktober zelfs (naar mijn idee) meer en meer weggemoffeld wordt, want zo wordt gesteld: op 8 oktober begon Israel terug te slaan…..en dat is veel erger uitgepakt. Daar blijft men op hameren. Israel wordt zwaar bekritiseerd, maar de rol van de terroristen wordt onderbelicht, zij zijn direct verantwoordelijk voor de vele slachtoffers en het vreselijke geweld. Zonder hamas was Israel niet in deze rol gedwogen. Althans zo zie ik het.
Volie schreef:
15-05-2025 16:40
Je hebt het heel helder en duidelijk uitgelegd Spinnetje, dank daarvoor. Het is jammer dat de algehele opinie, mede veroorzaakt door de linkse media, dit weerstreeft en het gruwelijke verhaal van 7 oktober zelfs (naar mijn idee) meer en meer weggemoffeld wordt, want zo wordt gesteld: op 8 oktober begon Israel terug te slaan…..en dat is veel erger uitgepakt. Daar blijft men op hameren. Israel wordt zwaar bekritiseerd, maar de rol van de terroristen wordt onderbelicht, zij zijn direct verantwoordelijk voor de vele slachtoffers en het vreselijke geweld. Zonder hamas was Israel niet in deze rol gedwogen. Althans zo zie ik het.
Wie ben jij ineens? Heb je alle topics gelezen? Hier moffelt bijna niemand 7 oktober weg. Men heeft wel rechtvaardige kritiek op de regering van Israël nu. Ik ook en velen. Door alleen 7 oktober, wat verschrikkelijk was, te blijven zien, vernauw je eigen perspectief. En vergeet je even de geschiedenis voor en na 7 oktober.
Update, sinds vanmorgen vandaag 103 doden, voornamelijk kinderen en vrouwen. Wie gaat deze ellende op korte termijn stoppen? Regering Netanyahu wil uitbreiding van troepen en veroveren gebieden. Bron nos
redhead70 wijzigde dit bericht op 15-05-2025 17:39
Reden: Bron toevoeging
2.27% gewijzigd
Volie schreef:
15-05-2025 16:40
Nou ja, dat de houding naar Israël kritischer wordt begrijp ik wel en lijkt me niet meer dan terecht. Het ging er m.i. over dat direct na 7 oktober wel behoorlijk snel op die - op zichzelf terechte, m.i. - scherpe oordelen over Israël overgegaan werd. Wat pijnlijk was voor veel mensen, ook in NL. Die mensen weten ook wel dat Israël hard terug zou reageren en vonden daar misschien ook wat van, maar dat die geluiden de empathie zó snel wegvaagden vind ik heel pijnlijk. Ook omdat die scherpe geluiden vóór 7 oktober niet of nauwelijks hoorbaar waren terwijl de Gazanen al veel langer opgesloten zitten en de periode voor 7 oktober er al zat zorgelijke ontwikkelingen waren vanuit die fijne regering in Israël. Als mensen al zo goed meenden te weten dat Israël hard tot buitenproportioneel zou reageren op de actie van Hamas, hadden ze misschien ook kunnen beredeneren dat Palestijnen de eerste slachtoffers zijn van het ontmantelen van democratische fundamenten zoals de rechtspraak. En dat het harde veroordelen ten koste van éven wat empathie voor de slachtoffers van 7 oktober nul komma nul verschil maakt voor de Israëlische regering, maar wél - in pijnlijke zin - voor de mensen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Redhead70 schreef:
15-05-2025 16:59
Wie ben jij ineens? Heb je alle topics gelezen? Hier moffelt bijna niemand 7 oktober weg. Men heeft wel rechtvaardige kritiek op de regering van Israël nu. Ik ook en velen. Door alleen 7 oktober, wat verschrikkelijk was, te blijven zien, vernauw je eigen perspectief. En vergeet je even de geschiedenis voor en na 7 oktober.
Ik geloof dat ik hier ook nog niet las en schreef direct na 7 oktober, dus ik zou niet weten hoe het hier toen ging. Moet dat? Volgens mij ging het over de geluiden in de maatschappij.
canis-felis schreef:
15-05-2025 17:59
Nou ja, dat de houding naar Israël kritischer wordt begrijp ik wel en lijkt me niet meer dan terecht. Het ging er m.i. over dat direct na 7 oktober wel behoorlijk snel op die - op zichzelf terechte, m.i. - scherpe oordelen over Israël overgegaan werd. Wat pijnlijk was voor veel mensen, ook in NL. Die mensen weten ook wel dat Israël hard terug zou reageren en vonden daar misschien ook wat van, maar dat die geluiden de empathie zó snel wegvaagden vind ik heel pijnlijk. Ook omdat die scherpe geluiden vóór 7 oktober niet of nauwelijks hoorbaar waren terwijl de Gazanen al veel langer opgesloten zitten en de periode voor 7 oktober er al zat zorgelijke ontwikkelingen waren vanuit die fijne regering in Israël. Als mensen al zo goed meenden te weten dat Israël hard tot buitenproportioneel zou reageren op de actie van Hamas, hadden ze misschien ook kunnen beredeneren dat Palestijnen de eerste slachtoffers zijn van het ontmantelen van democratische fundamenten zoals de rechtspraak. En dat het harde veroordelen ten koste van éven wat empathie voor de slachtoffers van 7 oktober nul komma nul verschil maakt voor de Israëlische regering, maar wél - in pijnlijke zin - voor de mensen.
Helemaal mee eens.
canis-felis schreef:
15-05-2025 18:02
Ik geloof dat ik hier ook nog niet las en schreef direct na 7 oktober, dus ik zou niet weten hoe het hier toen ging. Moet dat? Volgens mij ging het over de geluiden in de maatschappij.
Nee, dat moet helemaal niet. Als je binnen dendert, de linkse media af serveert en een boude mening hebt zonder argumenten ben je voor mij af. Niet de genuanceerde meningen die zijn hier volop. Al dan niet in lijn met elkaar. Dat is meer dan prima. Jij legt meer dan eens je standpunten uit. Dit lijkt voor mij op een invasie, zonder retrospectie.
https://nos.nl/artikel/2567429-verzet-t ... edigt-zich

Ik snap dit wel, sterker nog ik ben eerder verbaasd over het feit dat Israël dit jaar gewoon weer mee mag doen. Ik vind het dan ook een slap excuus van EBU om te stellen dat KAN een onafhankelijke omroep is en daarom, anders dan de Russische TV, het recht heeft mee te doen.

Het gaat helemaal niet om de omroepen in dit geval maar om de hele oorlog welke Israël volledig laat escaleren, en om al die onschuldige slachtoffers. Zeker na wat Netanyahu afgelopen week heeft gezegd zou uitsluiting van deelname aan het ESF meer dan gerechtvaardigd zijn.

En we zouden sport en entertainment misschien los moeten zien van politiek, maar dan moet je wel eenlijnige maatregelen nemen. En niet Rusland per direct uitsluiten maar Israël nu nog steeds niet.

Ik ben benieuwd naar eventuele demonstraties vanavond in Basel, hoe het optreden van Israël gaat verlopen en als ze doorgaan naar de finale, welke emoties dat dan op zal roepen.

(Maar ik heb natuurlijk niks tegen Yuval Raphael, en haar verhaal over 7 oktober en wat ze heeft doorstaan is vreselijk en dat wens je helemaal niemand toe, wat dat betreft knap dat ze daar gewoon wil staan, ook in deze omstandigheden. )
MrsM schreef:
15-05-2025 19:05
https://nos.nl/artikel/2567429-verzet-t ... edigt-zich

Ik snap dit wel, sterker nog ik ben eerder verbaasd over het feit dat Israël dit jaar gewoon weer mee mag doen. Ik vind het dan ook een slap excuus van EBU om te stellen dat KAN een onafhankelijke omroep is en daarom, anders dan de Russische TV, het recht heeft mee te doen.

Het gaat helemaal niet om de omroepen in dit geval maar om de hele oorlog welke Israël volledig laat escaleren, en om al die onschuldige slachtoffers. Zeker na wat Netanyahu afgelopen week heeft gezegd zou uitsluiting van deelname aan het ESF meer dan gerechtvaardigd zijn.

En we zouden sport en entertainment misschien los moeten zien van politiek, maar dan moet je wel eenlijnige maatregelen nemen. En niet Rusland per direct uitsluiten maar Israël nu nog steeds niet.

Ik ben benieuwd naar eventuele demonstraties vanavond in Basel, hoe het optreden van Israël gaat verlopen en als ze doorgaan naar de finale, welke emoties dat dan op zal roepen.

(Maar ik heb natuurlijk niks tegen Yuval Raphael, en haar verhaal over 7 oktober en wat ze heeft doorstaan is vreselijk en dat wens je helemaal niemand toe, wat dat betreft knap dat ze daar gewoon wil staan, ook in deze omstandigheden. )
Ze zullen wel weer een juichbandje eronder zetten. Vandaag waren er repetities van Israel waar heel veel boegeroep was.
Ebu heeft gewoon Eurovision verpest met hun zogenaamde neutrale visie.
Redhead70 schreef:
15-05-2025 18:26
Nee, dat moet helemaal niet. Als je binnen dendert, de linkse media af serveert en een boude mening hebt zonder argumenten ben je voor mij af. Niet de genuanceerde meningen die zijn hier volop. Al dan niet in lijn met elkaar. Dat is meer dan prima. Jij legt meer dan eens je standpunten uit. Dit lijkt voor mij op een invasie, zonder retrospectie.
Ok.
https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... atreacties

Hier kan ik me wel in vinden. Ik ben niet voor censuur, en ook op internet moet je je mening vrij kunnen geven, maar de opmerkingen die ik voorbij zie komen op dit platform gaan vaak echt ver over de grens. En idd, met zoveel (vooral jongere) volgers, is het schadelijk wat voor wat zij aan informatie tot zich krijgen en hoe ze hun beeld vormen over Israël en met name eigenlijk de Joodse mensen.

Wat mij betreft mag dit doorgevoerd worden naar andere platforms.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven