Pyschisch Mentaal uitgeput

19-05-2025 14:50 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds mijn jeugd heb ik nooit echt een hechte band met mijn moeder gehad. Ik heb me altijd afgewezen en niet gewaardeerd gevoeld. Verjaardagen van mij en mijn broers werden nooit gevierd en we ondernamen nauwelijks gezellige dingen samen. Het contact met mijn moeder is vaak onvoorspelbaar; bij de geringste aanleiding blokkeert ze me, wat soms wel een jaar kan duren.

Momenteel verblijven zij en mijn broertje al meer dan 8 maanden bij mij, vanwege problemen thuis met schimmel. Oorspronkelijk was het voor 1,5 week, maar er is sindsdien geen oplossing gekomen. Als ik op een rustige manier vraag naar de stand van zaken, krijg ik vaak te horen dat het mij niks aangaat.

Ondanks de maandenlange situatie hebben we al vele ruzies gehad. Vaak wordt mijn mentale gezondheid zwaar op de proef gesteld, omdat ze mij uitscheldt, me gaslights en mijn zelfwaarde aanvalt. Dit gebeurt vooral wanneer ik vraag naar updates over de situatie, wat volgens haar niet mijn zaak is, aangezien ik geen geld bijdraag aan haar boodschappen of haar anderzijds ondersteun. Dit voelt voor mij oneerlijk, omdat ik haar al zo lang kosteloos onderdak bied, terwijl mijn eigen kosten blijven stijgen.

Ik heb meerdere keren geprobeerd duidelijke grenzen te stellen, maar ondanks mijn pogingen blijft ze weigeren om weg te gaan. Ze stelt telkens dat ze bij mij blijft totdat hun woning geregeld is, maar dit heeft inmiddels maanden geduurd. Zelf voel ik me niet welkom in mijn eigen huis en de communicatie is minimaal. Zelfs via WhatsApp blijft ze me kwetsen en emotioneel te manipuleren.

Daarnaast krijg ik vaak kwetsende opmerkingen te horen, zoals dat ik lelijk ben, dat ik niks voor elkaar heb en dat niemand me zou willen. Dit gebeurt keer op keer, zelfs wanneer ik haar vraag om hiermee te stoppen. Dit mentaal en emotioneel misbruik heeft zijn tol geëist op mijn geestelijke gezondheid. Ik ben inmiddels drie maanden niet meer in mijn eigen huis geweest, omdat het verblijf daar simpelweg te pijnlijk is geworden.

Ik heb het gevoel dat ze niet erkent wat haar gedrag met mij doet. Ondanks alles blijft ze volhouden dat ik haar moet ondersteunen en dat zij niets verkeerd doet, terwijl ik telkens het gevoel heb dat ik mijn eigen grenzen en welzijn volledig opzij moet zetten om haar situatie te 'ondersteunen'.

Het is voor mij inmiddels duidelijk dat deze situatie niet langer houdbaar is, zowel mentaal als emotioneel. Ik voel me uitgeput, waardeloos en onbegrepen. Ondanks dat ik alles voor mezelf op orde heb een eigen huis, een auto en twee banen blijft het gevoel van afwijzing en gebrek aan steun van haar kant zwaar wegen. Me broer is haar lieveling. Ze heeft ook hele persoonlijke dingen van mij allemaal gedeeld met hem, hij heeft mij ook vaak uitgescholden en ook sta ik op de blok. Terwijl ik me hele jeugd alles voor hem gedaan heb.
Ik ben alleen maar aardig als ik geld geef.
Ik snap heel heel heel goed dat dit voor TO ontzettend lastig is.
Zo'n moeder, daar zeg je niet zomaar 'Nee' tegen.
En dan durf je dat eindelijk, en dan lacht ze je uit...

Het is echt niet raar dat je hier in je eentje niet uitkomt hoor TO.

Ik hoop dat je het aandurft om hulp te regelen voor jezelf.
Maatschappelijk werk is dan vaak erg laagdrempelig, en zij weten ook de weg naar meer of andere hulp.
13th_Star schreef:
19-05-2025 17:21
Ik denk dat TO dat best eng vindt. Snap ik ook wel.
Eng om met de wijkagent te praten?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ik zou ondersteuning zoeken in de vorm van maatschappelijk werk of psycholoog. Als je zo'n opvoeding en jeugd hebt gehad, en zo'n moeder dan kan je dat zeker gebruiken. En ga samen aan de slag zodat jij weer fijn in je eigen huis kan wonen.

Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat je moeder actie onderneemt en terug wil. Dit vind ze makkelijk.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
De tip van Veilig Thuis vind ik een goede. Kan je ook anoniem mee chatten.

To, zoek hulp, dit ga je alleen niet redden.
Moiren schreef:
19-05-2025 17:36
Eng om met de wijkagent te praten?
Zou zomaar kunnen. Misschien vindt ze het eng om iets in gang te zetten.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
19-05-2025 17:48
Zou zomaar kunnen. Misschien vindt ze het eng om iets in gang te zetten.
Zou het? De woningbouw van moeders durft ze wel te bellen en die geeft blijkbaar nog antwoord ook.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
De afgelopen maanden heb ik meerdere keren gevraagd hoe de stand van zaken is. Elke keer krijg als reactie dat het me niets aangaat en dat ik het 'vanzelf wel hoor'. Vervolgens word ik een maand lang genegeerd of ontwijken ze me, simpelweg omdat ik deze vraag stel, of geblokkeerd.

Ik heb meermaals aangegeven dat ik ook mijn eigen leven heb en dat ik het niet langer tolereer om op deze manier behandeld te worden. Ik heb dit in het verleden te vaak en te lang geaccepteerd, maar dat kan en wil ik niet meer.

Vanochtend heb ik nog een bericht gestuurd waarin ik aangaf dat ik verwacht dat er binnen twee weken een oplossing wordt gevonden, zeker nu ik nog aan het herstellen ben. In plaats van serieus genomen te worden, werd ik uitgelachen en kreeg ik te horen dat ik 'niet spoor'.

Toen ik aangaf dat het anders op een andere manier zal moeten, kreeg ik erge en kwetsende opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd dingen die ik hier niet eens wil herhalen, zo heftig waren ze.
Mijn gezondheid gaat achteruit en ik heb steeds minder energie of motivatie om nog dingen te ondernemen. Het wordt simpelweg te veel, en aan jezelf twijfelen.
Ik heb het lang even lastig gevonden maar merk echt dat me gezondheid achteruit gaat.
Al negen maanden komen ze er mee weg toch? Waarom zouden ze je nu wel ineens serieus gaan nemen?
Jij zal moeten veranderen. Jij zal actie moeten ondernemen. Zij gaan niet weg. Zij gaan niet ineens wel aardig tegen wel doen.
Ik zou morgen naar de huisarts gaan en dit verhaal vertellen.
De huisarts weet precies bij welke instanties je moet zijn. Probeer een dubbele afspraak te maken, het is nogal een verhaal! :hug:
Sterkte to.
Moiren schreef:
19-05-2025 18:05
Jij zal moeten veranderen. Jij zal actie moeten ondernemen. Zij gaan niet weg. Zij gaan niet ineens wel aardig tegen wel doen.
Klopt je hebt gelijk
Onkruit schreef:
19-05-2025 18:08
Ik zou morgen naar de huisarts gaan en dit verhaal vertellen.
De huisarts weet precies bij welke instanties je moet zijn. Probeer een dubbele afspraak te maken, het is nogal een verhaal! :hug:
Sterkte to.
Dankjewel😘
Levania200 schreef:
19-05-2025 18:02

Ik heb meermaals aangegeven dat ik ook mijn eigen leven heb en dat ik het niet langer tolereer om op deze manier behandeld te worden. Ik heb dit in het verleden te vaak en te lang geaccepteerd, maar dat kan en wil ik niet meer.

Dat klinkt wel mooi, maar het gaat niet om woorden maar acties. Zeker bij dit soort types. En tot nu tolereer je het dus wel, ondanks wat je zegt. Je hebt nu een ultimatum gesteld, hopelijk ben je dan ook weer fysiek hersteld. Heb je iemand die kan helpen hiermee? Een vriend, vriendin, familielid? En dan advies vragen bij de politie, alvast een afspraak maken om de sloten te vervangen voor over twee weken? Sterkte, wat een klotesituatie.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
19-05-2025 18:11
Dat klinkt wel mooi, maar het gaat niet om woorden maar acties. Zeker bij dit soort types. En tot nu tolereer je het dus wel, ondanks wat je zegt. Je hebt nu een ultimatum gesteld, hopelijk ben je dan ook weer fysiek hersteld. Heb je iemand die kan helpen hiermee? Een vriend, vriendin, familielid? En dan advies vragen bij de politie, alvast een afspraak maken om de sloten te vervangen voor over twee weken? Sterkte, wat een klotesituatie.
Dit!

Je houdt het zelf allemaal in stand, want jij geeft haar deze controle over jou! Woorden zeggen haar dus helemaal niks, dus tijd voor actie! Vraag hierbij hulp van vrienden en eventueel politie en ga over bijv 2 weken terug naar je huis, evt onder begeleiding vd politie, en vervang meteen je sloten. De politie zal je hierbij steunen en, mocht het nodig zijn, hulp inroepen mbt je minderjarige broertje. Dit is niet jouw probleem, al voelt het voor jou waarschijnlijk wel zo.
Live Life to the fullest
Huisarts en politie. Zoek alsjeblieft hulp bij deze twee. Jij gaat dit in je eentje niet redden.
Vraag het wijkteam om hulp. Daar kan je ondersteuning krijgen voor je woonsituatie en mentale welzijn. Dat laatste kan ook via de poh van de huisarts.

Jouw moeder en broer zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Zij heeft een eigen inkomen. En moet zelf haar zaken regelen bij de woningbouw. Hou er rekening mee dat jij dakloos kan worden als je illegaal mensen laat inwonen?? Jij moet als hoofdhuurder je huis zelf bewonen en kunt zelf worden uitgezet als jij niets doet!
Meisjemetdeparel schreef:
19-05-2025 18:30
Huisarts en politie. Zoek alsjeblieft hulp bij deze twee. Jij gaat dit in je eentje niet redden.
Dit! Echt doen morgen!

En het is zelfs niet meer aan de orde om met je moeder te appen of bellen, want je MOET jezelf beschermen tegen de negativiteit die dan komt.
Zorg dat je contact hebt met de huisarts en wijkagent, en laat je door hen adviseren.

Jij hebt recht op je eigen huis, en dat je weer tot rust komt en jezelf kunt zijn. Hier ga je aan onderdoor als je dit nog een maand door laat gaan.
Als je weet wanneer ze er niet zijn dan regelen dat je met een vriendin de boel in vuilniszakken gooit van die twee en een slotenmaker regelen die het slot vervangt. Liefst 2 sloten. Vuilniszakken buiten zetten en nooit nooit nooit meer contact zoeken.

Dat mag gewoon. Je zal er niet eenzamer van worden.
Je hebt hen genoeg verwittigd en aangegeven dat ze weg moeten. Nu stappen ondernemen. Geen '2 weken tijd geven'. Wat gaan ze in die 2 weken veranderen denk je?
Morgen gewoon hulp zoeken. Huisarts, wijkagent, politie.
Gewoon doen!
Sterkte en beterschap!
En verder spoort je moeder wel? Het klinkt behoorlijk asociaal allemaal en je had ze nooit in huis mogen nemen. Maar goed, achteraf kijk je een koe in de kont.

Ik denk dat jij contact hebt opgenomen met hun wbv maar ik denk dat het zaak is dat je contact opneemt met je eigen wbv als je die hebt. Er wonen nu namelijk mensen in je huis die niet in het huurcontract staan en daar zijn vast wel regels voor. Het is natuurlijk te gek dat jij al maanden niet in je eigen huis kunt omdat je moeder de woning heeft ingepikt.

Je hebt écht hulptroepen nodig.
.
Als je je niet sterk voelt, is het wel gemakkelijk gezegd allemaal. Zeker als je al jaren in zo'n destructieve relatie met je moeder zit.
Je hebt iemand met daadkracht naast je nodig. Een ongewenste gast die het huis niet wil verlaten en geen juridische status heeft ten aanzien het huis (huurovereenkomst), pleegt huisvredebreuk.
Via de wijkagent en woningbouw kan mogelijk iets van bemiddeling plaatsvinden om haar vrijwillig te laten vertrekken. Ik vind het erg slappe hap dat de woningbouw zich zo gemakkelijk er vanaf maakt. De woningbouw is eigenaar en jij bent huurder. Ik neem aan dat je moeder ook niet ingeschreven staat? De woningbouw heeft mensen in dienst die prima weten welke stappen hier gezet moeten worden. En anders het juridisch loket.
Als het niet vrijwillig gaat, dan heeft de politie denk ik iets nodig zoals aangifte maar dan moet je je over laten informeren.
Zorg dat je ondersteuning vindt omdat je jezelf de kracht er niet voor hebt. Echt voor jezelf opkomen hoor!
To heeft ook even een schop onder haar kont nodig om dingen in gang te zetten (en ik bedoel dit niet beledigend). Je moet nu echt voor jezelf op gaan komen, want je bent veel te lief.
Het is jouw huis, jouw regels. Je moeder staat er niet ingeschreven, dus je kan de politie bellen om haar uit huis te zetten. Eventueel kan je morgen met iemand samen naar jouw huis toe en laat je haar spullen alvast buiten zetten. Daarna zorgen dat ze de sleutels van jouw huis inlevert, zo niet mag zij opdraaien voor de kosten van nieuwe sloten. Dus geen ultimatums meer voor haar.
Als ze uit huis is, dan blokkeer je haar overal.
Daarna maak je een afspraak bij de huisarts zodat je een doorverwijzing krijgt om aan jezelf te gaan werken.

Het klinkt allemaal heel streng, maar zo is het niet bedoelt.
Hoezo zou jij haar geld moeten geven? Zij moet jou geld geven voor gas/water/licht. Kopen ze wel hun eigen eten of betaal jij dat ook?
Ik zou niet zeggen dat ze 2 weken hebben voor een oplossing. Ik zou zeggen dat ze uiterlijk 30 mei om 17.00 uur weg moeten zijn uit jouw woning.
Weet je wel zeker dat ze nog toegang hebben tot dat huis? Of is het schimmel verhaal een "smoes". Ik kan me niet voorstellen dat dat al zo lang duurt.
Je schrijft ik heb haar bericht, via app ofzo? Gewoon face tot face. Mam ik heb er genoeg van, ik vind je ondankbaar en wil binnen 2 weken mijn eigen leven terug. Succes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven