Partner plots in gevangenis & geen hulp van zijn ouders

20-05-2025 11:56 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen,

Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.

Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.

De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.

Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.

Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.

Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.

In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.

Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.

Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.

Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.

Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.

Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.

Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.

Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.

Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
Wintertime16 schreef:
20-05-2025 19:48
Er bellen heel de dag advocaten en secretaresses met vragen. 'Oh het parketnummer heb ik even niet bij de hand, ik zit in de auto' etc. En door de telefoon kun je niet controleren of je een secretaresse van een advocaat aan de telefoon hebt of een vriendin van iemand, die zich voordoet als secretaresse. Maar maakt mij niet uit. Als mijn man zou 'verdwijnen' zou ik elke dag bellen/mailen/langsgaan. TO moet het lekker zelf weten. Ze kan ook rustig afwachten of ze ooit nog iets van hem hoort.
Je weet echt niet hoe het werkt he? Nogmaals, wees blij.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Nyco schreef:
20-05-2025 19:13
Dat doen ze dus wel! In december stonden ze hier op de stoep op basis van een anonieme melding.
Geloof me ik weet er meer van dan ik zou willen. Mijn kind zit nog steeds vast.
Dus dat bijzondere beeld van mij valt wel mee, dankjewel.

Ik denk dan eerder ‘als gevolg van een anonieme melding’, want hij wordt natuurlijk niet vastgehouden zonder onderliggend bewijs.
Wintertime16 schreef:
20-05-2025 19:50
"Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen."

Dan zeg je toch dat je samenwoont? Niet geschoten is altijd mis.
3 seconden het rijksregister checken en ze weten dat opstartster niet samenwoont.
En na al die telefoontjes herkennen ze haar stem intussen ook wel.

En zonder naam opgeven kom je waarschijnlijk toch écht nergens.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wintertime16 schreef:
20-05-2025 19:41
De rechtbank en het OM zijn toch verschillende instanties? En op maandag geeft medewerker A misschien geen info over de advocaat maar op dinsdag met een goed verhaal medewerker B wel.

Er zijn 38 gevangenissen in België zag ik. Stuur ze allemaal een mail met een terugbelverzoek. En dan niet schrijven dat je de vriendin bent en niet samenwoont natuurlijk.

Als je in de gevangenis de telefoon mag opnemen ben je getraind in wat wel en niet te zeggen. Echt niet dat daar gelekt wordt.
Wintertime16 schreef:
Er bellen heel de dag advocaten en secretaresses met vragen. 'Oh het parketnummer heb ik even niet bij de hand, ik zit in de auto' etc. En door de telefoon kun je niet controleren of je een secretaresse van een advocaat aan de telefoon hebt of een vriendin van iemand, die zich voordoet als secretaresse. Maar maakt mij niet uit. Als mijn man zou 'verdwijnen' zou ik elke dag bellen/mailen/langsgaan. TO moet het lekker zelf weten. Ze kan ook rustig afwachten of ze ooit nog iets van hem hoort.

Wat een ongelooflijke bullshit dit.
En dan wordt mij gezegd dat ik een bijzondere kijk op onze rechtsstaat heb :yawnee:
Nyco schreef:
20-05-2025 19:13
Dat doen ze dus wel! In december stonden ze hier op de stoep op basis van een anonieme melding.
Geloof me ik weet er meer van dan ik zou willen. Mijn kind zit nog steeds vast.
Dus dat bijzondere beeld van mij valt wel mee, dankjewel.
Maar dan nog moeten ze onderzoek hebben gedaan, ze mogen gewoonweg geen huiszoeking doen alleen op basis van een anonieme melding. In Nederland niet en in België niet. Dat zou wat zijn want dan kun je iemand uit rancune flink veel last geven.
Vivalafete25 schreef:
20-05-2025 19:57
Maar dan nog moeten ze onderzoek hebben gedaan, ze mogen gewoonweg geen huiszoeking doen alleen op basis van een anonieme melding. In Nederland niet en in België niet. Dat zou wat zijn want dan kun je iemand uit rancune flink veel last geven.

Nou weet je dan niet.
Ik weet wat er bij mij thuis gebeurd is en dat dat kwam door een anonieme melding, je hoeft mij niet te geloven hoor.
TO wat ontzettend klote dit voor je.

Je partner kan aan zijn advocaat doorgeven dat hij wil dat je op de hoogte gesteld wordt van waar hij verblijft, en waarvan hij verdacht wordt. Maar inhoudelijk mag hij ook niets zeggen over de zaak, dus je info zal heel summier zijn. Maar dan moet je partner dit wel zelf aangeven, zelf bellen naar de politie of gevangenis of advocaat heeft geen enkele zin want die laten helemaal niks los.

Je partner zal wel op alle beperkingen zitten en vandaar dat er 0 contact met de buitenwereld mogelijk is, alleen met zijn advocaat.

Het feit dat hij 30 dagen voorarrest heeft bijgekregen wil nog niet perse iets zeggen over de feiten waarvan hij verdacht wordt, het kan zijn dat ze dit doen om meer tijd te hebben voor onderzoek en met het vrijlaten van je partner dit misschien in gebaar komt. De rechter commissaris heeft wel gegronde reden gevonden om hem die 30 dagen te geven, maar hij mag ook eerder vrijgelaten worden. Het is niet zo dat het dan perse 30 dagen zijn.

Kan zelfs ook nog zo zijn dat er te weinig bewijs is uiteindelijk en dat er geen rechtzaak volgt. Of zijn voorarrest wordt nog verlengd, mag maximaal 90 dagen voor zover ik weet.

Het enige wat jij nu kunt doen is afwachten en proberen gewoon je ding te doen. Dat is ontzettend klote, dat weet ik. Maar wellicht helpt het te weten dat hij gewoon eten krijgt, kan douchen, luchttijd krijgt, niet geslagen wordt en in principe ook gewoon veilig zit.

En zijn ouders weten ook niet meer dan dit aangezien de advocaat inhoudelijk niks mag zeggen dus bellen/appen heeft weinig tot geen zin. Neem een vriendin in vertrouwen om mee te praten als je daar behoefte aan hebt.
Wintertime16 schreef:

Tja dat laatste is ook het enige wat TO kan doen. Er is geen enkele instantie die enige informatie gaat geven wanneer de verdachte op beperkingen zit. Zelfs zijn advocaat niet. Als je een beetje een fijne advocaat treft kun je misschien een afspraak op kantoor maken dat hij je wat meer kan vertellen, maar dat mogen ze officieel niet doen. Door de telefoon zeggen ze al helemaal niks.

Iedere dag bellen/mailen/langsgaan is echt verspilde moeite en tijd. Voor jezelf en voor die mensen daar. Die hebben wel wat beters te doen.
TO wat ik me wel afvraag: hebben ze niemand gevraagd om kleding af te geven van je partner? Want met 30 dagen heeft hij dat natuurlijk wel nodig.

Op die manier kom je er dan iig wel achter waar ze hem vasthouden. (En dat kan overal zijn waar maar net plaats is op dat moment.)
Summer2024 schreef:
20-05-2025 20:07
Tja dat laatste is ook het enige wat TO kan doen. Er is geen enkele instantie die enige informatie gaat geven wanneer de verdachte op beperkingen zit. Zelfs zijn advocaat niet. Als je een beetje een fijne advocaat treft kun je misschien een afspraak op kantoor maken dat hij je wat meer kan vertellen, maar dat mogen ze officieel niet doen. Door de telefoon zeggen ze al helemaal niks.
Een advocaat die zijn gedragsregels overtreedt door meer te vertellen dan mag, lijkt me geen "fijne advocaat".

Het heet trouwens 'in' beperkingen, niet 'op'. Maar nog maar een keer: er is helemaal niet gezegd dat daarvan sprake is.
Summer2024 schreef:
20-05-2025 20:09
TO wat ik me wel afvraag: hebben ze niemand gevraagd om kleding af te geven van je partner? Want met 30 dagen heeft hij dat natuurlijk wel nodig.

Op die manier kom je er dan iig wel achter waar ze hem vasthouden. (En dat kan overal zijn waar maar net plaats is op dat moment.)
Dat weet ze toch helemaal niet? Als ze dat al aan iemand vragen, vragen ze het aan de contactpersonen die ze al heben ingelicht. Dat zijn de ouders en die geven TS geen informatie.
Vivalafete25 schreef:
20-05-2025 20:10
Dat weet ze toch helemaal niet? Als ze dat al aan iemand vragen, vragen ze het aan de contactpersonen die ze al heben ingelicht. Dat zijn de ouders en die geven TS geen informatie.

Nee maar TO kan wellicht wel bij zijn kleding en zijn ouders niet? Aangezien er geen contact meer was?
meisje85 schreef:
20-05-2025 20:10
Een advocaat die zijn gedragsregels overtreedt door meer te vertellen dan mag, lijkt me geen "fijne advocaat".

Het heet trouwens 'in' beperkingen, niet 'op'. Maar nog maar een keer: er is helemaal niet gezegd dat daarvan sprake is.

Ach ja, op / in, je weet wat ik bedoel toch?

En ja die gedragsregels zijn er maar je wil niet weten hoeveel advocaten zich daar niet 100% aan houden. Maar zo lang TO gene contact heeft via advocaat valt er ook weinig te vertellen.
Wissewis schreef:
20-05-2025 19:21

Het kan overigens ook simpeler zijn.
Geen mens onthoudt anno 2025 nog gsm-nummers.
Je telefoonnummer zit dus wel in je partner zijn telefoon - die hij momenteel niet heeft - maar niet in zijn hoofd.
Het wordt voor die advocaat dus sowieso al zoeken naar een speld in een hooiberg als je partner zou vragen contact met je op te nemen.
Ehm ik loop een paar paginas achterz maarre... Ik weet het nummer van mijn ouders uit mijn hoofd. Als ik mijn partner zou willen bereiken dan zou ik echt wel aan mijn ouders of advocaat vragen om hem te bereiken. En mijn ouders hebben zijn nummer sowieso.
Nyco schreef:
20-05-2025 19:52
Wat een ongelooflijke bullshit dit.
En dan wordt mij gezegd dat ik een bijzondere kijk op onze rechtsstaat heb :yawnee:
Nou bel regelmatig naar PI's (Nederland) en is me een keer 'gelukt'. Belde over een cliënt maar mn computer kapte ermee tijdens het gesprek dus had de geboortedatum niet. Was geen enkel probleem. Maar goed, was een uitzondering maar het kan. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Summer2024 schreef:
20-05-2025 20:14
Nee maar TO kan wellicht wel bij zijn kleding en zijn ouders niet? Aangezien er geen contact meer was?
Eh ja maar TS heeft geen info. Ten eerste omdat zij daar geen recht op heeft omdat ze niks van hem is, en ten tweede omdat zijn ouders niets willen of kunnen zeggen.
Als de partner van TO haar had willen informeren dan had dat heus wel gekund via de advocaat. Ik denk echt dat TO er zelf voor heeft gekozen dit niet te doen.
Nadinexxx schreef:
20-05-2025 20:22
Ehm ik loop een paar paginas achterz maarre... Ik weet het nummer van mijn ouders uit mijn hoofd. Als ik mijn partner zou willen bereiken dan zou ik echt wel aan mijn ouders of advocaat vragen om hem te bereiken. En mijn ouders hebben zijn nummer sowieso.
Lijkt me normaal dat je het nummer van je partner uit je hoofd weet ondanks dat je het zelden in hoeft te toetsen. Heel eerlijk ben ik van de generatie waar je sowieso nummers moest kennen . Heb mijn kinderen wel geleerd belangrijke nummers uit hun hoofd te leren in geval van nood .
Yildizlar2 schreef:
20-05-2025 20:40
Lijkt me normaal dat je het nummer van je partner uit je hoofd weet ondanks dat je het zelden in hoeft te toetsen. Heel eerlijk ben ik van de generatie waar je sowieso nummers moest kennen . Heb mijn kinderen wel geleerd belangrijke nummers uit hun hoofd te leren in geval van nood .

Ik ken echt niet 1 nummer uit mijn hoofd, ja het mijne. Maar niet van mijn ouders, sibling, partner... vrienden... niks.

Dus dat vind ik niet zo'n gek idee. Alleen via via kan een advocaat natuurlijk wel achter een nummer komen als partner van TO hem de namen geeft tijdens overleg.

Ik vind het wel heel gek dat TO nog niets heeft gehoord via de advocaat, dat zegt voor mij dat haar partner op de een of andere manier niet wil dat er contact opgenomen wordt. En dat vind ik dus wel een rode vlag.

Vwb voorarrest, ik heb weleens meegemaakt dat er met een AT een inval is geweest met toeters en bellen, zakken over hoofd en met tiewraps geboeid afvoeren van verschillende mensen tegelijkertijd, allemaal op andere locaties ondergebracht en 1 week vastgehouden (dus RC had toestemming gegeven voor verlengen van die 3 dagen) en uiteindelijk is er 0.0 uitgekomen. Geen strafzaak, geen strafeis, niks. Dus dit zegt mij nog steeds niet zo heel veel eerlijk gezegd.
Of hij “schuldig” is of niet… voor mij zou het belangrijkste zijn dat HIJ me niet informeert dat hij zit en dat het naar omstandigheden goed gaat ofzo. HIJ sluit mij buiten. Als dit helemaal uit de lucht komt vallen voor hem, dan snapt hij dat ik me enorme zorgen maak en met heel veel vragen zit. Dan verwacht ik van hem dat hij er binnen de mogelijkheden alles aan doet om me gerust te stellen.

Hij zit vast, dus hij is niet vermist, ziekenhuis of dood. Het klinkt heel cru, maar dat zou voor mij even genoeg zijn en ik zou proberen mijn wonden te likken, steun te zoeken bij mijn omgeving etc.

Allemaal ambtenaren van het werk houden om niet meer te horen dan je nu al weet… daar wint niemand wat mee. Het kost alleen maar tijd en valse hoop. Het is aan hem om contact op te (laten) nemen.

Ik snap wel dat dat onverteerbaar is als je een leuke relatie met toekomstperspectief te hebben. En dat je dan zoekt naar antwoorden. Maar die komen niet tenzij hij initiatief neemt. En TO kan dat in deze situatie op geen enkele manier afdwingen (kan normaal ook niet echt, trouwens, maar dan heb je nog het gevoel dat je in de buurt kan komen).

TO, op dit moment kun je gewoon echt beter troost zoeken dan antwoorden. Die antwoorden komen op termijn wel. Troost heb je nu nodig.
Yildizlar2 schreef:
20-05-2025 20:40
Ik weet het nummer van mijn man echt niet uit mijn hoofd, of van mijn kinderen. Wel het vaste nummer van mijn ouders en schoonouders.
Misschien is TO inmiddels ook uit huis gehaald…
Pelle schreef:
20-05-2025 20:48
Ik weet het nummer van mijn man echt niet uit mijn hoofd, of van mijn kinderen. Wel het vaste nummer van mijn ouders en schoonouders.
Ik ken nog altijd het oude vaste nummer van mijn ouders.

Alleen hebben ze al 8 jaar geen vaste telefoon meer.

Daar ben ik dus niets mee.

Het gsm-nummer van mijn man kende ik ... tot hij door een werkwissel van nummer wisselde.
Het nieuwe is toch écht te ingewikkeld om te onthouden.

Hier zou ik dus niemand kunnen bellen als ik morgen in de bajes beland.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lila-Linda schreef:
20-05-2025 14:07
Zelf een advocaat bellen?
en wijzig dit bericht even, je benoemt veel te veel persoonlijk details!
Welke persoonlijke details? Ik zie alleen maar het schetsen van een context. Zou niet weten hoe ik TO zou moeten herkennen op basis van deze info.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven