Examens 2025

01-05-2025 13:03 277 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij was er nog geen topic.
Mijn zoon van 15 begint volgende week met zijn MAVO examen.
Hij is druk aan het leren nu in de meivakantie en kijkt nu al erg uit naar de lange zomervakantie :-)

Wie vindt het leuk om mee te schrijven?
Wombat schreef:
22-05-2025 21:59
Tsja dat is een lastige. Het is zeker waar. Maar dat blijft de komende bijna 10 jaar nog wel zo, dat leerlingen dat ooit in hun schoolcarrière hebben meegemaakt. Maar wat moet je daar dan mee? Altijd maar versoepelen en het probleem dus doorschuiven? Ik werk zelf aan een universiteit en wij zitten dan met de brokken van al die automatisch of versoepelde geslaagden die onvoldoende toegerust zijn op het hoger onderwijs. Dat is de afgelopen jaren al best een probleem gebleken.
Ik vind het verschil gewoon zo groot. 3 jaar geleden mocht de lichting van mijn dochter nog 1 vak schrappen en had je 2 herkansingen. Dochter heeft het uiteindelijk niet nodig gehad, geen vak weggestreept en geen herkansingen. Haar gemiddelde van haar CE’s was wel maar net aan een 5,5. Ik dacht een 5,6. Nu is het weer zoals voor corona, terwijl zoon ook de coronajaren op de middelbare school zat. Had dan in ieder geval de 2 herkansingen in stand gehouden. Je ziet het ook aan de slagingspercentages, in 2023 waren ze het laagst. Een stuk lager dan 2020-2022.

Maar ik snap ook wat jij zegt. Mijn dochter is na het vwo hbo gaan doen (wel een versnelde route). Maar van de reguliere (niet versnelde route) eerstejaars, haalde maar iets meer dan 50% het eerste jaar.
Dagschijn schreef:
22-05-2025 22:19
Ik denk dat één dag rust nemen misschien wel goed voor me is. De afgelopen twee weken heb ik nauwelijks geslapen, echt maximaal vijf uur per nacht en ik werd steeds gestrest wakker. Nu de examens voorbij zijn, voelt mijn lichaam nog steeds gespannen, alsof ik nog vol zit met cortisol.

Toch ben ik bang dat ik nu te weinig doe en daardoor alsnog zak. Daarom heb ik het gevoel dat ik alles op alles moet zetten en al mijn tijd in leren moet stoppen. Het zou echt zonde zijn als het alsnog misgaat en zeker omdat ik toegelaten ben voor geneeskunde. Ik merk ook dat ik daardoor nu niet echt lekker in mijn vel zit.
Als ik jouw moeder was, had ik je verplicht tot in ieder geval maandag niets te doen.
En daarna om de dag. Maximaal, ontspanning is minstens zo belangrijk. En 1 vak leer je sowieso voor niks.
Pelle schreef:
22-05-2025 21:50
Ik heb het ook gelezen op scholieren.com.
Dat vind ik ook helemaal niet vreemd.
Het is niet gek dat een leerling zegt dat de examens moeilijk waren. Dat riepen wij ook. En examens maken is ook hartstikke lastig en spannend en zenuwslopend.

De rest van mijn post heb ik weggehaald, want ik loop dit topic te vervuilen met allerlei onderwijsgekwaak en daar is het topic niet voor bedoeld.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Dagschijn schreef:
22-05-2025 22:19
Ik denk dat één dag rust nemen misschien wel goed voor me is. De afgelopen twee weken heb ik nauwelijks geslapen, echt maximaal vijf uur per nacht en ik werd steeds gestrest wakker. Nu de examens voorbij zijn, voelt mijn lichaam nog steeds gespannen, alsof ik nog vol zit met cortisol.

Toch ben ik bang dat ik nu te weinig doe en daardoor alsnog zak. Daarom heb ik het gevoel dat ik alles op alles moet zetten en al mijn tijd in leren moet stoppen. Het zou echt zonde zijn als het alsnog misgaat en zeker omdat ik toegelaten ben voor geneeskunde. Ik merk ook dat ik daardoor nu niet echt lekker in mijn vel zit.
Wel zorgen dat je uitrust hoor! Je kunt veel beter rustig nadenken tijdens je examen als je hoofd en je lijf ook rustig zijn. Het is niet zo dat steeds maar meer doen ook tot een beter resultaat leidt!
Stress en slaapgebrek maken dat je je kennis niet goed paraat hebt en dat je niet creatief kunt denken over hoe je een opgave aan moet pakken.
Houd nu echt goed een aantal dagen pauze. Je hebt nog wel even om weer met de stof aan de gang te gaan.
Qua examens, mijn kind vond het alleen bij scheikunde apart dat een groot deel van het examen over polymeren ging. Die stof hadden ze tussen Latijn en scheikunde nog toevallig doorgenomen met wat vrienden, dus dat kwam toevallig goed uit.
Kind zegt hier geslaagd te zijn. Ik ben wat minder positief, vind het toch altijd weer spannend (bij mijn kinderen veel spannender dan toen ik zelf examen deed).

Succes voor diegenen die morgen nog moeten!
Dagschijn schreef:
22-05-2025 20:37
Zijn jullie kinderen die al klaar zijn met de examens al bezig met de herkansing? Ik ben zelf al aan het leren voor scheikunde en natuurkunde, omdat ik nog niet weet voor welk vak ik het laagst heb gescoord en dus nog niet weet wat ik ga herkansen. Waarschijnlijk ben ik gezakt vanwege de 5,5-regel. Ik heb echt het gevoel dat het dit jaar een bloedbad was; in mijn omgeving vond bijna iedereen de examens erg lastig.
Ik zou vooral een paar dagen rust nemen. Uitgerust zijn is belangrijker dan leren nu (denk ik dan).
Dagschijn schreef:
22-05-2025 22:11
Ik heb online best veel scheikundedocenten gezien die zeiden dat ze het een belachelijk examen vonden. Het was echt niet te doen en normaal scoor ik best goed voor scheikunde. Veel scheikundedocenten verwachten een N-term van minimaal 1,5 en eerlijk gezegd hoop ik dat het eerder richting de 2 gaat.

Op de school waar deze docent werkt zou het gemiddelde 5.1 zijn bij een N term van 1 (ehhh.. of zei hij 0, dat ben ik even kwijt) Dus een hoge N term komt er vast en zeker.

Ga jij wel een beetje ontspannen de komende weken? Nu al leren voor je her lijkt me echt een beetje vroeg! Je weet tenslotte nog niet zeker dat je een her hebt en ook niet van welk vak. En dat lijf in de stress modus is ook heel ongezond. Heb je vriendinnen met wie je dit weekend even lekker de bloemetjes buiten kan gaan zetten? Jij moet gewoon even gaan feesten en slapen en dan ga je volgende week een plan maken voor hierna.
Charlotta schreef:
22-05-2025 23:33
Op de school waar deze docent werkt zou het gemiddelde 5.1 zijn bij een N term van 1 (ehhh.. of zei hij 0, dat ben ik even kwijt) Dus een hoge N term komt er vast en zeker.

Ga jij wel een beetje ontspannen de komende weken? Nu al leren voor je her lijkt me echt een beetje vroeg! Je weet tenslotte nog niet zeker dat je een her hebt en ook niet van welk vak. En dat lijf in de stress modus is ook heel ongezond. Heb je vriendinnen met wie je dit weekend even lekker de bloemetjes buiten kan gaan zetten? Jij moet gewoon even gaan feesten en slapen en dan ga je volgende week een plan maken voor hierna.
Een gemiddelde van 5,1 met een N-term van 0 valt op zich nog wel mee. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of dat gemiddelde is berekend met of zonder een N-term van 1. Als dat met een N-term van 1 was, dan is het dit jaar echt heel slecht gemaakt of in ieder geval op die school. Het gemiddelde cijfer voor vwo-scheikunde in de afgelopen jaren was 6,55.

Voor de herkansingen heb ik gelukkig nog een paar leuke dingen gepland staan, dus ik ga wel enigszins ontspannen. Ik vind het vooral vervelend dat die herkansingen zo kortdag zijn. Bijvoorbeeld scheikunde op vwo-niveau is al 5 dagen na de examenuitslag, dan heb je dus maar 4 dagen om nog wat te doen.
Dagschijn schreef:
23-05-2025 07:47
Een gemiddelde van 5,1 met een N-term van 0 valt op zich nog wel mee. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of dat gemiddelde is berekend met of zonder een N-term van 1. Als dat met een N-term van 1 was, dan is het dit jaar echt heel slecht gemaakt of in ieder geval op die school. Het gemiddelde cijfer voor vwo-scheikunde in de afgelopen jaren was 6,55.

Voor de herkansingen heb ik gelukkig nog een paar leuke dingen gepland staan, dus ik ga wel enigszins ontspannen. Ik vind het vooral vervelend dat die herkansingen zo kortdag zijn. Bijvoorbeeld scheikunde op vwo-niveau is al 5 dagen na de examenuitslag, dan heb je dus maar 4 dagen om nog wat te doen.

Ik heb het even met mijn zoon gecheckt die bij dat gesprek stond en het was een N term van 1. Heel slecht gemaakt dus en het kan dan haast niet anders of dat de N term flink boven de 1 komt te zitten.

Ja, 4 a 5 dagen voorbereiden is helaas niet veel. Maar bedenk je dat je natuurlijk niet helemaal van voren af aan hoeft te beginnen. Als je de stof de komende weken een beetje bijhoudt (ga alsjeblieft geen hele dagen leren) dan kan je met 4 dagen knallen straks echt ver komen.

Laat je ons op 12 juni weten of je geslaagd bent?
Nana_Mouskouri schreef:
22-05-2025 21:44
Onherkenbaar beeld, zowel voor mijn eigen vak als voor andere vakken. Ik heb dat ook niet van leerlingen gehoord.
Mijn zoon herkent dit ook niet hoor... die is er, voor zijn gevoel in ieder geval, redelijk goed doorheen gefietst..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hier zit oudste nog het NOS examenspreekuur te kijken voor biologie vanmiddag. Heb haar net appeltaart met koffie gebracht en gezegd dat ze er nog maar even van moet genieten. Toen keek ze me heel raar aan 😂. Bij haar komt het wel goed, maar ze stond er heel goed voor voor de examens. Met name scheikunde en wiskunde B vond ze hele rare examens.
TessTan schreef:
23-05-2025 11:25
Hier zit oudste nog het NOS examenspreekuur te kijken voor biologie vanmiddag. Heb haar net appeltaart met koffie gebracht en gezegd dat ze er nog maar even van moet genieten. Toen keek ze me heel raar aan 😂. Bij haar komt het wel goed, maar ze stond er heel goed voor voor de examens. Met name scheikunde en wiskunde B vond ze hele rare examens.
Haha goed zo, nog lekker even verwennen😉
Succes voor haar vanmiddag!

Hoe zou het eigenlijk met de zoon van TO gaan? 🤔
Dagschijn schreef:
23-05-2025 07:47
Doe het zoals het voor jou goed voelt. Het is jouw examen en het is een persoonlijk proces. Natuurlijk is het verstandig om balans te vinden tussen leren en ontspanning, maar het is ook goed om voor jezelf te weten dat je het gedaan hebt zoals jíj het wilde doen. Mocht het dan mislukken, heb je jezelf niets te verwijten. Maar het gaat niet mislukken, je kunt dit!
Lemon schreef:
23-05-2025 11:47
Doe het zoals het voor jou goed voelt. Het is jouw examen en het is een persoonlijk proces. Natuurlijk is het verstandig om balans te vinden tussen leren en ontspanning, maar het is ook goed om voor jezelf te weten dat je het gedaan hebt zoals jíj het wilde doen. Mocht het dan mislukken, heb je jezelf niets te verwijten. Maar het gaat niet mislukken, je kunt dit!
Ze heeft 2 weken slecht geslapen. Ik denk dat ze eerst een paar dagen even niks moet doen.
Verder denkt ze het gemiddelde van 5.5 niet gehaald te hebben, maar weet ze dat helemaal niet zeker. Om dan 3 weken te gaan blokken voor 2 vakken, omdat je er heel misschien 1 moet herkansen..en voor hetzelfde geld is het toch het beste om Engels te herkansen, want daar haalt ze normaal gesproken hogere cijfers voor. En 4 dagen lijkt me meer dan voldoende voor 1 vak waarvoor je al geleerd hebt en oefenexamens voor hebt gemaakt.
Pelle schreef:
23-05-2025 12:14
Ze heeft 2 weken slecht geslapen. Ik denk dat ze eerst een paar dagen even niks moet doen.
Verder denkt ze het gemiddelde van 5.5 niet gehaald te hebben, maar weet ze dat helemaal niet zeker. Om dan 3 weken te gaan blokken voor 2 vakken, omdat je er heel misschien 1 moet herkansen..en voor hetzelfde geld is het toch het beste om Engels te herkansen, want daar haalt ze normaal gesproken hogere cijfers voor. En 4 dagen lijkt me meer dan voldoende voor 1 vak waarvoor je al geleerd hebt en oefenexamens voor hebt gemaakt.
Dat kun jij wel denken en vinden, maar het gaat erom wat zij zelf wil en waar zij zich het meest prettig bij voelt.
Het is niet wenselijk om jouw referentiekader op een ander te projecteren. Niet iedereen doorloopt zo'n examenproces op dezelfde manier.
lemon wijzigde dit bericht op 23-05-2025 12:20
0.24% gewijzigd
Dochter heeft engels nagekeken nadat ze klaar was gisteren met al haar examens. En, het is zeker een 5! Ze denkt nu dus geslaagd te zijn. Zo fijn. Ze heeft het gisteren al gevierd in de stad en er zijn 2 vriendinnen blijven slapen.
Hier wordt dus niet meer geleerd maar uitgeslapen, gewerkt, gefeest en andere leuke dingen gedaan! Wat een heerlijke tijd voor dochter. Ik geniet er van.

Succes allemaal met wachten tot 12 juni. Wat zal dat een spannende dag worden.
Lemon schreef:
23-05-2025 12:18
Dat kun jij wel denken en vinden, maar het gaat erom wat zij zelf wil en waar zij zich het meest prettig bij voelt.
Het is niet wenselijk om jouw referentiekader op een ander te projecteren. Niet iedereen doorloopt zo'n examenproces op dezelfde manier.

Het is voor geen enkele 17-18 jarige een goed idee om zich na een pittige periode nog 3 weken op te sluiten met een onduidelijk doel, en dat is dit wel. Als ze mijn kind was, dan zou ik dit toch echt niet toestaan. Af en toe een paar uur eraan besteden zodat de stof niet wegzakt: prima. Maar ontspanning en slaap moeten toch echt voor gaan totdat duidelijk is of en voor welk vak er herkanst moet worden.
Barbara74 schreef:
23-05-2025 11:28
Haha goed zo, nog lekker even verwennen😉
Succes voor haar vanmiddag!

Hoe zou het eigenlijk met de zoon van TO gaan? 🤔
Sorry.. ik heb vooral veel meegelezen. Er was voor mij minder herkenning omdat hij denk enige was in dit topic die Mavo examen doet. Maar het ging gelukkig heel goed en vandaag het laatste examen Kunst!! Een welverdiende vakantie voor alle examenkandidaten :-)
Lemon schreef:
Dagschijn schrijft al wel langer mee en is iemand met een verleden met psychische klachten. (een hij, overigens, loep desnoods even)
Een beetje 'moederlijk' advies om niet over te werken en de valkuil van psychische klachten in te donderen kan echt geen kwaad. Je kunt als gevolg van al die onophoudelijke inzet júist onderuit gaan en het zou zo zonde zijn als dat gebeurt. Maar 5 uur per nacht kunnen slapen is een teken van overbelasting.

Laat je niet sturen door dwang-/angstgedachten die je het idee geven dat je per se non-stop moet studeren, dat dat de enige manier is om het te halen. Dat is gewoon niet waar.

Er zit ook heel veel ruimte tussen je nu nog bijna een maand te pletter studeren en niks doen tot je de uitslag krijgt.
Gelukkig heb je ook leuke dingen gepland staan, dat is fijn om te horen!
Excuses, ik was degene die er een zij van had gemaakt en Lemon heeft dat overgenomen.
Lemon schreef:
Sommige mensen/pubers kunnen best wat moederlijk advies gebruiken.
Wat heeft het nu voor zin om na twee weken slecht slapen en stress, gelijk weer 3 weken door te kachelen.
Dan ben je over 3 weken totaal opgebrand. En waarschijnlijk heeft hij (ik lees nu dat het om een hij gaat) niet eens een herexamen.
Mijn zoon en een paar vrienden van hem hebben best een reële kans op een her. Voor zoon mogelijk 3 vijven, een vriend mogelijk 2 vijven voor een kernvak, een ander haalt waarschijnlijk die 5.5 gemiddeld niet. En toch gaan ze lekker volgende week een week op vakantie. En 12 juni zien ze wel weer verder. Dan kun je pas beoordelen welk vak je het beste kunt herkansen en of je überhaupt moet herkansen.
Birdy schreef:
23-05-2025 13:22
Sorry.. ik heb vooral veel meegelezen. Er was voor mij minder herkenning omdat hij denk enige was in dit topic die Mavo examen doet. Maar het ging gelukkig heel goed en vandaag het laatste examen Kunst!! Een welverdiende vakantie voor alle examenkandidaten :-)
De spanning is bij iedereen gelijk toch? Fijn dat het goed gegaan is en ook een fijne vakantie voor jouw zoon.
Pelle schreef:
23-05-2025 17:10
De spanning is bij iedereen gelijk toch? Fijn dat het goed gegaan is en ook een fijne vakantie voor jouw zoon.
Daar heb je helemaal gelijk in!!! Bedankt.
Birdy schreef:
23-05-2025 13:22
Fijn om te horen zeg👍
Nu lekker uitrusten!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven