De SGP discrimineert vrouwen
zaterdag 24 mei 2025 om 14:49
Op de landelijke partijdag van de SGP is vandaag een voorstel om het vrouwenstandpunt van de partij te veranderen verworpen met 299 tegen 53 stemmen.
Het gaat om dit standpunt:
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen
Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.
Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).
Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Het gaat om dit standpunt:
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen
Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.
Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).
Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 24 mei 2025 om 14:54
Omdat je man vindt dat dat de enige partij is waar je bij mag horen...
Zie ook het andere artikel in het bericht van de NOS:
Artikel 7 van het beginselprogramma van de SGP
"Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden."
Zie ook het andere artikel in het bericht van de NOS:
Artikel 7 van het beginselprogramma van de SGP
"Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw. Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld. Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden."
zaterdag 24 mei 2025 om 15:11
zaterdag 24 mei 2025 om 15:21
Waar haal je deze cijfers vandaan? Ik ben opgegroeid in deze kringen en de meeste vrouwen zeggen daar SGP te stemmen. ( Wil niet zeggen dat ze stiekem iets anders anders stemmen. Er gebeurd wel meer stiekem )
zaterdag 24 mei 2025 om 15:37
Dat dus inderdaad Lila-Linda en Solomio, ik ben stomverbaasd. Maar ja, wie gaat dat onrecht aanvechten? Dat komt niet vanuit de partij zelf.
Tonkje, in Artikel 10 staat dus dat de vrouwen dan wel stemrecht hebben maar dat ze goed moeten bedenken dat dat niet perse Gods wil is, oftewel eigenlijk moeten ze niet stemmen (of iig niet iets anders stemmen dan hun man zegt dat ze moeten stemmen)
BassVick, ook ik ken vrouwen uit een dergelijke omgeving. Eén daarvan vertelde mij eens dat haar man SGP wilde gaan stemmen bij de verkiezingen van dat moment. Ze was daar niet blij mee. De man in kwestie was toen een jaar of 40, en zijn vrouw is behoorlijk geëmancipeerd.
Tonkje, in Artikel 10 staat dus dat de vrouwen dan wel stemrecht hebben maar dat ze goed moeten bedenken dat dat niet perse Gods wil is, oftewel eigenlijk moeten ze niet stemmen (of iig niet iets anders stemmen dan hun man zegt dat ze moeten stemmen)
BassVick, ook ik ken vrouwen uit een dergelijke omgeving. Eén daarvan vertelde mij eens dat haar man SGP wilde gaan stemmen bij de verkiezingen van dat moment. Ze was daar niet blij mee. De man in kwestie was toen een jaar of 40, en zijn vrouw is behoorlijk geëmancipeerd.
zaterdag 24 mei 2025 om 15:42
Die verzon ik ter plekke. Het zijn dus geen echte cijfers!!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 24 mei 2025 om 15:54
Tja, onder de noemer 'vrijheid van godsdienst' is een heleboel mogelijk. Dat blijkt maar weer.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:00
Dat zegt Tonkje toch ook? Dat het niet zo is dat het overgrote deel van de SGP-stemmers man is?
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:03
Vrijheid van christelijke godsdienst....Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 15:54Tja, onder de noemer 'vrijheid van godsdienst' is een heleboel mogelijk. Dat blijkt maar weer.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 16:10
Ben het er zelf niet mee eens maar er zijn genoeg andere partijen om lid van te worden als dit je niet zint. De mensen die sgp stemmen of lid zijn, hebben er blijkbaar geen probleem mee. Laat ze.
En je kunt wel proberen via een rechter af te dwingen dat ze vrouwen passief kiesrecht moeten toestaan in alle gremia; maar in de praktijk zal een selectiecommissie dan nooit een vrouw op een lijst zetten. Doe je niks aan.
En je kunt wel proberen via een rechter af te dwingen dat ze vrouwen passief kiesrecht moeten toestaan in alle gremia; maar in de praktijk zal een selectiecommissie dan nooit een vrouw op een lijst zetten. Doe je niks aan.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:14
Ik vind dat partijen die vrouwen discrimineren keihard verboden mogen worden.ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:10Ben het er zelf niet mee eens maar er zijn genoeg andere partijen om lid van te worden als dit je niet zint. De mensen die sgp stemmen of lid zijn, hebben er blijkbaar geen probleem mee. Laat ze.
Je laat toch ook geen partij toe die onderscheid maakt tussen zwarte en witte mensen?
Echt schandalig
zaterdag 24 mei 2025 om 16:19
Je hebt gelijk. Ik las het verkeerd.Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 16:00Dat zegt Tonkje toch ook? Dat het niet zo is dat het overgrote deel van de SGP-stemmers man is?
Ik vind huidskleur wat anders dan sekse. Ik vind dat je best verenigingen/activiteiten/ruimtes alleen voor vrouwen of mannen mag hebben. Of ik er lid van zou worden is een tweede. Maar denk aan sportverenigingen, vrouwenruimtes voor therapie of zorg, mannenclubs, daar heb ik niet per se moeite mee. Met onderscheid op kleur wel, dat is abject maar dat vind ik toch echt wat anders.Lila-Linda schreef: ↑24-05-2025 16:14Ik vind dat partijen die vrouwen discrimineren keihard verboden mogen worden.
Je laat toch ook geen partij toe die onderscheid maakt tussen zwarte en witte mensen?
Echt schandalig
Er was toch ooit een keer zo'n pedofielenpartij? Had die dan ook maar moeten blijven bestaan omdat de leden geen probleem hadden met kindermisbruik? Een partij die in zijn statuten uitspraken doet en/of doelen nastreeft die overduidelijk in tegenspraak zijn met de (grond)wet zou verboden moeten worden. Basta.ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:10Ben het er zelf niet mee eens maar er zijn genoeg andere partijen om lid van te worden als dit je niet zint. De mensen die sgp stemmen of lid zijn, hebben er blijkbaar geen probleem mee. Laat ze.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 16:20
ForumFossiel schreef: ↑24-05-2025 16:10Ben het er zelf niet mee eens maar er zijn genoeg andere partijen om lid van te worden als dit je niet zint. De mensen die sgp stemmen of lid zijn, hebben er blijkbaar geen probleem mee. Laat ze.
Dat is al gebeurd (staat ook in het artikel in de OP): https://clara-wichmann.nl/rechtszaak/sg ... kiesrecht/
Het passief kiesrecht wordt ontraden, maar het is wel toegestaan voor vrouwen. Lilian Janse mag zich verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer. De partij zal er alleen niet blij mee zijn.
zaterdag 24 mei 2025 om 16:21
Hun basisprincipe is al het uitsluiten van de helft van de bevolking dus de redelijkheid is in hun statuten al totaal afwezig.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in