De SGP discrimineert vrouwen

24-05-2025 14:49 191 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de landelijke partijdag van de SGP is vandaag een voorstel om het vrouwenstandpunt van de partij te veranderen verworpen met 299 tegen 53 stemmen.

Het gaat om dit standpunt:

Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."

Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen

Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.

Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.

In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).

Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Coffee is never my cup of tea
BassVick schreef:
24-05-2025 21:57
Dat is niet wat ik bedoelde. Jij zei dat het voor de gemiddelde atheïst bijna allemaal hetzelfde is.
En in mijn reactie doelde ik op de gemiddelde, onkerkelijke ( atheistische ) Nederlander. Niet het verschil tussen katholieken en protestanten maar meer dat men over het algemeen weinig kennis heeft over waar tradities, feestdagen ( te denken aan bijvoorbeeld Pinksteren ) en bepaald taalgebruik vandaan komen. Om wat te noemen.
Maar in die reactie quootte je mij, en dat sloeg dus nergens op.
Ik had het erover dat voor veel ongelovigen de verschillen tussen de diverse geloven niet zo groot lijken.
Doen alsof die mensen dan ook geen idee hebben over christelijke culturele achtergronden heeft daar m.i. niets mee te maken, maar geeft wel een mooie illustratie van één van mijn ergernissen in discussies: dat mensen op je woorden lijken te reageren, maar eigenlijk een heel ander pad inslaan.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
tonkje schreef:
24-05-2025 22:03
Ik ben een overtuigd atheïst (agnosten vind ik maar slappe hap), maar vind mijn aardig christelijke nest waar ik uit kom toch best handig. Dat je een beetje weet hoe en wat in het christendom. Hoef je geen christelijke achtergrond voor te hebben natuurlijk, maar het helpt wel. Ik heb zelfs een jaar catechisatie gehad.
Want? Ik vind het best eerlijk om toe te geven dat je het niet weet. Niks slaps aan.

Verder eens. Ik heb mijn kinderen ook allebei een kinderbijbel gegeven (en voorgelezen) en ik voorzie ze nog steeds op verzoek van allerlei wetenswaardigheden over het christendom. Niet dat ze er ineens religieus van zijn geworden en dat zie ik ook niet meer gebeuren, maar kwaad kan het nooit als je een beetje weet wat je medemens beweegt.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 22:09
Want? Ik vind het best eerlijk om toe te geven dat je het niet weet. Niks slaps aan.
Ik vind dat alles erop wijst dat een god (of goden) een menselijke uitvinding is (zijn). Vandaar slappe hap om het maar in het midden te laten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
24-05-2025 22:12
Ik vind dat alles erop wijst dat een god (of goden) een menselijke uitvinding is (zijn). Vandaar slappe hap om het maar in het midden te laten.
Het is filosofisch gezien wel de slimste manier van denken.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
tonkje schreef:
24-05-2025 22:12
En ik vind dat iedereen ook dat lekker zelf moet weten.

Net als dat iedereen het lekker zelf moet weten als ie in god wil geloven. Zolang het maar niet leidt tot rare excessen zoals de SGP, om maar weer eens ontopic te geraken. Gelukkig doen verreweg de meeste gelovige mensen die ik ken gewoon normaal, en ik kan me ergens best voorstellen dat het fijn is om hoop of troost te vinden in het geloof.
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
24-05-2025 22:08
Maar in die reactie quootte je mij, en dat sloeg dus nergens op.
Ik had het erover dat voor veel ongelovigen de verschillen tussen de diverse geloven niet zo groot lijken.
Doen alsof die mensen dan ook geen idee hebben over christelijke culturele achtergronden heeft daar m.i. niets mee te maken, maar geeft wel een mooie illustratie van één van mijn ergernissen in discussies: dat mensen op je woorden lijken te reageren, maar eigenlijk een heel ander pad inslaan.
Mijns inziens dus wel. Want hoe kun je denken dat het allemaal hetzelfde is als dat niet het geval is. Dat getuigd iig van weinig kennis en / of interesse.
Het lijkt misschien een ander pad maar je woorden kunnen door mensen anders geïnterpreteerd worden dan jij in je hoofd hebt.

En ik wil zeker niet beweren dat ik er veel verstand van heb, ik tegendeel. Ik ben, zodra het mogelijk was, die hele verstikkende omgeving ontvlucht en dat is alweer meer dan 25 jaar geleden. Inmiddels zullen er wat veranderingen hebben plaatsgevonden binnen deze groep.

On topic: Ik denk dat de SGP nooit boven de 5 zetels zal komen, gelukkig. Maar er zou best eens wat kritischer op deze partij gereageerd mogen worden door andere politieke partijen, vind ik.
@Lady Volemort: wat grappig, dat van die kattenbak. Zo noemden wij cathechesatie inderdaad
Maar de webshop van de SGP heeft (nog steeds?, weer?, altijd?) pepermuntjes:

Afbeelding

Wat mijn vooroordeel compleet bevestigt dat de super christelijken een pepermuntje nodig hebben om de zondagse preek te doorstaan. :P
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
TinyTiny schreef:
24-05-2025 15:30
Ben sowieso geen fan van partijen met een religie achtergrond. Veel religies hebben nog steeds zo'n in mijn ogen bekrompen beeld van man/ vrouw verhouding (+nog andere dingen)
Dit dus. Geen enkele religie heeft vrouwenrechten hoog in t vaandel staan.
BassVick schreef:
24-05-2025 22:52
@Lady Volemort: wat grappig, dat van die kattenbak. Zo noemden wij cathechesatie inderdaad
Ja ik vond het wel leuk. Ik zit voor een afvallig katholiek nogal stevig in mijn bijbelkennis en het was best leuk om die een keer te kunnen etaleren. Ik heb ook ooit serieus overwogen om theologie te gaan studeren. Niet dat ik nou zo erg in god geloof, integendeel eigenlijk. Maar het verschijnsel religie vind ik mateloos interessant en op de intercofessionele pabo was katechese ook al mijn lievelingsvak.
(Herman Finkers)
framboosje123 schreef:
24-05-2025 23:13
Dit dus. Geen enkele religie heeft vrouwenrechten hoog in t vaandel staan.
Ach kom toch. Mijn huwelijk is gesloten door een vrouw, mijn kinderen zijn door een vrouw gedoopt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
BassVick schreef:
24-05-2025 22:48
Mijns inziens dus wel. Want hoe kun je denken dat het allemaal hetzelfde is als dat niet het geval is. Dat getuigd iig van weinig kennis en / of interesse.
Het lijkt misschien een ander pad maar je woorden kunnen door mensen anders geïnterpreteerd worden dan jij in je hoofd hebt.

En ik wil zeker niet beweren dat ik er veel verstand van heb, ik tegendeel. Ik ben, zodra het mogelijk was, die hele verstikkende omgeving ontvlucht en dat is alweer meer dan 25 jaar geleden. Inmiddels zullen er wat veranderingen hebben plaatsgevonden binnen deze groep.

On topic: Ik denk dat de SGP nooit boven de 5 zetels zal komen, gelukkig. Maar er zou best eens wat kritischer op deze partij gereageerd mogen worden door andere politieke partijen, vind ik.
Dat ligt er dus maar aan hoe je ernaar kijkt.
De basis blijft: God, hiernamaals en Jezus.
De uitingsvormen zijn verschillend, de focussen ook, maar dat is alweer cultuur.
Je hoeft helemaal niet (veel) te weten over de verschillen om toch de christelijke grondslag in onze cultuur te (her)kennen.

Hannah Arendt
Nana_Mouskouri schreef:
24-05-2025 23:19
Ach kom toch. Mijn huwelijk is gesloten door een vrouw, mijn kinderen zijn door een vrouw gedoopt.
Ja precies.

Wat dat betreft zijn de katholieken een stuk erger, daar kun je echt geen priester worden als vrouw.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 23:22
Ja precies.

Wat dat betreft zijn de katholieken een stuk erger, daar kun je echt geen priester worden als vrouw.
Wij hadden wel een pastoraal medewerkster die de mis leidde maar dat was meer uit gebrek aan genoeg mannen :proud:
En die mocht dan weer geen eucharistie doen.

Maar ik sluit niet uit dat het ooit (over heeeeel lange tijd) gaat veranderen. Er zijn al kardinalen die in ieder geval het gesprek aan willen gaan.
Nana_Mouskouri schreef:
En ook in de Bijbel is het juist Jezus die de positie van de vrouw verstevigt in vergelijking met wat er in die tijd gebruikelijk was.
Ik vind het wel een mooie ontwikkeling dat er vrouwen zijn in deze organisatie die het van binnenuit proberen te veranderen. Het is nu niet gelukt, maar ik hoop dat ze doorgaan en dan komt er een verandering in de toekomst.
ldp schreef:
25-05-2025 07:48
En ook in de Bijbel is het juist Jezus die de positie van de vrouw verstevigt in vergelijking met wat er in die tijd gebruikelijk was.
Dat zal best, maar er is geen enkel religieus land wat geëmancipeerd is op gebied van rechten van vrouwen en minderheden. Daarom is het ook zo noodzakelijk dat kerk en staat gescheiden worden gehouden.
Nana_Mouskouri schreef:
Dat is toch niet hét voorbeeld van emancipatie en vrouwenrechten?
Lila-Linda schreef:
24-05-2025 16:14
Ik vind dat partijen die vrouwen discrimineren keihard verboden mogen worden.

Je laat toch ook geen partij toe die onderscheid maakt tussen zwarte en witte mensen?

Echt schandalig
De PVV is ook voorstander van discriminatie.
Die partij wordt ook toegelaten.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Danae schreef:
25-05-2025 07:54
Ik vind het wel een mooie ontwikkeling dat er vrouwen zijn in deze organisatie die het van binnenuit proberen te veranderen. Het is nu niet gelukt, maar ik hoop dat ze doorgaan en dan komt er een verandering in de toekomst.
Het lijkt mij nog beter als vrouwen gewoon niet meer op deze partij stemmen.
(en van hun partner scheiden als deze iets voor de SGP doet. Dan sterven SGP-stemmers vanzelf uit...)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
framboosje123 schreef:
25-05-2025 08:43
Dat zal best, maar er is geen enkel religieus land wat geëmancipeerd is op gebied van rechten van vrouwen en minderheden. Daarom is het ook zo noodzakelijk dat kerk en staat gescheiden worden gehouden.
Ik zou willen dat het per definitie zo was dat als je kerk en staat goed zou scheiden dit een garantie was voor gelijkheid tussen de seksen.

Ik ben bang dat in het overgrote merendeel van de landen het mannen zijn die de macht naar zich toe getrokken hebben. Daar hebben/ hadden ze de bijbel niet voor nodig maar ze konden altijd wel iets vinden om hun standpunt te 'onderbouwen'. De matriarchale samenlevingen zijn toch echt de uitzonderingen die die regel bevestigen.

Ik denk dat het probleem veel meer in die mannelijke overheersing zit en dat de religie een instrument is dat ze past. Laat je niet afleiden door de religie als je gelijkheid na wilt streven. Als alle religie uit de openbare ruimte is geweerd ben je echt niet klaar met je werk en heb je wel veel stuk gemaakt. In veel landen zijn het juist de kerken die zorgen voor de ontwikkeling van vrouwen en kinderen.
ldp schreef:
25-05-2025 09:02
Ik zou willen dat het per definitie zo was dat als je kerk en staat goed zou scheiden dit een garantie was voor gelijkheid tussen de seksen.

Ik ben bang dat in het overgrote merendeel van de landen het mannen zijn die de macht naar zich toe getrokken hebben. Daar hebben/ hadden ze de bijbel niet voor nodig maar ze konden altijd wel iets vinden om hun standpunt te 'onderbouwen'. De matriarchale samenlevingen zijn toch echt de uitzonderingen die die regel bevestigen.

Ik denk dat het probleem veel meer in die mannelijke overheersing zit en dat de religie een instrument is dat ze past. Laat je niet afleiden door de religie als je gelijkheid na wilt streven. Als alle religie uit de openbare ruimte is geweerd ben je echt niet klaar met je werk en heb je wel veel stuk gemaakt. In veel landen zijn het juist de kerken die zorgen voor de ontwikkeling van vrouwen en kinderen.
Sterker nog: dat hebben ze ervoor uitgevonden.

Hannah Arendt
ldp schreef:
25-05-2025 09:02

Natuurlijk is het niet per definitie allemaal goed en opgelost als je kerk en staat scheidt. Maar feit is wel dat in religieuze landen vrouwen vaak veel minder rechten hebben dan in seculiere landen. Wat vaak te maken heeft met religieuze interpretaties en tradities die geworteld zijn in religie en vrouwen een onderschikte positie toekennen.
Maar goed, in veel religieuze landen is ook een dictator aan de macht die religie voorschrijft (denk aan veel islamitische landen) en is er geen democratie. Misschien worden vrouwenrechten inderdaad wel versterkt als er meer vrijheid en democratie zou bestaan, ook als een land religieus is. Ik heb zelf het idee dat streng gelovige landen vaak geen democratie kennen, en hangt democratie sterk samen met een seculiere samenleving. Maar zou natuurlijk heel mooi zijn als dat ook anders zou kunnen.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 25-05-2025 10:07
6.57% gewijzigd
dreuvel schreef:
25-05-2025 08:53
Het lijkt mij nog beter als vrouwen gewoon niet meer op deze partij stemmen.
(en van hun partner scheiden als deze iets voor de SGP doet. Dan sterven SGP-stemmers vanzelf uit...)
Daar zou ik ook voorstander van zijn, maar ik denk niet dat het realistisch is te verwachten dat veel van hen dit gaan doen. Dan vind ik veranderingen van binnenuit en vrouwen uit deze omgeving die zich uitspreken een mooie ontwikkeling en verwacht ik dat dat daadwerkelijk tot verandering kan leiden. Hopelijk zet deze ontwikkeling zich door.
Maar een partij die hardop zegt dat homo's niet in de politiek horen zou toch echt meer problemen hebben.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven