Vrienden [Lege OP]
zondag 25 mei 2025 om 10:07
Van school veranderen omdat ze om die reden vind ik behoorlijk drastisch. Wat anderen al zeggen, op deze leeftijd echt niet gek dat ze geen vast speelmaatje heeft. Geef het even tijd.MissSunshine4444 schreef: ↑25-05-2025 06:28Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
Zit jij er zelf niet meer mee dan dochter?
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 25 mei 2025 om 11:16
Heb je zelf vrienden, sociale contacten etc? Dat bedoel ik niet lullig, maar het komt een beetje over alsof je zelf niet zo goed weet hoe vriendschappen werken. Je kan niet verwachten dat je 4 jarige zelf op school speelafspraakjes regelt. Of dat andere ouders dat wel voor je gaan regelen. Als je wil dat je kind buiten school eens afspreekt met een klasgenoot moet jij daar initiatief in nemen. Door de ouder van de klasgenoot op het schoolplein op te zoeken en het met de ouder te regelen. Of ga met je kind naar kleutergym/ kleuterdans etc en wie weet is daar een kindje waar je dochter aansluiting bij vindt.
zondag 25 mei 2025 om 11:39
In groep 1 en ook groep 2 ben je vrijwel de hele dag al met elkaar aan het spelen.MissSunshine4444 schreef: ↑25-05-2025 06:28Mijn dochtertje gaat graag naar school maar ze vindt niet echt aansluiting bij iemand heb ik de indruk. Ze speelt een beetje met iedereen. Ze wordt ook nooit gevraagd om thuis bij iemand te spelen. Ik overweeg een andere school maar zij vindt de school waar ze nu zit leuk. Ik weet niet of ik nog moet afwachten. Ze is bijna 5. Misschien verandert er nog iets. Zou het kunnen dat ze op latere leeftijd toch nog bevriend geraakt met deze kindjes waar ze nu heel oppervlakkig mee speelt?
Dat kost veel energie.
Wat jij wil komt pas vanaf groep 3 een beetje. Vanaf groep 5, in elk geval in mijn omgeving, gaan ze uit school echt veel meer met elkaar afspreken.
Je zult geduld moeten hebben en je verwachtingen aan moeten passen aan de leeftijd van je kind.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
zondag 25 mei 2025 om 12:34
Ze is nog jong voor zulke vaste speelafspraakjes.
Het kan wel, maar dan zal ook jij daarin een rol moeten aannemen. Je kan niet verwachten dat ze dit zelf regelt.
Ik zeg op dinsdag al tegen kind; als je morgenmiddag nog met iemand wil spelen, moet je vast even nadenken met wie.
Herhaal dat op woensdagochtend nog een keer.
En soms komt ze uit school ‘ik ga met Pietje spelen’ en overleg ik met de ouder van Pietje. Dan loop ik dus naar de ouder van Pietje en overleggen we of het schikt, bij wie thuis, waar de ander woont, etc.
Soms wordt er een naam genoemd van een kind wat ik niet ken, noch zijn ouders. En ook dan gaan we zoeken naar kind en zijn/haar ouders. En overleggen we. Je moet als ouder dan zelf wel durven om er op af te stappen. Als jij niet doet/durft gaat je kind ook niet leren hoe je zoiets afspreekt.
Als je het volledig aan kind zelf overlaat dan komt er niet echt wat van de grond, neem aan dat je dat zelf ook wel snapt voor kids van deze leeftijd.
Hier op school bemiddelt juf soms ook wel een beetje. Om te voorkomen dat altijd dezelfde kindjes buiten de boot vallen en nienand te spelen hebben. Dan vraagt juf ‘wie kan/wil er vanmiddag spelen’ en kunnen ze de vinger opsteken en dan ‘regelen’ ze dat in de klas. Uiteraard stemmen de ouders het onderling dan verder af.
Het kan wel, maar dan zal ook jij daarin een rol moeten aannemen. Je kan niet verwachten dat ze dit zelf regelt.
Ik zeg op dinsdag al tegen kind; als je morgenmiddag nog met iemand wil spelen, moet je vast even nadenken met wie.
Herhaal dat op woensdagochtend nog een keer.
En soms komt ze uit school ‘ik ga met Pietje spelen’ en overleg ik met de ouder van Pietje. Dan loop ik dus naar de ouder van Pietje en overleggen we of het schikt, bij wie thuis, waar de ander woont, etc.
Soms wordt er een naam genoemd van een kind wat ik niet ken, noch zijn ouders. En ook dan gaan we zoeken naar kind en zijn/haar ouders. En overleggen we. Je moet als ouder dan zelf wel durven om er op af te stappen. Als jij niet doet/durft gaat je kind ook niet leren hoe je zoiets afspreekt.
Als je het volledig aan kind zelf overlaat dan komt er niet echt wat van de grond, neem aan dat je dat zelf ook wel snapt voor kids van deze leeftijd.
Hier op school bemiddelt juf soms ook wel een beetje. Om te voorkomen dat altijd dezelfde kindjes buiten de boot vallen en nienand te spelen hebben. Dan vraagt juf ‘wie kan/wil er vanmiddag spelen’ en kunnen ze de vinger opsteken en dan ‘regelen’ ze dat in de klas. Uiteraard stemmen de ouders het onderling dan verder af.
zondag 25 mei 2025 om 17:03
ze wordt nooit ergens gevraagd?, maar nodigen jullie zelf weleens iemand uit?
hier is het vanaf eind groep 1 echt veel afspreken. mijn dochtee heeft 2 vaste dagen dat ze mag afspreken. ze heeft 1 beste vriendin dus vaak spreken hun af. maar ook met wat andere meiden/jongens. soms zegt ze thuis ik wil met.... afspreken, kindje waar ze nog nooit mee heeft afgesproken. dan stap ik op die ouder af of stuur een appje... van ik hoorde van ... dat ze ene keer willen afsprekeb. wij kunnen alleen op dinsdag en donderdag. zullen we een dag onder voorbehoud afspreken en dan kijken of dw kids nog willen? en zo loopt het eigenlijk van zelf. ze is nu 6 en veel wonen ook dw straat hiernaast dus vaak spelen ze na school gewoon buiten..
misschien ook op een sportclubje doen? daar krijg je vaak ook sociale contacten van. en een feestje geven met haar verjaardag en klein groepje kids uitnodigen, diw ze wil, dan zie je ook hoe ze met elkaar omgaan
hier is het vanaf eind groep 1 echt veel afspreken. mijn dochtee heeft 2 vaste dagen dat ze mag afspreken. ze heeft 1 beste vriendin dus vaak spreken hun af. maar ook met wat andere meiden/jongens. soms zegt ze thuis ik wil met.... afspreken, kindje waar ze nog nooit mee heeft afgesproken. dan stap ik op die ouder af of stuur een appje... van ik hoorde van ... dat ze ene keer willen afsprekeb. wij kunnen alleen op dinsdag en donderdag. zullen we een dag onder voorbehoud afspreken en dan kijken of dw kids nog willen? en zo loopt het eigenlijk van zelf. ze is nu 6 en veel wonen ook dw straat hiernaast dus vaak spelen ze na school gewoon buiten..
misschien ook op een sportclubje doen? daar krijg je vaak ook sociale contacten van. en een feestje geven met haar verjaardag en klein groepje kids uitnodigen, diw ze wil, dan zie je ook hoe ze met elkaar omgaan

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in