Mode & Beauty alle pijlers

Waar moeten kledingmakers beter op letten?

24-05-2025 19:17 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is lang geleden eens een topic over geweest, maar ik kan het niet terugvinden. Maar waar loop jij tegenaan als je op zoek bent naar kleding? Kwaliteit, stof, afwerking, pasvorm of combinatie hiervan waardoor je al dan niet voor bepaalde kledingstukken / merken kiest?

Ik hou van mooie kleding maar zou meer goede kwaliteit willen zien. En dan bedoel ik: fijne stof die niet snel slijt of vaal wordt, goede kwaliteit ritsen en knopen die goed vast zitten.

Jurken en rokken vind ik erg leuk, maar vooral bij de zomerjurken en rokken vind ik het lelijk als je de witte binnenkant van de stof bij de mouwen of split kan zien.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Oh, en nu ik wat ben bijgebleven, meer opties om borsten visueel te verkleinen zou ik ook fijn vinden. Ik zit idd niet te wachten op padding in bh's of bikini's. Ik zoek juist naar minimizers, omdat ik genoeg heb van mezelf. dat betekent ook dat ik geen tops draag die visueel 1 blok vormen, want dan wordt mijn voorgevel visueel nóg groter. Dus ik ben fan van alles wat een soort V neck (illusie) geeft. Dat kan ook een naad zijn.

En vollere vrouwen kunnen ook een taille hebben. Ik heb maat 44 en om een of andere reden wordt er gedacht dat als je billen hebt, je geen taille hebt ofzo. Ik moet vaak inleveren op het een of het ander: een broek die goed sluit om mijn heupen, maar wijd in de taille. Of goed sluitend om mijn middel en strak om de heupen.
It-is-joysjuhhh schreef:
24-05-2025 23:10
Als de t-shirts iets getailleerder werden zou ik dat erg fijn vinden. Het hoeft niet megastrak maar gewoon niet dat vierkante. En lang genoeg. En de print ook op de voorkant.
Ja, ik ben ook wel klaar met de mode van superoversized tshirts of blouses die dan ook vrij kort zijn. Heb je echt zo'n vierkant blok aan dat net over je navel komt. Ik kan me echt niet indenken dat het ook maar iemand leuk staat.
Afbeelding
Ik draag hemdjes graag achterstevoren, want ik ben niet dol op een diep decolleté, zeker niet op mijn werk. Ik vind het dus irritant wanneer er maat/merk/logo aan de binnenkant van het rugpand gedrukt is, dat zie je er dan doorheen.
Hemden die niet zo laag zijn is ook prima natuurlijk.
Mijn grootste knelpunt is zweetplekken die direct zichtbaar zijn. Heb ik al sinds mijn pubertijd last van. Nu, in de overgang, nog steeds. Ik zweet, strakkere shirts/tops hoef ik niet te dragen, want de meeste stoffen tonen echt direct van die vreselijke kringen onder mijn oksels. Heel soms vind ik wat fijns dat het zweet opneemt en niet enorm ‘nat’ kleurt.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Oh ja, nog een ergernis: Zomerbloesjes die doorzichtig zijn. Dan moet er alsnog iets onder en is het weer veel te warm.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Pauwenveer schreef:
25-05-2025 12:50
Ik zweet, strakkere shirts/tops hoef ik niet te dragen, want de meeste stoffen tonen echt direct van die vreselijke kringen onder mijn oksels. Heel soms vind ik wat fijns dat het zweet opneemt en niet enorm ‘nat’ kleurt.
Ik heb sinds vorige week voor het eerst in mijn leven een soort inlegkruisjes voor oksels binnengekregen en deze 1 x geprobeerd. Werkte wel. Lukt natuurlijk niet als je alleen hemdjes draagt, want dan zie het het zitten. Maar het je shirts draagt die een beetje aansluiten, dan is mijn 1e goed gelukte test misschien ook op jou van toepassing?

Afbeelding
Afbeelding
Je merkt aan dit topic al dat lijven heel erg verschillen. En persoonlijke voorkeuren en smaken ook.

Dat maakt het voor kledingmakers echt niet mogelijk om een aanbod te ontwikkelen dat aan ieders wensen tegemoet komt. Helaas.

In dat kader lees ik veel zaken waarvan ik denk dat je daar echt zelf iets aan kunt doen (goede maat dragen, duurdere kleding kopen, naar de kleermaker gaan) etc.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik gezegend ben met een smalle taille en dikke billen waardoor broeken kopen een ramp is. Maar snap wel dat kledingmakers dat niet kunnen fixen. Die lichaamsverhoudingen zijn niet standaard (3 maten verschil) waardoor het moeilijk is om een goed passende broek te maken. Dat betekent dus dat ik vrijwel altijd jurken en rokken draag. Die moeten dan wel weer gerend zijn omdat t anders niet past. Dat is dit jaar een beetje jammer want niet te vinden…. Maar dat is dus mode afhankelijk. Ik wacht wel weer een (paar) jaar…
Ga gewoon terug naar de kwaliteit die we kregen in de jaren 80,90 en daarvoor.
Meer tijdloze kleding, minder fast fashion.

En graag wat kleur en fatsoenlijke zakken in broeken en jurken...
Live long and prosper
Ik vind het echt raar dat ik, met mijn toch echt niet overdreven grote boezem (cup c) geen enkele blouse kan vinden waarvan de knoopjes netjes dicht kunnen.

Verder vind ik de kwaliteit van kleding vaak bizar slecht. Ook in duurdere winkels zie je soms al kleding kapot aan de haak hangen. Dat soort troep hoef ik gewoon niet, ik doe graag lang met mijn kleding.
Bij broeken ook irritant: ritsen die vanzelf open gaan tijdens het dragen.
Of dat de stof over de gulp de rits niet goed bedekt zodat mensen denken dat je gulp open staat.
En het allerirrititantste als dit allebei tegelijk voorkomt bij een broek.
Molly schreef:
25-05-2025 13:31
Ik vind het echt raar dat ik, met mijn toch echt niet overdreven grote boezem (cup c) geen enkele blouse kan vinden waarvan de knoopjes netjes dicht kunnen.
Dat kan niet. Ik kan met mijn D cup genoeg blouses vinden die wél dichtgaan. Misschien moet je een maatje groter zoeken ; )
Iemand schrijft hier: koop duurdere kleding. Helaas is duurder geen voorwaarde voor goede kleding. Ook als ik kijk naar het duurdere segment, moet je nog steeds opletten dat het geen troep is. Helaas zegt het prijskaartje niet alles. Ik heb ook wel eens goedkope kleding gekocht die meer dan prima is.
Maar overall vind ik kleding (ongeacht merk) wel echt achteruit gegaan. Dunne flodderige stoffen, slechte voering, bizarre maatvoering, knopen die loszitten, materialen die niet mijn keuze zijn (veel truien of vesten van acryl en polyester) en die ik dan ook links laat liggen. Het ziet er leuk uit hoor, maar binnen no time ziet het eruit alsof het al jaren oud is, terwijl je het dan misschien net voor de 4e keer aandoet.
Mette schreef:
24-05-2025 20:27
Ja precies, het is meteen outdoor. Ik hoorde mijn collega ook al klagen dat ze geen zomerjas kon vinden. En toen dacht ik, zie je het ligt niet aan mij, het is er gewoon niet.
Het ook nog niks gevonden dit jaar. De kleuren zijn ook niks, beige/ groen/ zand. Saaie kleuren.

OT, Ik wil ook een een colbertje kunnen sluiten met de knoopjes. Nu lukt dat niet vanwege de cupmaat ( 85h) of ik moet maat tent kopen. Dat ziet er dan weer niet uit.
En meer spijkerbroeken in lengtemaat 28. Als je een iets grotere maat jeans hebt ( 32, 33) dan denkt de fabrikant dat je ook wel lang bent.
Nee, ik ben gewoon kort en vol.
NomenNesci0 schreef:
25-05-2025 13:36
Dat kan niet. Ik kan met mijn D cup genoeg blouses vinden die wél dichtgaan. Misschien moet je een maatje groter zoeken ; )
Ik koop al een maat groter dan mijn normale maat. Nog een maat groter en ik verzuip erin ;-). Ik heb het wel over getailleerde modellen, wijde modellen maken me vierkant.
Molly schreef:
25-05-2025 14:12
Ik koop al een maat groter dan mijn normale maat. Nog een maat groter en ik verzuip erin ;-). Ik heb het wel over getailleerde modellen, wijde modellen maken me vierkant.
Ik herken het. Ik zet standaard (onzichtbaar) extra drukknoopjes tussen de gewone knopen. Dan gaapt er niets en trekt de stof niet alsof de knopen op springen staan.
Nòg een maat groter en ik heb de schoudernaad halverwege mijn schouder en elleboog hangen.

En wellicht handig om te weten: vaak trekt het al een stuk minder als je kijkt of de knopen ook wel op de juiste hoogte zijn aangezet. Steeds vaker merk ik dat het steeds schever verloopt waardoor het nog erger is.
kweepeer schreef:
25-05-2025 10:31
Ik ben juist gek op pofmouwtjes! En op viscose. Viscose is mijn lievelingsvezel. Kleurvast, niet zweterig, zacht op de huid, en als het op de goede manier geweven of gebreid wordt, kreukt het ook nog eens nauwelijks.

Hetzelfde kledingstuk in maat 34 t/m 52 maken is echt moeilijk. Sowieso is het best onwaarschijnlijk dat een model dat een maat 34 flatteert, ook iets doet voor een 52. Daarnaast heb je twee verschillende manieren waarop een grotere maat nodig kan zijn. Tot ongeveer maat 46 kan het zijn dat iemand gewoon heel groot is maar wel slank, dan moeten de armen en benen dus bijvoorbeeld ook langer. Of iemand kan vooral dikker zijn, dat vraagt allerlei aanpassingen op het basispatroon aan vooral de romp. En dan maakt het ook nog uit waar iemand z'n gewicht draagt, of dat vooral op de buik of op de billen en benen is bijvoorbeeld.

Het is echt niet mogelijk om kleding te maken waar iedereen zo in wegwandelt. Er is zo ontzettend veel variatie tussen lichamen. Als je iets wilt dat echt goed past, moet je lang zoeken, of het zelf maken, of het laten maken. Meer smaken zijn er gewoon niet! We zijn juist ontzettend verwend moet hoe idioot veel keuze er is. Ik snap ook nooit hoe het kan dat mensen die kleding maken zo achterlijk weinig verdienen, want het is namelijk gewoon takke-moeilijk om kleding te maken.
Ik snap het principe van confectie, maar sommige dingen mogen gewoon echt wel aan de standaard worden toegevoegd. Zoals die lengtematen, of bh’s met alle letters in een bepaalde omvang. Er zijn zat vrouwen met 85A of 65E, maar voor een passende bh heb je dan amper keuze en/of je betaalt de hoofdprijs. Maak ook bikini’s mix & match, niet iedereen met cup F heeft een broekje nodig in maat 42 en niet boven alle billen maat 34 zit een A of B.
Maar dat is juist het probleem. Het is een stuk goedkoper om het in een lage lonen land te laten maken van flutstof in one size fits all.

Dat is prima, maar daar ga ik dan ook niet de hoofdprijs voor betalen. Als ik er al in pas.

In mijn omgeving sluiten steeds meer winkels met enigszins degelijke kwaliteitskleding. Alleen wegwerpmodezaken en hele dure designkledingwinkels overleven.

Nou wil ik best iets meer betalen maar 250 euro voor een blouse vind ik ook idioot. En als je niet in augustus al in de zaak staat voor de nieuwe wintercollectie (of januari voor de zomerspullen), dan is je maat al weg, want ze hebben overal precies één van.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
25-05-2025 16:57
Maar dat is juist het probleem. Het is een stuk goedkoper om het in een lage lonen land te laten maken van flutstof in one size fits all.

Dat is prima, maar daar ga ik dan ook niet de hoofdprijs voor betalen. Als ik er al in pas.

In mijn omgeving sluiten steeds meer winkels met enigszins degelijke kwaliteitskleding. Alleen wegwerpmodezaken en hele dure designkledingwinkels overleven.

Nou wil ik best iets meer betalen maar 250 euro voor een blouse vind ik ook idioot. En als je niet in augustus al in de zaak staat voor de nieuwe wintercollectie (of januari voor de zomerspullen), dan is je maat al weg, want ze hebben overal precies één van.
Dit is ook echt vervelend ja. Ik wil ook best meer betalen voor betere kwaliteit.
Maar de iets duurdere merken, waar je bijvoorbeeld 80mvoor een blouse betaalt en 130 voor een blazer doen ook steeds vaker het liefst aan polyester snitloos geflubber.

Nog een segmentje hoger wordt het inderdaad 250 euro voor een blouse, dat is voor een keer leuk maar niet voor standaard. En dan nog is het maar de vraag wat voor kwaliteit je krijgt en of het een beetje fairtrade is.
KamilleT schreef:
25-05-2025 16:36
bh’s met alle letters in een bepaalde omvang. Er zijn zat vrouwen met 85A of 65E, maar voor een passende bh heb je dan amper keuze en/of je betaalt de hoofdprijs.
Voor beha's geldt natuurlijk al helemaal dat de constructie voor een A-cup totaal anders moet zijn dan voor een E-cup, dus dezelfde beha in zowel A als E maken slaat nergens op. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook niet.

Ik draag zelf 70G en kan prima slagen eigenlijk. Niet bij de hema of de hunkemoller, maar er zijn best veel merken die goede beha's maken in minder courante maten. Duur ja, maar het zijn me ook constructies, ik snap wel dat dat duur is. Het is tegenwoordig echt ongelofelijk veel makkelijker om een 70G te krijgen die er ook nog een beetje leuk uitziet, dan het 25 jaar geleden was.

In mijn beleving worden we in deze tijd echt overspoeld met keuzes qua kleding. Zeker als je ook nog tweedehands gaat kijken. Het klopt wel dat je je bij nieuwere kleding door bergen kleding van slechte kwaliteit heen moet slaan, maar ik denk eigenlijk niet dat het probleem van deze tijd is dat er te wéinig keus is.
kweepeer schreef:
25-05-2025 18:37
Voor beha's geldt natuurlijk al helemaal dat de constructie voor een A-cup totaal anders moet zijn dan voor een E-cup, dus dezelfde beha in zowel A als E maken slaat nergens op. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook niet.

Ik draag zelf 70G en kan prima slagen eigenlijk. Niet bij de hema of de hunkemoller, maar er zijn best veel merken die goede beha's maken in minder courante maten. Duur ja, maar het zijn me ook constructies, ik snap wel dat dat duur is. Het is tegenwoordig echt ongelofelijk veel makkelijker om een 70G te krijgen die er ook nog een beetje leuk uitziet, dan het 25 jaar geleden was.

In mijn beleving worden we in deze tijd echt overspoeld met keuzes qua kleding. Zeker als je ook nog tweedehands gaat kijken. Het klopt wel dat je je bij nieuwere kleding door bergen kleding van slechte kwaliteit heen moet slaan, maar ik denk eigenlijk niet dat het probleem van deze tijd is dat er te wéinig keus is.
Ik had het goed beschreven, alle letters per omvang. Nergens zeg ik dat een 70G cup dezelfde inhoud heeft als een 90G cup.
Er zijn inderdaad bh’s te vinden in een 65F, die ik nodig heb, maar ik ken veel vrouwen met omvang 65 en 70 en daarmee slaag je gewoon niet bij de Hema of Hunkemöller. Dat is raar.
kweepeer schreef:
25-05-2025 18:37

In mijn beleving is er weinig aanbod van kleding van fatsoenlijke kwaliteit imet een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Tweedehands is in mijn geval ook niet echt een oplsossing. Heb een tijdje vinted geprobeerd maar door de onbetrouwbare maatvoering en matige kwaliteit kwam het uiteindelijk te vaak naar mijn zin toch neer op mwah, als ik het nieuw had besteld ging het direct retour maar ik hang het toch maar in mijn kast. Waar het dan blijft hangen. Doe ik dus niet meer.

In de kringloop hier vind ik ook nooit iets fatsoenlijks.
Molly schreef:
25-05-2025 14:12
Dat snap ik. Maar helaas merk ik wel dat wat mijn maat maakt aan de bovenkant, toch vooral mijn boezem is. Zou ik een cupmaat kleiner hebben (en meer in verhouding voor mijn gevoel), dan heb ik maat 42. Het is puur mijn borstomvang die mij maat 44 geeft. Niet leuk, maar ik weet niet beter. Dat is altijd al zo geweest, dat het grootste deel maatgevend is. Ook wel logisch ergens. Anders kom je toch uit op meer maatwerk.

En dat is bij broeken naar mijn idee een andere ontwikkeling. Ik heb het idee dat bij broeken er tegenwoordig steeds vaker vanuit gegaan wordt dat als je een grotere damesmaat hebt, daar ook automatisch een dikke buik bij hoort en dat dit minder de vrouwvorm is. Ik heb het idee dat vrouwenbroeken vroeger in grotere maten eerder van volle benen/billen uitgingen en niet van een dikke buik.
Ik zie nu nl. ook broeken ontworpen worden, waar specifiek behoorlijke buiken in kunnen. Ik heb niet het idee dat deze broeken vroeger bestonden. Je had ofwel een dikke kont of je was slank. Andere vormen bestonden niet. Heb nu vaker de indruk dat een dikke kont = dikke buik idee opgaat.
nomennesci0 wijzigde dit bericht op 25-05-2025 20:33
38.45% gewijzigd
Mette schreef:
25-05-2025 19:36
In mijn beleving is er weinig aanbod van kleding van fatsoenlijke kwaliteit imet een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Tweedehands is in mijn geval ook niet echt een oplsossing. Heb een tijdje vinted geprobeerd maar door de onbetrouwbare maatvoering en matige kwaliteit kwam het uiteindelijk te vaak naar mijn zin toch neer op mwah, als ik het nieuw had besteld ging het direct retour maar ik hang het toch maar in mijn kast. Waar het dan blijft hangen. Doe ik dus niet meer.

In de kringloop hier vind ik ook nooit iets fatsoenlijks.
Ik koop op vinted nooit iets als de maatvoering er niet bijstaat.
Voor tops moet ik minimaal de O-O maat hebben en voor broeken/rokken echt minimaal de heupomtrek en als ik twijfel ook de taillemaat. Op een foto kan ik niet zien of ik het pas, hooguit de vorm als het eerlijk is gefotografeerd.
KamilleT schreef:
25-05-2025 19:22
Ik had het goed beschreven, alle letters per omvang. Nergens zeg ik dat een 70G cup dezelfde inhoud heeft als een 90G cup.
Dat dacht ik ook niet, dat je dat zei. Wat ik dacht dat je misschien bedoelde met 'alle letters in dezelfde omvang' was dat dezelfde beha (zelfde kleur en model) beschikbaar zou moeten zijn van, laten we zeggen 75A t/m 75H.
kweepeer schreef:
25-05-2025 20:48
Dat dacht ik ook niet, dat je dat zei. Wat ik dacht dat je misschien bedoelde met 'alle letters in dezelfde omvang' was dat dezelfde beha (zelfde kleur en model) beschikbaar zou moeten zijn van, laten we zeggen 75A t/m 75H.
Ja, op die manier bedoelde ik het wel, waarbij je er natuurlijk rekening mee moet houden dat een 75A niet zo’n harnas hoeft te zijn als 90D. Maar sowieso, ik zou al blij zijn met meer keuze.
NomenNesci0 schreef:
25-05-2025 20:28
Ik koop op vinted nooit iets als de maatvoering er niet bijstaat.
Voor tops moet ik minimaal de O-O maat hebben en voor broeken/rokken echt minimaal de heupomtrek en als ik twijfel ook de taillemaat. Op een foto kan ik niet zien of ik het pas, hooguit de vorm als het eerlijk is gefotografeerd.
Ik vraag op Vinted altijd om de (voor dat specifieke kledingstuk en mijn figuur meest relevante) maat in centimeters, tenzij ik het merk goed ken en weet dat het een consistente maatvoering heeft. Veel mensen willen die maten niet geven, vinden dat gezeur, en vinden dat je aan de informatie dat het maat 42 is genoeg zou moeten hebben. Dat zullen dan wel andere mensen zijn dan de mensen die in dit topic klagen over inconsequente maatvoering in de winkels ;-).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven