Ideeën voor een Frans diner?
zaterdag 31 mei 2025 om 20:28
Binnenkort komt er een groep vriendinnen bij mij eten en ik ben van plan om uitgebreid te koken. Ik overweeg een Frans thema — vooral omdat ik enorme zin heb in crêpes suzette als toetje — maar ik twijfel nog over de rest van het menu. Eén vriendin is vegetariër en een andere is zwanger, dus gerechten met veel vlees of alcohol vallen sowieso af. Heeft iemand leuke of inspirerende ideeën?
Het menu hoeft niet volledig vegetarisch te zijn, zolang het vlees voor de vega makkelijk vervangen kan worden.
Het menu hoeft niet volledig vegetarisch te zijn, zolang het vlees voor de vega makkelijk vervangen kan worden.
zaterdag 31 mei 2025 om 22:51
https://www.bimibroccoli.nl/koken-met-b ... ns-en-bimi
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 31 mei 2025 om 22:54
zondag 1 juni 2025 om 09:46
https://www.culy.nl/recepten/faux-gras- ... orgerecht/Lebow schreef: ↑31-05-2025 22:43Ja, uit eten. Op vakantie kook ik meestal niet, we gaan graag uit eten. Maar buiten de grote steden is het echt heel lastig.
Ja ben gek op kaas. Gaan alleen meestal uit eten. Salade met toe kaas en brood zou ik ook prima vinden, maar zelfs in de salades zit meestal vis of vlees. Natuurlijk kun je vragen of ze er iets uit kunnen laten (meestal geen populaire vraag), maar heel feestelijk is het allemaal niet. En als ik ganzenlever op het menu zie staan hoef ik ook al niet meer.
Vegan foie gras
zondag 1 juni 2025 om 10:32
Nana_Mouskouri schreef: ↑31-05-2025 22:39Ja, de vegetariërs die ik ken zijn ook gek op kabeljauwfilet, slakken en mosselen.

zondag 1 juni 2025 om 10:35
Vegetariërs eten geen vis. De mensen in jouw omgeving zijn pescotariërs.
En vegetarisch koken is helemaal niet moeilijk. Verbaast me altijd dat mensen die de ingewikkeldste capriolen uithalen met dood dier compleet gestresst raken van groente.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 1 juni 2025 om 10:37
Nog een echt vegetarisch voorgerecht: geroosterd zuurdesembrood (of stokbrood, voor het Franse accent) met paddenstoelen. Je bakt de paddenstoelen met kruiden, knoflook en wat witte wijn (en eventueel wat crème fraîche) op hoog vuur; kan ook als pastasaus worden gebruikt maar pasta is weer niet zo Frans.
zondag 1 juni 2025 om 10:40
Misschien is het woord ‘pescotariër’ niet zo ingeburgerd, ik heb het tenminste nooit iemand die geen vlees eet (maar wel vis) over zichzelf horen zeggen.Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 10:35Vegetariërs eten geen vis. De mensen in jouw omgeving zijn pescotariërs.
En vegetarisch koken is helemaal niet moeilijk. Verbaast me altijd dat mensen die de ingewikkeldste capriolen uithalen met dood dier compleet gestresst raken van groente.
zondag 1 juni 2025 om 10:42
Ik ben echt verbaasd dat één vegetarische gast voor sommigen zo'n probleem lijkt te zijn en dat zij automatisch alleen maar in menu's met veel vlees of vis lijken te kunnen denken. Ik had verwacht dat vegetarisch koken tegenwoordig meer gangbaar en bekend zou zijn, maar misschien is dat mijn bubbel?
Vegan koken vind ik zelf nog wel ingewikkeld, maar ook daarvoor komen steeds meer vervangers op de markt. Lastig daaraan vind ik dat ik die niet ken en daardoor niet weet of het lekker is.
Vegan koken vind ik zelf nog wel ingewikkeld, maar ook daarvoor komen steeds meer vervangers op de markt. Lastig daaraan vind ik dat ik die niet ken en daardoor niet weet of het lekker is.
zondag 1 juni 2025 om 10:42
Dit is ook een leuk gerecht om te maken, en heel lekker, vegetarische steak tartaar:
https://jaimyskitchen.nl/recepten/veget ... en-tartaar
https://jaimyskitchen.nl/recepten/veget ... en-tartaar
zondag 1 juni 2025 om 10:46
Mijn Oost-Groningse schoonouders van 70+ op hun boerderijtje kunnen prima een vegetarisch alternatief serveren maar voor de culinair uitzonderlijk onderlegde mensen hier is het schier onmogelijk.
Gastvrijheid is ook gewoon een beetje je best doen voor een ander.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 1 juni 2025 om 10:55
Huh? Er worden toch heel wat leuke opties genoemd?Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 10:46Mijn Oost-Groningse schoonouders van 70+ op hun boerderijtje kunnen prima een vegetarisch alternatief serveren maar voor de culinair uitzonderlijk onderlegde mensen hier is het schier onmogelijk.
zondag 1 juni 2025 om 11:01
Beetje OT natuurlijk, maar de verwarring ontstaat juist doordat mensen dat niet correct benoemen. Ik krijg vaak de vraag of ik wel vis eet (of zeevruchten of zelfs kip of ham). Maar een vegetariër eet dat dus niet en dat zou je niet hoeven vragen.
Het recept voor vega paté zal best lekker zijn en hopelijk vindt TO het wat. Ik benoemde het alleen omdat dat vaak op het menu staat en ik daar niet eens heen wil. Hun versie is echt niet vega.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
zondag 1 juni 2025 om 11:04
Wanneer je weet dat je de vlees-eters daar een groot plezier mee doet, kan het wel. Je kunt dan voor de vegetariër gebakken champignons maken. De slakken krijgen hun smaak voornamelijk door de gekruide knoflookboter en die combineert ook prima met champignons.
zondag 1 juni 2025 om 11:13
Ik - vegetariër - zou je vriendelijk bedanken voor de genomen moeite, maar slakken en mosselen laten staan. De eerder genoemde kabeljauwfilet ook. Er zijn best vegetariërs die vis/weekdieren eten, maar heel veel (ik vermoed: de meeste) doen dat niet. Dus voor je alles uit de kast trekt voor een heerlijke 'vegetarisch' gerecht: vraag even aan je vegetariër of deze wel vis/weekdieren eet. Kleine moeite toch?
zondag 1 juni 2025 om 11:26
Ja, dat zei ik hierboven al: de vegetariërs die ik ken (niet veel maar ik heb bijvoorbeeld twee familieleden die zichzelf ‘vegetariër’ noemen) eten wel vis. Ze zouden zichzelf dus officieel pescotariër moeten noemen maar dat woord is waarschijnlijk niet zo ingeburgerd. Dus ik maak vis voor de vegetariërs pescotariërs die ik ken, en voor eventuele vegetariërs en veganisten zou ik me uiteraard aanpassen, hoewel veganistisch koken nieuw voor mij zou zijn en dat lijkt me ook ingewikkeld. Enfin, hopelijk is alles nu duidelijkIJsschots schreef: ↑01-06-2025 11:13Ik - vegetariër - zou je vriendelijk bedanken voor de genomen moeite, maar slakken en mosselen laten staan. De eerder genoemde kabeljauwfilet ook. Er zijn best vegetariërs die vis/weekdieren eten, maar heel veel (ik vermoed: de meeste) doen dat niet. Dus voor je alles uit de kast trekt voor een heerlijke 'vegetarisch' gerecht: vraag even aan je vegetariër of deze wel vis/weekdieren eet. Kleine moeite toch?

zondag 1 juni 2025 om 11:38
Die wijn is voor de zwangere weer geen goed idee.Claire45 schreef: ↑01-06-2025 10:37Nog een echt vegetarisch voorgerecht: geroosterd zuurdesembrood (of stokbrood, voor het Franse accent) met paddenstoelen. Je bakt de paddenstoelen met kruiden, knoflook en wat witte wijn (en eventueel wat crème fraîche) op hoog vuur; kan ook als pastasaus worden gebruikt maar pasta is weer niet zo Frans.
Witte wijn kan je in hartige bereidingen vervangen door gevogelte- of groentebouillon. Ook lichter gekleurde fruitsappen zoals appelsap, perensap of sap van witte druiven zijn een goede optie.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 01-06-2025 11:49
18.34% gewijzigd
zondag 1 juni 2025 om 11:46
En als je iets in de oven bereidt, bijvoorbeeld groente en vis, doe de groenten dan in een aparte schaal en de vis in een aparte schaal.
Niet 'naast elkaar in de schaal' of 'vis op groente gelegd'.
Ik ril nog van de keer dat ik groente op mijn bord kreeg.
Eerste hap: wat smaakt dit raar.
Tweede hap: wat voor kruiden zitten hierdoor.
Derde hap, gastvrouw: "O, Explorista, je moet het sap maar laten liggen, want dat is vocht uit de kabeljauw."
En bedankt.
Idem voor: "Dan peuter je de spekjes toch uit de quiche. Dan is ie vegetarisch voor jou."
Niet 'naast elkaar in de schaal' of 'vis op groente gelegd'.
Ik ril nog van de keer dat ik groente op mijn bord kreeg.
Eerste hap: wat smaakt dit raar.
Tweede hap: wat voor kruiden zitten hierdoor.
Derde hap, gastvrouw: "O, Explorista, je moet het sap maar laten liggen, want dat is vocht uit de kabeljauw."
En bedankt.
Idem voor: "Dan peuter je de spekjes toch uit de quiche. Dan is ie vegetarisch voor jou."
-- tijdelijk mottoloos --
zondag 1 juni 2025 om 11:47
Paddenstoelen Bourguignon https://www.lennaomrani.com/recept/padd ... urguignon/
Dan kun je de rode wijn vervangen :
Goede vervangers voor rode wijn zijn runds- of kalfsbouillon, rode wijnazijn of balsamico-azijn (aangevuld met bouillon), cranberrysap, granaatappelsap, sap van rode druiven of tomatensap. Al deze dranken voegen een vergelijkbare kleur én smaak toe aan je bereiding.
Dan kun je de rode wijn vervangen :
Goede vervangers voor rode wijn zijn runds- of kalfsbouillon, rode wijnazijn of balsamico-azijn (aangevuld met bouillon), cranberrysap, granaatappelsap, sap van rode druiven of tomatensap. Al deze dranken voegen een vergelijkbare kleur én smaak toe aan je bereiding.
zondag 1 juni 2025 om 11:53
cassoulet
https://deliciousmagazine.nl/recepten/v ... van-boven/
https://deliciousmagazine.nl/recepten/v ... van-boven/
zondag 1 juni 2025 om 12:01

https://onzefransekeuken.nl/2019/10/fra ... taart.html

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in