Ideeën voor een Frans diner?

31-05-2025 20:28 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort komt er een groep vriendinnen bij mij eten en ik ben van plan om uitgebreid te koken. Ik overweeg een Frans thema — vooral omdat ik enorme zin heb in crêpes suzette als toetje — maar ik twijfel nog over de rest van het menu. Eén vriendin is vegetariër en een andere is zwanger, dus gerechten met veel vlees of alcohol vallen sowieso af. Heeft iemand leuke of inspirerende ideeën?

Het menu hoeft niet volledig vegetarisch te zijn, zolang het vlees voor de vega makkelijk vervangen kan worden.
Uiensoep.
Pissaladière. .
Quiche lorraine.
Salade Niçoise .
Steak au poivre.

Of wil je moeilijkere gerechten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ratatouille
Kaasfondue
Bouillabaisse
Ik dacht ook meteen aan een ratatouille. Eventueel een rode uien-taartje erbij. Voor de vleeseters gegrilde kip. Lekkere salade erbij.

Of gevulde aubergines
Of aardappelgratin

Uiensoep vooraf vind ik ook een goed idee.
blijfgewoonbianca schreef:
31-05-2025 20:35
Uiensoep.
Pissaladière. .
Quiche lorraine.
Salade Niçoise .
Steak au poivre.

Allemaal heerlijk!
Maar ik vraag me af hoe ik deze gerechten ook geschikt kan maken voor de vegetariër.

Overigens hoeft het niet per se moeilijke gerechten te zijn, maar het mag wel.
31-05-2025 20:35
Uiensoep.
Pissaladière. .
Quiche lorraine.
Salade Niçoise .
Steak au poivre.

Uiensoep is al vega
Pissaladiere : vega
Salade Nicoise : https://www.gardengourmet.nl/product/vegan-vuna
Steak au poivre : https://legallyhealthyblonde.com/vegan- ... au-poivre/
.
31-05-2025 20:50
Uiensoep is al vega
Pissaladiere : vega
Salade Nicoise : https://www.gardengourmet.nl/product/vegan-vuna
Steak au poivre : https://legallyhealthyblonde.com/vegan- ... au-poivre/
Pissaladière heeft normaal gesproken wel ansjovis als ingrediënt. Dat zou je kunnen weglaten en vervangen door iets anders met een zoute/hartige smaak zoals bijvoorbeeld een oude kaas, of gewoon weglaten en wat meer olijven gebruiken
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
NightNurse schreef:
31-05-2025 21:00
Pissaladière heeft normaal gesproken wel ansjovis als ingrediënt. Dat zou je kunnen weglaten en vervangen door iets anders met een zoute/hartige smaak zoals bijvoorbeeld een oude kaas, of gewoon weglaten en wat meer olijven gebruiken
Vervang ansjovis door miso in een vegetarische pasta
Gelukkig kun je ook miso gebruiken, waarvan de smaak erg dicht bij de umami van ansjovis komt. Verhit wat olie in de pan, fruit een paar tenen knoflook, wellicht wat chilivlokken en doe er een lepeltje miso bij.
https://www.alternatieven.com/voeding/ansjovis
Veganistisch of vegetarisch?

Want de meeste kazen zijn al een no-go bij veganisten.
Franse linzensalade

Ratatouille

Pommes duchesse

Quiche

Iets met champignons (ragoutbakjes met champignonragout)

Paddenstoelen Bourguignon (alcohol weglaten)
of vegan Bourguignon https://wateetjedanwel.nl/vegan-boeuf-bourguignon/

Als je kaas koopt: alleen die met vegetarisch stremsel.
En opletten met kazen voor de zwangere.
explorista wijzigde dit bericht op 31-05-2025 22:08
48.00% gewijzigd
-- tijdelijk mottoloos --
Vraag ChatGPT ook even.
MissNuada schreef:
31-05-2025 21:20
Veganistisch of vegetarisch?

Want de meeste kazen zijn al een no-go bij veganisten.
De crêpes Suzette zijn dan ook een no-go, dus ik denk toch dat het om vegetariërs gaat.

Toevallig heb ik de afgelopen twee dagen crêpes Suzette gemaakt (had iets teveel crêpes gekocht) en oh, wat is dat toch goddelijk lekker :lol: En leuk om te maken, flamberen blijft altijd spectaculair!

Verder zou ik voor een Frans etentje beginnen met slakken (vaak wel te koop bij groothandels) of anders moules à l’escargot (mosselen met kruidenboter en wat broodkruim uit de oven). Beetje stokbrood erbij en klaar.

Hoofdgerecht vind ik moeilijk voor vegetariërs maar ratatouille is altijd goed, of andere optie: je legt alle groenten (wortel, aubergine, paprika, lente-ui, venkel eerst, en daarna courgette en tomaat) in de oven met olijfolie, venkelzaad, korianderzaad, zout en rode pepervlokken, en als alles gaar is, leg je er nog 20 minuten kabeljauwfilets bij. Héél lekker! Een simpele groene salade erbij en klaar. Misschien is het niet ‘echt Frans’, maar dan kom je al snel uit bij vleesgerechten, boeuf bourguignon of zo, en dat zullen de vegetariërs niet leuk vinden.
Claire45 schreef:
31-05-2025 21:54

Verder zou ik voor een Frans etentje beginnen met slakken (vaak wel te koop bij groothandels) of anders moules à l’escargot (mosselen met kruidenboter en wat broodkruim uit de oven). Beetje stokbrood erbij en klaar.
De zwangere gasten mogen weer geen oesters en zijn net zoals slakken niet iets wat iedereen lust of wil proberen.
Dat flamberen zou ik voor degene die zwanger is ook maar achterwege laten.
31-05-2025 22:20
De zwangere gasten mogen weer geen oesters en zijn net zoals slakken niet iets wat iedereen lust of wil proberen.
O ja, even niet aan gedacht…
Ik lees even mee. Niet omdat ik een Frans diner ga maken, maar omdat ik benieuwd ben waar iedereen zoal mee komt. Ik vind als vegetariër Frankrijk echt een crime om te eten, en we gaan er dan ook niet heen op vakantie (er doorheen vind ik al voldoende).
lebow wijzigde dit bericht op 31-05-2025 22:38
0.39% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Franse geitenkaas salade, lekker de geitenkaas op een stokbroodje die eerst getoast is met olie in de oven.
Voor de niet vegas kan je nog met spek doen.
#doeslief
Lebow schreef:
31-05-2025 22:33
Ik lees even mee. Niet omdat ik eet Frans diner ga maken, maar omdat ik benieuwd ben waar iedereen zoal mee komt. Ik vind als vegetariër Frankrijk echt een crime om te eten, en we gaan er dan ook niet heen op vakantie (er doorheen vind ik al voldoende).
Uit eten, bedoel je ?
De laatste jaren hadden ze wel vleesvervangers in de grote supermarkt.
Claire45 schreef:
31-05-2025 21:54
De crêpes Suzette zijn dan ook een no-go, dus ik denk toch dat het om vegetariërs gaat.

Toevallig heb ik de afgelopen twee dagen crêpes Suzette gemaakt (had iets teveel crêpes gekocht) en oh, wat is dat toch goddelijk lekker :lol: En leuk om te maken, flamberen blijft altijd spectaculair!

Hoofdgerecht vind ik moeilijk voor vegetariërs maar ratatouille is altijd goed, of andere optie: je legt alle groenten (wortel, aubergine, paprika, lente-ui, venkel eerst, en daarna courgette en tomaat) in de oven met olijfolie, venkelzaad, korianderzaad, zout en rode pepervlokken, en als alles gaar is, leg je er nog 20 minuten kabeljauwfilets bij. Héél lekker! Een simpele groene salade erbij en klaar. Misschien is het niet ‘echt Frans’, maar dan kom je al snel uit bij vleesgerechten, boeuf bourguignon of zo, en dat zullen de vegetariërs niet leuk vinden.
Ja, de vegetariërs die ik ken zijn ook gek op kabeljauwfilet, slakken en mosselen.

Ik zou een hartige, vegetarische tarte tatin doen. Ziet er spectaculair uit. Of een flammkuchen met geitenkaas en honing, maar dat is mijn persoonlijke favoriet. Uiensoep vooraf, groene salade erbij. Kaas en druiven ook nog ergens serveren.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Loesiepoesie2 schreef:
31-05-2025 22:35
Franse geitenkaas salade, lekker de geitenkaas op een stokbroodje die eerst getoast is met olie in de oven.
Voor de niet vegas kan je nog met spek doen.
Harde geitenkaas (zoals geitenkaas met een korst, brokkelkaas of gerijpte varianten) wordt vrijwel altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk en is veilig te eten. Zachte geitenkaas (zoals smeerbare, verse geitenkaas of rolletjes met een witte korst) wordt soms gemaakt van rauwe melk. Check daarom altijd het etiket.
Lebow schreef:
31-05-2025 22:33
Ik lees even mee. Niet omdat ik een Frans diner ga maken, maar omdat ik benieuwd ben waar iedereen zoal mee komt. Ik vind als vegetariër Frankrijk echt een crime om te eten, en we gaan er dan ook niet heen op vakantie (er doorheen vind ik al voldoende).
Als je van kaas houdt, is het in de supermarkt nog wel te doen. Uit eten heb ik nooit kunnen doen met mijn vegetarisch etende huisgenoten, in elk geval niet op het platteland. Maar nu zijn dat pubers en die doen het ook prima op een week lang aardappelbolletjes uit de oven met ratatouille, kaas en olijven.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
31-05-2025 22:39
Uit eten, bedoel je ?
De laatste jaren hadden ze wel vleesvervangers in de grote supermarkt.
Ja, uit eten. Op vakantie kook ik meestal niet, we gaan graag uit eten. Maar buiten de grote steden is het echt heel lastig.
Nana_Mouskouri schreef:
31-05-2025 22:41
Als je van kaas houdt, is het in de supermarkt nog wel te doen. Uit eten heb ik nooit kunnen doen met mijn vegetarisch etende huisgenoten, in elk geval niet op het platteland. Maar nu zijn dat pubers en die doen het ook prima op een week lang aardappelbolletjes uit de oven met ratatouille, kaas en olijven.
Ja ben gek op kaas. Gaan alleen meestal uit eten. Salade met toe kaas en brood zou ik ook prima vinden, maar zelfs in de salades zit meestal vis of vlees. Natuurlijk kun je vragen of ze er iets uit kunnen laten (meestal geen populaire vraag), maar heel feestelijk is het allemaal niet. En als ik ganzenlever op het menu zie staan hoef ik ook al niet meer.
lebow wijzigde dit bericht op 31-05-2025 22:47
55.34% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Geitenkaassoufflé met rode ui
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... et-rode-ui

Artisjok met knoflookmayonaise
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kmayonaise

Clafoutis van groene asperges met Chaumes
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... et-chaumes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven