Gezondheid alle pijlers

Meting voor multifocale lenzen

07-06-2025 17:27 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag al mijn halve leven zachte lenzen voor veraf. Zonder lenzen zie ik haarscherp van dichtbij! Nu ik bijna 50 ben merk ik dat ik met mijn lenzen in slechter ga zien van dichtbij en is het dus tijd voor een leesbril. Ik wil echter graag multifocale lenzen gaan proberen en vraag me af hoe men dan de leesbrilsterkte test: is dat met je lenzen voor veraf in of uit?
Ik heb weleens een leesbril opgezet met +1 en zag toen scherp van dichtbij. Is dat dan dezelfde sterkte die ik voor multifocale lenzen nodig heb?
Ik ben van plan om Biofinity mf lenzen te kooen. Ik draag nu de normale. Van dat merk en ben razend enthousiast erover want het zijn hoogzuurstofdoorkatende hydrogels die he desnoods een week ook ‘s nachts mag in houden. Dat is soms erg handig!
Sylphide75 schreef:
07-06-2025 20:49
Oh wat fijn! Ik hoop dat het bij mij ook zo makkelijk gaat. Heb jij betaald voor het inmeten? En was de sterkte gelijk goed?
Eerste setjes daar afgenomen en idd in 1x goed.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik heb multifocale harde lenzen met van die ringen. Dat waren ook de eerste keer lenzen voor mij en ik kon er makkelijk aan wennen. Ik heb nu goed scherp beeld, daar ben ik heel blij mee. Omdat ik met mijn werk amper gewoon lees of schrijf, maar dit vooral achter de computer doe, heb ik de lees afstand op beeldschermafstand laten zetten. Voor echt dichtbij, bv naald door de draad heb ik thuis een leesbril erbij.
De scherpte moet je echt even laten meten door een opticien.
Sylphide75 schreef:
07-06-2025 20:51
Ik ben van plan om Biofinity mf lenzen te kooen. Ik draag nu de normale. Van dat merk en ben razend enthousiast erover want het zijn hoogzuurstofdoorkatende hydrogels die he desnoods een week ook ‘s nachts mag in houden. Dat is soms erg handig!
Welke sterkte heb je? Ik heb een ander merk, maar kan voor de leescorrectie kiezen tussen low, medium en high. Ik heb sterkte - 3,5 en correctie medium, dit is + 1,75.

Bij de Biofinity werkt het anders zie ik. Daar kies je echt een sterkte, dan zou je inderdaad voor dezelfde + kunnen kiezen als je leesbril.
Weet je je dominante oog? Ook daar zit blijkbaar verschil in. Maar meten = weten. Dus ik zou toch langs de opticien gaan.
Pelle schreef:
07-06-2025 21:38
Welke sterkte heb je? Ik heb een ander merk, maar kan voor de leescorrectie kiezen tussen low, medium en high. Ik heb sterkte - 3,5 en correctie medium, dit is + 1,75.

Bij de Biofinity werkt het anders zie ik. Daar kies je echt een sterkte, dan zou je inderdaad voor dezelfde + kunnen kiezen als je leesbril.
Weet je je dominante oog? Ook daar zit blijkbaar verschil in. Maar meten = weten. Dus ik zou toch langs de opticien gaan.
Ik draag -2.50 en —3.50. Dominante oog weet ik niet. Ik zie door een leesbril van +1 scherp mét lenzen in.
Ik zal het laten opmeten. Biofinity is erg fijn. Ik heb maandlenzen.
Sylphide75 schreef:
07-06-2025 20:04
Ja we worden allemaal ouder (gelukkig). Overdag gaat het nog wel met lezen maar als het donkerder wordt niet meer. Ik krijg dan ook hoofdpijn. Gelukkig ben ik de enige niet van mijn vrienden en kennissen met dit probleem. Sommigen hebben overal een leesbril liggen. Omdat ik lenzen fijn vind wil ik dat graag proberen. Ik ga een betaalde afspraak maken bij een optometrist en dan het recept meenemen zodat ik zelf kan bestellen. Of is het nog een heel gedoe om uit te vinden welke sterkte werkt en moet je drie keer terug om van lenzen te wisselen?

Wanneer je naar een goede optometrist gaat, is de kans juist veel kleiner , dat je niet direct de juiste lenzen krijgt. Optometristen hebben een HBO opleiding. Ze houden ook rekening mee met je levensstijl en op welke afstand je dingen goed scherp moet zien. Na advies en overleg kan je dan zelf beoordelen wat voor jou het beste is. En ja, dat is gedoen, het is niet je hoofd in een apparaat stoppen en dan komt er een meting uit voor lenzen die direct goed is. Het kost kennis en kunde om een goede meeting te doen en advies te geven.

Heel verstandig dat je naar een goede optometrist gaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven