Meting voor multifocale lenzen
zaterdag 7 juni 2025 om 17:27
Ik draag al mijn halve leven zachte lenzen voor veraf. Zonder lenzen zie ik haarscherp van dichtbij! Nu ik bijna 50 ben merk ik dat ik met mijn lenzen in slechter ga zien van dichtbij en is het dus tijd voor een leesbril. Ik wil echter graag multifocale lenzen gaan proberen en vraag me af hoe men dan de leesbrilsterkte test: is dat met je lenzen voor veraf in of uit?
Ik heb weleens een leesbril opgezet met +1 en zag toen scherp van dichtbij. Is dat dan dezelfde sterkte die ik voor multifocale lenzen nodig heb?
Ik heb weleens een leesbril opgezet met +1 en zag toen scherp van dichtbij. Is dat dan dezelfde sterkte die ik voor multifocale lenzen nodig heb?
zaterdag 7 juni 2025 om 17:38
zaterdag 7 juni 2025 om 17:57
Je kunt het toch gewoon laten meten bij een opticien?
Ik had precies hetzelfde. Zonder bril/lenzen kon ik goed lezen.
Sinds een paar jaar multifocale lenzen, heel blij mee. Veraf, beeldscherm afstand en dichtbij gaat allemaal goed. Net zoals bij veraf, beginnen ze gewoon met een bepaalde leessterkte en draaien er steeds iets af of bij tot je de perfecte combi hebt. Met multifocale lenzen zie ik veraf wel net iets minder dan met alleen min lenzen. Dus bij een concert ofzo draag ik gewone lenzen.
Sinds een paar jaar multifocale lenzen, heel blij mee. Veraf, beeldscherm afstand en dichtbij gaat allemaal goed. Net zoals bij veraf, beginnen ze gewoon met een bepaalde leessterkte en draaien er steeds iets af of bij tot je de perfecte combi hebt. Met multifocale lenzen zie ik veraf wel net iets minder dan met alleen min lenzen. Dus bij een concert ofzo draag ik gewone lenzen.
zaterdag 7 juni 2025 om 18:00
Dit.
Daarbij krijg je geen echte sterkte, maar een “range”.
Volgens mij met lenzen in gemeten. Ik heb er nu een bril bij voor samen met de multifocale lens (eentje, de ander heeft cylinder).
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 7 juni 2025 om 18:12
Multifocale lenzen werkten bij bij niet, ik heb nu monovisie lenzen. Daarbij is één lens afgesteld op ver weg en de ander op lezen. Je hersens zorgen ervoor dat je ogen samenwerken. Het schijnt voor ongeveer de helft van de mensen te werken, waaronder ik, en voor mij is het echt een uitkomst. Ik heb alleen een leesbril erbij voor als het schemerig is of als ik heel moe ben.
zaterdag 7 juni 2025 om 18:20
Ook monovisie hier. Afgesteld door een ervaren optometrist. En het werkt echt goed; met mijn dominante oog zie ik net wat scherper veraf, met mijn niet dominante oog lees ik. Dat heb ik in het begin geoefend door het andere oog dicht te knijpen, maar gaat nu vanzelf.
Multifocale lenzen lijken mij niets, want dan moet er toch gewicht in zitten om het leesgedeelte beneden te krijgen.
Multifocale lenzen lijken mij niets, want dan moet er toch gewicht in zitten om het leesgedeelte beneden te krijgen.
zaterdag 7 juni 2025 om 18:22
dit werkte voor mij totaal niet.Tahini schreef: ↑07-06-2025 18:12Multifocale lenzen werkten bij bij niet, ik heb nu monovisie lenzen. Daarbij is één lens afgesteld op ver weg en de ander op lezen. Je hersens zorgen ervoor dat je ogen samenwerken. Het schijnt voor ongeveer de helft van de mensen te werken, waaronder ik, en voor mij is het echt een uitkomst. Ik heb alleen een leesbril erbij voor als het schemerig is of als ik heel moe ben.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 7 juni 2025 om 18:28
zaterdag 7 juni 2025 om 18:50
Ik heb juist spijt van mijn multifocale bril. Duur ding en lezen doe ik nog steeds het liefst zonder bril. Ook werken (met beeldschermen) vind ik niet fijn met mijn multifocale bril.
Ik had daarom geen vertrouwen in de multifocale lenzen, maar het heeft een hele andere techniek. De multifocale lenzen vind ik echt een verademing.
zaterdag 7 juni 2025 om 19:00
Dit is niet hoe het werkt.Maandag27 schreef: ↑07-06-2025 18:20Ook monovisie hier. Afgesteld door een ervaren optometrist. En het werkt echt goed; met mijn dominante oog zie ik net wat scherper veraf, met mijn niet dominante oog lees ik. Dat heb ik in het begin geoefend door het andere oog dicht te knijpen, maar gaat nu vanzelf.
Mijn dominante oog is rechts, die heeft een heel klein stukje + in he5 midden van de lens.
Mijn linkerlens heeft een groter stukje + in het midden van de lens.
In praktijk doen mijn hersenen datgene wat er bij monovisie ook gebeurt: aanpassen.
Ze kijken door het midden of een stukkie om het midden.
Het is niet zoals bij zo’n bril met een rechthoekje onderin het glas.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 7 juni 2025 om 19:36
Zoveel reacties al! Bedankt! Ik draag al 35 jaar lenzen zonder enig probleem en zie het niet zitten er een leesbril bij te nemen want dat is met autorijden ook geen doen, op en af. Ik koop nu mijn lenzen altijd online en wil dat blijven doen dus denk dat ik mijn sterkte laat meten door een optometrist en ervoor betaal want ik koop daarna de lenzen liever zelf zonder ergens aan vast te zitten.
Ben benieuwd hoe dat is en hoe lang het wennen duurt aan mf lenzen.
Het is dus niet zo dat als ik +1 bijvoorbeeld heb voor een leesbril dit ook de sterkte is voor mf lenzen?
Het is dus niet zo dat als ik +1 bijvoorbeeld heb voor een leesbril dit ook de sterkte is voor mf lenzen?
zaterdag 7 juni 2025 om 19:38
Klinkt hoopvol. Mij lijkt het ideaal!Pelle schreef: ↑07-06-2025 17:57Je kunt het toch gewoon laten meten bij een opticien?
Ik moet op mijn werk vaak dingen noteren en dan is het fijn als ik geen bril hoef te pakken steeds. Ik vind een bril ook irritant zitten.
zaterdag 7 juni 2025 om 19:46
Ik vind het zo grappig hoe de topics op dit forum de hele tijd meeschuiven met het stijgen van de gemiddelde leeftijd hier, haha!
Dit is een verkapte TVP. Ik heb nu een bril voor veraf en als ik wil lezen, dan doe ik dat zonder bril. Maar ik merk wel dat de tijd dat ik zonder bril goed kan lezen voorbij aan het gaan is. Dus ik moet ook iets multifocaals (bril of lenzen) binnenkort.
Dit is een verkapte TVP. Ik heb nu een bril voor veraf en als ik wil lezen, dan doe ik dat zonder bril. Maar ik merk wel dat de tijd dat ik zonder bril goed kan lezen voorbij aan het gaan is. Dus ik moet ook iets multifocaals (bril of lenzen) binnenkort.
The impossible just takes a little longer.
zaterdag 7 juni 2025 om 20:04
Ja we worden allemaal ouder (gelukkig). Overdag gaat het nog wel met lezen maar als het donkerder wordt niet meer. Ik krijg dan ook hoofdpijn. Gelukkig ben ik de enige niet van mijn vrienden en kennissen met dit probleem. Sommigen hebben overal een leesbril liggen. Omdat ik lenzen fijn vind wil ik dat graag proberen. Ik ga een betaalde afspraak maken bij een optometrist en dan het recept meenemen zodat ik zelf kan bestellen. Of is het nog een heel gedoe om uit te vinden welke sterkte werkt en moet je drie keer terug om van lenzen te wisselen?
zaterdag 7 juni 2025 om 20:14
Maandag27 schreef: ↑07-06-2025 18:20Ook monovisie hier. Afgesteld door een ervaren optometrist. En het werkt echt goed; met mijn dominante oog zie ik net wat scherper veraf, met mijn niet dominante oog lees ik. Dat heb ik in het begin geoefend door het andere oog dicht te knijpen, maar gaat nu vanzelf.

Het middelpunt is veraf, de buitenste ring is dichtbij. Of net andersom.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 7 juni 2025 om 20:16
Ik heb er niet aan hoeven wennen. Ging gewoon gelijk goed.Sylphide75 schreef: ↑07-06-2025 19:36Zoveel reacties al! Bedankt! Ik draag al 35 jaar lenzen zonder enig probleem en zie het niet zitten er een leesbril bij te nemen want dat is met autorijden ook geen doen, op en af. Ik koop nu mijn lenzen altijd online en wil dat blijven doen dus denk dat ik mijn sterkte laat meten door een optometrist en ervoor betaal want ik koop daarna de lenzen liever zelf zonder ergens aan vast te zitten.
In laten meten bij een opticien en ik koop ze online. Scheelt meer dan de helft.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 7 juni 2025 om 20:29
zaterdag 7 juni 2025 om 20:34
Jazeker, ik heb multifocale zachte lenzen. Ik wist het ook niet hoor.
En voor de multifocale lenzen had ik maandlenzen. Maar mijn ogen werden steeds droger, een maand haalde ik bijna nooit. Ik heb nu tweewekelijkse, zachte multifocale lenzen.
Ik heb daarnaast nog gewone zachte lenzen van de Kruidvat. Voor als ik dus voornamelijk veraf wil kijken, voetbalwedstrijd, concert enz.
zaterdag 7 juni 2025 om 20:35
Bij mij ging het gelijk goed.Sylphide75 schreef: ↑07-06-2025 20:04Ja we worden allemaal ouder (gelukkig). Overdag gaat het nog wel met lezen maar als het donkerder wordt niet meer. Ik krijg dan ook hoofdpijn. Gelukkig ben ik de enige niet van mijn vrienden en kennissen met dit probleem. Sommigen hebben overal een leesbril liggen. Omdat ik lenzen fijn vind wil ik dat graag proberen. Ik ga een betaalde afspraak maken bij een optometrist en dan het recept meenemen zodat ik zelf kan bestellen. Of is het nog een heel gedoe om uit te vinden welke sterkte werkt en moet je drie keer terug om van lenzen te wisselen?
zaterdag 7 juni 2025 om 20:38
zaterdag 7 juni 2025 om 20:47
Nee, het werkt met ringen.Maandag27 schreef: ↑07-06-2025 18:20Ook monovisie hier. Afgesteld door een ervaren optometrist. En het werkt echt goed; met mijn dominante oog zie ik net wat scherper veraf, met mijn niet dominante oog lees ik. Dat heb ik in het begin geoefend door het andere oog dicht te knijpen, maar gaat nu vanzelf.
zaterdag 7 juni 2025 om 20:49

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in