Gek van allergieën na stoppen met roken
maandag 17 februari 2025 om 23:39
Je hoort hier eigenlijk nooit iets over.
Maar ik nies en snotter me gek sinds ik niet meer rook.
Mijn huisarts informeerde me dat het vaak voorkomt..Allergische reacties mbt je neus.
Zo kampte mijn broer en vader altijd al met diverse allergieën waar ik nooit last van had!
Maar 4 jaar geleden stopte ik met roken en ik durf inmiddels te stellen dat ik 80% van de tijd aan het niezen ben.
Dat nicotine laagje beschermde mijn neus vroeger blijkbaar tegen gevoelige stoffen.
Maar nu ik niet meer rook ben ik allergisch voor:
Huisstofmijt, katten, hooikoorts, schimmels en heb ik een overgevoeligheid voor warmte, kou, tocht en werkelijk alles lijkt mijn neus aan het snotteren en niezen te maken.
En astmatische klachten als kers op de taart.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen?
Van een histamine vrij dieet tot voorgeschreven neusspray’s en pilletjes.
Ik hoop echt dat het ooit nog minder wordt.
Maar ik nies en snotter me gek sinds ik niet meer rook.
Mijn huisarts informeerde me dat het vaak voorkomt..Allergische reacties mbt je neus.
Zo kampte mijn broer en vader altijd al met diverse allergieën waar ik nooit last van had!
Maar 4 jaar geleden stopte ik met roken en ik durf inmiddels te stellen dat ik 80% van de tijd aan het niezen ben.
Dat nicotine laagje beschermde mijn neus vroeger blijkbaar tegen gevoelige stoffen.
Maar nu ik niet meer rook ben ik allergisch voor:
Huisstofmijt, katten, hooikoorts, schimmels en heb ik een overgevoeligheid voor warmte, kou, tocht en werkelijk alles lijkt mijn neus aan het snotteren en niezen te maken.
En astmatische klachten als kers op de taart.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen?
Van een histamine vrij dieet tot voorgeschreven neusspray’s en pilletjes.
Ik hoop echt dat het ooit nog minder wordt.
woensdag 19 februari 2025 om 15:49
Dat betwijfel ik dus. Het heeft gezorgd dat mijn spijsvertering normaal bleef en dat ik niet in een depressie kwam. Lijkt mij dat allergieën net zo goed meegenomen kunnen worden. Het brein is wat dat aangaat een heel ingenieus iets.
zondag 8 juni 2025 om 20:46
Ik bevind me inmiddels 4 jaar in deze situatie.Razzmatazz schreef: ↑18-02-2025 12:36Ja, mijn man had dit ook.
Als kind fikse hooikoorts wat over ging toen hij begon met roken.
Nadat hij gestopt was, kwam die hooikoorts helaas weer terug.
Nu (hij is 15 jaar geleden gestopt) heeft hij er bijna geen last meer van, alleen als er echt heel veel pollen van een bepaalde soort zijn. Maar dat heeft hij goed onder contrôle met anti histamine
Deze situatie duurde ongeveer 2/3 jaar.
Maar hij is wel nog steeds blij dat hij gestopt is, vooral als je de huidige prijzen ziet![]()
Dank voor de hoopvolle woorden!
Ondanks het echt belemmerend is, heb ik nooit gedacht ‘ik ga weer roken’
Ze zeggen vaker dat wanneer je op latere leeftijd allergieën krijgt je er niet meer overheen kan groeien.
Maar ik hoop toch dat mijn lichaam meer mag gaan gewennen.
Ik geef niet op.
zondag 8 juni 2025 om 20:56
100% met je eens!broadway schreef: ↑18-02-2025 07:50niet jouw klachten,. maar verder heb ik ALLEEN MAAR negatieve "bijwerkingen" gehad van het stoppen met roken. ben nu 2 jaar gestopt en ik begin nooit meer, maar wat een deceptie was dat zeg.
niks meer conditie, beter proeven etc.
wél beter ruiken, maar dan vooral smerige luchtjes. Iemand die op 50 meter van een frietpan of roker heeft gezeten en 2 uur later in mijn auto stapt bijvoorbeeld...
Daarnaast extreme puistjes/bultjes/ontstekingen op mijn rug die nu na diverse kuren redelijk onder controle is, maar afgelopen week was ik ziek en BAM daar zijn ze weer.
tintelende handen/vingers. waar normaal je hand gaat slapen als je een kwartier op je hand met gebogen pols hangt met je hoofd had ik dat als ik simpelweg mijn pols boog. dit bleek te maken te hebben met de aanmaak van nieuwe haarvaatjes na het stoppen, maar zooo irritant.
dus hier ook ervaring mer geen fijne bij-effecten van het stoppen, maar overeind blijft dat alles beter is dan roken!
Ik heb me 25 jaar ellendig gevoeld om deze ongezonde verslaving.
Ondanks de klachten nu geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om weer te beginnen.
Ik kreeg overigens ook enorm last van bloedend tandvlees na het stoppen herinner ik me nu. Al die gekke bijwerkingen..
Ik ruik echter bijna niks meer door mijn allergieën.
Neus continu verstopt.
Maar wanneer ik jouw reactie lees besef ik ook de voordelen daarvan!
Thanks
zondag 8 juni 2025 om 20:59
Thanks!! De herkenning doet me goed.LemoosGaatDoor schreef: ↑18-02-2025 09:14Ja ik.
Pas na een jaar of vijf werd dit beter, alsof ik weer een beetje gewenning had opgebouwd. Ik ben nog steeds allergisch voor katten ook al heb ik er eentje in huis (iedere dag stofzuigen en robotstofzuiger loopt dagelijks nog twee rondjes). Maar als ik bij de buren drie deuren verder naar binnen ga waar ze drie katten hebben, dan heb ik binnen drie minuten zowat het snot uit mijn ogen lopen.
Verder ook 0,0 voordelen gemerkt (behalve in de beurs en daar hield ik mij in moeilijke tijden maar een beetje aan vast)
Hopelijk zakken de ergste klachten dan ook nog naar de achtergrond voor mij.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in