(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:16
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:27
Jullie hebben vanaf het begin al problemen. Ik zie alleen maar dingen die je niet goed aan hem vind.
Hij is zoals hij is en dat kun je niet veranderen en dat moet je ook niet willen.
Een relatie hoort leuk te zijn en is dat het niet, dan moet je de relatie verbreken en opzoek naar iemand die beter bij je past.
Hij is zoals hij is en dat kun je niet veranderen en dat moet je ook niet willen.
Een relatie hoort leuk te zijn en is dat het niet, dan moet je de relatie verbreken en opzoek naar iemand die beter bij je past.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:38
Dat klinkt meer als een project dan een geliefde.
Nu ben jij steeds aan het trekken aan hem en leert hij het niet zelf.
Jouw vader geeft al goed advies. Trek je handen ervanaf en zie hem als een vriend waarmee je soms mee uit eten gaat of iets anders doet.
Als je ziet dat hij aan zichzelf werkt en klaar is om een partner te zijn (ipv een manchild) wie weet wat er dan kan ontstaan.
Misschien wat hard maar ik lees best wat frustratie uit je post en dat snap ik volkomen. Alle dingen die je noemt zijn echt hele basic lifeskills.
Nu ben jij steeds aan het trekken aan hem en leert hij het niet zelf.
Jouw vader geeft al goed advies. Trek je handen ervanaf en zie hem als een vriend waarmee je soms mee uit eten gaat of iets anders doet.
Als je ziet dat hij aan zichzelf werkt en klaar is om een partner te zijn (ipv een manchild) wie weet wat er dan kan ontstaan.
Misschien wat hard maar ik lees best wat frustratie uit je post en dat snap ik volkomen. Alle dingen die je noemt zijn echt hele basic lifeskills.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:48
Dit klinkt eerder als je kind dan jouw partner, sorry. Het is niet jouw verantwoordelijkheid dat hij de tandarts belt en gaat sporten. Het is een volwassen man die deze verantwoordelijkheden zelf moet pakken. En jij kunt hem niet veranderen, dat moet hij echt zelf doen als ie de noodzaak er ook van inziet. Ik zou het advies van je vader aannemen

dinsdag 17 juni 2025 om 21:52
Tja..wanneer je tanden afbreken wanneer je een stukje pizzakorst eet is een tandartsbezoek mss geen overbodige luxe..maar wie ben ik? En ruim 10 kilo overgewicht is niet zo gezond..schoonvader heeft hetzelfde postuur en heeft al diabetes type 2...Kitty30plus schreef: ↑17-06-2025 21:48Dit klinkt eerder als je kind dan jouw partner, sorry. Het is niet jouw verantwoordelijkheid dat hij de tandarts belt en gaat sporten. Het is een volwassen man die deze verantwoordelijkheden zelf moet pakken. En jij kunt hem niet veranderen, dat moet hij echt zelf doen als ie de noodzaak er ook van inziet. Ik zou het advies van je vader aannemen![]()
dinsdag 17 juni 2025 om 21:54
Daar is hij zelf toch verantwoordelijk voor?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:55

dinsdag 17 juni 2025 om 22:02
Dit is een mooi voorbeeld van dat je hier praat je als zijn moeder.
Hij gaat niet veranderen.
Ook niet omdat jij dat zegt.
Je legt de lat voor hem te hoog. Je overschat hem.
Het is niet jouw taak om hem te fixen.
Beter dan dit wordt het niet. Dus je hebt 2 keuzes :
1. Accepteren en stoppen met hem op zijn tekortkomingen te wijzen.
2. Niet accepteren en de relatie stoppen.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:06
Vind je hem leuk? Hou je van hem? Doen jullie leuke dingen? Hebben jullie leuke gesprekken?
Je bent niet zijn moeder. Hij moet voor zichzelf gaan zorgen. En het lijkt er niet op dat hij dat kan. Kan je daar mee leven?
Als hij niet goed voor zichzelf zorgt maar hele leuke andere kanten heeft kan je doorgaan. Maar ik lees ze nu niet….
Je bent niet zijn moeder. Hij moet voor zichzelf gaan zorgen. En het lijkt er niet op dat hij dat kan. Kan je daar mee leven?
Als hij niet goed voor zichzelf zorgt maar hele leuke andere kanten heeft kan je doorgaan. Maar ik lees ze nu niet….
dinsdag 17 juni 2025 om 22:13
Jullie matchen niet.
Tenzij je graag de volgende 40 jaar zijn moeder bent ipv zijn geliefde.
Ik zou er behoorlijk recalcitrant van worden als iemand maar continu zit te roepen wat ik wel en niet moet doen, dat ik moet afvallen, dat ik dit, dat ik dat en dat ik al heel mijn leven het fout doe.
Hoogstens zeg ik dan ook ja en amen en doe vervolgens alsnog mijn eigen ding.
Tenzij je graag de volgende 40 jaar zijn moeder bent ipv zijn geliefde.
Ik zou er behoorlijk recalcitrant van worden als iemand maar continu zit te roepen wat ik wel en niet moet doen, dat ik moet afvallen, dat ik dit, dat ik dat en dat ik al heel mijn leven het fout doe.
Hoogstens zeg ik dan ook ja en amen en doe vervolgens alsnog mijn eigen ding.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 17 juni 2025 om 22:22
dinsdag 17 juni 2025 om 22:22
Jep...hij had eerder namelijk ook al eens gelogen over zijn drinkgedrag...en als hij zelf niet beseft dat hij met 1 x per week 3 kwartier fitnessen niet zoveel resultaat bereikt is hij niet zo slim als ik hoopte..Honingbij_ schreef: ↑17-06-2025 22:06Mijn type zou het niet zijn.
Maar eerlijk gezegd, wie wordt er nou boos omdat iemand een afspraak over sporten en de tandarts niet nakomt? Ook niet bepaald aantrekkelijk. Je bent een partner, geen moeder.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:28
Waar is deze relatie op gebaseerd? Wat is er wel leuk aan hem? Hoe kwam het dat jullie een relatie kregen?
dinsdag 17 juni 2025 om 22:31
Allereerst geloof ik er niet in dat mensen veranderen. Helemaal niet als de wens niet van henzelf komt, maar van de omgeving.
Verder valt het me op dat jij dingen voor hem wil bepalen. Hoe vaak hij sport, dat hij naar een tandarts gaat, dat hij moet afvallen. Jij legt hem jouw norm op.
Als deze punten voor jou belangrijk zijn in een relatie dan denk ik dat je beter een partner kan zoeken die op dit gebied dezelfde normen heeft als jij. Dus iemand die het van zichzelf ook belangrijk vindt om regelmatig te sporten, gezond te leven. Anders denk ik dat je op deze punten altijd strijd zal hebben.
Verder valt het me op dat jij dingen voor hem wil bepalen. Hoe vaak hij sport, dat hij naar een tandarts gaat, dat hij moet afvallen. Jij legt hem jouw norm op.
Als deze punten voor jou belangrijk zijn in een relatie dan denk ik dat je beter een partner kan zoeken die op dit gebied dezelfde normen heeft als jij. Dus iemand die het van zichzelf ook belangrijk vindt om regelmatig te sporten, gezond te leven. Anders denk ik dat je op deze punten altijd strijd zal hebben.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:33
Want vrouwen staan natuurlijk in rijen te wachten op een man met een bierbuik, slecht gebit dat vergeeld is door 20 jaar roken, die 2 pyschoses heeft gehad en een alcoholverslaving.. Ik zeg niet dat hij geen leuk mens is. Wel een mens met een behoorlijke rugzak. En ja, ik heb ook mijn bagage..maar mijn bagage zorgt er niet voor dat we niet eens samen kunnen slapen of op vakantie kunnen...
dinsdag 17 juni 2025 om 22:34
Dit gaat niet over “niet slim zijn”. Hij heeft andere prioriteiten dan jij. Voor jou is dit belangrijk, voor hem niet.
Probeer dat te accepteren want je gaat drammen. Jouw wil aan hen opleggen. Daar wordt geen relatie leuker van.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:35
Hoe bedoel je, waar is deze relatie op gebaseerd? Ik heb hem leren kennen via een gezamenlijke vriend. We begonnen met samen Formule 1 kijken en naar lotgenotenavonden gaan, en geleidelijk aan werd dat dagelijks contact dat uitgroeide tot meer. We zijn beide kattenmensen, ondernemen graag leuke dingen zoals uit eten, bios, dagje dierentuin enz. Hij heeft leuke humor, is nuchter en is niet dom.SunShine35 schreef: ↑17-06-2025 22:28Waar is deze relatie op gebaseerd? Wat is er wel leuk aan hem? Hoe kwam het dat jullie een relatie kregen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in