Zouden jullie nu naar de VS gaan?

09-06-2025 10:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje dramatische titel misschien, en twijfelde over welke pijler :)

Gezien wat er nu allemaal gaande is in de VS, zouden jullie nu (langdurig) naar de VS gaan? Ik zit in een sollicitatieprocedure om tijdelijk naar de VS te detacheren, maar merk dat ik erge twijfels heb. Ik vind het best spannend, er lijkt veel geweld en mensen die worden uitgezet. En wat als je (reproductieve) zorg nodig hebt? Als vrouw lijk je niet meer echt veilig.

Graag hoor ik jullie meningen en overwegingen, ook als ik me mega aan het aanstellen ben hoor!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Zeker niet. Ik ga liever normaal dood.
LaFolie schreef:
09-06-2025 10:54
Dank, jullie zijn erg eensgezinds. Het gaat om de westkust, 'diplomatieke' functie (dus blijf in dienst van NL).
Ik zou het wel durven. Als je op een diplomatiek visum zit dan is het sowieso anders dan een H1B of J visum. De westkust is over het algemeen democratisch en dat scheelt veel. Tuurlijk is het echt niet fijn met Trump aan de macht, maar als je in een democratische bubbel zit dan scheelt dat in het dagelijks leven wel.

Daarnaast hebben de Staten zelf veel macht, dus het leven in zulke plekken is heel anders dan in het zuiden, ook qua abortus enz.

Waar ik goed op zou letten is het salaris en wat het qua huur, eten en zorgverzekering gaat kosten. De westkust is vaak erg duur en huur kan makkelijk 2000 per maand kosten. Dus je moet een goed salaris hebben om goed te kunnen leven.

Je kan altijd een PM sturen als je wil. Ik woonde een tijd in Amerika toen Trump aan de macht was
Paradise schreef:
09-06-2025 10:58
Ja precies.

Sec gezien ontneem je de oppositie dan hun financiële middelen.

En dan vallen een hoop landen af. Ik leg een land niet langs de democratie-index voor ik er naar toe ga.

Ik vind het ook een beetje eng om zo zwart-wit naar de wereld te kijken. Het zien van de ander als goed of slecht, dat is toch juist wat we niet willen?

:kneel:
Afhankelijk van je situatie vind ik het ook een kans om nu in de VS te wonen. Levert ongetwijfeld een hoop fascinerende inzichten en kennis op.
LaFolie schreef:
Dank, jullie zijn erg eensgezinds. Het gaat om de westkust, 'diplomatieke' functie (dus blijf in dienst van NL).

Ah, een diplomatieke functie verandert de zaak wel. Dan geniet je aardig wat bescherming.
even een ander geluid.
In 2021 ( onder Biden dus) in US gewoond. Westkust en ook voor werk. Qua reizen fantastisch land, qua wonen voor echt langere tijd geen optie voor ons ivm gezondheidszorg en dat op alle gebieden het land enorm gepolariseerd is ( politiek, arm/rijk etc etc)
Komende zomer gaan echter man en (minder)jarige zoon weer voor 1 jaar terug. Weer westkust ( dus blauwe staat) en dochter en ik reizen komend jaar dus een paar keer op en neer.
Hebben we uiteraard langer over nagedacht gezien de huidige ontwikkelingen.
Man komt er sws al regelmatig en merkt geen verschil sinds Trump president is in het dagelijkse en zakelijke leven zoals hij dat daarvoor gewend was.
Als je via werk gaat en het is goed geregeld, dan zou het prima mogelijk zijn.
( amerikanen denken ook dat in Nederland de hel is losgebroken aangezien Wilders roept dat we zo'n gigantisch asielzoekers probleem hebben. De meeste Nederlanders hebben hier in het dagelijkse leven toch echt geen last van of uberhaupt iets mee te maken)
Voor langere tijd is voor ons geen optie, maar dat ligt niet aan welke partij of wie er president is.
Ik weet niet voor hoe lang je er zou zijn, maar wij hebben het ook gebruikt als een jaar om mooie reizen in te kunnen maken en weer een stukje meer van de wereld te kunnen ervaren als alleen Nederland.

Succes met je keuze maken
Grasgevoerd schreef:
Fijn ook voor de mensen die net zo goed last hebben van die engnek, maar er nou eenmaal wonen.

Ja, voor hen is het zuur, maar als zij ook van die engnek afwillen, is dit wel hun beste kans. Hoe meer dat land een paria wordt in de wereld, hoe groter de kans dat ze weer uit de greep komen van Project 2025.
Avena schreef:
09-06-2025 11:15
Ah, een diplomatieke functie verandert de zaak wel. Dan geniet je aardig wat bescherming.
Dan kan het geen kwaad geld in de (lokale) economie te pompen?
Nee, ik hoef er even niet heen. Ook niet voor vakantie. Niet dat ik echt bang ben dat er iets zal gebeuren, maar ik heb er gewoon geen zin in. Genoeg andere mooie landen.
Voor werk is het wat anders, al ligt dat heel erg aan wat voor werk. Bv als wetenschapper zou ik er ook niet heen gaan nu.
Een diplomatieke functie is wat anders natuurlijk. Maar als je twijfels hebt over je eigen veiligheid, zou ik daar zeker vragen over stellen tijdens de sollicitatieprocedure.
Avena schreef:
09-06-2025 11:17
Ja, voor hen is het zuur, maar als zij ook van die engnek afwillen, is dit wel hun beste kans. Hoe meer dat land een paria wordt in de wereld, hoe groter de kans dat ze weer uit de greep komen van Project 2025.
Of er staat een nog grotere engnek op. Als het land economisch instort.

Be careful what you wish for.
Arizona15 schreef:
09-06-2025 11:03
Een blauwe staat dus? Ik zou het zeker doen.

Ik heb familie in Pennsylvania. En ik blijf ze bezoeken. Zij kunnen er vrij weinig aan doen dat hun staat rood werd.
De popular vote scheelde zo weinig, dat ik liever kijk naar andere parameters, zowel financieel (kosten levensonderhoud) als bijvoorbeeld publieke opinie. In mijn geval zouden California (niet te betalen) en Alabama (opinie) dus minder snel aan de orde zijn, maar een staat als Pennsylvania? Alleen maar omdat het (met een minieme marge) rood heeft gestemd? Nope. Ik kijk graag wat breder.
Paradise schreef:
Dan kan het geen kwaad geld in de (lokale) economie te pompen?

Ik zei dat ik daar nu niet als toerist geld zou uitgeven (en onnodig risico's lopen). Genoeg andere landen om naar op vakantie te gaan. Ik kan me best voorstellen dat je een andere afweging maakt als je een heel interessante functie krijgt aangeboden. Met ook nog eens de Nederlandse overheid als werkgever.
Eens hoor Grasgevoerd, ik zou ook nu nog gewoon reizen naar de VS. Dit jaar wegens andere omstandigheden helaas niet die kant op.
Ik zou vooral heel erg kijken wat het jou uiteindelijk opbrengt.

En dan heb ik het niet perse over geld.

Ervaring, functie op cv, wereldkennis is ook veel waard.

Wordt er voor huisvesting gezorgd?
Voor hoe lang is de opdracht?
Avena schreef:
09-06-2025 11:21
Ik zei dat ik daar nu niet als toerist geld zou uitgeven (en onnodig risico's lopen). Genoeg andere landen om naar op vakantie te gaan. Ik kan me best voorstellen dat je een andere afweging maakt als je een heel interessante functie krijgt aangeboden. Met ook nog eens de Nederlandse overheid als werkgever.
Klinkt opportunistisch. Vooral omdat je het niet uitgeven van geld daar als redding van de Amerikaanse democratie lijkt te zien.
Ik kan me wel voorstellen dat je erge twijfels hebt.
De situatie is ontzettend in stroomversnelling qua ontwikkelingen. Errug veel onrust en onzekerheid bij mensen. En kijk je de volgende dag weer naar het laatste nieuws en zijn er weer veel nieuwe ontwikkelingen.
Ik zou nu niet naar de VS gaan
Avena schreef:

En wat denk jij dat er gebeurt als dat land financieel instort?

Zorg dat Trump een paria wordt, maar als jij denkt dat een financiële ineenstorting van het land een antwoord is op het probleem, dan heb je het niet helemaal begrepen.

En dan heb ik het nog niet eens over het gegeven dat er een nog grotere engnek kan komen.
Paradise schreef:
09-06-2025 11:25
Klinkt opportunistisch. Vooral omdat je het niet uitgeven van geld daar als redding van de Amerikaanse democratie lijkt te zien.

Opportunistisch. En hypocriet.
Ik zou er nu zelf niet heengaan op vakantie. Ik heb ook geen reden om er naar toe te gaan.

Maar als ik jou was, misschien wel. Is het een kans van nu of nooit ? Of zou het wellicht over een paar jaar ook een mogelijkheid zijn ?
Grasgevoerd schreef:
09-06-2025 11:26
En wat denk jij dat er gebeurt als dat land financieel instort?

Zorg dat Trump een paria wordt, maar als jij denkt dat een financiële ineenstorting van het land een antwoord is op het probleem, dan heb je het niet helemaal begrepen.

En dan heb ik het nog niet eens over het gegeven dat er een nog grotere engnek kan komen.
We weten inderdaad uit het verleden en heden dat een financiële ineenstorting alleen maar gevaarlijk is en niet werkt. Minderheden zullen daar dan als eerste de pineut zijn.
De democratie als tweede. Of andersom.
Arizona15 schreef:
09-06-2025 11:22
Eens hoor Grasgevoerd, ik zou ook nu nog gewoon reizen naar de VS. Dit jaar wegens andere omstandigheden helaas niet die kant op.

Ik zou dit jaar, maar door een verhuizing dit jaar (als alles loopt zoals we willen), wordt het volgend jaar. Maar ik deel dus je mening.
Felidaez schreef:
09-06-2025 11:24

Goede vragen!!
Felidaez schreef:
09-06-2025 11:24

Dit inderdaad! Een buitenlandervaring is mooi, zeker als je het zelf ook gaaf vindt.

De situatie van TO klinkt als een mooie kans, zeker als er van alles voor je geregeld wordt.

Mijn eerdere opmerking over niet in Amerika willen werken is vooral als gewone loonslaaf.
@Grasgevoerd en @Paradise, om verdere topicvervuiling te voorkomen laat ik onze discussie hierbij.
Ik zou ook twijfelen. Er is zoveel loos daar, zelfs al geniet je de bescherming van een diplomatieke functie. Ik neem aan dat als alles misloopt ze snel een vliegtuig regelen om je het land uit te krijgen, met alle andere medewerkers van de ambassade.
Ik zou, indien mogelijk, je huis in NL niet opgeven. Ook zo ik nadenken als ik een vrouw van kleur zou zijn of ik wel heen wil gaan. Juist omdat mensen van kleur, vrouwen en andere minderheden op dit moment gewoon wel echt veel minder veilig zijn.
Ik zou goed checken of gezondheidszorg goed geregeld is ( goede particuliere verzekering) en huisvesting is geregeld.
ach.. ik doe ook maar wat..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven